lekspanning op rotor/paal

P

PieterD

Is het normaal dat er (lek)spanning op de paal en de rotor staat.

Ik meet bijna 13 volt.

Kan het kwaad en zo ja, hoe komt het en hoe los ik het op?

PieterD

Hoi PieterD, welkom op het Satellite FUN Board !

Ik heb je PM ook ontvangen en daarin schreef je dat je de spanning kon voelen.

Dan heb je zeer gevoelige vingers, een veel hogere spanning dan 13 volt gevoeld, óf met je tong gevoeld :tong: ...

Ik ga voor de tweede optie.

Dit is normaal.

De spanning die je meet is niet gevaarlijk, want te laag.

Ik vraag me overigens wel af welke twee punten je hebt genomen om te meten.

Het metalen gedeelte van paal en rotor is alvast duidelijk, maar wat is je referentiepunt ?

Dit soort spanningen zijn niet zozeer lekspanningen, maar een bij-effect van geschakelde voedingen.

Het bekendste voorbeeld daarvan is een normale PC.

Wanneer je die PC aan een niet geaard stopcontact aansluit, en dan tussen behuizing en een geaard punt meet, meet je een wisselspanning van 90 - 115 volt.

Doe je die meting met je vingertoppen van beide handen, dan leer je snel dat je dat niet te vaak moet doen.

Maar gevaarlijk is het niet, want er is maar heel weinig vermogen beschikbaar (er kan geen grotere stroom gaan lopen).

Je satelliet ontvanger heeft zeer waarschijnlijk ook zo'n schakelende voeding, want die zijn efficiënt en dus relatief zuinig en ook relatief compact.

Dat is dan wel van een iets andere opzet, en een PC is dan ook bedoeld om aangesloten te worden op een stopcontact voorzien van randaarde.

Apparatuur zoals je satelliet ontvanger hebben helemaal geen stekker met aarde eraan (het zijn verplicht dubbel geïsoleerde apparaten), en dus maakt het niet uit of je daar een wel of niet geaard stopcontact gebruikt.

Sterker nog, strikt gezien mag zo'n apparaat helemaal niet geaard worden.

Wanneer je met een multimeter de spanning waar we over spreken wil meten, dan ga je die spanning belasten met de multimeter.

Die zal daardoor een fractie inzakken.

Maar een multimeter is van huis uit "hoogohmig", wat betekent dat dit belasten zoveel mogelijk beperkt word.

Om die reden meet je een hogere spanning.

Wanneer je met je eigen lichaam de twee meetpunten aanraakt, dan is dat een stuk minder hoogohmig.

De spanning zal daarom een stuk lager zijn, maar kan niettemin onaangenaam zijn.

Dat wil zeggen, zodra de spanning een weg door je lichaam vind, zal de spanning inzakken.

Op dat moment is dan wel die weg gevonden en kan de ingezakte spanning toch prikken.

Je zou kunnen zeggen (is niet helemaal waar) dat je lichaam dan een lagere weerstand krijgt.

Wanneer de spanning wel gevaarlijk is (zoals een wisselspanning met wat vermogen), is bovenstaande bewering overigens wel waar, maar dat komt omdat door die spanning je spieren samentrekken.

Als je dan de spanning voerende delen echt vastpakt (met je handen omklemt), ga je deze automatisch steviger vastpakken en dus het contact verbeteren.

Dat is de reden waarom iemand die onder (net)spanning komt te staan, niet los kan laten.

Die persoon moet je dan door een impulsief handelen forceren om los te laten.

Bijvoorbeeld door een flinke stomp in de maag te geven (kan er in dat geval nog wel bij).

Maar das weer iets heel anders.

Als je van deze spanning af wil, kun je de paal aarden.

Je legt dan twee (eigenlijk) onafhankelijke netten aan hetzelfde referentiepunt en heft zo het verschil op (potentiaal vereffening).

Maar het is niet nodig.

Nja, ik vind het toch wel veel hoor, 13 volt aan lekspanning.

De paal die hier in de tuin staat heeft dat ook niet en die staat gewoon in het beton. Dan moet er toch genoeg aarde zijn of niet?

Ik heb dus zojuist verteld dat dat geen lekspanning is, en dat je dit niet kunt meten met een multimeter omdat die niet goed is in het meten van de werkelijke spanning.

En beton is geen goede geleider, dus ik zou niet weten waar jij het idee vandaan hebt dat het spul dan goed geaard zou zijn.

Als we hierin mee zouden gaan, dan hoeft er nooit meer een aardpen geslagen te worden, want woningen zijn dan van nature al prima geaard.

Het is ook niet zinvol om zulke aarding met de pijp zelf of een stukje standaard installatiedraad te doen, aarddraden aan een pen zijn niet voor niets zo dik en van vertind koper.

Een goede aardpen zit met dit koper zover de grond in, dat dat koper altijd in het grondwater zit.

Het ligt dus aan de omgeving hoe ver die geslagen moet worden, en dat kan aardig oplopen.

Mas3,

Op jouw vraag welke refentiepunten ik genomen had:

de ene pan van de multimeter tegen de paal en de andere pen tussen twee vingers geklemd.

In ieder geval begrijp ik uit je verhaal dat ik me verder niet druk hoef te maken.

In ieder geval bedankt voor de invoering in de geheimen van een en ander.

PieterD

Ik heb altijd geleerd dat vrouwen gevoeliger zijn; dat wisten wij wijze mannen natuurlijk al maar ik bedoel dat vrouwen een dunnere huid hebben en dat ze hierdoor snel een lekspanning kunnen voelen.

Misschien dat Pieter een dunnere huid heeft.

;)

Nr.10

Hoi PieterD.

Je hebt dus de spanning tussen de paal en jezelf gemeten.

Dat is een meting die je niet kunt doen want het gaat je geen betrouwbaar resultaat geven.

Hoe weet je bijvoorbeeld dat jij niet de bron van de spanning bent ?

Dat jouw meter dan toch een waarde aanwijst, kan te maken hebben met de eerder genoemde "hoogohmigheid" van de multimeter.

Wanneer je een prikkeltje voelt als je bezig bent met een schotel, is dat meestal omdat je een (spanningvoerende) plug aan de LNB of motor wil bevestigen en je daarbij de plug in de ene hand, en de motor of LNB in de andere hand vasthoud.

Of in ieder geval moet je dan twee delen van de installatie aanraken.

Op dat moment ben je zelf een deel van het circuit, en dat voel je.

Dat is toch 1 van de reden waarom er altijd geadviseerd wordt om de spanning van de ontvanger af te halen. De ander was volgens mij om te zorgen dat je geen problemen krijgt met je lnb?

:)

Nr.10

Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad is het altijd het meest verstandig om gewoon de stekker eruit te halen als je aan het werk gaat buiten.

Maar das natuurlijk niet zo heel handig als je de schotel moet afstellen.

Moet je iets met de kabels doen, dan altijd even de spanning eraf.

Hoi Jongens,

Ik heb mijn Stab Italia Rotor op een gelaste paal op mijn balcon staan; als ik de was heb gedaan -en dan gebruik ik zo'n uitklapbaar rek met 4 wieltjes- om de was op te hangen; als ik dan de railing van mijn balcon aanraak lijkt het alsof mijn vullingen (amalgaan) uit mijn kiezen springen.

Maakt mij niks uit; zowel mijn Stab alsmede mijn ontvangers werken goed.

Dus PieterD, je hoeft je nergens zorgen over te maken, ik ken dit verschijnsel al jaren.

Groetjes,

Bones

Bones, bedankt voor je reactie.

Dat geldt ook, nogmaals nog steeds, voor de reactie van Mas3.

PieterD

Als we hierin mee zouden gaan' date=' dan hoeft er nooit meer een aardpen geslagen te worden, want woningen zijn dan van nature al prima geaard.[/quote']Hmmz... inderdaad zo had ik het nog niet gezien. Bedankt weer voor de uitleg. Af en toe begrijp ik dat hele spanningsgebeuren gewoonweg niet.

Zal misschien ook komen door antennes. Heb een keer een 27mc antenne gehad bij een kennis, die zat op een buis maar daar zat spul omheen, die buis was geisoleerd en zat met beugels dus aan de muur van het huis.

Deze kwam niet 1 op 1 op de SWR meter omdat er onvoldoende aarding was.

Daarop andere buis gehaald, zonder isolatie en hups, SWR mooi 1 op 1, ding had voldoende aarde.

Dan vind ik het al onbegrijpelijk, mede omdat ik weet dat een bliksemafleider ook apart de grond in gestoken wordt.

Effe een off-topic vraagje.

Ik dacht dus dat alles wat contact maakte in de aarde ook geaard was. Dat was dus fout gedacht. Hoe zit dat met geaarde stopcontacten, gaat er daar ook een draad voor de grond in?

Als we hierin mee zouden gaan' date=' dan hoeft er nooit meer een aardpen geslagen te worden, want woningen zijn dan van nature al prima geaard.[/quote']
Effe een off-topic vraagje.

Ik dacht dus dat alles wat contact maakte in de aarde ook geaard was. Dat was dus fout gedacht. Hoe zit dat met geaarde stopcontacten, gaat er daar ook een draad voor de grond in?
Ja inderdaad.

Dat is de eerder genoemde aardpen.

In de meterkast zie je een redelijk dikke aarddraad lopen, die aan de gas, en waterleiding bevestigd zit, maar ook je stoppenkast in gaat.

Die draad is van koper met een laagje tin er omheen.

In de stoppenkast is deze draad aan de geel/groene draad bevestigd.

Die geel/groene draad krijg je dus niet van je energiemaatschappij.

Aan de andere kant gaat die aarddraad, bevestigd aan een stalen pin de grond in, zover dat deze altijd in contact met het grondwater is.

Misschien iets te ver in de uitleg, maar toch nog een beetje meer informatie over waarom dit zo is.

In de centrale/transformatorhuisje waar je 230 volt netspanning gemaakt word, zit ook zo'n aardpen de grond in.

Misschien weet je wel dat je een nuldraad hebt (de blauwe) en een (of meer) fase draad.

In dat transformatorhuisje zitten de nuldraad en de aarddraad aan elkaar.

Dat is de enige reden waarom een (rand) aarde werkt.

Het is een ontsnappingsroute voor de stroom, voor het geval deze "uitbreekt".

Je weet dan dat deze naar aarde weg kan lopen, en er geen enorme ongelukken gebeuren als er eens wat draden losraken.

De aardlekschakelaar doet niets meer dan meten welke stroom er het huis ingaat via de fase draad, en telt de stroom die door de nuldraad het huis weer verlaat er van af.

Als daar een groter verschil in zit dan 0 (nul(komma nul drie)), dan word de boel uitgeschakeld want heb je een aardlek.

Dat kan alleen omdat ze aan de kant van de centrale/transformatorhuisje aan elkaar zitten.

Als deze niet aan elkaar zouden zitten, word er ook geen circuit gesloten en gebeurt er niets.

Alleen als er dan nog ergens anders iets fout gaat, gaat de boel aan beide kanten echt goed fout.

Dit alles bewijst ook dat er niets kan gebeuren bij PieterD.

Zoals eerder genoemd gaat er wel 230 volt de apparatuur in, maar komt het er niet meer uit.

Ook niet een klein beetje daarvan.

De voeding in apparatuur zorgt ervoor dat de rest van de apparatuur niet aan de 230 volt hangen en er dus ook geen aanraak gevaar is.

Na de voeding heb je dus een ander net en is er geen gevaar meer.

Ik had het eerder ook al over onafhankelijke netten.

Dat kan alleen veranderen als er een defect ontstaat, en dan heb je ook weer 230 volt op je apparatuur staan (meestal ook aan de metalen delen aan de buitenkant daarvan).

De kans daarop is wel heel erg klein.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik had die draad wel eens zien zitten en vroeg me al af waarvoor die was omdat ie ergens van achter de meter uit kwam en de kruipruimte in ging.

Weer wat bijgeleerd!(Y)

In de stoppenkast is deze draad aan de geel/groene draad bevestigd.

Misschien weet je wel dat je een nuldraad hebt (de blauwe) en een (of meer) fase draad.

In dat transformatorhuisje zitten de nuldraad en de aarddraad aan elkaar.
Nu ben ik kleurenblind, ik zie wel wat verschil maar tussen rood en groen wordt het erg lastig. Maar nu het volgende. Dit is niet geheel standaard, helaas. In Frankrijk en Oostenrijk is, ik meen blauw de fase.

Kan je vertellen waarom dit nou geen standaard is in europa en waarom bv. de stekkers ook niet overal hetzelfde bij. Ik bedoel de drie poot stekker (België, Frankrijk) deze zijn volgens mijn veel veiliger.

;)

Nr.10

Ik zie niet in waarom de Belgische stekker veiliger zou zijn. Want bij ons maakt het niet uit of je ze verkeerd om in het stopcontact duwt.:)

Maarreh... ben benieuwd of Mas3 hierop kan antwoorden want volgens mij vraag je hetzelfde als dat je wilt weten waarom niet alle treinen in Europa dezelfde spanning en spoorbreedte hebben.

Het zal met die kabels ook wel uit de geschiedenis zo ontstaan zijn, maar ben benieuwd naar het antwoord van Mas3 want die zal er geheid iets over weten te vertellen.

Nee ik kan de exacte oorzaak daarvan niet vertellen.

Wel is het zo dat in oude installaties in Nederland de kleuren anders waren.

Toen had je rood (ik meen voor nul), groen (fase) en grijs voor aarde.

Het is heel goed mogelijk dat dit vanwege mensen met kleurenblindheid (en vanwege de niet logische kleurenkeuze wat mij betreft) aangepast is.

Als we in NL al ergens achteraan rennen, dan is dat achter Duitsland.

Het moge bekend zijn dat Fransen en Engelsen altijd tegendraads zijn.

De Franse en Engelse variant met de extra pen aan de stekker, geeft een vals gevoel van veiligheid, want het maakt helemaal niets uit of je een stekker "op z'n kop" in een stopcontact steekt.

Verder word de veiligheid alleen verhoogd als die pen eerder contact maakt (dus langer is dan de andere twee), maar ik weet niet of dat ook zo is.

Bij de door ons gebruikte randaarde stekkers is dat in ieder geval wel zo.

De Franse en Duitse varianten zijn overigens door elkaar te gebruiken, de stekkers voor de Franse stopcontacten passen ook in de Duitse.

Voor die stopcontacten is dat dus niet het geval (want daar zit die pen voor de aarde aan).

Overigens zijn voor industrieële stopcontacten wel alle Europese neuzen dezelfde kant op voor zover ik meen te weten.

Hoe het met de kleuren intern in de huizen zit, is eigenlijk ook niet echt interessant zolang je in het buitenland maar niet installaties gaat opentrekken.

In Nederland is de norm (is niet per se wetgeving) geregeld in de NEN 1010.

Als je daar op zoekt vind je een schat aan informatie.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan