IPhone-spyware bespioneert gebruikers zonder dat camera-indicator aangaat

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.576
Punten
113
Leeftijd
62
Onderzoekers waarschuwen voor spyware die iPhone-gebruikers via de camera en microfoon bespioneert, zonder dat hierbij de indicator zichtbaar wordt die aangeeft dat de camera of microfoon actief zijn. Dat laat securitybedrijf Jamf in een analyse weten. Wanneer de microfoon of camera op een iPhone worden ingeschakeld wordt normaliter een oranje of groene indicator getoond. Gebruikers weten op deze manier dat een app van de camera of microfoon gebruikmaakt. Apple implementeerde de maatregel als privacybescherming. De Predator-spyware blijkt deze maatregel echter te omzeilen, aldus de onderzoekers.

In januari liet Jamf al weten dat Predator slachtoffers via de camera of microfoon kan bespioneren zonder dat dit zichtbaar is, maar nu is ook bekendgemaakt hoe de spyware dit precies doet. Predator wordt onder andere verspreidt via kwetsbaarheden waar op het moment van de aanval nog geen update voor beschikbaar is. Eenmaal actief kan de spyware berichten van WhatsApp, Signal en andere chatapps stelen, audio van telefoongesprekken opnemen, de gps-locatie van het slachtoffer aan de aanvallers doorgeven, screenshots maken, de camera en microfoon inschakelen om zo de omgeving van het slachtoffer te bespioneren, e-mails en wachtwoorden stelen en andere informatie en bestanden van het toestel buitmaken.

Voor het omzeilen van de camera- en microfoon-indicator maakt de spyware gebruik van de kerneltoegang die het op een al besmette iPhone heeft. Vervolgens wordt er code in de systeemprocessen geïnjecteerd om het weergeven van de indicators te voorkomen. De primaire systeemapplicatie die voor de gebruikersinterface van iOS verantwoordelijk is ontvangt normaliter een 'sensor status update' wanneer een app de camera of microfoon inschakelt. Predator onderschept deze update, zodat die nooit bij de systeemapplicatie aankomt en die niet weet dat de indicators moeten worden getoond omdat de camera en microfoon actief zijn.

@Bron: security.nl

Dan rest de vraag hoe je er achter kunt komen dat een telefoon besmet is?

De normale mens komt daar niet achter. Dan moet je in het Jamf artikel (klik) gaan kijken hoe het werkt en daar staan dan wat dingetjes hoe je in het OS zelf kunt zien of de besmetting actief is.
Lijkt me ook logisch als je het volgende leest:
De Predator-spyware wordt ontwikkeld door het bedrijf Intellexa, dat het product aan overheden aanbiedt. Eerder deze week liet Amnesty International weten dat de spyware was ingezet tegen een Angolese journalist.
Overheden gebruiken graag dingen die mensen niet zelf snel ontdekken, dus vandaar logisch. In het artikel van security.nl staan nog een paar voorbeelden.

Mooie artikelen, alleen kan ik even zo snel niet vinden hoe je een besmette telefoon kunt opschonen.
Bij een pc of iets dergelijks is dat redelijk te doen, maar mijn kennis omtrent mobiele apparaten loopt wat achter.

alleen kan ik even zo snel niet vinden hoe je een besmette telefoon kunt opschonen.
Dat is wat ik schreef, dat is momentaan niet mogelijk. Als je al in het OS zou kunnen komen dan zou je die code er uit moeten slopen.
Het is dus wachten tot Apple met een update komt.

dan zou je die code er uit moeten slopen
@Tech .....
Toch die hamert ....
Maare ff zonder dollen
Iphone bekent
Misschien ook in de andere i prut?
Mac book of zo
Want als het vast in het os is zou dat in theorie ook in die apparaten kunnen

phone bekent
Misschien ook in de andere i prut?
Mac book of zo
Want als het vast in het os is zou dat in theorie ook in die apparaten kunnen
Waarom is het iPrut? Je weet dat de meest kwetsbare OS op deze aardbol Android is en je kunt vergelijken met een franse gatenkaas??
Dat is niet zo gek, want het is het meest goedkope OS en grootste wat er is.
Maar dat is een geheel andere discussie waar we het maar niet over moeten hebben.

Feit is dat geen enkel OS waterdicht is en er overal wel lekken in valt te vinden.
De grootste lek is namelijk de gebruiker zelf, die van alles aanklikt en uit nieuwsgierigheid/hebzucht opent omdat een Saoedische prins enkele miljoenen niet kwijt kan, of omdat een mooie bosnimf een nieuwe vriend zoekt en de gebruiker heeft uitgekozen.
(geen ervaring mee overigens) :biggrin:

Aandelen in appels @Dr.Z ?
Je verdediging staat genoteerd lol
Of het nu iprut windhoos of androides zijn en alles lek is... de vraag was ...
Of het al bekend is dat er andere appel dingen het zelfde kunnen hebben

@sat-ed , ik heb geen aandelen Apple, die zijn mij te duur.
Verder heb ik vele apparaten met vele OS'sen. Ook Android apparaten heb ik.
In de afgelopen 45 jaar heb ik heel wat OS'sen meegemaakt, tot en met Firefox OS aan toe!
Dat was trouwens helemaal niet zo slecht, om het maar te vermelden. Volgens mij bestaat het niet meer.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan