MAC adres pc te wijzigen?

sat4me2

Active member
Special Friend
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
160
Waarderingsscore
0
Punten
16
Leeftijd
56
Een kennis van mij had problemen met zijn breedband internet. Na contact met de helpdesk van demon gaf men aan dat hij geen uniek MAC adres had. Vervolgens heeft hij zijn computer leverancier gebeld en een cd opgestuurd gekregen welke zijn MAC adres van zijn NIC aanpaste. Ik dacht dat een MAC-adres ingebakken was op de NIC, is dit dan niet zo? En wie geeft dan dit MAC adres uit?

Groeten Sat4me2.

 
Het MAC adres is het serienummer van je netwerkkaart.

Het is heel moeilijk en vooral ook duur om dergelijke unieke info in de hardware in te bakken.

Daarom word dat in vrijwel alle gevallen in een eeprom opgeslagen want die is dus programmeerbaar.

Daarmee is je vraag beantwoord.

Overigens is het genoemde probleem ook op te lossen doormiddel van een router die MAC spoofing doet.

Dat houdt in dat je een willekeurig MAC adres kunt gebruiken.

Het is bedoeld om je router hetzelfde MAC adres te geven als de PC die erachter hangt, omdat sommige providers alleen willen werken met het MAC adres waar de eerste keer de verbinding mee gemaakt is.

 
Bij veel kant en klare netwerkkaarten zit het er wel ingebakken maar een bij een hoop ook in de eeprom zoals Mas3 al schreef.

Kan het je nog sterker vertellen, bij een paar modellen van Compaq desktops kun je het zelfs in de bios aangeven.

Er zijn ook laptops waarbij je het gewoon in de bios kunt wijzigen.

Ze zijn echter ook te spoofen, ook door routers bijv. zoals Mas al aangeeft.

Het was een unieke manier van beveiligen, helaas heeft niet iedereen er aan meegewerkt en in de loop der jaren zijn er tools ontwikkelt om ze te spoofen of gewoon te wijzigen, dus dubbele komen zeker voor.

Eigenlijk jammer. Maar het is net als bij het IMEI nummer van GSM telefoons. Er is een plan geweest in Ierland een database hiervan aan te leggen, volgens mij is hij er inmiddels wel, of ergens anders, om gestolen mobiele telefoons te registreren en zodoende van de wereldlijke netwerken te blokkeren.

Maar ook dat heeft weinig zin aangezien ook die nummers te wijzigen zijn. Soms heeft het wel nadelen ja dat de techniek alles kan.:)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan