Mijn ervaring met de NSLU2 en de Dreambox

crazymotha

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
0
Punten
36
Leeftijd
69
Enige tijd geleden heeft de kerstvrouw mij de vraag gesteld wat ik graag onder de kerstboom zou zien liggen.
Al een tijdje staat op mijn verlanglijstje een NSLU2 dit is een super klein Linux servertje die enorm veel mogelijkheden voor de hobby bevat.
Wat schetste mijn verbazing toen ik vanochtend wakker werd en onder de boom de NSLU2 zag liggen. Nadat ik de kerstvrouw uitgebreid bedankt had ;) ben ik naar de hobbykamer gegaan om mijn nieuwe speeltje uit te proberen.

De installatie was een fluitje van een (euro) cent, nadat de cd geladen was en de juiste IP adres was ingevoerd kon ik de server benaderen via de web browser.
Mijn externe 350 GB USB HD aangesloten (server beschikt over twee usb poorten en kan dus twee HD?s en/of sticks aan)
Onder Users een gebruiker aangemaakt en rechten gegeven om te schrijven en te lezen.
Vervolgens heb ik mijn Dreamboxen (7000s en 500) d.m.v. CIFS gemount met de server (wel even de dir movie aanmaken) ik kan nu opnemen en weergeven en de DM 500 is nu een volwaardige PVR geworden.
Natuurlijk kan dit ook met MP3 bestanden, overal zijn die nu te benaderen en af te spelen.

Standaard beschikt de NDLU2 ook over een FTP functie, leuk om de MP3 en/of andere bestanden met je vrienden te delen.
Er betstaat ook alternatieve software die aan de staande software enige leuke dingen toevoegt zoals mailserver, vsftpd-Server / html-php-perl-msql etc.

De NSLU2 bevat een complete 'embedded computer' gebaseerd op de Intel IPX420 netwerk processor en is voorzien van 8MB flash geheugen en 32MB RAM.
D.m.v. de alternatieve software is het mogelijk om alles op de HD te laden zo ben je niet niet gebonden aan het interne geheugen.
Het voordeel van dit servertje is dat je niet altijd een PC aan moet laten staan dit ding vreet bijna geen stroom (heb ergens gelezen dat het neerkomt op ? 1,20 per maand)

Ik ga nu lekker verder stoeien met mijn nieuwe aanwinst:)

Bij ons moet hij nog komen...

Veel plezier met je nieuwe aanwinst CM.

Beste Crazy Motha

Is de NSLU2 voorzien van de standaard firmware of heb je er de alternatieve LINUX firmware geladen.

Ik heb ook zo'n ding en deze was voorzien van standaard software.
Hiermee kon ik alleen de HD's formateren als EXT/3

Op de site van Linksys heb ik verse firmware gedownloaded en deze in de NSLU2 gepompt nu kan dit buitengewone machinetje zowat alle formaten aan

Poort 1 : NTFS of fat32
poort 2: Fat32 of EXT3

Voordeel is dat de aangesloten externe USB schijven ook als extern USB2 te gebruiken zijn.

Misschien zit deze versie firmware reeds in de nieuwere NSLU2??

Maar ik begrijp nu dat je middels dit tooltje van de Simpele dreambox500 een volwaardige PVR maakt!

Kun je nu via de dr500 ook bv videobeelden (photoos filmpjes ed op de TV toveren, afspelen etc?

Dat zou wel kicken zijn want dan kan ik overwegen de veel goedkoper 500 aan te schaffen.

Kun je de voor en nadelen van de combinnatie 500+NSLU2 in vergelijk met de 7020 weergeven?

Met vriendelijke groet
P Okhout

Hoi Pokhout,

Ik heb de software voorzien van een update naar de nieuwste versie, moet de alternatieve software nog uitpluizen.
Mij DM500 gedraagt zich nu als de DM7000 alle functies v.w.b. opname en weergeven zijn nu gelijk aan de DM7000.
Ook MP3 en foto’s zijn over het netwerk te bekijken/beluisteren op de DM500, het is dus niet nodig om een duurdere DM7000 of 7020 aan te schaffen.
Wat wel makkelijk is om een DM7000 afstandsbediening aan te schaffen, hiermee is het een stuk makkelijker opnemen met de 500.
In de software van de 500 vertel je dan dat er een afstandsbediening van de 7000 wordt gebruikt. Je hebt dan alle PVR (functies) knoppen tot je beschikking.
Wat ook mooi is dat ik films opgenomen op de 7000 nu kan afspelen op de 500 en visa versa.
De NSLU2 is gewoon een mooi en leuk servertje, ook als je hem wilt gebruiken als FTP server.

Mijn advies voor de mensen die twijfelen tussen een DM7000 of 7020 en een DM 500, koop een 500 en schaf daarbij de NSLU2 aan, ben je voor een stuk minder geld een stuk flexibeler.
De NSLU2 kost ongeveer 100 euro.

Wat te doen om een DM500 aan te sluiten op je NSLU2.

Allereerst maakt je op de NSLU2 een gebruiker aan.
Hou het lekker simpel en neem als gebruiker: DB met als password 123.
Geef de gebruiker lees en schrijfrechten (RW).
Ff saven en klaar.

Ga nu naar de DM500 en ga naar menu SETUP ? geavanceerde instellingen - Communicatie instellingen ? mounts.
IP adres van de NSLU2 invullen, bijvoorbeeld 192.168.1.26
DIR: DB
LocalDir: /HDD
Options: RW
Extra: nolocks, rsize=4096, wsize=4096 (4096 is de beste instelling voor de DM500)
USER: DB
PASS: 123

Vink automount aan.
Druk op Mount.
Save.

De DM500 is klaar voor opname en weergave.

P.s. niet vergeten in de dir DB een map movie te maken anders werkt het niet.

Het ziet er een leuk ding uit, echt iets om eens over na te denken, maar nu even niet, want de kerstman heeft mij een mio gegeven ( p350 )

Maar voor degenen die niet exact weten wat het is: NSLU2 ;)

Vergeten te vermelden maar in de DM kies je natuurlijk voor CIFS.

Crazymotha even een andere vraag (beetje offtopic)wat betreft de NSLU2.Weet je toevallig ook of het mogelijk is om er torrent's mee te downloaden?

Hoi Sandokan,

Helaas kan ik je daar geen antwoord opgeven omdat ik dat nog niet weet.
Maar er is veel mogelijk met de alternatieve Unslung software.

Probeer ff te googlen op Unslung en je komt verschillende forums tegen, misschien staat daar wel het een en ander beschreven omtrent torrent's.

Die vraag van Sandokan komt waarschijnlijk doordat er wel een apparaat is die dat kan.
Het is er 1 van Asus, als ik me niet vergis is dat ook nog een draadloos accesspoint of router.
Die dingen kosten wel veel geld hoor.

Op www.linksysinfo.org is veel info te vinden over.... (raad eens)

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan