Moederbord overleden?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.161
Waarderingsscore
574
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Ik wou vorig weekend de pc die in het afdak staat opstarten omdat ik daar bezig was met mijn kerstverlichting, maar meer als het powerlampje dat eventjes aan ging gebeurde er niks. 

Na dat ik met de verlichting klaar was, en mijn handen weer op temperatuur waren, die pc mee naar binnen genomen, en de knoopcel op het moederbord vernieuwd, en ja hoor het lampje van de aan-uit knop bleef branden, maar verder niks. 

Er gingen ook geen ventilators draaien, en ook de voeding leek niks te doen. 

De voeding losgekoppeld en open gemaakt, en daar zat behoorlijk wat troep in, dus besloten om een nieuwe te bestellen.

Deze is gisteren bezorgd, maar na het inbouwen doet de pc nog steeds helemaal niks. 

Ik heb  nog niks doorgemeten, maar ik heb wel een vraag voor de experts:  Als je een voeding aansluit zonder iets aan te sluiten op een moederbord, dus helemaal los, gaat dan de ventilator draaien? 

Ik vrees zelf namelijk dat er meer kapot is, maar ik weet even niet wat, want ik heb alles wat aan het moederbord aangesloten zit losgekoppeld, maar ook dan gebeurd er helemaal niks??? 

Heeft er iemand nog een tip waar ik verder mee kan, of moet ik opzoek naar een andere pc?

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit wordt er weer eentje om te testen... :biggrin:  

 
Als het goed is als de voeding op het moederbord zit aangesloten, zou de aan/uit knop ook moeten werken.

Je kunt minimaal eens een harddisk of cd/dvdspeler ook aansluiten.

Het zou ook nog eens de cpu kunnen zijn wat overleden is. Geheugen kan ook maar dan hoor je meestal piepjes.

Als het daar te koud of te vochtig is geweest ben ik echter bang dat ie toch overleden is. Want als het lampje op het moederbord brandt dan krijgt dat stroom en dan horen er normaliter ook ventilators te draaien. Op zijn minst die van de voeding en die van de CPU koeler.

En als dat niet het geval is dan is dat een zeer slecht voorteken.

Dus gewoon eens aansluiten, met alleen 1 hd of cd/dvdspeler, haal eens de geheugenmodules eruit kijk eens of ie dan iets meer doet.

 
voeding door lussen op de grote stekker is zoeken aan een kant naar 3 zwarte waar een gekleurde tussen zit

meestal groen of grijs.

voeding belasten liefst met een oude hdd

220 er op en schakelaar als die er op zit aan.

dan kan men met een paperclip het gekleurde draadje die tussen de zwarte zit door verbinden met een zwarte die er naast zit, welke maakt niet uit.

men krijgt geen tik van spanning omdat je hem intern naar de min trekt

hier door zou de voeding moeten gaan werken.

wat @BT aan geeft zou de volgende optie zijn

bewust een fout veroorzaken maar..... dan zou er wel een pieper/speaker op het moederbord aangesloten moeten zijn anders hoor je de fout helemaal niet.

wat ik zelf ook nog wel een doe is spanning er af bios batterij er uit en tussen die pennen even paar tellen kortsluiting maken.

heb verscheidene keren gehad dat op de een of andere manier de bios niet goed benaderbaar is en dan doet ie ook geen ene moer.

 
Alles behalve die voeding heb ik al geprobeerd, 1 voor 1 de hardware aangesloten, maar ik vrees dat de pc overleden is. 

Voortaan de volgende in het najaar, net als de tv die in die ruimte hangt naar binnen halen.

Ik heb namelijk al gemerkt als het mistig is dat heel deze ruimte van voor naar achter helemaal vochtig is, en daar wordt dit spul niet vrolijk van. 

Lukt het niet om de pc aan de praat te krijgen, dan ga ik opzoek naar een andere, want tegenwoordig kun je voor €50,- al een I-3 kopen, en dat is meer dan voldoende.

En anders dan ga ik alles wat ik gebruik eens op zo'n chinees boxje zetten, en kijken of dit voldoende werkt.

 
Zojuist nog even wat dingen geprobeerd, maar meer een kort knipperend lampje bij de powerknop gebeurt er niet. 

Ik heb dus besloten om deze kast te "begraven" . 

Toch bedankt voor het meedenken, en ik ga na de kerst aan de slag met een kadootje wat klaar ligt, en dat is een Google nest mini.

Hopelijk kan ik daar de Ziggo app en mijn Nas op installeren, en dan heb ik genoeg voor buiten.

 
heb nog moederbord hier liggen .

is over een gigabyte werkt nog steeds goed  ,heb in mijn pc een nieuw geplaatst met andere proc.

is compleet met geheugen en  proc.

Laat maar iets weten.

Want als je voeding aansluit zou moederbord moeten reageren .

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er gebeurt helemaal niks @Scubadiver.

Dus ik vrees dat het moederbord overleden is.

Maar de vraag is past jou moederbord in de kast die ik hier heb? 

 
Als er vocht onder chips zit weigert die pc zeker. Zet het moederboard of de hele kast in die bakkersoven van je een uurtje of zo op ca 60 -70 graden. 

 
het is een atx bord

Gigabyte  GA-990FXA-UD3

 
Laatst bewerkt door een moderator:
@scubadiver het ziet er een leuk en goed moederbord uit, maar ik heb hier geen DDR-3 geheugen liggen volgens mij? 

Maar de vraag is, wat wil je er voor hebben, en hoe komt het in de Freggelgrot?

Ik kan momenteel namelijk geen lange ritten maken, zeker niet naar Limburg ivm de gezondheid.

 
Zal het opsturen en geheugen( zal ff kijken hoeveel ) zit erin tevens een amd proc.

Als jij de verzendkosten draag dan stuur ik het je op .....................wel zonder strikje..................

anders even via pm.

 
De verzendkosten betaal ik. ;)  

Ben al blij genoeg met dat moederbord! 

Thanks.

De rest gaat natuurlijk via pm.

 
Is onderweg.........................Zie het maar als kerst kado---tje

reserveer ik bij eventuele BBQ een stuk vlees extra  ??

 
(YY)  

Maar dan moet je wel zorgen dat je er bij bent! 

Een extra stuk vlees weet ik tegen die tijd nog niet, want ik had eigenlijk voor deze zomer een ander plan, dus wellicht doe ik dit volgend jaar.

 
Bezorgtijd: morgen tussen 14:15 en 16:45

 
Pakket vandaag opgehaald, vanmiddag eens kijken of de boel past en gaat werken. 

Scubadiver, bij deze, BEDANKT!!! (Y)

 
Langs deze weg ga ik @Scubadiver hartelijk bedanken voor het moederbord wat ik van hem heb gekregen!  

Ik had nog nooit een pc gebouwd, maar ik heb er ook een andere behuizing bijgekocht, en daar het moederbord ingebouwd.

Het was écht voor mij de eerste keer dat ik een computer van 0 af gebouwd heb, en Freggeltje is tevreden want hij werkt!!!  

https://postimg.cc/94sb0D1V

https://postimg.cc/jwNX7Rkf

 
mooi kleurtje.

Zie dat alles werkt ,dus weer iemand tevreden.

En het bouwen van een pc is niet ze moeilijk .

Maar top dat het je gelukt is.  succes ermee.

Moederboard heeft genoeg mogelijkheden.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan