Jbl subwoofer maakt ploppend geluid.

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.476
Waarderingsscore
616
Punten
113
Leeftijd
73
Locatie
Een stoplicht op rood.
Mijn JBL SUBWOOFER e150 maakt sinds vandaag spontaan een ploppend geluid. Om de 2 á 3 seconden een plop.


Heb de subwoofer uitgezet en dan is het een tijdje stil daarna begint het weer.
Wat kan dit zijn en is het de moeite waard dat te repareren. Het is nogal een oudje.
 
De rand van de conus los of gaar geworden?
Maar ik denk dat je daar zelf al naar hebt gekeken.
 
De subwoofer speaker lijkt mij puntgaaf, heb hem een kwartier van de 230 afgehaald en daarna aangezet heb de volume iets ruimer gezet en al een uurtje geen plopje. Maar kan zo weer terug komen.

Normaal genereer ik weinig decibellen

Als plopje weer terug komt moet ik even de verbinding met de receiver verwijderen om die uit te sluiten.
 
vermoedelijk een elco die lek is of bijna aan het eind.
even kijken of de koppen van de elco's open of bol staan zo ja vervangen en dan ook alles
 
Hopelijk zijn het inderdaad hooguit een paar elco's.
Zelf heb ik een HKTS7 subwoofer met brakke elektronica. Harman Kardon is niet meer wat het vroeger was. JBL is ook onderdeel van Harman International, dus mogelijk ook vergelijkbare elektronica.
 
Hartstikke vreemd,
Zat ook te denken aan een of meerdere elcoos.
Maar nadat ik de 230volt van de sub ruim 1 kwartier had uitgezet en weer aan heb ik tot nu toe ruim 9uur geen plop meer gehoord. Eens kijken of dit effect zich komende tijd weer voordoet..

Het meest vreemde is dat de muziek en ook de bassen gewoon afspeelden maar dan om de paar seconden een plop.

Deze plop nam niet in volume toe bij harder of zachter zetten. Nou ja hopelijk was het een incident.

Indien het geplop weer oppopt dan de elcoos bestuderen.
 
Komt het voornamelijk voor als de sub al een tijdje aan staat (en de amp warm is)? In dat geval kunnen brakke soldeerpunten een oorzaak zijn.
 
Na 24 uur goed gespeeld te hebben startte het geplop weer. Opvallend is de tijd tussen de plops is 1 seconde. Tevens neemt de intensiteit niet toe bij verlagen of verhogen volume van de sub

Tevens lijkt het erop dat de bas regelmatig blijft hangen een zeer hinderlijk gebrom , mss 50Hz brom. Maar is niet continue aanwezig..

De andere subwoofer een Jamo 210 speelt goed.

Morgen eens openschroeven en kijken of er bolle elcoos te vinden zijn en naar slechte solderingen.
 
Laatst bewerkt:
Solderingen lijken oke.
2 dikke elcoos 4700uF 50V bol deze ga ik volgende week vervangen.
Bij Amazon zojuist besteld , 12€50
 
  • Leuk
Waarderingen: Peer
Zo de elcoos zijn vervangen en de sub draait weer , nu is het afwachten of deze elcoos daadwerkelijk de veroorzakers waren van het geplop.

Crossed fingers.🤞🏼

Iedereen bedankt voor het meedenken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peer
Helaas , heeft niet geholpen.
Nog eens alles gecontroleerd geen slechte verbindingen gevonden.
Voor de zekerheid de power transistoren voorzien van extra tin.

Tijd om te gaan sparen voor een nieuwe 😢
 
Ik zie op Tweakers dat er meerdere mensen problemen hebben met dezelfde sub.
Naar mijn persoonlijke mening (ik ben wel bevooroordeeld vanwege mijn ervaring) kan je merken zoals Harman/Kardon en JBL beter links laten liggen (tenzij je ze voor een prijs tegen kom waarbij het geen ramp is dat het maar 5 jaar mee zal gaan). Het zijn wel merken met een naam, maar de bouwkwaliteit is er niet op vooruit gegaan.
Ik heb geen idee wat jouw budget is, maar wellicht staat hier nog iets leuks tussen.
 
Ik heb gekozen voor Teufel.
Daar kan je kiezen in prijs voor het zelfde apparaat. Niet in de winkel maar online.
Over service en kwaliteit heb ik geen klagen.
 
De andere subwoofer een Jamo 210 speelt goed.
Zit deze via dezelfde kabel op dezelfde uitgang aangesloten of heeft jouw receiver ook 2 subwoofer uitgangen? Dit om uit te sluiten dat het niet aan de uitgang van de receiver ligt.
 
Onkyo tx -nr626 heeft 2 sub uitgangen , heb de subswoofers al gewisseld. Maar de jbl blijft op beide kanalen ploppen.

Wat me wel opviel is dat de print behoorlijk warm zeg maar heet wordt.
En al hij gaat ploppen lijkt het erop dat de sub ff uit en aan gaat. Want het lampje op de sub gaat van groen naar rood en dat duurt slechts kort . Mss een tempertuur beveiliging.

Waarom de sub zo heet wordt bij normaal geluid vind ik vreemd.
 
Laatst bewerkt:
Wat me wel opviel is dat de print behoorlijk warm zeg maar heet wordt.
Die warmte kan het probleem (brakke verbindingen) veroorzaken.
Waarom de sub zo heet wordt
Ik gok op een bezuiniging op het koelblok. Bij massaproductie kan een kleine bezuiniging al aardig oplopen. Soldeertin zal door warmte en afkoeling langzaamaan losser kunnen gaan zitten met het gevolg dat de verbinding problemen krijgt.
 
Het is niet alleen het koelblok van de powertorren dat heet worden maar ook de trafo is een brandhaard.
Heb met een loep alle solderingen nagekeken en zie geen verkleuringen rondom hotspots. De powertorren heb ik ververst met nieuwe soldeer. En daarbij is de jbl al zeker 10 jaar zonder hapering.


Ik vind het trouwens wel een gedoe een sub goed in te regelen.
Bijna minimaal ingesteld door de automatische inregel optie onkyo
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat jouw JBL geen robuuste ringkern transformator zal hebben. Dat zit in mijn H/K sub ook niet ingebouwd.
Volgens mij zat dat in de ouderwetse "built in the USA" H/K apparatuur wel standaard ingebouwd.
Nu hebben de voormalige premium merken ook steeds meer instapmodellen waarbij concessies nodig zijn om het winstgevend te maken. Helaas gaan die concessies soms behoorlijk ten kosten van de kwaliteit.
 
Als trafo heet wordt zou je zeggen dat hij teveel vermogen moet leveren. Ik zou het in de voeding zoeken.
 
Misschien heb je gelijk Jan, maar ik begrijp dan even niet waarom de Sub nu al vanaf 09u totaal probleemloos werkt.

Ik vermoed eerder dat het circuit "therm protection" op het randje staat en bij oplopende temperatuur net even de sub uit en aan zet.
Alleen ik kan in het schema dat circuit niet terug vinden
Ik heb de powertorren zoals gezegd voorzien van nieuwe soldeer, mss dat daar een rotte verbinding bijzat. Afwachten maar of hij weer in de plop schiet.

Dan mss een fan in de sub bouwen, moet dan wel een stel gaten in de achterwand maken zodat de lucht zich kan verplaatsen.

Misschien een hoop connectoren van aansluitingen frontspeakers etc eruit halen die gebruik ik toch niet.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan