Ik moet dit even kwijt!

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Kunnen wij iets doen aan die oorlog?

Ik dacht dat ik het goed voor elkaar had met onze energie, maar vandaag heb ik een mail ontvangen van Essent met een nieuw advies voor het maandbedrag...


Hebben wij om die oorlog gevraagd?!

Ik ga mijn maandbedrag echt niet met meer dan €120,- per maand aanpassen hierdoor!
Dan maar een deurwaarder volgend jaar.....
 
Kunnen wij iets doen aan die oorlog?
Helaas niet.

Tja dan maar een deurwaarder. Maar als wij de Oekraine op deze manier moeten steunen dan moeten we er aan geloven.
Zelfs Rutte zei dat we er maar aan moesten wennen dat we allemaal wat armer zouden worden.

Wij hebben niet om die oorlog gevraagd, maar ook niet om een bepaald deel van de steun die zo ver gaat dat de hele energiewereld op zijn kop gaat, hetgeen overigens 0 effect heeft verder.
Steunen is prima, maar het moet wel effect hebben en er zijn mijns inziens ook op een gegeven moment bepaalde grenzen.
Maar goed. De meeste EU landen en de VS zijn er schijnbaar akkoord mee, dus moeten wij ook maar mee doen. Het is mijns inziens dan wel de taak van de overheid om de mensen uit de armoede te houden, of anders deze energieblokkades op te heffen. Teveel mensen raken er al door in schulden momenteel. En dat gaan er komend jaar nog heel wat meer worden. :cry2:
 
Een deurwaarder hoeft niet, een afspraak maken met de energieleverancier lijkt mij voldoende.
Geef gewoon aan dat je dit niet kan trekken en dat je zwaar in de problemen gaat komen. Wanneer meer mensen dit doen zal de politiek wel moeten reageren.
 
een afspraak maken met de energieleverancier lijkt mij voldoende.
die in combi met essent... euh
mijn ervaring is dat er geen afspraken mee te maken zijn
daar komt bij dat het een voorschot is en je niet verplicht bent dat geheel te betalen zolang je het vast recht en redelijkerwijs een voorschot betaald en uiteindelijk de eind nota maar kunt voldoen.

wat de politiek betreft...
dat ze nu ineens terug zijn gegaan naar 9 % belasting had al veel eerder gemoeten wat warmte is nog altijd eerste levens behoefte.
verder harken ze nu met 9% het zelfde zoniet meer binnen dan met de oude energie prijzen en 21% btw
btw is al helemaal een raar iets
B elasting
T oegevoegde
W aarde

welke toegevoegde waarde? die papieren zooi die voor de belasting dienst moet? daar moet ik de boterhammen voor de kamerleden voor betalen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Voor de oorlog was het gas uit rusland al duurder dacht ik.
Die gasten die er nu extra aan verdienen daar moet wat aan gedaan worden.
 
Dat viel nog mee Jan. Maar het klopt wel dat er winst door angst gemaakt wordt, want de tarieven hoeven niet zo hoog te zijn.
Dus daar mag inderdaad ook wat aan gedaan worden.

@Dr.Z daar heb ik geen vertrouwen in. Hou die deurwaarde maar in stand, want met zo'n energiebedrijf kun je wellicht wel een betalingsregeling treffen, maar dan ben je nog duurder uit. Want je moet dan nog steeds je voorschot betalen en de betalingsregeling voor je eindafrekening.
En die gaat nog hoger worden dus dat is een neerwaartse spiraal lijkt me.

De overheid doet wel iets, maar sommige dingen zijn niet al te best geregeld. Veel mensen die de 800 euro al gekregen hebben, die hebben deze niet opzij gelegd voor de energierekening maar hebben er andere rekening mee betaald, mee op vakantie geweest, nieuwe pc gekocht en wat dies meer zij.
Die gaan straks sowieso weer aankloppen voor hulp. Dat soort bedragen had misschien beter rechtstreeks naar de energiemaatschappijen overgeboekt kunnen worden voor die mensen die daar recht op hebben.
 
De staat direct iets overboeken naar een energieleverancier? Heb je enig idee hoeveel mankracht daar weer voor nodig is om alles te monitoren? Ze hebben al moeite met een ander ‘dingetje’ welke al meer dan een jaar speelt en daar doen ze gewoonweg geen ruk aan omdat ze niet in de gaten hebben hoe groot het probleem echt is….
 
Ja dat is hier in belgie hetzelfde hoor, de incasso,s bureau,s staan al klaar om hun geld op een of andere manier te innen?
Ze geven miljarden aan oekraine niet om de bevolking te helpen maar om de oorlog te sponsoren,maar owee om hun eigen bevolking te helpen daar is geen geld voor wie begrijpe kan?Wat ik wel niet begrijp is dat er hier velen klagen dat ze hun factuur niet kunnen betalen (bedoel dan in belgie)maar de mensen gaan toch lekker op reis en geven honderden euro,s uit,en in september als school begint een zware maand en daarna krijgen ze problemen met hun facturen en komen ze in armoede, ik blijf thuis en het geld spenderen wij om de facturen te betalen.
 
Heb je enig idee hoeveel mankracht daar weer voor nodig is om alles te monitoren?
Dat hoeft niet per sé moeilijk te gaan. Ze hebben hier namelijk al ervaring mee. Vroeger werd huurtoeslag immers ook direct naar de bouwvereniging overgeboekt. Tenzij ze natuurlijk het wiel weer opnieuw moeten uitvinden, dat is wel iets waar ze ervaring mee hebben bij de overheid. :(
Ja het blijft lastig en dat andere dingetje speelt al vele jaren inmiddels. Dat is ook weer zo.

maar de mensen gaan toch lekker op reis en geven honderden euro,s uit,
De meesten die dat doen die zijn de afgelopen 2 jaar niet geweest dus konden sparen, maar sowieso zijn dat in de meeste gevallen de mensen die altijd al op vakantie gaan. De groep die recht heeft op toelages is in veel gevallen al jaren niet meer met vakantie geweest, geen geld voor.
Natuurlijk zijn er ook die met vakantie gaan en dan straks tegen de schoolkosten oplopen. Maar die zijn er dan wel zelf bij, net zoals diegenen die nu de toelage van de overheid gebruiken om een nieuwe computer of een ander luxe artikel te kopen of er van met vakantie te gaan.
 
een nieuwe computer of een ander luxe artikel te kopen
daar zeg je iets
computers horen tegenwoordig ook in de 9% btw regel want je bent ze te vaak nodig (veelal overheid gerelateerd) en dus lijkt het mij eerste levens behoefte.
een scherm op een telefoon is meestal te klein om dat soort dingen te kunnen en ...
een bril is luxe mits er geen "loep of vergroot" glazen in zijn aangebracht dan is het ineens wel 9%.
Vroeger werd huurtoeslag immers ook direct naar de bouwvereniging overgeboekt
en daar is veel mee gesjoemeld .. spreek uit eigen ervaring
Voor de oorlog was het gas uit rusland al duurder dacht ik.
Die gasten die er nu extra aan verdienen daar moet wat aan gedaan worden.
misschien een id om de lijst van eerste levens behoefte uit te sluiten van handel?
 
en dus lijkt het mij eerste levens behoefte.
Ik ben echter bang dat de belastingdienst dat niet met je eens is.

Bedoel je dat de bouwverenigingen er veel mee gesjoemeld hebben? Daar is me niets van bekend maar van de andere kant zou het me ook niet verbazen want die sjoemelen wel met meer.

misschien een id om de lijst van eerste levens behoefte uit te sluiten van handel?
Uitstekend idee! Je moet natuurlijk wel in een land aankopen, dus die handel kan wel maar verdere handel uitsluiten inderdaad. (Y)
 
Daar is me niets van bekend
een jaar lang onterecht huur subsidie gehad zonder dat ik een hand tekening had gezet...
was wel lachen kreeg een overheids gebeuren achter me aan
dit was iets anders als nu de belastingdienst met de toeslagen.

hele heisa maar ik vroeg om bewijs van de handtekening
euh... hadden ze niet natuurlijk
of ik toch ff paar honderd gulden binnen 14 dagen terug wilde storten
heb ik geweigerd
had het in 12 maand gekregen en dus betaal ik het ook in 12 maand terug
zijn jullie het er niet mee eens? sleep me maar voor het gerecht!

Je moet natuurlijk wel in een land aankopen,
uiteraard en minder gaan exporteren
dus die handel kan wel maar verdere handel uitsluiten inderdaad
het is toch eigenlijk te zot dat mensen die er mee handelen zonder het spul aan te raken laat staan te verbeteren en minimaal 20% op verdienen?
ow vergeet nog wat
op die 20% zit natuurlijk weer btw....
ik ga maar niet rekeneno_O

Hebben wij om die oorlog gevraagd?!
nu begin ik me toch af te vragen of hier dan de oorlog met onze eigen overheid/energie leveranciers is
of de oorlog die door rusland ontkent wordt in onze graan republiek
 
Ze geven miljarden aan oekraine niet om de bevolking te helpen maar om de oorlog te sponsoren,maar owee om hun eigen bevolking te helpen daar is geen geld voor wie begrijpe kan?
Oekraïne is natuurlijk wel een geval apart. Niet alleen vanwege grondstoffen, maar ook vanwege het gedrag van de Russen. Verder lijkt het verliezen van een woning en vrienden/familie door een inslaande raket erger dan het niet kunnen betalen van een rekening.
Verder weet ik het niet hoe het in België is geregeld, maar in Nederland zijn er de nodige sociale vangnetten. Rondkomen zal even puzzelen worden, maar met een beetje goede wil kan je ver komen.
En het klopt, er zijn er teveel die tussen wal en schip vallen met allerlei toeslagen. Daar blijft het sneu voor, en hopelijk hebben zij vrienden en familie om hen te kunnen helpen.
 
Rondkomen zal even puzzelen worden, maar met een beetje goede wil kan je ver komen.
Daar kunnen we volgend jaar dan eens een hele discussie over gaan opzetten, want dat was tot nu toe het geval, maar met die uit de pan rijzende prijzen niet meer.

door een inslaande raket erger dan het niet kunnen betalen van een rekening.
Dat hangt af van het tijdstip. In eerste instantie wel, maar als je door het niet kunnen betalen van je rekeningen je woning uitgekieperd wordt zit je toch voor een groot deel in hetzelfde schuitje. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Ik blijf van mening dat hulp ook resultaat moet hebben. En bepaalde zaken hebben niet eens resultaat en leiden niet tot het gewenste effect, sterker nog, werken zelfs averechts, want Rusland maakt nu bijv. meer winst op zijn gas dan voorheen met die gestegen prijzen. Dus om die specifieke maatregelen aan te houden ten koste van heel de rest van Europa, heeft mijns inziens dan ook geen zin en gaat ook wat te ver.
 
Rusland maakt nu bijv. meer winst op zijn gas dan voorheen met die gestegen prijzen
Op dat punt heeft Rusland helaas een machtspositie. Europa had jaren geleden zelfvoorzienend moeten worden, maar toen was de huidige situatie ondenkbaar.

maar met die uit de pan rijzende prijzen niet meer.
Op dat punt hoop ik dat er extra geld word vrijgemaakt om de minima extra te ontlasten. En de rente mag iets meer gaan stijgen, dan stijgt de waarde van de Euro ook mee en kunnen we daar meer voor kopen.
Hopelijk blijft het nu bij een zure appel waar we doorheen moeten bijten en komen er snel betere tijden aan.
 
Is het misschien een idee om een apart topic aan te maken met daarin de tips voor mogelijkheden om geld te besparen. Wie weet wat daar voor nuttigs uit kan komen.
 
Ik weet alvast een tip: Niets uitgeven......
 
Niet op vakantie gaan?
een boterham minder eten?
kleding blijven dragen tot ze van je lijf vallen?
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan