NAS Server

fladder

Active member
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
46
Mensen,

Ik heb een mediastreamer staan die op dit moment aangesloten zit aan mijn PC dit wil ik gaan wijzigen in een netwerk van PC, NAS, Mediastreamer.
Maakt het nu nog uit welke NAS ik neem of kan ik er gewoon eentje uitzoeken?

Alvast bedankt

Zoals al vaker vermeld:

Neem GEEN NDAS.
Das dus niet een Network Attached Storage device, maar een Network Direct Storage Device.
Het verschil zit hem in de manier waarop deze apparaten benaderd kunnen worden.
Hoewel ze wel in je netwerk worden opgenomen, zijn ze niet zichtbaar voor andere apparaten dan die waar de (uitsluitend windhoos) drivers ge?nstalleerd zijn.
Dat word verkocht als een voordeel omdat ze dan dus ook niet zichtbaar zouden zijn op een wijd open netwerk dat ook met het internet verbonden zou zijn.
Maar vanuit je Linux boxen kun je die ondingen dus ook niet benaderen.
Kijk dus in de beschrijving van het apparaat van je keuze of er niet word gerept over NDAS of over drivers.
Want dan krijg je niet wat je wil.

Aan te bevelen

QNAP en Synology

Ik heb een Qnap TS109 Pro , een super apparaat.

Google op deze apparaten

Zijn prijzig maar dan heb je ook wat

Ik heb een Conceptronic behuizing gevonden dat komt ook mooi uit want daar is mijn mediastreamer ook van.
Kan ik er meteen de schijf/schijven instoppen die ik erin wil hebben.
moet mooi bij elkaar passen dacht ik zo.

Bedankt

Nice. Kun je er een linkje van geven, evt. per pm?
Wil wel eens de specificaties weten, of hij SATA of ook SATA II aan kan, welke usb en netwerk aansluitingen, prijs etc.:)

Je hebt PM

Het is zeker een leuk dingetje
Gbit Lan en 2 plaatsen voor Sata/Sata2 Schijven

type is in iedergeval CH3SNAS

Zo'n ding is in de aanbieding bij paradigit voor 50 euro.
Of het helemaal dezelfde is weet ik niet maar zo te zien heeft die maar ruimte voor 1 schijf.

Na verder kijken niet dus.
Dat ding is 3 keer die prijs bij die leverancier, maar biedt dan ook meer.
Zo kan die als servertje dienen en heeft die wel S-ATA II

Ik heb de specificaties bekeken maar was toch alweer aan het twijfelen, er was namelijk een driver nodig stond in de specificaties.
Dat wekt al snel de indruk dat je dus niet op het apparaat zelf instellingen kunt maken c.q. dat het niet standalone op een ip adres kan draaien wat hij van een dhcp server (c.q. router) krijgt.

Maar misschien dat fladder ons wat meer duidelijkheid kan verschaffen wat dit betreft. Wat in een handleiding staat en wat daadwerkelijke mogelijk is, hoeft niet per definitie met elkaar te stroken.:)

Yep,

Gaat helemaal goed komen zodra hij binnen is (ze zeggen de 23e) en ik heb hem getest zal ik er meteen even een stukje van maken wat hij wel en vooral niet kan.
De goedkoopste die ik trouwens kon vinden was bij Dunnet 135 Euri's

Harstikke mooi, alvast bedankt voor de info.
Later in het jaar wil ik zo'n ding nog eens gaan aanschaffen en ben regelmatig een vergelijk aan het maken tussen de Qnap apparaten, die van D-link en Conceptronic en die van Linksys. Maar over het algemeen komen die van Qnap en Conceptronic tot nu toe toch wel weer steeds bovenaan mijn lijstje.

Helaas was de leverdatum uitgesteld.

kreeg het bericht dat hij of woensdag of donderdag geleverd wordt dan kan ik hem van het weekend even testen en dan hebben jullie ook meteen de resultaten.

Gelukkig maar een paar dagen. Woensdag of donderdag dat valt nog mee.

Dan zijn we volgende week benieuwd naar de ervaringen!:)

Meteen even getest, schijf erin gepropt (sata2) en hoppa draaien.

even wat puntjes.

je zou hem zo in je netwerk kunnen hangen als je in de range 192.168.0.xxx zou zitten
aangezien de NAS standaard staat ingesteld op 192.168.0.20
mijn netwerk zit in een andere range dus heb hem even rechtstreeks met de bij geleverde kabel aangesloten op mijn 2e netwerkkaart en poef draaien.

Ram het adres in firefox (of internet exploder) en je komt in het setup menu.
1e vraag van de NAS of je je schijf wilt formatteren, dat wilde ik wel.
standaard dingen veranderen zoals tijd en wachtwoorden.

Daarna kun je eigenlijk de rest gaan configureren zoals users/usergroups
FTP server en de voor mij zeer belangrijke upnp AV server voor mijn mediastreamer.

Meteen even een firmware upgrade gedaan (netjes te downen van de site) en eigenlijk draaide hij binnen 15 min volledig.

Tot nu toe 1 minpunt gevonden en dat is dat je de bijgeleverde utility nodig hebt om je mappen te mounten op je PC, misschien dat dat nog anders kan maar dat moet ik nog even uitzoeken.

Al met al een toppie apparaatje!

Kijk, da's toch alweer interessant nieuws. Wel handig inderdaad dat er een standaard ip adres op zit, want je zult hem moeten kunnen instellen en het was al naar verwachting dat dit via een web-interface zou kunnen.

Doch het roept wel andere vragen bij mij op. Kan hij ook via DHCP werken, dus automatisch een ip toegezen krijgen door een dhcp server op het netwerk?
Is hij via het setup menu ook op een andere ip range in te stellen? Want dat blijkt niet helemaal duidelijk uit je verhaal.

V.w.b. het mounten van mappen op de pc... je bedoeld dat de NAS dan contact maakt met mappen op je pc? Het lijkt me inderdaad wel dat je dat niet zonder tooltje kunt.

Maar je moet met een goede NAS ook eigenlijk mappen kunnen maken waar je de pc op kunt mounten, dus shared mappen op de NAS dus, misschien bedoelde je dat ook?
Dat zou zonder tooltje op de pc moeten kunnen via een op de NAS aanwezige Samba server. Veel van die NAS apparaten wat ik tot nu toe gezien heb, hebben namelijk een ingebouwde Samba server.

Hoort zich in elk geval tot nu toe wel interessant aan.

Black Tiger;198924 zei:
Doch het roept wel andere vragen bij mij op. Kan hij ook via DHCP werken, dus automatisch een ip toegezen krijgen door een dhcp server op het netwerk?
Is hij via het setup menu ook op een andere ip range in te stellen? Want dat blijkt niet helemaal duidelijk uit je verhaal.

Ja is helemaal in te stellen via het setup menu zowel DHCP als statisch ik heb voor het laatste gekozen, hij heeft zelf ook een eigen DHCP server dus die zou je ook nog kunnen gebruiken. welliswaar niet in de opstelling zoals ik hem heb (via de router) maar het zou een optie zijn.

Black Tiger;198924 zei:
V.w.b. het mounten van mappen op de pc... je bedoeld dat de NAS dan contact maakt met mappen op je pc? Het lijkt me inderdaad wel dat je dat niet zonder tooltje kunt.

Het is inderdaad wat je in je volgende zin bedoelde je mappen mounten die OP je NAS staan en dat zou naar mijn weten toch wel zonder dat tooltje moeten kunnen aangezien mijn Mediastreamer hem zonder PC ook kan zien.

Het is inderdaad een fijn ding het enige wat ik wel vind is dat hij er erg lang over doet om bestanden er op te prakken, bijv een .MKV van 10 gig duurt 20 min soms nog langer.
Als ik hem later in een Gbit netwerk hang misschien dat het dan sneller is.

Bedankt voor je antwoorden, dat geeft alweer wat meer duidelijkheid. Misschien komt er nog wel een oplossing voor dat mounten.
Als de Mediastreamer hem kan zien moet de pc dat ook op een of andere wijze kunnen, of wellicht komt dat nog wel met een volgende software of firmware update ofzo, wie weet.

Datatransport kan inderdaad lang duren. Als je alles naar een gigabit netwerk zou wijzen zou het zeker sneller gaan. Maar een en ander is ook nog wel wat afhankelijk van de snelheid waarmee het apparaat de zaken kan afhandelen, dus de processor en het geheugen wat er intern in het apparaat zit.
Maar volgens mij was dat bij dit apparaat best wel aardig.

BT,

even wachten nog met het halen van dit ding! ik heb mega problemen met het streamen van HD films die stotteren elke 2 seconden.
Heb dezelfde film op de HD in de PC staan in hetzelfde netwerk en dan speelt hij vlekkeloos,
sluit ik heb rechtstreeks op de mediastreamer aan (gigabit dus) dan doet hij het ook niet.
Heb al gebeld met conceptronic en het probleem voorgelegd en die vermoeden dat het app gewoon defect is want hij was juist speciaal voor dit soort doeleinden op de markt gekomen zeiden ze.
Morgen hoor ik meer van de 2e lijns helpdesk.

Oke bedankt voor de aanvulling, alhoewel mijn aanschaf (als ik het bedrag al bij elkaar krijg) toch pas voor het najaar gepland staat.
Ben benieuwd wat de 2e lijn gaat zeggen. Netjes zou zijn dat ze het apparaat omwisselen.

Het zou inderdaad netjes zijn om om te ruilen, eigenlijk de enige oplossing denk ik.
Repareren gaat hem echt niet worden.

Na het zelf ondernomen telefoontje (woensdag) eindelijk weer wat te horen gekregen van de helpdesk,
ze konden mijn mail niet vinden die afgelopen maandag was verstuurd, wederom mijn verhaal verteld en hij heeft het weer doorgegeven aan de 2e lijns (helaas zijn die niet zelf te bereiken gaat voor hun allemaal via msn).
Na een kwartier al weer een mail met de vraag of ik mijn MKV even door het programma Mediainfo wilde halen en het rapport naar hun door wilde mailen.
Ok, even naar huis gebeld en de vrouw het bestand door mediainfo laten trekken (bleek niet bepaald moeilijk dus haha) meteen weer terug laten mailen dat scheeld weer een dag (dacht ik).
Helaas vrijdag aan het eind van de dag nog steeds geen mail terug en de termijn voor de DOA bij Dunnet was ook verlopen, wederom dus weer gebeld nu op iets andere toon, ik moest toch maar even wachten tot ik bericht had van de 2 lijns, dit ging er helaas bij mij niet in dus ik die meneer toch dringend verzocht om zijn msn even aan te slingeren en te vragen wat er zo lang duurde.
Kwam met een zeer verklaarbaar antwoord! Ze konden geen mail vinden! $%#$&
Stemming werd nu nog iets minder en die man even het verhaaltje in msn laten rammen en toen kwam gewoon het doodleuke antwoord: Oh heeft u dat probleem? nee dat is gewoon een bugje in de laatste firmware van uw mediastreamer (ook van hun).
u kunt even uw firmware downgraden of de NAS via SMB laten lopen.
B;ijkbaar heb ik altijd gedacht dat ik die NAS op SMB had lopen maar bleek later dat hij op de ingebouwde UpNP server liep, dit zou nog steeds geen probleem moeten zijn ware het niet dat de firnware hier niet mee om kan gaan.
Opgelost dus en nu loopt hij als een tiet.
Het apparaat krijgt van mij nog steeds een dikke 8 en de helpdesk de andere 2, is toch samen weer een 10 of toch niet?

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan