makkelijkt te bedienen satelliet ontvanger voor 80+

Leo de groot

New Member
Lid sinds
10 apr 2022
Berichten
13
Waarderingsscore
2
Punten
3
Locatie
Rotterdam
Hallo . heb mij zojuist aangemeld . zal mij even voorstellen . mijn naam is leo de groot ben 64 jaar en woon in Rotterdam . ben op zoek naar een makkelijk te bedienen satelliet ontvanger voor mijn 85 jarige moeder die in Spanje woont . heeft al 15 jaar canal digitaal . en heeft veel probleem ontvangers gehad oa pace en philips . dacht een paar jaar geleden goed te doen en kocht een VU solo 2 want dat waren goede ontvangers . maar was vergeten er bij te vermelden dat een oudere er mee moest omgaan . en daar zit het probleem mijn moeder kan er totaal niet mee omgaan . zit net zo lang op de knopjes van de AB te drukken tot dat ze geen beeld meer heeft . dan belt ze mij maar ik kan het op afstand niet oplossen heb er ook geen verstand van . dan belt ze de Nederlandse monteur a 50 euro voorrijkosten . dat heeft ze al een keer of 6 gedaan die lost het meestal in 10 minuten op . zo wordt ze er straatarm van . dus de VU de deur uit en een eenvoudige in ieder geval wat bediening aangaat anderen ontvanger er voor in de plaats neer zetten . moet wel een twin tuner zijn want mijn moeder neemt veel op . als het niet anders kan met een losse harde schijf . maar ben bang dat dat ook problemen geeft zoals decodering niet kunnen lezen/vinden of wat dan ook . ook geen ontvanger waar we steeds moeten updaten andere software/firmware of zo iets moeten opzetten er is sowieso geen internet voorhanden en moet geschikt zijn voor Canal digitaal en heb mijn laten vertellen firmware van Neutrino . waarom ??? schijnt eenvoudiger te zijn ?? .heb ivm een beperkt budget op Marktplaats lopen zoeken kwam oa een Coolstream Neo 2 tegen en een topfield SRP 2401 CI+ en een Rebox 8500 HD PVR . zijn allemaal al wat oudere ontvangers maar neem aan dat deze gewoon goed bruikbaar zijn zolang ze ze maar eenvoudig !!!!! te bedienen zijn 2 tuners hebben ivm het opnemen en een ingebouwde harde schijf hebben en als het echt niet anders kan dan maar een nieuwe . ik gaat volgende maand naar Spanje dan wil ik hem graag meenemen . GRAAG ADVIES
 
mijn moeder kan er totaal niet mee omgaan . zit net zo lang op de knopjes van de AB te drukken tot dat ze geen beeld meer heeft
moet wel een twin tuner zijn want mijn moeder neemt veel op
dat gaat dan wel goed dat opnemen?
lijkt me ook al lastig als ze op alle knopjes drukt.

mijn eigen ervaring is met "simpele bediening" is juist het tegen over gestelde
van oorsprong duits ontvangertje (zo goed koop mogelijk) vervangen door een linux bak met twin tuners en pli er op.
deze mensen waren dan niet in de 80 maar techniek bedienen .... naja dat dus.
nadat die eerste vervangen moest worden vroegen ze specifiek weer naar een linux ding want dat was wel makkelijk.

denk dat het dus niet zo zeer met een ontvanger te maken heeft maar met het "in de vingers"krijgen van bediening van het apparaat.
wat misschien nog wel een oplossing kan bieden is 2 afstandsbedieningen en van 1 de knoppen onklaar maken die moeders nooit nodig heeft.
 
ze heeft al ruim 15 jaar canal digitaal . en ik schat 4 verschillende ontvangers gehad waar onder pace en philips . deze gaven altijd problemen . maar daar heeft ze het met kunst en vliegwerk en af een toe een monteur laten komen altijd mee kunnen doen . opnemen is altijd gelukt . dat het afspelen niet altijd goed ging lag aan de ontvanger niet aan mijn moeder . met VU lukt het opnemen wel en afspelen gaat ook wel goed . probleem is voor zover ik het weet ben er maar een paar keer per jaar . dat ze zeer regelmatig de verkeerde knopjes op de AB indrukt . en dan gaat het met een VU al heel snel fout . en om nou knopjes af te gaan plakken of onklaar maken gaat mij een beetje ver zou trouwens niet eens weten welke . maar zijn er dan helemaal geen eenvoudige ontvangers die niet gelijk op tilt springen of ontregelt zijn als je 1 of meerdere verkeerde knopjes indrukt . het gaat tenslotte allen maar om kijken en opnemen en afspelen heb zelf een ziggo kabel ontvanger . werkt heel simpel weet zeker dan mijn moeder hier ook mee zou om kunnen gaan . bedankt voor je reactie/mening maar ziet dat niet als de oplossing .
 
Hallo Leo.
Allereerst welkom op Satellite Fun.
Gelijk ook de vraag als het kan, om even wat nieuwe alinea's te gebruiken en misschien een enkele witregel zodat het geheel wat leesbaarder wordt. Want alle tekst zo achter elkaar is een beetje onduidelijk soms.

Ik heb zelf ook een Ziggo Nextbox om mee op te nemen. De afstandsbediening van de VU is weliswaar langer, maar de grootte van de belangrijke knopjes is gelijk aan die van de Ziggo ontvanger.
De Pace en Philips waar jij naar refereert waren ontvangers van helemaal in het begin van de satelliet en die hadden toen ook nog geen opname functies, dus blijft alles vrij simpel.

Je wilt dus niet iets wat moet updaten en eenvoudig afstandsbediening. Dan is vermoedelijk die Rebox 8500 HD PVR geschikter echter die is wel al verouderd.
Je kunt ook een nieuwe Rebox RE-2220 HD PVR ready kopen. Deze ligt rond 150 a 160 euro. Deze heeft geen ingebouwde harddisk maar daar kun je wel een externe harddisk op aansluiten om mee op te nemen.
Of misschien een M7 SAT801, een officiële digitale ontvanger als ik me niet vergis, deze ligt wel rond de 190 euro. Ook hier is een externe harddisk nodig.
Maar dat zijn ontvangers die in principe eenvoudig te bedienen zijn zo te zien.
 
Ik had op S4A ook al geantwoord… Voor zijn moeder is wellicht een NL TV de beste optie.. Witte CI van Canal Digitaal erin en moeders kan gewoon met de AB van de TV alles regelen.. Wel zorgen dat de TV in NL gekocht wordt vanwege de FastScan functionaliteit….
 
even als reactie op mimisiku . een TV in een vliegtuig meenemen is geen doen . had al aangegeven dat mijn moeder veel opneemt . en daar bedoel ik niet mee kijken gelijktijdig het zelfde programma opnemen ( zinloos ). want ik neem aan dat er maar 1 tuner in de TV zit . dus ziet dit niet als oplossing

en als reactie op black Tiger .heb zelf ook de Ziggo next . werkt prima en eenvoudig te bedienen weet zeker dat mijn moeder hiermee wel overweg zou kunnen is er dan helemaal geen satellietontvanger die wat gebruiksgemak ongeveer het zelfde is als de Ziggo next

mijn moeder heeft in het verleden 2 x een philips ontvanger gehad kon met beiden opnemen .
u noemde de M7 SAT 801 waarom dan niet de M7 MP 201 . die kan namelijk wel opnemen

heb geen enkel bezwaar tegen een externe harde schijf heb hier een ongebruikte Platinum 500 GB liggen is wel een SSD met een mini usb aansluiting maar heb hem gewoon met een verloop kabel aangesloten op mijn PC hij vindt hem direct .en werkt gewoon . gebruikt voor foto's . als ik 100 % zeker weet dat als deze gebruikt zou gaan worden voor opnames van een satellietontvanger en gewoon 100 % goed werkt prima . maar lees op internet niks anders dan de ontvanger ziet de schijf niet en problemen met het coderen enz enz dus heb daar grote twijfels over . als het plug en play is . en hij neemt alles wat mijn moeder in programmeert op prima . dan zou het allemaal wat makkelijker worden . dan wordt de keus ook veel groter

de VU die ik ruim 2 jaar geleden mee naar Spanje nam zou ook direct werken zenderlijsten waren al geladen enz ,

plug en play . niet dus . ben een tijd bezig geweest kwam er niet uit heb toen maar een monteur gebeld ( 50 euro ) die was na een kwartier klaar .

maar is het een probleem als ik een wat oudere ontvanger zou meenemen ?? als hij zijn werk maar doet . niks spannend dat zoeken we niet . heb ook geen probleem met een nieuwe . betaal hem toch zelf . als hij maar makkelijk te bedienen is vergelijkbaar met de Ziggo next .
 
heb die ab van de ziggo next eens bekeken maar daar zitten ook nog genoeg opties op om ding in de stress te krijgen.
en bijna alles via een menutje bedienen of gebruik je veel spraak gestuurd?

denk persoonlijk dat het een kwestie van blijven proberen , in haar eigen bewoording op laten schrijven is
en misschien accepteren dat er af en toe iemand heen moet al dan niet betaald.

probeer alleen maar een beetje mee te denken en te ventileren waar ik met de "iets oudere niet met techniek groot geworden" mensen tegen aanloop.

ow en plug en play? hete een paar jaar terug nog plug en pleur weg want het werkte niet
tegenwoordig werkt het redelijk maar dan nog moet je af en toe kennis van de materie hebben.
 
noemde de M7 SAT 801 waarom dan niet de M7 MP 201 . die kan namelijk wel opnemen
Ze kunnen beiden opnemen, alleen heeft de 801 er een externe harddisk voor nodig. Voordeel is dat je ze dan gemakkelijk uit kunt wisselen.
U schrijft dat u geen bezwaar heeft tegen externe harddisk, waarom zou de M7 SAT 801 dan niet geschikt zijn? Als er inderdaad zoveel over geklaagd wordt op internet, dan kunt u beter inderdaad het model nemen met interne harddisk, maar dat is dan prijstechnisch wel duurder.
Ter info. De "uitzending gemist" optie is op dat toestel niet bruikbaar. Daar moet internet voor actief zijn, maar dat is overal wel zo lijkt me.

Het was overigens ook maar een voorbeeld wat ik gaf, ik had net zo goed die MP 201 kunnen zeggen. Aangezien u op marktplaats ging kijken, dacht ik dat u een wat goedkoper model zocht en daarom heb ik niet naar duurdere modellen gekeken. De MP 201 kost bij de 300 euro. Maar die is ook te gebruiken. Denk er wel aan dat hij (volgens de comments) goed moet zijn uitgericht anders schijnen de opnames niet terug te kijken te zijn.

Ik kan niet in uw beurs kijken dus dat is iets wat u zelf moet bepalen. Er zijn zoveel toestellen en modellen dat het geen doen is om ze allemaal te noemen.
Maar het is sowieso goed om een goed vergelijk te doen en ook naar de ervaringen te kijken van de toestellen.
 
wij doen helemaal niks spraak gesteurd . zijn ook boven de zestig dus zijn bang als we er tegen gaan praten dat hij terug gaat praten
wat betref de Ziggo next afstandsbediening daar zijn de toetsen van verlicht wat voor een 80 plusser een groot voordeel zou zijn ,zeker voor mijn moeder er zitten ook geen gekleurde toetsen op . en de hoeveelheid toetsen is ook minder dan bv de VU solo . en het menu is ook simpel . ben er van overtuigd dat mijn moeder er wel uit zou komen . kan ook het een en ander op papier zetten . ik heb de AB van de VU een paar keer in mijn handen gehad ik vindt hem niet te vergelijken met de AB van Ziggo ..
waardeer het meedenken en je mag van mij ventileren wat je wilt . en zal het ook zeker in mij opnemen

de M7 sat 801 is niet geschikt omdat deze maar 1 tuner heeft . deze ken ik goed deze staat in het appartement waar mijn vrouw en ik altijd verblijven . werkt prima heel af en toe stilstaand beeld maar is zo weer opgelost . ook canal digitaal met een 2e kaart . deze met 2 tuners en een vaste/losse harde schijf dan zijn we klaar . en dat zou dan de M7 MP 201 moeten zijn ,

maar als je daar de reviews over leest wordt je er niet bepaald vrolijk van . daar komt nog bij dat de smartcard van mijn moeder er niet in kan . dat kan met een formulier opgelost worden . als je vroeger bij een medewerker van canal digitaal het wordt Spanje gebruikte werd je gelijk afgesloten . dat is gelukkig niet meer

heb een paar jaar geleden voor de VU solo ruim 200 euro betaald . dat is achteraf geen succes gebleken . wat ik belangrijker vindt dan geld is dat de jaren die mijn moeder nog heeft ze een beetje relax TV kan kijken zonder al te veel ergernis . als er iemand is die zegt je moet die of die hebben werkt 100 % en super EENVOUDIG wat bediening aangaat en kost 200 euro gaat ik hem morgen nog halen

uitzending gemist gebruik mijn moeder nooit ze neemt gewoon de duvel en zijn ouwe moer op dus mist niks .

dat ik op marktplaats aan het kijken bent is op advies van een gepensioneerde TV monteur . zijn mening was dat er de oudere ?? satelliet ontvangers beter/ degelijker zijn . en het tegenwoordig meer gaat om meer en meer functies en koppelingen met internet .

gaat 11 mei naar Spanje voor die tijd moet ik een geschikte ontvanger hebben kom ik er niet uit dan denk ik dat het M7 MP 201 gaat worden , kan er een in Barendrecht ( vlakbij ) halen voor 50 euro .
 
Let er dan wél op dat de M7-MP201 een interne (vaste) kaart heeft!! Dat is een Viaccess ORCA kaart die NIET vervangbaar is door de losse oranje smartcard. Die M7 MP201 kun je alleen werkend krijgen middels een contractovername formulier die door de huidige en nieuwe eigenaar getekend moet worden. Die €50 klinkt leuk, maar als de oude eigenaar een betalingsachterstand heeft koop je een zeperd… Dus goed oppassen….
 
oei dat laatste wist ik niet , dacht een formulier invullen oude kaart nummer invullen en klaar .. en dan is de oude kaart natuurlijk gelijk onbruikbaar .

en dan is er ook nog de vraag of ze de 2e kaart die ik in het appartement gebruikt ongemoeid laten ? . neem aan van wel , maar met canal digitaal weet je het nooit .

gaan we op een bepaald moment over op alles in de TV heb ik mogelijk weer de kaart nodig die dan inactief is . ppppffffff lastig
 
Ze zetten alleen het kaartnummer over van de Seca kaart die je opgeeft. De 2de laten ze ongemoeid (eigen ervaring). Andersom wordt een stuk lastiger! Ik wilde mijn oude Seca kaart terug activeren en daar moest ik echt dreigen met totaal opzeggen. CD wil dolgraag van die losse kaarten af…
 
dus eenmaal overgeschreven zit je er eigenlijk aan vast dan is er geen weg meer terug . Lastig
is het mogelijk om een M7 MP 201 te kopen mee te nemen niet direct gaan gebruiken , en dan op een later/willekeurig tijdstip de kaart over schrijven en de MP 201 gaan gebruiken . ???
 
De losse Seca kaarten zouden eigenlijk al in feb.2022 afgeschakeld worden. De EU wet op de eigen hardware heeft de uitvoering ervan echter uitgesteld (maar niet afgesteld).. Die kaarten hebben hun langste tijd gehad. Ze draaien in blessuretijd..
 
wat houd dat in de praktijk in .?? dat mijn moeder vandaag of morgen ineens zwart beeld heeft ?? als dit zo is dan is de keus snel gemaakt , kan het sowieso pas in Spanje overzetten weet geen kaartnummer maar dat kan mijn moeder zo bekijken . of nu over laten zetten met een latere ingang datum gaat pas 11 mei naar Spanje en neem dan een M7 201 mee ,
 
In praktijk houd dit in dat de Seca tunnel wordt uitgeschakeld. De losse kaarten werken dan uitsluitend in Nagra modus in de Sat801, 7141, 7181 decoders van Canal Digitaal. Deze mensen houden dus gewoon beeld. Voor de andere ontvangers is een witte CI 3.5 van Canal Digitaal nodig waar de losse kaart ingeschoven wordt. Uiteraard is dan opnemen en kijken bijna niet meer mogelijk!
 
zo.n witte kaart( met wit label ) is onderweg zijn we dan met een M7 MP 201 gered en kan ze dan nog steeds opnemen ???
 
De MP-201 heeft een interne kaart. De witte CI is voor je huidige oranje kaart ALS CD de Seca uitschakekt. De losse oranje kaart kun je dan blijven gebruiken in b.v. je VU+
 
of in de M7 801 die in het appartement wordt gebruikt . heb hem zojuist binnen gekregen CI module Manfactured under Nagra licence .
 
weet niet of ik hem direct nodig heb , maar je kan hem maar in huis hebben . in Spanje alleen bij de schotel winkel te krijgen tegen de hoofdprijs .

even wat anders . gaat op dit moment nog voor de M7 MP 201 . maar houd andere opties nog open .
heb gesproken met een behulpzame medeweker van Cardwriter uit Zoetermeer ivm een Technisat die volgens internet zeer eenvoudig was . maar Technisat werd mij afgeraden was niet zo eenvoudig zoals op internet werd beweerd en gaf problemen met opnemen . in het gesprek kwamen naar voren de al wat oudere Rebox Re 8500 en de RE 8220 . en de Coolstream Neo 3 . ook niet super eenvoudig maar volgens de medewerker wel te doen . ben de Coolstream al ergens tegengekomen en die was nieuw . heeft iemand een menig over de genoemde ontvangers

gaat voor 6 a 8 weken naar mijn moeder in Spanje . met een andere ontvanger welke dan ook . zit er dus boven op . kan het dus scherp in de gaten houden . en als ik het zelf snapt mogelijk op mijn moeder overbrengen .
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan