Modem update Experia box V8 en opeens een lagere down/upload snelheid.

Parabolica

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
9 feb 2003
Berichten
3.703
Waarderingsscore
190
Punten
63
Locatie
In the midlle of nowhere
Het werd maandag zo mooi aangekondigd door de KPN, vannacht zou er een veiligheidsupdate doorgevoerd worden en ik zou tevens een nieuw IP adres krijgen.
Mooie was dat internet vanochtend weer werkte maar vandaag eigenlijk niet veel achter de PC gezeten totdat ik er net achter kwam na wat downloaden dat de snelheid nu aanzienlijk minder was dan voorheen.

Voorheen was (een Telfort abbo) mijn up/down beide 30Mbps en na de update van vandaag de download 20Mbps en up 2.1Mbps? Up begint met 20Mbps maar zakt al na een seconden volledig in.

Dit zijn de waarde die in de modem staan maar die haal ik dus nooit niet en deze wijken ook af wat er voorheen in het modem stond.

Download: 110497 Kbps.
Upload: 33028 Kbps.

Met deze waarde zou mijn downloadsnelheid 107.9 Mbps moeten zijn en mijn upload 32.25 Mbps?

Maar even een topic aangemaakt op het KPN forum en even afwachten wat ze ermee doen.
 
Hier mijn bevindingen na een gesprek met de Helpdesk van KPN., Ik ben heel boos gezien de gang van zaken hoe de KPN dit afwikkelt.

Het is mij inmiddels duidelijk wat de werkelijke oorzaak is. KPN heeft na de modemupgrade mijn internet snelheid verlaagt naar de snelheid zoals die was na het afsluiten van het ‘eerste’ abonnement bij Telfort pak weg 20 jaar geleden. Alle upgrades die Telfort in de loop der jaren heeft doorgevoerd voeren zij niet door. Ze dwingen mij en andere Telfortklanten zo om een ander KPN abonnement af te sluiten omdat de oude Telfortklanten te weinig betalen.

Ik ga dit zeker aankaarten en laat het hier niet bij zitten!!!!
 
Wat een asociaal gedoe. Dit kan en mag helemaal niet. Ze hebben de contracten 1:1 overgenomen. Wat zij doen dat kan wel, maar dan moet dat ruim van tevoren aangekondigd worden zodat je de kans hebt over te stappen naar iets anders.
Typisch weer iets van KPN. Dan gaat dat zeker met xs4all klanten ook gebeuren? Alhoewel die nog altijd een eigen website hebben. Maar technische voordelen kun je niet zomaar even terugschroeven.

Ik moet het erg missen hebben als je nu niet het recht hebt om zonder opzegtermijn met ingang van onmiddellijk over te stappen naar een andere provider.
Een laatste poging die je nog kunt doen is het modem uittrekken, dan een minuutje uit laten en nog eens in steken, in de hoop dat door drukte de sync niet goed ging en die helpdesk medewerker het niet helemaal goed begrepen heeft.
Als dat niet helpt dan inderdaad echt werk er van maken.

Hou ons op de hoogte, ben reuze benieuwd hoe dit gaat aflopen want zoiets is nog nooit vertoond in de internet wereld.
 
Ik ben nog eens gaan zoeken en kom dit probleem enorm veel tegen v.w.b. oude Telfort klanten als je met Google zoekt.
Maar ook veel dat het opgelost is, bij sommigen zelfs spontaan, zonder over te gaan op nieuw KPN abo.

Ik zou in elk geval nog eens met KPN gaan bellen, die V8 is een verouderd modem, geef aan dat je nat_loopback nodig hebt omdat je camera's hebt gekocht en die oude V8 dat niet ondersteund en klaag ook goed over die teruggevallen snelheid.
Er is dan best nog kans dat er geholpen wordt, wat ik zo in de vele topics uit 2020 lees met hetzelfde euvel.
Het proberen waard in elk geval. Ook om het modem nog eens opnieuw te laten synchen door het van stroom af te halen en minuutje later weer in te steken en rustig te laten starten kan helpen.
 
Black Tiger bedankt voor het meedenken maar ik voel aan me water dat dit een bewuste en vooropgezette actie is van de KPN. Waarom, omdat ze mij tijdens de update ge-downgrade hebben. Dus ook al kon de KPN zien dat ik 30/30 had het contract is voor hun doorslaggevend en allesbepalend en hoe dwing je Telfort klanten dan naar een nieuw KPN abbo.

Ik ben sinds vanochtend vroeg er mee bezig met die KPN en wordt alleen bozer en bozer van na al die telefonische gesprekken.

De KPN zegt dus dat mijn instap abbo maximaal recht geeft op 20Mbps down en 2.1Mbps up. Wat Telfort tussendoor gedaan heeft zoals de snelheid verhogen interesseert ze niet en ik moet dat bewijzen.

Iemand van Tweakers heeft een test gedaan en ik zou volgens het profiel in mijn modem 21Mbps down en 30MBps up moeten hebben en ik heb de laatste jaren altijd 30/30 Mbps gehad bij Telfort.

Mijn klacht was doorgezet door de helpdesk en ik werd net teruggebeld. Uit coulance wilde de klachtbehandelaar mij zonder extra kosten tijdelijk een snelheidsverhoging geven (voor een jaar) en daar ben ik niet natuurlijk niet mee akkoord gegaan.

Ik moet nu alle mails over 6 jaar gaan doorzoeken waarin staat dat Telfort met de prijsverhogingen ook de snelheid verhoogde die bij de abbo prijs hoort. :(

Ik ga het nu voorleggen aan de schillencommissie en maak er dus een zaak van.
 
Niet meer normaal dat jij dat nu bewijzen moet. Hun forums staan vol met soortgelijke klachten dus dat is wel erg dat de klant dan bewijzen moet gaan verzamelen, niet meer normaal.
Ik hoop dat je ze kunt vinden. Maar het idee van The Matrix is ook erg goed.
En dan vraagt KPN zich af waarom ze klachten krijgen? Nou op deze manier ligt dat behoorlijk voor de hand.
 
Modem even van de stroom gehaald maar dit heeft geen effect. Een reset doe ik (nu) niet want dan moet ik alles opnieuw gaan invoeren en zit je een tijdje te pielen zoals met het instellen van de poorten, wel al screenshots gemaakt en een back-up.

Een probleem is dat 1 individueel geval niet de aanleiding kan zijn om dit groots aan te pakken. De KPN wacht gewoon af hoe klanten reageren op wijzigingen en de ene is wat mondiger dan de andere. En achteraf gezien had ik de telefoongesprekken die gevoerd zijn met de KPN helpdesk gewoon moeten opnemen omdat het dan stukken duidelijker zou zijn hoe de KPN handelt.

De KPN heeft aan het eind van 2020 gratis bellen naar mobiele nummers ingevoerd als extraatje (nooit om gevraagd) en dit stond ook nergens in de Telfort voorwaarden, en ik bel nooit van vast naar mobiele nummers dus dit kan wel.

Ik betaal nu €35,70 voor internet en onbeperkt bellen en een standaard internet abbo bij KPN is al gauw €42,50 excl. onbeperkt bellen en wil je dat erbij dan betaal €9,99 extra en dan kom je op €51,49 p/m. Dus €16,00 Euro meer voor hetzelfde pakket omdat KPN Telfort heeft overgenomen en geld wil verdienen?

Overstappen naar een andere provider heeft het nadeel dat overal waar je geregistreerd staat met een Telfort email adres dat je dit moet wijzigen.
Je zou eigenlijk een emailadres overal mee naar toe kunnen nemen net zoals je telefoonnummer, dat maakt het overstappen naar een andere aanbieder stukken aantrekkelijker.

Voor de goede orde, ik ga eerst nog een schriftelijke klacht indienen bij de KPN want dit is een voorwaarde als je naar de geschillencommissie wil stappen. Telefonisch iets afhandelen is natuurlijk wat de KPN het liefst wil maar morgen ga ik die stevige brief schrijven, ik zit nu in een afkoelingsperiode. :)
 
Al aan rechtsbijstand gedacht?
 
Al aan rechtsbijstand gedacht?

Eigenlijk wil ik tot aan de Europese commissie gaan @Freggel. :)

Toen Telfort werd overgenomen door KPN had ik al zoiets als dit verwacht. Feitelijk zit je dan op een tikkende bom en dat was gisteren dat ze op de knop drukte.

Je weet eigenlijk niet hoe een geschillencommissie denkt over deze zaak zeker als je iets moet bewijzen wat in de afgelopen jaren niet schriftelijk is vastgelegd. Veel providers verhogen jaarlijks hun prijzen maar verhogen ook de snelheid om zo de klant tevreden te houden, Telfort deed dit niet anders. De KPN houdt zich aan het contract van 2016 maar niet aan wat er tussentijds is gebeurd. Dus ook al heb ik een email waarin staat dat de snelheid wordt verhoogt zolang er geen waarde in staat vermeld is alles mogelijk.
 
waar je geregistreerd staat met een Telfort email adres dat je dit moet wijzigen.
Dat klopt. Daarom dat ik een eigen domeintje hebt waar ik dat soort dingen laat aan komen.
Je kunt ook besluiten om hiervoor Gmail of Hotmail te nemen maar dat acht ik minder betrouwbaar v.w.b. privacy.

Rechtsbijstand is leuk, maar ik denk dat een klacht bij de geschillencommissie toch een stuk handiger is, want rechtsbijstand is juridisch en dan denk je al snel aan rechtszaken.
De geschillencommissie kan ook op forums rond kijken. En het is ook handig als je aan getuigenissen van andere Telfort gebruikers kunt komen die nu nog op 30/30 zitten of dit gehad hebben of hier nog documentatie van hebben.
 
De vraag is:

Als Telfort jaarlijks door verbeteringen aan het netwerk de snelheid laat meegroeien mede door de prijsverhogingen, is het dan blijvend of zou de geschillencommissie het accepteren dat de KPN terug gaat naar de maximale snelheden die in 2016 geldig was? Met andere woorden kunnen alle wijzigingen die hebben plaatsgevonden maar los staan van het contract zo maar te niet gedaan worden.

Ik zoek al naar jurisprudentie en consumenten recht maar kan er niks over vinden. Ik kan het natuurlijk ook even navragen bij het juridisch loket.
Dit omdat ik liever verwijs naar een wetgeving of gerechtelijke uitspraak in mijn nog te schrijven brief.
 
Idd een domeintje met email adres of gewoon een gmail adres voorkomt de ellende dat je emailadres ooit verdwijnt.
Mijn provider is Caiway en voorheen Ziggo en daar voorheen Home nooit hiervan hun emailadressen gebruikt.
Caiway is nu onderdeel van Delta dus zal.Ook wel ooit veranderen.

Bij caiway heb ik een 700Mb abo die bestaat al 2 jaar niet meer maar heb hem nog. Met gratis PLUS. Moet nu wel uitkijken dat de prijs van deze niet hoger gaat wor de en dan hun huidige pakketten.
 
Iemand kan er natuurlijk altijd voor kiezen om alleen hotmail of gmail te gebruiken maar het heeft mijn voorkeur om mijn mail regelmatig te back-uppen en te bewaren in mijn eigen Cloud. En als het nodig is dan importeer ik de oude berichten weer in outlook. Hotmail gebruik ik alleen voor onbelangrijke zaken en mijn standaard provider email adres voor de belangrijkere zaken, en dit is de afgelopen 15 jaar altijd goed gegaan.

In de loop der jaren zijn er zaken veranderd ten gunste van de consument en zo kan je nu kiezen voor nummerbehoud en nu wil men ook dat je bankrekeningnummer altijd persoonlijk gekoppeld wordt aan jou ook al verander je van bank, met email zou het ook zo moeten gaan in de toekomst.

Maar ik zat gisteren er over na te denken dat de EU meer concurrentie wilde in de telecomsector maar langzaam aan verdwijnt die concurrentie weer door alle overnames. Met minder concurrentie is makkelijker om prijsafspraken te maken of de prijsverschillen tussen aanbieders en hun producten worden steeds kleiner.

Ik ga me nu voorbereiden om een schriftelijke klacht in te dienen bij de KPN want dat is toch een voorwaarde van de geschillencommissie als je een zaak wil starten. Dit gaat nog wel even duren. :(
 
Kreeg net een reactie op het KPN forum dat het vreemd is dat mijn snelheid verdwenen is na de update en dat ze er naar willen gaan kijken.

Ik kijk ook de hele dag met een speedtest. :)
 
maar het heeft mijn voorkeur om mijn mail regelmatig te back-uppen en te bewaren in mijn eigen Cloud.
Dat kun je sowieso doen, ongeacht welk email domein je gebruikt. Ik heb zelf diverse email adressen, waaronder ook prive domeinen en gmail en ik maak gewoon met de gratis Mailwasher Home regelmatig een backup, die kan ik ook weer op de NAS of elders zetten.
Dus dat hoeft allemaal het probleem niet te zijn.

Met andere woorden kunnen alle wijzigingen die hebben plaatsgevonden maar los staan van het contract zo maar te niet gedaan worden.
Volgens mij niet, het behoort tot de verbetering van service en er bestaat ook nog zoiets als gewoonterecht, maar ben er niet zeker van. Ziggo verhoogt ook snelheden maar dat wordt ook niet elke keer contractueel vastgelegd. Alleen als je een nieuw contract neemt. Wel interessante vraag dit.

Ik ben verder eens benieuwd want zoals ik al schreef heb ik toch op het forum een aantal van deze zelfde problemen opgelost gezien, al dan niet met tussenkomst van een monteur. En het zou me ook niet verbazen als je eindelijk eens een V10 Experiabox krijgt.
Ben reuze benieuwd.
 
Dat kun je sowieso doen, ongeacht welk email domein je gebruikt. Ik heb zelf diverse email adressen, waaronder ook prive domeinen en gmail en ik maak gewoon met de gratis Mailwasher Home regelmatig een backup, die kan ik ook weer op de NAS of elders zetten.
Dus dat hoeft allemaal het probleem niet te zijn.

Dit wist ik niet Black Tiger. Maar wordt dit dan als een .txt bestand opgeslagen of als .pst?

Volgens mij niet, het behoort tot de verbetering van service en er bestaat ook nog zoiets als gewoonterecht, maar ben er niet zeker van. Ziggo verhoogt ook snelheden maar dat wordt ook niet elke keer contractueel vastgelegd. Alleen als je een nieuw contract neemt. Wel interessante vraag dit.

Vond het zelf ook wel een goede vraag en wil dit ook best aan de geschillencommissie voorleggen. :)
Zoals ik gisteren al schreef, er is weinig jurisprudentie te vinden. Ik heb deze vraag ook bij het Juridisch Loket neegelegd.

Ik ben verder eens benieuwd want zoals ik al schreef heb ik toch op het forum een aantal van deze zelfde problemen opgelost gezien, al dan niet met tussenkomst van een monteur. En het zou me ook niet verbazen als je eindelijk eens een V10 Experiabox krijgt.
Ben reuze benieuwd.
De meningen verschillen hier over of het nu wel kan of niet. Ik volg jouw mening maar dat is vrij logisch. ;)

Geloof het of niet, ik heb tot nu toe geen problemen gehad met die Experia v8 gedurende de 5 á 6 jaren dat ik hem nu heb . Hij staat er en werkt en zelfs in de garage 2 verdiepingen lager en door het beton heen heb ik nog wifi. :)

Wordt het een zaak dan gaat het nog weken duren voor dat er een uitspraak komt.
 
Dit wist ik niet Black Tiger. Maar wordt dit dan als een .txt bestand opgeslagen of als .pst?
Allebei niet. Dat wordt als gecodeerde .dat bestanden opgeslagen. Het handiger hiervan is dat je ze overal kunt plaatsen en als je de index met de Mailstore Home software opent, deze hem automatisch decodeerd en je kunt dan ook gewoon alle berichten (en mappen) die je in de backup hebt, doorzoeken of ook gewoon bekijken.
Een heel handig backup programma, zeker de moeite waard om te bekijken. Ik backup er altijd mijn hele Outlook 2013 mee. Met dat programma haal ik immers ook mijn Gmail en Hotmail gewoon binnen. Je kunt zelf bij een backup aangeven welke mappen je wel of niet wilt meenemen, het programma bekijkt zelf naar al gearchiveerde berichten dus worden niet dubbel in de zelfde backup gezet, ook handig.
Je kunt ook berichten terug zetten indien nodig.

De Experiabox V8 is in principe geen slecht modem. Op zich werken de meesten prima, maar de V10 kan hogere snelheden aan, heeft dacht ik iets betere wifi en wat voor sommigen van belang is.... nat-loopback ondersteuning.

Ik hoop dat er iemand via het forum kan helpen want inderdaad via een geschillencommissie gaat veel tijd in zitten.
 
Ik herinner mij nu dat ik Mailwasher lang geleden een tijdje gebruikt heb, misschien was het wel 20 jaar geleden. :)

Ik denk niet dat ze het gaan oplossen via het forum. Er stond een afbeelding van mij met een speedtest waar ik maar een downloadsnelheid had van 9Mbps i.p.v. 21Mbps en misschien trok dat de aandacht van één van de moderators.

Ik kan mij nog herinneren dat Telfort de snelheid verhoogde omdat klanten die TV afnamen problemen hadden met het beeld. Daar is toen als ik het mij goed kan herinneren ook over gecommuniceerd zowel via e-mail en op het Telfort forum.

Ik zag net een draadje op het KPN forum van een oud Telfort klant waar KPN zijn abbo met 50% had verhoogt onder het mom van de korting die hij kreeg bij Telfort daar had hij helemaal geen recht op.

Ik krijg het idee dat KPN nu een beetje handelt zoals de belastingdienst met de toeslagen. Er zitten nu vreemde eenden in hun bestand en die gaan ze apart behandelen. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik herinner mij nu dat ik Mailwasher
Mailwasher is weer een ander programma, dat is om spam tegen te gaan. Die heb ik overigens ook al heel lang. ;)
Maar Mailstore Home is voor e-mails te backuppen.

Spijtig als het geen oplossing gaat geven via het KPN forum. Maar sowieso is 9 Mbit veel te laag, zeker als je 30 gehad hebt.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan