Microsoft schrapt eisen voor gratis extra jaar Windows 10-support in de EU

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.512
Punten
113
Leeftijd
62
Vandaag werd bekend dat Microsoft voor EU gebruikers de voorwaarden schrapt voor een extra jaar Windows 10 support in de EU.
Voorheen moest men aan 1 van de 3 voorwaarden voldoen en zich in te schrijven in het ESU programma:
1.) Voldoende Microsoft Reward punten hebben verzameld of
2.) Gebruik maken van Microsoft backup met een Microsoft account
3.) 30 dollar betalen voor 1 jaar extra updates

Maar vandaag werd bekend dat met name de organisaties Euroconsumers en het Belgische Testaankoop het gelukt is om Microsoft zover te krijgen deze eisen voor de EU te laten vervallen.
Ze waren al sinds 2021 met Microsoft hierover bezig om dit voor elkaar te krijgen.

Daarmee vervalt de eis voor registratie van een van Microsoft diensten of betaling van 30 dollar.
Wel is nog een Microsoft account nodig om je als EU gebruiker in te kunnen schrijven voor het ESU programma.
Microsoft is nu bezig om de ESU-inschrijving te herzien zodat deze nieuwe optie duidelijker is.

Bron: meerdere bronnen.

Ow lekker
Dus iedereen die nog snel een andere pc had gekocht had een jaar de tijd kunnen nemen.
Maar wanneer kun je je aanmelden voor ESU en hoe
Las berichten dat die mogelijkheid nog steeds niet uit gerold was

Donder al die microshit zooi toch aan de kant, dat heb ik ruim 20 jaren geleden al gedaan en heb er geen moment spijt van gehad.

Dus iedereen die nog snel een andere pc had gekocht had een jaar de tijd kunnen nemen.
Ja dat was al maanden bekend, alleen dan moest je ofwel betalen ofwel gratis met windows backup aanzetten met een microsoft account.
Alleen nu kan het dus gratis, zonder die voorwaarde dat je backup moet aanzetten of moet betalen.

Aanmelden voor de ESU gaat via Windows Update. Dat gaat nog komen binnenkort. Logischerwijze wacht MS daar zo lang mogelijk mee om nog zoveel mogelijk mensen naar W11 te krijgen.

@Tech Dat is niet voor iedereen weggelegd. Voor de meesten zou dat kunnen maar ik heb hier diverse dingen die niet onder Linux kunnen en ook een boel games die niet of erg omslachtig zouden moeten, daar heb ik geen zin in.
Voor het doorsnee werk is Linux prima, maar mensen zijn er vaak wat bang voor, bang voor het onbekende.

@Black Tiger
Dingetje om rekening mee te houden dus
Had het nog niet mee gekregen
Thmx

@Tech
Moet hierin @Black Tiger wel een beetje gelijk geven
Heb linux draaien en reactos en nog een andere windhooskloon maar het is hem allemaal "net niet" voor de de meeste pc leek burgers

Nou lekker dan. :grrr:
Er werd gezegd dat MS de vereisten zouden laten vallen. Dat blijkt dus niet het geval te zijn. :(

Het is ofwel met een Microsoft account ingelogd blijven, ofwel (als je met lokaal account wilt) toch 30 dollar betalen.
Hier is de officiele aankondiging van Microsoft zelf.

mooi man!
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

eigenlijk was het te verwachten dat we weer "misleid" zouden worden
maar goed .. mensen wennen er wel aan dat ze een mickeysoft account nodig zijn om w11 home aan de praat te maken...
of toch niet .. de oobe werkt nog steeds alleen ff anders lol

nog geen rust....

Ja het was ook een beetje te mooi om waar te zijn inderdaad en dan kun je van Microsuf wel weer verwachten dat het dat niet gaat worden. Achja... des te meer reden om ze nog een jaar dwars te zitten en bij W10 te blijven. :biggrin:

Er is vast wel ergens een registerKey of "update" die te verwijderen is voor wederom een gratis jaar Windhoos! ;)

Maar laten we nu eens in de spiegel kijken: je betaalt iets van 200 euro voor een licentie waar je heel veel voor krijgt.
Windows gaat gemiddeld 10 jaar mee en betaal je dus 20 euro per jaar, dat is nog geen 1.70 per maand.
Voor die 1.70 koop je jezelf wel een berg ellende af.

Tja, Was het maar zo'n feest.

Het is niet alleen een licentie voor windows, maar ook een hele PC upgrade als je pech heb.
Die is wel iets meer als 200 euries:(
Staat hier een leuke i5 game pc, kan volgens mij met gemak w11 draaien. Zelfs tpm 2.0 aan boord alleen een niet ondersteunde proccessor:cautious:

Voor die 1.70 koop je jezelf wel een berg ellende af.
Als je Linux gebruikt kost het je niets en hoef je ook niet opeens omdat Linux dat wil een nieuw PC met snelle CPU en TPM 2.0 te kopen.
Voor de rest ondersteun ik het argument van @sjonnie5 want de onnodige kosten van een nieuwe PC is een ander verhaal.

Ik heb een macbook en krijg elk jaar gratis een nieuwe versie van MacOS, nou ja gratis, daar heb ik uiteindelijk bij aanschaf van het apparaat al voor betaald maar zolang het apparaat 'leeft' krijg je security updates, daar kan MS nog een voorbeeld aan nemen maar het verdienmodel is natuurlijk niet te vergelijken, MS moet het hebben van de software, Apple van de hardware.
MS heeft wel eens iets met hardware gedaan (Surface en andere shitrommel) maar het grote verdienmodel is toch de software.

maar zolang het apparaat 'leeft' krijg je security updates
Nou... vroegah misschien maar dat is niet meer zo.
Apple typically supports each macOS version for approximately two to three years after its initial relea

Om dat een kracht bij te zetten met een overzichtje....
afbeelding.png

Oke dit is alleen het OS. Maar krijg jij dan op een antieke Macboek nog een Sonoma update aangeboden?
Wat ik lees is dat het 5-7 jaar is, zo lang kon je tot nu toe ook gemakkelijk nog met Windows werken.

Security updates soms nog 10 jaar voor Mac staat er. Maar mijn 12 jaar oude pc draait ook nog W10 met updates.

Which MacBook models don't receive updates anymore?
MacBook models older than those from 2017 don't receive new updates anymore. In the overview below, you can see what the latest available macOS version is per model up to 2012. Do you want to know which MacBook model you have?

Laatst bewerkt:
Ik heb een macbook uit 2013 die nog gewoon incidenteel security patches krijgt.......uiteraard geen OS updates meer maar dat boeit me ook niet echt, ik wil wel dat de security op peil blijft.

Dat is dan wel apart gezien wat ik lees over de MAC. Elders las ik dat het nog wel eens tot 10 jaar gaat. De jouwe is dus al 12 jaar, dus heel mooi dat je ze nog krijgt dan.
Maar gezien alle mededelingen wat ik er over kan vinden kan het dus ook korter zijn. Hoe dan ook 12 jaar is ook een mooie tijd. Maar als je weet dat je XP en W7 ook zo lang op 1 machine kunt draaien zit daar zoveel verschil niet in. Alleen nu met W11 worden opeens weer hardware vereisten gesteld die ook een nieuwe machine vereisen in veel gevallen als de pc ouder is dan 8 jaar.

Overigens veel van die info vond ik hier (klik) terug. Daar staat ook een lijstje bij van modellen tot 2012 en de laatste OS update wat die krijgen. Zo kun je ook opzoeken welk OS jij nu hebt en tot wanneer dat nog updates krijgt.

Als ik bovenstaande lees wordt ik gelijk jaloers, met de schamele 10 jaar ondersteuning bij Ubuntu LTS met Ubuntu Pro (wel gratis uiteraard :biggrin2:).

met de schamele 10 jaar ondersteuning bij Ubuntu LTS
Hoezo schamele 10 jaar? Als je goed leest zie je dat MAC minder ondersteund per OS. Je krijgt echter gewoon meer OS versies in de loop der tijd en daardoor meer updates. Vergelijkbaar dus met de major Ubuntu upgrade die je gewoon inline kunt doen.
Een correcte vergelijking met Ubuntu zou dus eerder neer komen op de levensduur van je PC dan aan een beperking van het OS.

Hoezo schamele 10 jaar?
Dat was ook meer sarcastisch bedoeld ;)
Natuurlijk is 10 jaar meer dan voldoende als ondersteuning. En zeker als je gratis weer een nieuwe versie kan installeren.
Op dat punt is het wel een luxe om geen software te gebruiken waar Windows voor is vereist 😎

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan