ip-adressen

A

alfafred

Hallo,

Zijn we weer. Na ales op tilt te hebben gehad en na veel hulp ook alles bijna weer op de pootjes terecht gekomen.

De ip adressen blijft toch een probleem;

De PC;
ip 192.168.1.100
sub 255.255.255.0
dns 195.121.1.34
gate 192.168.1.1

DB;

ip 192.168.1.20
sub 255.255.255.0
lan
dns 195.121.1.34
gate 192.168.1.1

Router;

Ip 192.168.1.1
sub 255.255.255.0

Wan connection type
wan ip 10.0.0.150
sub 255.255.255.0
def.gateway 10.0.0.138

En dan de DCC;

IP pc 192.168.1.100
Dream 192.168.1.1
router 192.168.1.1

Probleem met de DCC is als ik het ip van de dream wil veranderen in bv. 192.168.1.3 dan moet ik het ip adres controleren. Laat je hem zelf zoeken krijg je 192.168.1.1 toegewezen.

Wat gaat er fout. Kan het met de DHCP van de dreambox te maken te hebben.

Groetjes Alfafred

Ik moet eerlijk zeggen dat ik even niet snap wat jij nu eigenlijk bedoelt???

Jou pc en router draaidde al, toch?

En de eerste keer instellen van ip's in je dream doe je met de Dream zelf..

Heb je al eens met het 'dreamknopje" op je ab gekeken?

Want ik denk dat je een stap overslaat, en dat is het instellen van de Dreambox zelf, in setup aldaar, en dan in de expert setup, en daarna "communicationssetup' als dat niet ingesteld staat kan volgens mij DCC er ook niks mee.

Ik zit al wat meer dan een uur met hem op Teamspeak. Probleem is dat de pc wel werkt, Dream ook goed staat ingesteld maar er geen verbinding komt.
Inmiddels hebben we ook de kabel getest tussen Dream en router en deze is ook goed.

Het rare is dat via DHCP de computer wel een 192.168.x.x adres krijgt toegewezen, maar dat de Dream een 10.x.x.x adres toegewezen krijgt.
Als we het statisch instellen op de 192 range, dan komt er ook geen verbinding tussen computer en dreambox.
Maar nu valt me wel opeens in dat hij Norton Internet Security heeft draaien, nu ik zo hier aan het schrijven ben, dan moeten we maar eens gaan proberen als we die uitschakelen of het dan wel werkt want daar zou het ook nog eens aan kunnen liggen.

Blijft natuurlijk vreemd dat die Dream via DHCP een ip uit de modem-range krijgt toegewezen i.p.v. de router-range en dat het bij de pc wel goed werkt.

Originally posted by Black Tiger
Het rare is dat via DHCP de computer wel een 192.168.x.x adres krijgt toegewezen, maar dat de Dream een 10.x.x.x adres toegewezen krijgt.

Blijft over???

Er staat toch iets niet goed, als de PC via DHCP wel een IP krijgt en de DB niet?

Wil bijna zeggen dat die utp kabel niet klopt maar ja die hebben jullie al geswitcht, dus dan staan de instellingen van de DB niet goed.

Of anders alsnog eens de utp wisselen van PC en DB.

Ik weet niet hoe dat met de lengte is van de pc kabel. De lengte van de kabel tussen de DB en Router bedraagt 20 meter ongeveer.
Als deze kabel tussen het modem en de router gehangen word, blijft alles goed funktioneren, maakt geen verschil dus moet die kabel wel goed zijn.

Wij dachten ook al aan instellingen van de Dreambox, maar wat kun je daar fout aan doen?
Je kunt DHCP aanvinken, dan krijgt ie een 10.x adres en je kunt het statisch instellen maar dan word ie toch niet gezien door de pc, de firewall staat dan uit.
Een time-out bij het pingen.

Theoretisch gezien is het onmogelijk dat als beiden op een switchpoort van de router hangen, dat de ene een juist ip krijgt en de ander een afwijkend ip. Er staat de Hydra 109 final op. Bij mijn weten zijn daar toch geen problemen mee met DHCP.

Wel weet ik dat er al eens eerder een probleem is geweest met een Speedtouch modem toen daar een router tussen geplaatst werd.
Eendenteam heeft dat toen weten op te lossen, mede gezien die ook veel ervaring hebben met Speedtouch modems. Alleen is dat bij mijn weten nooit hier beschreven, dat is toen dacht ik opgelost middels MSN of een bezoekje of Teamspeak, dat kan ik me niet meer herinneren.
Misschien als Eendenteam morgen inlogt en dit leest, al weet waar we het probleem moeten zoeken of een oplossing kan aandragen.

Wat we nog kunnen proberen (morgen) is om te zien, als de Dreambox statisch is ingesteld, of deze wel een internet verbinding heeft of niet. Als dat namelijk -wel- het geval is, dan betreft het een communicatieprobleem tussen PC en DB, dat zou met netbios instellingen van de pc te maken kunnen hebben, maarja dat moeten we dus even afwachten.

Voor nu is het effe genoeg geweest, nachtje over slapen en dan verder denken.:)

Dan kom ik vanavond ook nog even naar de teamspeak, want ik ben eigenlijk wel eens nieuwsgierig hoe dit zit...

Ik ging zelf eigenlijk uit van het onderstaande voorbeeld

a) Moet ik op de PC nog instellingen wijzigen? nee
b) Wat moet ik eventueel wijzigen in mijn modem/router? nee
c) Wat moet ik precies invullen in de Dreambox bij:
- IP (mijn gekozen IP, bijv. 192.168.0.124) Hangt ervan af of je
- DHCP aangevinkt hebt staan
- Netmask (255.255.255.0)
- Type (LAN)
- Name Server IP nummer router
- Gateway IP nummer router
- Port (80)
- Netwerk activeren moet aan natuurlijk, dus een vinkje.

Typ maar eens "ipconfig /all" in een DOS-schermpje (startknop, run, en daar "cmd" intypen) als je Windows XP hebt. Pak het stukje tekst wat op de netwerkkaart van je PC staat en we weten dan alles

Hier zijn mijn instellingen (ipconfig/all):

Windows IP-configuratie
Host-naam . . . . . . . . . . . . . .: Computer
Primair DNS achtervoegsel . . . . . .:
Knooppunttype . . . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld . . . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . . .: nee

Ethernet-adapter LAN-verbinding 2:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel :
Beschrijving . . . . . . . . . . . . :
Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
Fysiek adres. . . . . . . . . . . . .: 00-11-CD-17-CD-E4 (adres is fake)
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . . .: ja
Autom. configuratie ingeschakeld. . .: ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . . .: 10.0.0.10
Subnetmasker. . . . . . . . . . . . .: 255.0.0.0
Sandaardgateway . . . . . . . . . . .: 10.0.0.2
DNS-servers . . . . . . . . . . . . .: 10.0.0.2
Lease verkregen . . . . . . . . . . .: zondag 5 juni 2005 8:01:45
Lease verlopen. . . . . . . . . . . .: maandag 6 juni 2005 8:01:45

Dan is 't heel simpel:
Gewoon DHCP aanvinken (en die staat standaard al aan) en het werkt. Je hoeft dus eigenlijk niks te doen. Je IP-adres zal dan iets van 10.0.0.x worden. Eventueel zou je het IP-adres van de Dreambox kunnen instellen op je router door je router het MAC-adres van je Dreambox te laten herkennen. Zo heb ik dat gedaan.

Als je toch alles op je Dreambox wil instellen zonder DHCP (die automatische configuratie dus):
IP=10.0.0.254 (bijvoorbeeld), DHCP=uit, netmask=255.0.0.0, type=LAN, nameserver=10.0.0.2, gateway=10.0.0.2, port=80.

Deze uitleg komt van de dreamboxclub, en ik zit daar nog even te snuffelen of ik iets gevonden krijg over de "speedtouch" modem, hier vindt ik het iig niet.

Ja freggel1 maar dit zijn allemaal standaard dingen.
Wat er nu aan de hand is, is dat er niet-standaard dingen gebeuren.

Dus je zit met een 10.0.0.138 ip van het modem. De router heeft derhalve het 10.0.0.150 ip adres.
Maar de DHCP range van de router naar de aangesloten apparatuur ligt in die gevallen vrijwel altijd in een andere range, dus die zit nu zoals het hoort op de 192.168.x.x range.

De instellingen zoals door jou aangegeven zijn nagelopen en staan goed.
Dan schakel je DHCP aan op de pc en die krijgt mooi automatisch zijn 192.168.1.2 ip adres.
Daarna doe je hetzelfde bij de router en die krijgt dan en 10.0.0.x ip adres??? Dat is dus wat er mis gaat.

Misschien moeten we eens alles op de 10 range gaan plaatsen, maar dat is niet bij alle routers mogelijk.

Maar er staat enkel dat het een speedtouch is, is dat nu de router of de modem?

Want als router en modem in conflict liggen met elkaar, dan zou ik graag even weten welke moden precies en welke router precies, dat maakt het zoeken iets makkelijker. ;)

Want er is zoveel info te vinden over routers en modems van dat merk, dat ik niet precies weet wat ik hebben moet, wat eventueel hulp kan bieden?

Verder leer ik door dit probleem weer leuke dingen bij, waar ik later misschien ook nog wat aan heb. ;)

Voor zover ik het begrepen heb is het een Speedtouch modem. Dat is aangesloten op een E-Tech WGRT-03 wireless router (als ik het type goed onthouden heb) waarbij op dit moment wel nog alles middels utp kabels is aangesloten.

maar ik weet niet of je aan het onderstaande iets hebt?

How do I setup a VPN connection with IKE?

Solution: The abbreviation VPN stands for ?Virtual Private Network?. A VPN is a safe manner to connect
computer or networks through the Internet. VPN allows one to create a secure connection to the
network of e.g. the company you work at (so that it seems if you are working directly on the company network). All data sent and received is encrypted and is travelling through a so-called ?tunnel?. This manual requires a fully operation connection to the Internet.

Collecting data
For creating a VPN you need to gather some data before proceeding:
- Your router?s IP-address.
- Your router?s Subnet Mask.
- The WAN IP-address the router received from the ISP (Internet Service Provider).
- The IP-address your PC uses.
- The IP-address of the router you wish to connect to.
- The Subnet Mask of the router you wish to connect to.
- The WAN IP-address the router you wish to connect to has received from the ISP.
- The IP-address the PC you wish to connect to uses.

Make a note of this information for later use.

In your router
1. Open your browser and type the IP-address of the local router (A).
2. Log in to the router (Default password: ?Admin?, case-sensitive).
3. Click ?Security setting?.
4. Click ?VPN?.
5. Check the ?VPN enable? box.
6. Type the number of VPN tunnels you want to use at ?Max number of tunnels?.
7. Type a name for the VPN tunnel to be created at ?Tunnel name?.
8. Select ?IKE? at ?Method?.
9. Click ?More?.
10. Type the IP-address of the local router (A) at ?Local subnet?.
11. Type the Subnet Mask of the local router (B) at ?Local netmask?.
12. Type the IP-address of the remote router (E) at ?Remote subnet?.
13. Type the Subnet Mask of the remote router (F) at ?Remote netmask?.
14. Type the WAN IP-address the remote router obtained from the ISP (G) at ?Remote gateway?.
15. Type a key at ?Preshared key? (e.g. ?12345?). The same key should also be submitted to the
remote router.
16. Click ?Save?.
17. Click ?IKE proposal?.
18. Type a random name at ?Proposal name? (e.g. ?Test?).
19. Select ?Group 1? at ?DH Group?.
20. Select ?3DES? at ?Encryption algorithm?.
21. Select ?SHA1? at ?Authentication algorithm?.
22. Type the number of seconds indicating the up-time of the connection at ?Life time? (300-172800).
23. Select ?Second? at ?Life time unit?.
24. Select the Id submitted at ?Proposal id?.
25. Click ?Add?.
26. Click ?Save?.
27. Click ?Security setting?.
28. Click ?VPN?.
29. Click ?More? shown at the VPN tunnel submitted.
30. Click ?IPSec proposal?.
31. Type a random name at ?Proposal name? (e.g. ?Test?).
32. Select ?Group 1? at ?DH Group?.
33. Select ?ESP? at ?Encap. Protocol?.
34. Select ?3DES? at ?Encryption algorithm?.
35. Select ?SHA1? at ?Authentication algorithm?.
36. Type the number of seconds indicating the up-time of the connection at ?Life time? (300-172800).
37. Select ?Second? at ?Life time unit?.
38. Select the Id submitted at ?Proposal id?.
39. Click ?Add?.
40. Click ?Save?.
41. Click ?Reboot?.

When all settings have been submitted to both routers you are allowed to execute a so-called ?Ping
test? towards the remote PC by means of a test.

Ping test (Windows 2000 and XP)
1. Click ?Start?.
2. Click ?Run?.
3. Type ?CMD?.
4. Click ?Ok?.
5. Type ?Ping? followed by the IP-address of the remote PC (H). E.g.: ?Ping 192.168.2.100?.

Connecting to shared directories (Windows 2000 and XP)
1. Click ?Start?.
2. Click ?Search?.
3. Click ?Search computer?.
4. Type the IP-address of the remote computer.
5. Double-click the computer found.
6. Shared directories are made visible.

Het komt van de site zelf af. (link even aangepast naar de NL site)

Een VPN verbinding is toch weer heel iets anders, maar toch leuk dat je even meezoekt, misschien dat ik wel nog iets kan vinden op de link die je gaf.

Maar @Black Tiger ik zat zojuist in de teamspeak, en heb het daar met iemand die daar ook zat zojuist over gehad met dat probleem wat Alfafred heeft, en daar werd iets gezegd wat meer op doorlussen lijkt...

Jammer dat deze man niet veel op het forum post, want het zou een welkome "gast" zijn. ;)

Van wan naar lan, en van lan naar... althans dat begreep ik er een beetje uit, want hiervan heb ik weinig of geen verstand maar ik wil het wel leren, vandaar het meezoeken en luisteren ,eventueel op de teamspeak. ;)

Tja ik heb ook op Teamspeak zitten wachten, van 21.30 uur of 21.50 uur ongeveer tot nu net, maar buiten die man wat jij aangaf, zat er verder niemand meer.

Het Wan Lan verhaal hebben wij het ook over gehad, maar dat zit wel snor, wil ik je wel eens uitleggen hoe dat verder in elkaar gestoken zit.
We zijn het er wel over eens dat we toch eens naar die modemsettings moeten gaan kijken, en vooral ook controleren of er de laatste nieuwe firmware in zit want ook dat zou wel eens een oplossing kunnen zijn.

Helaas kwam Alfafred niet opdagen dus zal het even moeten wachten tot de volgende keer want ik neem aan dat er bij hem iets tussen gekomen is anders hadden we hem wel gezien.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan