Netwerk problemen ( Hardware )

S

sSiber

Hallo iedereen,

Bij deze mijn eerste post als nieuw lid. Vaak het forum gebruikt nu maar eens posten :). Dit is een probleem wat ik had en daarbij ook de oplossing.

Ik heb sinds langere tijd een DM800. Beestje werkt prima maar het netwerk naar buiten kreeg ik niet aan de gang. Nu het lekker vakantie is toch even proberen.

Het probleem.

DM geen verbinding met het netwerk. Niet te pingen via de pc en geen netwerk te vinden via de DM.

Echter sluit ik een pc op de wanddoos aan dan werkt deze wel.

Maar weer niet als ik er een hubje tussenplaats. Rara

Opbouw verbinding.

Internet -> Speedtouch 780 (hetnet) -> Hub (hobbykamer) -> Wanddoos huiskamer -> DM800

De hub staat in mijn hobbykamer van daar uit loopt de kabel door diverse muren en plafonds naar een netwerkaansluiting in de muur in de huiskamer alles netjes afgewerkt. Van hieruit een kort kabeltje naar de DM.

Oplossing.

Een reservekabel getrokken vanuit de hub hobbykamer naar beneden en alles bleek te werken.

Waarschijnlijk is de elektronica in mijn PC wat gevoeliger of intelligenter dan die van de Hub of de DM en is dit de rede waarom hij wel werkte.

Dus waarschijnlijk heeft de kabel in de muur een te hoge impedantie of kabelbreuk of verkeerd aangesloten. Zucht....

Ik heb toevallig een PC met een moederbord waarop een lan tester zit

(Asus A8n-SLI Premium met een Marvell 88e8001 Lan chipset) deze rechtstreeks op de kabel aangesloten en toen bleek dat 2 van de 4 kanalen correct waren aangesloten en 2 een error aangaven maar geen draadbreuk.

Dus verkeerd aangesloten.

Cat 5e kabel

De kabel was 568(b) <-> 568(b) en hij moest zijn 568(b) <-> 568(a)

De eerste is vooral PC naar HUB de tweede voor hub naar hub. (crossover)

Echter omdat ik de kabel nog een keer verleng (wanddoosje ) moest hij crossover zijn. En mijn hub accepteerde geen verbinding met de andere hub

als hij niet in de uplink connector zat.

Voor meer informatie omtrent kabels

http://www.zytrax.com/tech/layer_1/cables/tech_lan.htm

Mvgr. Siber

Hoi Siber en in elk geval toch nogmaals welkom op Satellite Fun.;)

Leuk dat zien dat je ook post, is niet verplicht maar het is altijd fijn om ervaringen uit te wisselen. Als je deze vraag hier gepost had, toen het probleem zich voordeed, hadden we je vrijwel zeker ook kunnen helpen. Er is hier namelijk ook de nodige netwerkkennis aanwezig.

Overigens heb ik ook een Asus moederbord met zo'n Marvell lantester onboard, da's wel handig.:)

Maar in elk geval fijn dat het inmiddels opgelost is.

De site waar je naar verwijst is in het Engels en heeft informatie over de diverse soorten kabels.

Voor informatie omtrent hoe de aansluitingen gedaan moeten worden zijn we hier op het Fun board zelfs van alle gemakken voorzien.

In de computersectie http://www.satellitefun.org/forum/index.php?topic=8379 staat de bekaling mooi met plaatjes omschreven, ook hoe je ze aan moet sluiten, voorzien van een complete basiscursus netwerken.:)

Voor degenen die meelezen... doe er je voordeel mee en zoals je ziet, ook voor vrijwel alle computer- en netwerk gerelateerde vragen kun je hier terecht.:biggrin:

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan