Netwerkadapter.

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
843
Punten
113
Leeftijd
61
Tijdens een ander probleem wat ik met het geheugen had, heb ik iets anders gezien op het mobo van mijn computer.

Ik dacht een aardige computer te hebben maar het is een budget moederbord, weinig uitbreidingen mogelijk.

Er zitten maar 2 slots voor het geheugen, en geen uitbrieding mogelijk voor een snellere netwerkadapter op het moederbord.

Het gaat momenteel snel genoeg 1 gbps, maar wat voor de toekomst?

Nou heb ik gezien dat er van die van die adapters zijn via usb tot een snelheid van 10g.

Is dit iets, want ook hier zie ik grote prijsverschillen.

1gig is toch meer dan genoeg?
Wat ben je allemaal van plan als je 10gig wilt gaan gebruiken?
Ik zou lekker voor de 1gig gaan, daar kan je de komende 10 jaren echt wel mee uit de voeten.

10 gieg is alleen handig als je windows nog sneller vast wil laten lopen. :ROFLMAO:

Zonder gekheid, 10G is leuk, maar de winst die je in een prive situatie gaat meemaken weegt niet op tegen de investering.
Een bestand van 1GB is in 10 seconden binnen met een 1G verbinding, met een 10G verbinding is dat 2,5 seconden.
(onder ideale omstandigheden)

Heb een gedeelte op 2.5 lopen ( tussen nas en pc) maar naar buiten kan nooit meer als 1 aangezien dat max op de modem zit.
6tb over pompen naar de nas was wel lekker maar zoals @Dr.Z al aangeeft die investering is voor prive een beetje overkill.

• Leuk
Waarderingen: Tech
Ik sluit mij bij bovenstaande schrijvers aan. Nog even los van het feit of je dat moet zo'n oud moederbord wel moet willen hebben je er niets aan.
Alles in je huis is max. 1 Gbit, dus als je voor de toekomst voorbereid wilt zijn, is het eerst een kwestie van minstens Cat6A kabel (of beter) te gebruiken. Dan komt de investering in switches. Er zijn nu 2.5 Gbit aansluitingen, maar dat zal snel 10 Gbit worden dus moet je 10 Gbit switches aan aanschaffen.
Die kosten een paar centen dus ik zou me nog helemaal niet eens beginnen druk maken over een snellere netwerkkaart.

• Leuk
Waarderingen: Tech
Tja, allemaal dingen waar ik eigenlijk niet bij stilgestaan heb.:geek:

Is glasvezel een optie? ;-)

Is glasvezel een optie? ;-)
heb jij dat nog niet dan?

zit me net te bedenken... die heb ik 10 tussen de nas en switch lol....
wordt nu wel heel erg met mijn geheugen... meer mensen die daar last van hebben?

Glasvezel zou een optie zijn, maar dat wil ik nog niet.
Ik dacht bij het starten van dit topic alleen van hoe moet het verder als men andere modems en dergelijke aan gaan bieden, en gratis dat snellere internet?

Ik weet ook wel dat 10gig in een rijtjeshuis totaal geen zin heeft, en dat streamen nauwelijks snelheid kost. Ik heb nog steeds Ziggo, en ben 1 van de eerste hier in ons dorp die toen een abbo op home genomen heeft.

Maar er loopt steeds meer via streams, Netflix, Videoland enz.
daarom dacht ik van waarom niet gewoon een snellere netwerkadapter, al is het alleen maar om eens te testen, want men komt geheid met een [gratis] verhoging in de snelheid.

En er speelt nog iets anders, ooit nog een hoop kleinkinderen, want a.s schoonzoon wil een elftal. :biggrin:

Ik heb een internet only abo bij Ziggo, dat scheelt een sloot geld, je krijgt bij een internet-only abo natuurlijk geen Ziggo hardware maar laat je dat nou net helemaal niet nodig hebben ;)
Het leuke voordeel is dat het DVB-C signaal niet weggefilterd kan worden dus die krijg je gewoon binnen.

daarom dacht ik van waarom niet gewoon een snellere netwerkadapter, al is het alleen maar om eens te testen, want men komt geheid met een [gratis] verhoging in de snelheid.
Ja maar daar heb ik dus al uitleg over gegeven. Ze kunnen je 100 Gbit geven, als jouw kaart en interne netwerk maar 1 Gbit aan kan dan blijft het 1 Gbit.
Ziggo geeft bijv. nu ook al 2,5 Gbit aan en er zit 1 poort op het modem wat die snelheid aan kan. Dan zou ik op die poort 1 pc kunnen aansluiten en met Cat6a of beter en daar dan een snellere netwerkkaart in doen.

Maar streamen gaat daar echt niet sneller van worden.
Hier thuis konden wel flink downloaden en streamen tegelijk met 0 hinder van elkaar met dochter in huis een tijdje geleden.
Dus ja wat wil je testen? Streamen blijft hetzelfde en downloaden gaat dan 2x zo snel. Maar zelfs met een gigabit aansluiting kun je met een aantal kinderen samen internetten en streamen.
Anyway, er valt niet veel te testen, downloaden gaat sneller en dat was het dan, evt. uploaden ook nog.

• Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Maar er loopt steeds meer via streams, Netflix, Videoland enz.
Per FullHD stream verbruik je ongeveer 5-6 Mb/s. (dat kun je zelf meten trouwens.)
Met een 4K stream zul je rond de 15Mb/s zitten en met een extreem hoge bitrate op 25Mb. Is jouw interne netwerk bekabeld met gigabit, dan heb je 800MB (incl overhead) gedeeld door 25Mb/s aan streams die je kunt hebben.
Veel dus.
Heb je Wifi6, dan zit je op oudere apparaten rond de 850Mb/s, wat met overhead met de natte vinger ongeveer 650-700MB is. Je kunt dus evengoed enorm veel streams verzorgen.

...Ik zou mij niet al teveel zorgen gaan maken. :)

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan