Nabilo blackhole op de DM800HD

enzofielt

New Member
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
52
Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum na aanraden van een mede satfreak.

Hij vertelde dat ik hier misschien antwoord op het volgende kon krijgen.

Ik draai al een tijdje GP ( 4.5) op mijn DM en wilde Nabilo gaan gebruiken.

Na de Fw geinstalleerd te hebben kreeg ik een epg update wat d.m.v een popup aangegeven werd op het scherm met de melding dat ik niet van kanaal mocht wisselen (wat ik ook niet gedaan heb).

De box gaf aan dat het gereed was maar de popup wilde daarna ook niet meer verdwijnen alleen 1x de ok knop en dan exit wilde helpen.

Omdat dit niet zo een probleem leek heb ik er geen aandacht meer aan gegeven, maar omdat de box erg traag werd en zelfs geen beeld meer gaf (zwart maar na kanaalselectie werdt wel de info balk zichtbaar) en na een tijdje helemaal niets meer deed heb ik de box een reboot gegeven via webinterface (op de knoppen werdt niet meer gereageerd).

ik heb het idee dat het door het updaten van de epg komt of heeft iemand nog een ander idee.

( ps. de server bleef gewoon aktief)

Greetz Enzofielt

Hee Enzo.....welkom hier.

BT of Mas3 zal je vast wel een antwoord geven

Hoi Enzofielt en welkom op Satellite Fun.

Leuk dat je hier door anderen op dit forum gewezen bent, ik neem aan via Wing39. We hebben er graag leden bij en wij helpen ook graag.

Even terugkomend op je vraag komt het wel eens vaker voor dat de Nabilo niet altijd de eerste keer dat je hem in de Dreambox 500 programmeert "lekker pakt" om het zo maar even uit te drukken. Dan kun je vreemde dingen krijgen zoals je nu bijv. aangeeft.

Wat je ziet verschijnen is het venster wat aangeeft dat de EPG geupdate wordt. Inderdaad met het verzoek om niet van zender te verwisselen.

Nabilo probeert deze EPG op de HDD of USB te zetten, maar indien deze niet aanwezig is kan dat soms tot een probleempje leiden. Vaak gaat alles weer snel en in orde als Nabilo er nog eens opnieuw op gezet wordt.

De melding van de EPG kun je ook uitzetten.

Druk hiervoor 2x op de blauwe knop en kies dan Nabilo EPG. Laat de instelling op harddisk staan maar haal het vinkje weg bij "enable EPG advertisement", dan zou je die melding niet meer moeten krijgen.

Na een tweede installatie en dan dit vinkje weghalen zou alles perfekt moeten biljven draaien. Is dat niet het geval, kun je beter weer naar Gemini of Pli gaan.

Normaliter draait Nabilo heel mooi en stabiel maar er zijn een paar gevallen bekend waarbij hij op de 500 en de 7000 niet altijd even lekker draait. Waar dat precies aan ligt is me niet bekend, maar bij elk image kan het wel eens voor komen dat het op een bepaalde ontvanger in een bepaalde situatie niet zo lekker draait als op een gelijk type ontvanger van iemand anders.

Maar ik denk toch dat je met bovenstaande tips de oplossing wel voor elkaar krijgt.

Zorg ook dat je zo weinig mogeiljk addons en emu's geinstalleerd hebt, de 500 heeft namelijk maar beperkt geheugen en hoe voller dat zit, hoe meer kans op rariteiten.

Hoi BT als ik het goed heb heeft Enzofielt een DB 800 maar dat zal weinig uitmaken voor de uitleg denk ik .

Greetz

Wing

Hoi BT als ik het goed heb heeft Enzofielt een DB 800 maar dat zal weinig uitmaken voor de uitleg denk ik .Greetz

Wing
Hoi, het klopt wat Wing39 zegt ik heb inderdaad een 800 en dat zal alleen maar voordeliger zijn i.v.m geheugen.

Ik zal binnenkort nog een keer een poging geven met Nabilo.

Omdat de basis achter GP en Nabilo waarschijnlijk niet zoveel verschild en omdat waarschijnlijk niet alles overschreven wordt in de flash is het inderdaad mogelijk dat er nog restant van de GP structuur overblijft wat Nabilo niet optimaal laat functioneren (het blijft linux en die doet niet meer dan aangegeven wordt;) .

De methode van 2x installeren zal dan de oplossing moeten zijn.

Thanks voor de snelle reply.

Greetz Enzofielt

Ik had in de titel inderdaad even overzien dat het om de 800 ging, maar dat maakt voor de uitleg inderdaad niet zoveel uit.

Wat ik wel eens deed is een officieel image op een Dreambox zetten, en daarna een ander image er op. Maar er hoeft maar een bitje of twee verkeerd gegaan te zijn tijdens de transfer en dan heb je al een probleem.

Dit euvel kan bijvoorbeeld nogal eens graag voor komen als mensen proberen via een Draadloze verbinding een Dreambox te programmeren, dat zou ik dus nooit doen.

Met het geheugen zit je met de DM800 inderdaad beter, maar ik vind het sowiezo een zeer trage doos. Alleen het zappen gaat dan beter, maar opstarten en door het menu bladeren.... phuuuuu.....

Hoi, het is inderdaad niet verstandig om dit via wifi te doen.

Een volledige flash betekend dat alles overschreven wordt, nu weet ik niet of dream dit ook werkelijk doet of er gewoon een flash-update gedaan wordt.

Hierdoor kunnen er natuurlijk ook probleemjes over blijven.

Laatst bewerkt door een moderator:
De Dreambox doet niet altijd de gehele flash overschrijven. Zoals je zelf al aangaf doet Linux alleen wat hem vertelt wordt. Daarom dat er ook een flash-erase gegeven wordt voor het schrijven. Tegenwoordig al automatisch, vroeger moest dat nog handmatig.

Maar er kan toch altijd wel eens iets blijven hangen.

Hoi, vandaag toch maar weer Nabilo op de box gezet want ik werd ziek van GP4.6, deze werd steeds mijn HDD kwijt plus het feit dat ik wanneer je een beetje gebruik wilde maken van de opties (addons) het geheugen 97% vol zat.

Zoals BT aangaf werkte 2x flashen het beste en tot nu nog geen probleem gehad met de box.

Het blijft toch altijd proberen :biggrin:

Greetz Enzofielt

Ja die Gemini is niet meer wat het geweest is alhoewel die wel nog erg stabiel draait op de DM500 machientjes.

Fijn te horen dat het nu wel gelukt is met de Nabilo.:)

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan