Motor perikelen

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
929
Punten
113
Leeftijd
75
Ik heb ooit met de motor instellingen liggen klooien. een beetje naar links en een beetje naar rechts laten bewegen om te kijken of de instelling op iedere satelliet optimaal staat

En nu zijn de rapen gaar en worden enkele satellieten zelfs niet meer gevonden.

Schijnbaar kloppen de berekeningen nu niet meer

Zo blijft als ik naar Hispasat wil, de schotel staan op de voorgaande satelliet.

Wat moet ik doen opdat alle motor instellingen weer in de default waarde gezet worden

Motor is de Stab 100 en DM7020

Als dit gebeurd dan gebruik je waarschijnlijk niet de GOTOXX functie. Als je de waarde van de sat posities nu handmatig opgeslagen hebt dan zou je dit kunnen doen :

1] naar de nul positie draaien.
2] fijn afstellen op het sterkste signaal
3] Use GOTOXX selecteren en de juiste lengte - breedte waardes invullen.

Als het goed is vindt de motor de goede posities opnieuw.

Ik kan mij herinneren dat Pet123 daar eens iets over geschreven heeft.
Misschien is hierover nog iets te vinden met de zoek functie.

Grt. Parabolica.

Wat ik vergeet te vermelden is dat je de opgeslagen satellieten in je linker veldje moet verwijderen en dan de GOTOXX selecteren anders draait hij nog naar de ingevoerde posities.

Grt. Parabolica

Ik heb een Moteck SG-2100A.
En heb daar ook een mee zitten klooien.
Het is mooi weer en de rapen zijn al gaar en je neemt wat sla met een ei.
Dus je hebt wat tijd over.
En je zet er even een nieuwe lnb op.
Dan is" denk ik" alles weer terug.

Vr.gr. Janblues

gotoxx staat aan en ik mag geen eieren eten van de dokter.

Maar zonder gekheid ik ga verder met klooien en zoek naar een oplossing. misschien is het een eitje en zie ik iets over het hoofd.

Rare zaak dat je de boel niet in een klap terug kunt zetten naar de default instelling.

Heb je geen andere lnb liggen dan.
Die van mij gaf gewoon beeld hoor.
Maar had met het draaien wel problemen.
En als ik die andere topic lees dan denk ik ook in die richting.

Vr.gr.Janblues

nee jan die lnb is niet de verooorzaker

Ik heb met de motor instellingen liggen klooien en nu is ie het pad kwijt.

Hispasat heb ik inmiddels weer terug door in de motorinstellingen de motor naar Hispasat te draaien en optimaal in te regelen daarna save op 2?????? daarna goto weer aangevinkt en nu vind ie hem wel.

Wel allemaal omslachtig volgens mij was ik sneller door een factory reset uit te voeren en alles opnieuw erin zetten.

Ik ken dit voorval ook.

Ik heb dit opgelost door bijv. Hispasat eerst uit de satellietlijst (bij het satelliet configuratie menu) te verwijderen en daarna deze weer opnieuw toe te voegen. Ook ik speel zo af en toe met die posities en dan krijg je ook van die vastlopers :)

Een factory reset lijkt mij iets te heftig, maar mischien is dit iets eenvoudiger, om alleen maar een maagdelijk bestandje terugzetten.

Grt. Parabolica.

Save op 2? Dan blijkt dus al een positie opgeslagen te zijn voordien, eentje die op 1 staat dus.
Feitelijk moet je de GotoXX dan uitvinken, dan de beide satellieten deleten die daar opgeslagen staan en dan zou hij het weer moeten doen.

Eventueel kun je daarna ook nog naar goto 0 gaan en daarna de optie "recalculate" gebruiken.
Over het algemeen is een opgeslagen positie net wat dit probleem veroorzaakt.

Met een goto X verwacht je toch niet dat de in het speelse moment gesaved positie met losse motorsturing deze dan leadede wordt.

Zal de boel eens helemaal leeg maken en dan jullie receptje toepassen kijken of dat wat uithaalt.

Ik zelf zit ook af en toe te goochelen met hispa, maar ik weet dat mijn opstelling niet perfect is. Cabo en D+ 30.0W daar heb ik een goed signaal op maar Multicanal is net te weinig. Kantel ik de schotel iets dan is het beter maar verlies ik het weer op de oostelijke satellieten. Dus is mijn elevatiehoek afstelling niet juist te samen met de afstelling van mijn motor. Maar als je opnieuw gaat afstellen met een Dreambox, maak je borst maar nat.

Grt. Parabolica.

parabolica;194442 zei:
Ik zelf zit ook af en toe te goochelen met hispa, maar ik weet dat mijn opstelling niet perfect is. Cabo en D+ 30.0W daar heb ik een goed signaal op maar Multicanal is net te weinig. Kantel ik de schotel iets dan is het beter maar verlies ik het weer op de oostelijke satellieten. Dus is mijn elevatiehoek afstelling niet juist te samen met de afstelling van mijn motor. Maar als je opnieuw gaat afstellen met een Dreambox, maak je borst maar nat.

Grt. Parabolica.

Wat in dat geval het beste werkt is de schotel naar 5E te draaien, en dan de schotel en motor helemaal recht te zetten (in ??n lijn). Dan zou de elevatiehoek weer goed moeten staan voor alle satellieten.

De schotel in kwestie staat perfect uitgelijnd en alles werkt naar behoren.

behalve als je wat ligt te experimenteren met de Dreambox. Sleutel je aan instellinhgen dan kan het gebeuren dat die daarna niet eenvoudig meer terug te zetten zijn zonder je in de nesten te werken.

Zie het meer als alles wat er in te stellen is voor 100% begrijpen wat er gebeurd en wat de gevolgen zijn.
Oftewel Hobby-en

deeejeee;194443 zei:
Wat in dat geval het beste werkt is de schotel naar 5E te draaien, en dan de schotel en motor helemaal recht te zetten (in ??n lijn). Dan zou de elevatiehoek weer goed moeten staan voor alle satellieten.

Klopt Deeejeee, ik ben daar een keer mee bezig geweest op het balkon ware het niet dat ik mijn boven buurvrouw alleen met een handdoek op haar hoofd door de woonkamer en slaapkamer zag lopen en zij mij ook zag :) Ik heb toen alles maar van schrik zo gauw als mogelijk vast gezet en daar is het ook voorlopig bij gebleven :)

Grt. Parabolica.

Het kan ook aan het image liggen dat je gebruikt.
Ik had namelijk een vaste lnb toegevoegd op astra3 (23.5) op een diseqc ingang.
En deze in satelliet configuratie ook zo ingesteld.
En Pli-jade slikte dat en werkte perfekt.
Echter in darkstar 2 doe ik hetzelfde en hij blijft op de rotor (andere lnb) staan.
Nog geen idee waarom!
Overigens staan al deze settings in de config file zoals ik in dat topic heb beschreven.

Wat die rotor afstelling betreft, graag het volgende.
Er is een perfekte manier om dat te doen, eens omschreven in Satellite meen ik.
Langzaam de drie variabelen verwijderen.
Echter de methode van 5 graden oost werkt ook al aardig.
Dan zet je de rotor op het hoogste punt van de boog en richt uit op sirius (5.0E).
Dus de richting zuiden goed zetten.
Dan moet je de declinatie en elevatie zolang veranderen tot je oost en west ook goed hebt.
Dat zijn bv hispa en turksat.
Als het zuiden exact goed is moeten die ook goed zijn bij de goede declinatie/elevatie.
Maar je blijft zo een beetje blind bezig.

Bij de polarmount met aktuator en positioner heb je overigens nog een aardige truk.
Die heeft namelijk een shift funktie.
Je hebt de aktuator los gehad en weer anders vast gezet.
Dan zoek je een satelliet tot je beeld hebt.
Drukt de shift toets op de positioner ab en alles wordt gerecount.
Oftewel alle satellieten staan weer goed in het geheugen van de positioner.
Je hoeft niks meer opnieuw te doen, heel handig!

Grtz.

Ik gebruik zelf een stab120 motor en een schotel van 98 CM en als je die een paar keer van oost naar west laat draaien kan je gewoon tussendoor gaan winkelen. Van verveling ga je ook rondkijken en zie je o.a. de buurvrouw. :) In tegenstelling tot de Humax (ik kan me nog de dag herinneren dat ik de dream aansloot en niks ontving) is de Dreambox wel een beetje kritisch met het signaal op pakken. Je moet met geduld en de tijd ervoor gaan zitten en zeker vastleggen wat je actuele opstelling is voordat je de boel gaat verdraaien. Maar het geeft wel voldoening als je het voor mekaar hebt.

Grt Parabolica.

zo ik heb even alle satellieten uit de lijst gepleurd behalve Astra 19.2 en de boel gesaved.
Voor de zekerheid een frisse start. en de satellieten weer in de lijst gezet. (new)

Daarna de boel weer gesaved en wederom voor de zekerheid herstart.

Vervolgens mijn settinglijst erin en nu loopt alles weer perfect van Hispasat tot Turksat en alle tussen liggende satellieten worden keurig gevonden.

Hispasat en Turksat blokken een beetje maar dat veranderd de komende maand wel.

Ja kerel, om natuurschoon kun je bijna niet omheen kijken, haha!
Maar dat stab spul, ik weet er uiteraard niks van.
Gebruik nou eenmaal dat polarmount spul.
Het is verbazingwekkend dat het "steady as a rock" is.
Daar verloopt nooit wat van.
Jaar na jaar, en storm na storm, en geen krimp!
Merkwaardig!

Grtz.

@ Kilroy, Ik geloof ook dat polarmount spul beter is dan een stab motor en sneller. Motors houden het bij mij niet zolang vol want door de bouw van de flat neemt de windkracht alleen maar extra toe als het stormt. Dus mijn volgende motor zal denk ik een polarmount zijn.

@Matrix, goed om te horen dat het gelukt is.

Grt. Parabolica.

Ik heb een Moteck SG-2100 of zoiets. Zelfde als de Stab alleen dan de helft goedkoper. Tot nu toe nog nooit problemen mee gehad, behalve dan als er weer eens per ongeluk een positie vastgelegd werd.
Dat zie je dan pas als je die Goto XX effe uitvinkt, maar voor de rest ook eigenlijk geen probleem.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan