MTB shifter probleem.

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
951
Punten
113
Leeftijd
75
Ik ben een mountainbike van mijn dochter aan het opknappen.
En loop tegen enkele problemen die ik maar niet opgelost krijg.

De shifter van de voortandwielen (3) heb ik goed ingeregeld de standen 1 en 3 zodanig ingeregeld dat de ketting in die posities niet verder kunnen.

Met de kabel spanning de schakeling va 1 naar 2 en 3 ingeregelde dat werkt prima de ketting bindt zijn weg soepel naar de betreffende tandwiel.

Maar ik moet mi veel kracht zetten op de shifter om hem van 1 naar 2 en naar 3 te zetten , terug gaat lekker soepel met een klik.

Wat heb ik verkeerd gedaan of hoe kan ik dat soepeler krijgen

Loopt zonder de ketting het opschakelen ook zo zwaar?
De (voor)derailleur heeft een veer die ervoort zorgt dat als je de kabeldruk wegneemt, de shifter weer naar het kleinste blad loopt.
Meestal zorgt oud vet en misschien wel zand, vaak voor het zware schakelen, ik heb dit vroeger, toen ik nog met voor versnellingen reed, ook wel zo mogen ervaren, ik haalde altijd alles uit elkaar, liet de shifter in een IPA bad liggen zodat het oude vet op alle plekken oplost.
Nadien de boel weer netjes smeren en in elkaar zetten, de grote fout die ook vaak gemaakt wordt is een ketting smeren met olie, nieuwe kettingen gaan bij mij in een IPA bad zodat alle fabrieksvet eruit is, vervolgens gaat die in een bad met was, en op de fiets druppel ik de ketting een dag voor een rit in met was (van Squirt) en heb totaal geen last van modder en dergelijke, de was zit dan in de ketting en schalmen zodat modder en water geen kans meer hebben in de ketting te komen, dat houdt de ketting soepel zodat die ook lekker schakelt.

Tegenwoordig schakel ik al jaren electrisch :) (uiteraard geen trap ondersteuning!) Ik heb teveel geklooi gehad met kabels.
Ik rij een 1x12 fiets, dus geen voorderailleur, alles zit aan de achterkant zodat je ook geen schakelfouten meer maakt, het voorblad staat altijd fout als je ineens op een klim wordt verrast ;)

@Tech dat zijn meerdere tips die uitvoerbaar zijn , ik ga beginnen met de kabel los te halen en zo de shifter controleren , loopt die soepel dan is het de derailleur en die gast dan in de wasserette.

Thanks , wordt vervolgd

Shifter is oke heb de kabel van de derailleur afgehaald en dan is klikken geen probleem, vervolgens de derailleur in een ontvetter mengsel gelegd , backing soda scheut citroensap en azijn en dit 2 uur laten intrekken. Daarna schoongespoeld en droog gepoetst. Vervolgens ingesmeerd met kettingspray.
Het schakelen gaat nu wat soepeler maar in vergelijk met de achter derailleur iets zwaarder . Misschien is deze Frontderailleur aan vervanging toe voor een moderne. MTB IS een oudje. Ook kan het zijn dat bij echt gebruik het beter schakelt dan zo los . Ik ga er niet op met mijn hernia zenuw beklemming.

Morgen de banden vernieuwen.

Enkele aandachtspunten voor mijn dochter. Zadelhoogte afstellen op juiste hoogte.
Volgens mijn herinnering was dat op 0.8 x kruishoogte tot aan hart trap-as. Maar kan dat ongetwijfeld aan chatgpt vragen of dat ook voor dames geldt.

Kortom een MTB die op het punt stond te verschrotten toch weer opgeknapt voor een paar tientjes.

Na een tijdje gebruik kan ze aangeven of het oke is , dan een niuwe Frontderailleur en voor de achter derailleur nieuwe bekabeling met wel werkende fijnafregeling .

Dus de tips waren welkom en hebben meer inzicht gegeven.

Thanks hiervoor

De hoogte van het zadel is zeer persoonlijk en eerlijk gezegd weet ik niet of daar een standaard voor is.
Ik heb destijds een 'bike-fitting' gedaan om eventuele blessures te voorkomen maar dat lijkt me iets te hoog gegrepen in dit geval... :)

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan