Nieuw speeltje gehad.

janblues

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
15 okt 2006
Berichten
2.632
Waarderingsscore
294
Punten
83
Leeftijd
72
Locatie
Baflo
Even een groepenkast geplaatst en een leuk cadeautje gehad.
Een dapman i550 cd.
Het is een compleet media apparaat.
Ooww wat kan dat ding veel.
 
Sommige mensen vallen ook vaak met de neus in de botert...
Lol
Laatste wat ik kreeg was een bekeuring
 
hoe bedoel je gehad, alweer verkocht
 
Gekregen, waarschijnlijk.
 
Idd gekregen voor noeste arbeid. 🫡
Totaal bijna 8 uur auto rijden en 3 uurtjes groepenkast vervangen.
Toen nog een 1 uur problemen verhelpen.
De nieuwe aardlekken reageerden wel op aard fouten.
De vorige bewoner was ook een beetje kleuren bijziend. Had een voorkeur voor blauw.
Die werd voor alle functies gebruikt.
Ik ben ook gelijk gestopt toen de aardlek niet meer reageerde.
 
De vorige bewoner was ook een beetje kleuren bijziend. Had een voorkeur voor blauw.
Die werd voor alle functies gebruikt.
Dat is toch handig? Dan gaat het altijd goed en hoef je niet meer te letten op de kleur van het draad.
:LOL: :LOL:
 
Maar vertel eens wat meer er over? Want anders is dat meer een kletspraat topic.
 
Sorry BT een beetje of topic.

Maar het is een radio met heel veel mogelijkheden om muziek te luisteren.
Internet radio, dab+,FM,cd speler, muziek van usb stick,Spotify ,amazon ,dezer en nog wat meer.
Je kan hem aansluiten op een versterker maar je kan er ook nog luidspekers en een subwoofer op aansluiten.
 
Dus een mooi stukje multimediaspeler.
Hoe zit dat met de ontvangst kwaliteit? Ik zie dat hij zowel DAB+ alsook FM doet.
Kun je er ook internet radio mee ontvangen?
 
Dat had ik al in mijn vorige staan BT.FM is straks afgelopen denk ik maar de ontvangst is perfect.
Even googlen Dapman i550 cd en je ziet een hele waslijst.
 
Ja daar ging het me om, de ervaring. Want je kunt veel van specificaties lezen maar dat zegt nog niets over de kwaliteit.
Niets zo goed als een ervaringsdeskundig. :biggrin:
Maar als die ontvangst zo perfect is dan is dat wel mooi meegenomen. Maar dat mag ook wel voor dat geld wat ie normaliter kost.
 
Jeetje wat een mooi apparaat.

Zou mijn hele installatie kunnen vervangen.
Mits natuurlijk goed geluid. Je hebt alleen nog goede boxen nodig en je bent klaar? Klopt dat?
Scheelt wel een hoop ruimte in de kast!!
Nu staat hier een cd speler, en een versterker/tuner (die tuner gebruik ik niet eens meer) slechte ontvangst en geen radio fan. Af en toe via het kastje van KPN die ook op de Marantz aangesloten zit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mits natuurlijk goed geluid.
Volgens de specificaties:
  • DAB+, FM RDS, internetradio, CD en netwerkspeler
  • UPnP/DLNA & Bluetooth (V 4.2) compatibel
  • Eenvoudige en intuïtieve bediening
  • Meertalig OSD-menu
  • Verlicht 3.2'' (8.13cm) TFT-kleurendisplay
  • Klok en titelinformatie
  • Audiogegevens afspelen via CD-speler en USB (bijv. MP3, WMA)
  • Ondersteunt streaming-diensten (bijv. Spotify Connect, Amazon Music, Deezer etc.)
  • Bediening via UNDOK app, gratis beschikbaar voor iOS en Android smartphones
  • Wi-Fi aan boord (dubbele bandondersteuning - geschikt voor 2.4GHz en 5GHz Wi-Fi)
  • 2x 42W versterker aan boord
  • Diverse aansluitmogelijkheden zoals optisch, coaxiaal digitaal uitgangen, luidsprekeruitgangen, USB
  • 17 inch Hi-Fi component in metalen behuizing
  • Afmetingen in cm: 43 x 8 x 35,5
  • Gewicht: 3,9 kg
Die 2x 42 watt klinkt mij wat onduidelijk aangezien er meerdere normen zijn om het uitgangsvermogen te meten. Ik zie op de afbeelding een 21 volt/2.1 ampere aansluiting staan, wat neer komt op 44,1 watt aan voeding.

1200x458.jpg

Een versterker kan niet meer leveren dan wat er binnen komt. Een deel van dat vermogen zal worden gebruikt om de functies te laten gebruiken. Ook zal er wat vermogensverlies in de vorm van warmte zijn. Wat er daarna nog over blijft kan voor de speakersuitgangen worden gebruikt. Verwacht dus niet het geluid van jouw Marantz.

Wat is het typenummer van jouw Marantz?
 
Vooropgesteld dat 2x42watt geluidsdruk effectief in het midden van de huiskamer zal resulteren in verbrijzelde ramen en kalk wat van het plafond valt, met ingeklapte longen van dien, zal dit vermogen met goede luidsprekers meer dan voldoende tot zijn recht komen.
Mits met de juiste luidsprekers :)

44watt opgenomen vermogen uit een voeding op 230volt is ...nou reken maar uit.
Een berg bla bla bla waar de echte di-hards zonder luiheidssyndroom (zoals ik) een mooie berekening uit kan maken.

Maar hoe is het geluidsspectrum?

(leuke anekdote)
Mijn buurman destijds, hart voor goed geluid en nogal mond vol over vermogen van versterkers en luidsprekers (lees opscheppertje) wilde wel eens weten hoeveel vermogen er uit zijn luidsprekers kwam.
Dus, ik mijn halve technische dienst meegenomen, aangezien ik oa geluidstechnicus was, meetapparatuur neergezet en hij zijn versterker aan het werk zette, met een mooie cd.

Toegegeven, fantastisch geluid en hij had er verstand van en op het moment waarop het horen en zien verging, de oren echt pijn begonnen te doen bij 130Db en een geluidsdruk van 22PA in het midden van de huiskamer, gaf de meter omgerekend in vermogen.....3-10 watt aan..
..en een scheur in het raam van de schuifpui. :biggrin:

Dus al die bla bla over vermogen, gooi het maar in de prullenbak, net als de mythe over luidsprekerkabels die bij maanlicht door elfjes wordt gesmeed en 200 euro per meter kost..
..een stuk tweelingsnoer voor een schemerlamp uit Gamma, gaf geen meetbaar verschil in geluidsspectrum in vergelijking met dergelijke kabels.
Alleen kan het verschil uitmaken in warmteontwikkeling met wat langere kabels.
Grote vermogens heb je nodig in zalen waar het geluid verstrooid word, niet in een huiskamer.
 
Roxmarie het versterker gedeelte daar heb ik niks mee gedaan.
Mijn vrouw had niks met een redelijke geluids installatie.
Dus alles was op den duur verdwenen.
Toen heb ik me een fatsoenlijke soundbar aangeschaft.Daar kon je ook alles op streamen.
Omdat we een tuin huisje hebben en ik op de hond van mijn zoon en mijn eigen hond moet passen heb ik op mp. weer een leuke installatie geschoord.
Maar die moest toch maar in de kamer.
Ja een tuner heb je niks meer aan en ik mocht me wat uitzoeken en toen dit maar gedaan.
We gebruiken hem nu als tuner.
Ik had vroeger een paar redelijke theekastjes als luidsperboxen.
Hmm nu een paar boterpakjes op een buisje.
En een leuke sub achter de bank.
De soundbar was te bedienen met een telefoon en dat vond ze niks.
Nu is het weer een" gewone" radio.

Ook de cd speler klinkt best goed.
Je moet wel een goede wifi verbinding hebben.
Met een radio heb ik ook niet zoveel maar het is nu elke dag genieten van een station waar wel BLUES uit komt.:ROFLMAO:
 
Grote vermogens heb je nodig in zalen waar het geluid verstrooid word, niet in een huiskamer.
Tja wat zijn grote vermogens? En was is nodig? Ik denk dat dit met name aan de kwaliteit van de speakers ligt.
Ik had hier vroeger 60 of 80 watt Jamo speakers staan, daar kwam mooi geluid uit, ook als je het eens wat harder wilde zetten. Dan begonnen lagere vermogens al snel zo'n plopperig geluid te maken.
Dus ik dacht dat wat vermogen wel nodig was.

Totdat ik eens ergens bij iemand hier in de buurt kwam, die had wat vage speakers met stof en die zij dat zijn versterker maar 25 watt was. Dus ik was inwendig al aan het grinniken want die had ook een huiskamer van pak hem beet snel 6 bij 5 meter.
Totdat hij die dingen aan zette. Daar kwam een mooi vol geluid uit en daar was totaal niets mis mee en echt zacht hoefde het ook niet. Mijn ongeloof bracht mij er toe om te gaan kijken naar die versterker maar het was inderdaad maar een 25 watt. Scheen wel een goed merk te zijn, nogal oud, geen idee meer, maar ik had nooit gedacht dat je met laag vermogen een behoorlijke kamer met fatsoenlijk geluid gevuld kon krijgen op laag vermogen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Ik ben absoluut geen philips fan.
Maar die lieten op een beurs horen wat een zelfbouw versterker van 2 en een halfwattaan geluid kon maken. En als geluids drager hadden ze een luidspeker op een stuk plaat gemonteerd. En dat klonk best goed. Kon je een grote huiskamer goed mee vullen.
 
Mooie verhalen en uitleg wat me, wat boven de pet gaat.
Ik wil geen topic kraken maar ter informatie.
typenummer van jouw Marantz?
receiver SR5023 cd speler CD6002 Paradigm monitor 7 (staat op de factuur)
 
receiver SR5023
Die is al wat ouder zie ik. De huidige modellen zijn zo goed als allemaal voorzien van de HEOS app, waarmee ook internetradio (via Tinein) ontvangen kan worden.
Die 2x 80 watt RMS die Marantz op geeft is gemeten bij stereo weergave met 2 kanalen in gebruik waarbij een Totale harmonische vervorming van 0,08% vervorming als maximaal geldt. Heel veel (voornamelijk goedkopere) merken geven het vermogen op als vermogen per kanaal, gemeten met 1 kanaal belast en een groter toegestane vervorming (1%Thv) waarbij jouw receiver op 145 watt per kanaal uit zou scoren.
De uitgangsvermogens worden dus nogal eens op andere manieren gemeten bij verschillende merken.

Ik had hier vroeger 60 of 80 watt Jamo speakers staan, daar kwam mooi geluid uit
Het punt is dat speakers geen vermogen hebben maar een opgegeven belastbaarheid. En die belastbaarheid kan voor pieken gelden of juist voor langdurige belasting.
Wel heeft een speaker een bepaalde gevoeligheid, uitgedrukt in het aantal db per watt. Bij een gevoeligheid van 93 db/watt zal een speaker twee keer zo veel geluid geven dan bij een gevoeligheid van 90 db/watt. 3 db verhoging is namelijk een verdubbeling van de geluidsdruk. Wel is de gevoeligheid vaak gemeten bij een frequentie van 1khz, een frequentie die voor ons gehoor het luidst is.
De kwaliteit van het uiteindelijke geluid hangt af van de kwaliteit van de gebruikte versterker (die levert immers het signaal) en de kwaliteit van de speakers, waarbij zowel de drivers als het filter en de akoestische box alle 3 op elkaar afgestemd moeten zijn. En de luister ruimte moet ook geschikt zijn voor het geluid. Een set die bij de een geweldig klinkt kan bij de ander dus een belabberd resultaat opleveren.

Dus al die bla bla over vermogen, gooi het maar in de prullenbak
Ik heb jaren geleden een Rockford Fosgate versterker in mijn auto gehad met een opgegeven vermogen van 800 watt (2X 400 watt @ 4 ohm of 1X 800 watt gebrugd mono) RMS, waarbij 2 18" subwoofers van Rockford Fosgate werden aangedreven. Ik heb mijn set eens door laten meten en kwam uit op een spl van 142,6 db @ 50hz. En een geleverde vermogen van 946 watt, waarbij het echte vermogen uit de uitgang van de versterker dus is gemeten.
Bij die standaard home cinema setjes met een stroomverbruik van nog geen 100 watt kan je het opgegeven vermogen van 1200 watt inderdaad in de prullenbak gooien, maar bij een aantal merken worden wel de echte vermogens opgegeven.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan