Linux geschikt voor zakelijk gebruik?

Dr.Z

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
722
Punten
113
Leeftijd
56
Hoe werkt linux, en dan vooral de vraag welke distro, in een zakelijke omgeving? Iets met Office e.d.?

Tja daar kun je het beste even een nieuw topic voor starten in de juiste sectie.
Zakelijk zou ik er nog niet aan beginnen, tenzij je al met Thunderbird werkt. V.w.b. Office kun je Libre Office gebruiken, althans... zolang je niet echt met VBS scripts werkt of VBA of zoiets.
Dat is volgens mij nog niet 100%, maar kan me vergissen. Gewone documenten en excel is gewoon volledig compatible.

Een stabiele distro met goede community support is dan wel handig. Almalinux of Linux Mint zijn geschikte kandidaten.

Voor grote bedrijven RHEL met support, maar dat kost nogal dus niet echt iets voor een ZZP'er.

• Leuk
Waarderingen: Dr.Z
in een zakelijke omgeving?
Dan is het handig om te weten wat die zakelijke omgeving in houdt. Mijn laptop (zakelijk aangeschaft) heb ik vanaf dag 1 van Ubuntu voorzien. Maar echt bijzondere software gebruik ik niet. Libre Office zit daar al standaard op.
E-mail binnen halen en versturen doe ik met Evolution en mijn boekhoudprogramma gaat gewoon online via Firefox.

Office 365 werkt er ook gewoon op, dat is immers ook een webbased omgeving.

E-mail binnen halen en versturen doe ik met Evolution en mijn boekhoudprogramma gaat gewoon online via Firefox.
Ik gebruik geen cloud-dingen.

Dan zul je dus goed moeten bekijken wat je gebruikt en hoe. Zoals de voorbeelden die ik al noemde met VBA scripts. Daarnaast ook andere zaken die je zakelijk lokaal houdt zoals bijv. boekhouding c.q. programma's die je nodig hebt voor de zaak.

P.s. topic is afgesplitst van Nieuws en Info omdat dit niet over de W10 ESU gaat.

Dank voor de afsplitsing, zo is het duidelijker. :)

Wat ik gebruik is e-mail (office outlook) Word en een factureringsprogramma/boekhoudprogramma.
Dit zijn in feite de belangrijkste zaken. Als internetbrowser gebruik ik hoofdzakelijk Firefox voor de afgelopen 20 jaar inmiddels.
Thunderbird mail heb ik in het verleden gebruikt, tot instabiliteitsproblemen mij deden overstappen naar Outlook.
Daarvoor gebruikte ik Eudora, welke sommige oud gedienden wellicht nog wel kennen.

Het liefste gebruik ik BSD. (niet te verwarren met FreeBSD)
Ik heb ervaring met OpenSuse, Fedora en RedHead, maar dat is alweer heel wat jaartjes geleden.
Onzinprogramma's als Unbuntu heb ik altijd links laten liggen, maar dat zal inmiddels ook volwassener zijn geworden. De beveiliging issues waren onacceptabel en dat zat hem met name in de plugins.

Ik ben benieuwd welke suggesties jullie hebben. :)

factureringsprogramma/boekhoudprogramma
Hierbij is het natuurlijk de vraag of dit programma alleen in Windows werkt of ook beschikbaar is voor Linux, al dan niet via Wine. Maar als je Wine nodig hebt om een programma werkend te krijgen lijkt het mij toch handiger om bij Windows te blijven. Zeker met het oog op mogelijke updates van het programma waarbij je moet afwachten of die dan ook nog vlekkeloos blijven werken.

• Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Onzinprogramma's als Unbuntu heb ik altijd links laten liggen,
Tja dat is niet echt een onzinprogramma maar ook een besturingssysteem. Net als Mint een afgeleide van Debian.
Als men Wine moet gebruiken, om Windows programma's in Linux te draaien kan men misschien beter inderdaad bij Windows blijven als daar vaker updates voor nodig zijn.
Dus v.w.b. het boekhoudprogramma is het even checken dan.
Firefox is zo'n beetje standaard in Linux dus dat is dan niet echt anders voor je.

Voor e-mail is er Thunderbird (sterk verbeterd wel) en Gnome Evolution die men schijnbaar wel als de Outlook vervanger ziet, die kan ook een stuk meer. Moeite waard om te testen (moet ik ook nog doen).

Fedora is feitelijk een Redhat afgeleide en wordt als soort beta gebruikt voor RHEL, net als Centos Stream tegenwoordig.
De grote hoofd-distro's dus zoals RedHat (RHEL) en Debian zijn natuurlijk erg stabiel en de afgeleiden zoals Ubuntu zijn wat meer gericht op de thuisgebruiker met wat meer updates. Zoals bijv. met updates van videodrivers. Net zoals FreeBSD dat doet eigenlijk.
Ubuntu en Mint zijn bijzonder populair geworden en hebben een grote gebruikersgroep (dus support).

Het grote voordeel van Debian en afgeleiden (dus ook Ubuntu en Mint) is dat je daar een inplace versie upgrade mee kunt uitvoeren die ondersteund wordt door het OS zelf.
Bijv. van Ubuntu 20.04 naar 22.04 is gewoon te doen zonder herinstallatie middels een upgradeproces.
Dus net als Windows dat ook kan van Windows 7 naar Windows 10 en nu ook naar 11 zonder opnieuw te hoeven installeren of er overheen te installeren.

De laatste paar jaar kan dat ook met RHEL afgeleiden, echter dat gebeurt dan middels een 3rd party en moet je zelf nog opletten dus meer risico. Met de laatste paar jaar bedoeld ik echt misschien een jaar of 3 a 4, dat begon echt pas bij upgrade mogelijkheden van Centos 7 naar Centos 8.
Anders moet je dus er overheen installeren of een nieuwe installatie doen.

Nadeel als je gewend bent met Redhat c.s. is dat Debian c.s. een andere package manager gebruikt. Yum is wat eenvoudiger dan apt. Maar in principe heb je daar in een desktop omgeving geen of weinig last van.
Een ander voordeel is het resource gebruik. Linux is over het algemeen sneller met minder resources, dus met minder RAM en een wat mindere CPU toch sneller of even snel als Windows met iets snellere CPU en meer RAM.

Als het om pure stabiliteit en saaiheid gaat zou ik misschien nu kiezen voor Almalinux of Debian.
Wil je ook nog iets anders met de PC zou ik persoonlijk kiezen voor Linux Mint of Ubuntu.

Maar volgens mij heb je wel ergens een PC staan om eens te proberen. Ik zou dan eens testen met Linux Cinnemon of Ubuntu.

Zelf ben ik niet bekend met BSD zelf en OpenSuse is te lang geleden voor me. ;)

Evolution die men schijnbaar wel als de Outlook vervanger ziet,
Die gebruik ik al sinds ik met Linux werk, geheel naar tevredenheid. En ik werk al weer zo'n 20 jaar uitsluitend met Linux, de laatste jaren met Ubuntu.

Ah jij gebruikt Gnome Evolution for mail? Nice, dan hebben we dus een ervaringsdeskundige, dat is fijn. Ik wist niet dat jij zoveel met Linux werkte.
Lijkt dat inderdaad maar op Outlook en is het stabieler/beter dan Thunderbird?
Vorig jaar was bijv. een tijd dat gebruikers niet bij hun mail konden door een probleem met TB. En ik moest zelf moeite doen mijn accounts en mail over te krijgen naar TB omdat de import optie op 33% bleef hangen. Hetgeen een bekende bug is die al vele jaren bekend is maar nog steeds niet opgelost wordt.
Het is mij wel op andere manier gelukt, maar het is wel vreemd dat ze dit nog steeds niet opgelost hebben. Als er überhaupt nog naar gekeken wordt.

Thunderbird heb ik ook ooit eens geprobeerd, maar daar was ik weer snel van genezen. Het is ook maar net welk programma je gewend bent natuurlijk.

Ik wist niet dat jij zoveel met Linux werkte.
Vanaf RedHat 9 ben ik met Linux bezig. In het begin nog met dual boot. Ik heb zelf Lilo nog als bootloader gehad. Ik moet zeggen dat werken met Linux tegenwoordig wel een heel stuk makkelijker is geworden. Nu hoef je de commando's ook niet meer te kennen, iets wat in het begin toch wel anders was. Installeren gaat ook volledig grafisch net zoals bij Windows, tenzij je een distro zoals Gentoo wilt installeren.

Maar als je Wine nodig hebt om een programma werkend te krijgen
Ik heb zeker wijn nodig om programma's werkend te krijgen. 😋
Maar ik zal mijn licht eens opsteken met al deze info van jullie!

• Leuk
Waarderingen: Peer
Als het om pure stabiliteit en saaiheid gaat zou ik misschien nu kiezen voor Almalinux of Debian.
Debian zat al een langere tijd in mijn hoofd, daar wil ik wel eens wat mee gaan stoeien.
Als ik het zo hoor zijn er legio OS'sen ter vervanging voor Windows of IOS.

maar daar was ik weer snel van genezen.
Ook dat is veel veranderd. Ik ben met Linux bezig sinds RH 4 of 5 inderdaad toen ook nog ook alleen CLI en niet grafisch. Thunderbird heb ik nu naast Outlook en gebruik ik alleen als test en voor mijn Microsoft accounts aangezien die niet meer willen in Outlook 2013 ook niet met pop3.
Maar dat gaat heel prima nu, je kunt hem ook vrijwel hetzelfde uit laten zien als Outlook.

Debian zat al een langere tijd in mijn hoofd, daar wil ik wel eens wat mee gaan stoeien.
Dan kun je die nemen of een afgeleide daarvan met iets modernere drivers zoals Mint Cinnemon of Ubuntu.

Als ik het zo hoor zijn er legio OS'sen ter vervanging voor Windows of IOS.
Ligt er aan hoe je dat bekijkt. Het is Windows, Linux, Unix, MAC (unix afgeleide), iOs of Android en dan heb je het wel gehad. En (Free)BSD natuurlijk wat ook een Linux/Unix afgeleide is.
Alleen heb je van Linux veel distro's, maar het blijft Linux. Maar er is veel keuze in Linux, dat klopt.

• Leuk
Waarderingen: Peer
Zoals @Peer aangeeft als je die besturingssysteem gentoo wilt installeren,moet je veel geduld en tijd hebben dit is niet op 5minuten klaar let op dat je alles zelf dien te doen.

Gentoo gaat het dus niet worden! :LOL:
Ondertussen heb ik nog steeds geen 'distro' gekozen. Het ontbreekt mij aan tijd.

Het verbaast me dat Gentoo nog bestaat en mensen daar nog gebruik van maken. Je hoort er bijna nooit meer iets van, net als Mandrake en ook enigszins Suse. Maar Gentoo is wel een van de ergste. In de tijd van RedHat 5 installeerde ik die in een 3 kwartier. Gentoo was een veelvoud daarvan.
Zal nu beter zijn maar geen aanrader voor prive gebruik, laat staan zakelijk gebruik.

Kali is ook een leuke distro, gebaseerd op Debian al wordt er standaard wel erg veel aan tools geïnstalleerd, zeer compleet.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan