Nagerechten/toetjes testen richting de feestdagen.

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.146
Waarderingsscore
568
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Ze smaken natuurlijk altijd, maar ik test ieder jaar voor de kerst een nagerecht.

Ik ben via fb een nagerecht tegen gekomen wat ik uit geprobeerd heb.

Het is wel iets wat ongeveer 8 uur duurt voordat het klaar is.
Eiwitschuim over een peer, en dan in de oven net beneden de 100 graden, ongeveer 5 uur.

Vullen met pure chocolade, mascorpone met slagroom, poedersuiker en vanille.

afwerken met witte chocolade en nog meer lekkere zoete dingen, om er een suikerbom van te maken. :biggrin:

318529647-879898663031238-1957794448689567974-n.jpg

tnhsr49S






















 
Laatst bewerkt door een moderator:
5 uur in de oven? :oops:
wow
zal even een bypass maken in de meterkast...
zal wel lekker smaken trouwens ziet er weer goed uit!

(en weer alleen foto's... nog steeds geen pakketje aan de deur...)
 
Hihi, kost zeker een paar KWH, maar je moet toch een beetje kunnen genieten in de Decembermaand.

5 uur in de oven, tja gewoon drogen, en ik zie nauwelijks dat ding zich opnieuw opwarmen.
 
maar je moet toch een beetje kunnen genieten in de Decembermaand.
zekerssss!

gaan we failliet door de energie rekening dan ook maar met lekker eten!
 
Sorry, kon het niet laten, moest toch even een foto aanpassen, leg ik per pm wel uit. :)

Ziet er weer heerlijk uit.
 
heb ik @freggel1 zijn adres gemist @Black Tiger ??
had er heen gekund voor al dat lekkers?
het vriest toch dus neem de aanhanger mee blijft wel goed met dit weer
mag 1500 kg op de aanhanger en 500 kg in de bus laden @freggel1 !!


(wat een gek...)
 
1500 kilo op de aanhanger?

Besef wel dat eiwitschuim een erg luchtig gerecht is, en dat het volume hierdoor erg groot is.

Maar ach als het écht moet, ik heb een vrachtwagen rijbewijs, staat wel geparkeerd bij het cbr, heb het niet meer nodig, en ik vrees dat ik niet meer door de keuring kom. :biggrin:

Ik wil trouwens het recept met uitleg wel sturen via pm, dan kun je het zelf testen @sat-ed
 
Besef wel dat eiwitschuim een erg luchtig gerecht is, en dat het volume hierdoor erg groot is.
zit bakje op van 1.8m bij 3.3 past wel wat in lol
Maar ach als het écht moet, ik heb een vrachtwagen rijbewijs,
het is makkelijker rijden zonder rijbewijs met vrachtwagen dan zonder vrachtwagen met rijbewijs (sorry meneer agent..:sneaky:)
Ik wil trouwens het recept met uitleg wel sturen via pm, dan kun je het zelf testen @sat-ed
ik kan redelijk koken maar....
je moet me ook even uitleggen hoe je eiwit schuim maakt...
daar heb ik dan weer geen verstand van
 
Je neemt 4 eieren, daarvan gebruik je alleen het eiwit, doe daar 100 gram suiker bij, en klop het luchtig tot dat er "kopjes'
opkomen. Meng daarna eventueel nog 100 gram poedersuiker door.
 
en dat mag van ome dokter? :sneaky:
dat eerste suiker ook poeder?
 
Lekker snuiven, maar dat is ander poeder. :biggrin:

Eerste suiker is kristalsuiker.
 
Vroeger thuis toen we nog een bakkerij hadden maakte mijn vader en ik schuimkoeken op woensdsg grote ca 15x10cm grillig van vorm met spuitzak, ca 250 stuks. Vanaf 16u te koop ik meen voor een kwartje kan ook ern dubbeltje zijn geweest, hoofdzakelijk voor de schoolkinderen.
Om 15u30 begon de rij zich uit te breiden 16u winkel open en voor 17u00 alles verkocht.

Regelmatig maak Ik die schuimkoeken voor de kinderen en kleinkinderen en zonder kleurstof gewoon wit. En zie ze eens smullen. Het is
een zeer eenvoudig recept zoals freggel al heeft gepost. Kwestie van kloppen spuiten op bakplaat en een paar uur afhankelijk van de grote op ongeveer 80-90°. Test als ze nog op het bakpapier plakken zijn ze nog niet klaar.

Heel belangrijk is de schuimkoeken in de oven te laten afkoelen met de deur op een kiertje dan drogen ze langzaam. Haal je ze warm uit de oven dan bestaat de kans dat ze vocht opnemen. En niet de gewenste krokantheid behouden.

In principe is poedersuiker niet noodzakelijk, alleen kristalsuiker is voldoende.

Bewaar tip: in een afgesloten trommel met droge rijst op de bodem.

Meestal valt er niks te bewaren, 😋😋
 
Laatst bewerkt:
Wat ik persoonlijk ook heel lekker vind: poffertjes met een laagje poedersuiker en klontje boter met daarbij vanille ijs en een toef slagroom. Voordeel: het hoeft geen 5 uur in de oven ;)
 
@Peer
Die bakken is meer werk lijkt me zo...

@the matrix
Oven klep op een kier gaat hier niet lukken.
Het is open of klabam! Dicht :geek:
 
Deur van de oven openzetten is een optie. Doe dit alleen bij deze temperaturen, ik heb ooit meegemaakt dat een te hoge temperatuur een knop aan de voorkant gesmolten was.

Ik heb net als @the matrix in diverse bakkerijen gewerkt, en schuimkoekjes, en bijvoorbeeld van die roomhoorntjes van bladerdeeg stonden bij ons in een kartonnen doos boven op de oven.
Ik weet niet waar bij jullie de schoorsteen zat @the matrix , maar bij ons stond het pijpje net buiten de bakkerij ongeveer 50 centimeter boven de stoep.
Ga dan maar eens speculaas bakken!!!! Je lokt de klanten gewoon binnen, ik zorgde toen ook altijd voor een vers gesneden krentenbrood, en zachte boter erbij. HEERLIJK!
Als we Bossche bollen maakten dan ging de pan met chocolade in dezelfde ruimte.

Gewoon spelen met de temperaturen, en vooral je reukvermogen. ;)

Wat Peer betreft, haal eens een zak Werthers echte, smelt deze met [room]boter in een braadpan, en als ze staan te pruttelen, een flinke portie bruine basterdsuiker, en een scheut kook Madeira er bij, en wat in stukken gesneden appels...

Wachten totdat jij vindt dat de appels een juiste bite hebben, en doe dat als extra bij de poffertjes. :biggrin:
 
  • Leuk
Waarderingen: Peer
En ohja @the matrix , hadden jullie toen ook een emmer Cocon staan?
Dit was kant en klare eiwitschuim, die wij hoofdzakelijk gebruikten bij boter crème.
 
Het merk weet ik niet meer maar hetwas idd een bak vol eiwit.
Wij hadden een houtgestookte oven en ik ging bij de plaatselijke houtzagerij. Krullen zaagsel en rest hout na schooltijd ophalen met een karretje, gelukkig in de buurt. En idd speculaas lucht was voldoende om de winkel vol te krijgen. Nu praat ik wel over rond 1960-1963 ik was toen. Nou ja waar blijft de ttijd , maar als 12 jarige was het de normaalste zaak dat je meedraaide, vader en ik in de bakkerij, ik na schooltijd hout etc ophalen en meedraaien met de koekjes en destijds luxere dingen , speculaas draaien, worstebroodjes, bolussen veel recepten zijn blijven hangen.

Het mooiste vond ik de gevlochten broden. Drie of vier strengels deeg en die mooi bekabelen. Eigeel erop in de oven en een prachtig resultaat. Het volk betaalde daar het dubbele voor dan een gewone brood terwijl er alleen het model en een lik eigeel als verschil was.
Goh wat een tijd. Maar eerlijk gezegd, door omstandigheden werd de bakkerij sniekie verkocht aan een kachelsmid. Deze moest vanwege stadsplan weg . Het bod wat mijn vader voor de bakkerij uitbracht bleek achteraf veel hoger te zijn dan van die kachelboer. Maar tja gemeente hè toen al machtspositie. Dus hoppa eruit, geen passende woning beschikbaar voor gezin met 7 kinderen. Dus op de einddatum kwam gemeente en sluiten die hap, alle huisraad en spullen op de straat geflikkerd krant erbij en op de valreep een huurwoning beschikbaar.
Tjonge wat was me dat een drama, en nog midden inde winter.

In de nieuwe woning aangekomen kwam meneer pastoor vragen of hij kon helpen met een mud kolen. Tja toen nog kachels. Wij hebben letterlijk die pastoor alle vloektermen bijgeleerd en verzocht nooit meer langs te komen. Hetgeen ook gebeurde.

Einde bakkerij en mijn scholen afgemaakt. Mulo-MTS-HTS electronica. En nu rust.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan