Nieuwe DisEqC motor

Parabolica

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
9 feb 2003
Berichten
3.703
Waarderingsscore
190
Punten
63
Locatie
In the midlle of nowhere
Nadat mijn Stab HH120 na zo'n 15 jaar gewerkt te hebben defect is gegaan moest ik een nieuwe DisEqC motor hebben. Maar die Stab HH120 motor is vrijwel nergens meer te bestellen in Nederland of het wordt bestellen in het buitenland. Dus maar gekozen voor de goedkopere Amiko DM 3800 die wel op voorraad was en gisteren besteld, vandaag aan het einde van de middag in huis.

Installeren ging snel mede omdat je het dak niet op hoeft en het signaal had ik weer zo te pakken alleen nog niet zo sterk zoals ik het gewend was, 65% wat eerder 90% was. Omdat het al snel donker werd ga ik morgen maar de elevatie en de schotelhoek nog wat aanpassen zodat ik ook de zwakkere satellieten weer goed kan ontvangen.

Ik heb nu wel voor een andere opstelling gekozen, bij de stab motor stond de buis naar boven en nu met Amiko, mede om de connectoren uit de regen te houden en hij heeft een rood en een groen led lichtje dat overvliegende vliegtuigen flink kan afleiden. :)

Nu is de motor met de buis naar beneden gemonteerd en daardoor draaide de motor eerst in de tegenovergestelde richting maar dat was ook zo opgelost met de juiste settings.

Maar wat een verschil qua draaisnelheid, voor me gevoel draait deze Amiko 2X zo snel als die Stab motor en hij is ook nog eens minder luidruchtig tijdens het draaien, voorheen ging ik altijd koffie zetten.

Al met al ben ik tevreden met deze aankoop.
 
Pas maar op.

Voor je het weet hangen de vliegtuigen boven je huis in een file te wachten tot het licht weer op groen springt.
 
Nog erger MAS3, als er een vliegtuig op mijn balkon landt dan moet ik zo'n 250 passagiers begeleiden via mijn woonkamer naar de voordeur, ik ga toch echt niet al die paspoorten controleren. :)

 
Nu ben ik even de weg kwijt met het uitrichten van mijn schotel en wil ik wat advies.

De meeste satellieten van 53.0E tot 30.0W pak ik goed met voldoende signaal maar op sommige heb ik geen signaal zoals met Amos 4.0W en 15.0W. dus waarschijnlijk is de boog niet goed.

Mijn locatie is : Longitude 4.917? E - Altitude 52.350? N

De motor en schotel heb ik op het hoogste punt (zuiden) gericht en waterpas afgesteld. Mijn latitude is 52 dus de elevatie op de schaal van de motor is 38.0. Hiermee zou de boog goed moeten zijn en dan moet ik alleen nog de schotelhoek aanpassen voor een goed signaal. 

Mijn vraag.

Gezien mijn locatie heb ik een afwijking van 4.9 graden tegenover het zuiden. Moet ik nu met het afstellen van de motor al rekening houden met die afwijking houden en dus niet de motor op nul zetten maar op 4.9 en dan pas naar Sirius gaan zoeken?   
 
Wij deden het altijd als volgt:
1.) Satelliet ontvanger en motor op elkaar aansluiten
2.) Tuner instellen op diseqc motor en juiste Long- en Lattitude instellen
3.) Alle posities wissen en dan (belangrijk!) goto 0 kiezen
4.) Naar buiten gaan en zorgen dat de motor helemaal loodrecht hangt.
5.) Naar boven en beneden met de shotel zoeken en naar links en rechts met de hele paal om optimale afstelling op Sirius te krijgen.
 
4) moet dat niet de paal zijn waar de motor aanhangt,
 
De paal moet sowieso loodrecht staan. Maar als het goed is en motor staat op 0 punt hangt alles in 1 lijn loodrecht. Als je de motor iets scheef monteert lukt het ook niet goed dus die moet ook loodrecht.
 
Aan al die punten is gedacht en de boel staat echt 100% waterpas. Ik heb zelfs de flat aan ??n kant enkele centimeters lopen opkrikken, het is Amsterdam tenslotte. :)

Het gaat maar om een kleine afwijking want op 30.0W heb ik 100% signaal en op 53.5E iets van 75%. 
Ergens las ik dat je afhankelijk van de locatie en het nul punt op het zuiden dit moet compenseren en voor mij zou dat 4.9 gr moeten zijn. Want als je een lijn van noord naar zuid trekt dan ligt Amsterdam niet exact op die lijn dus vandaar die compensatie van 4.9gr zoals BT in punt 2 beschrijft.

Zo zou het dus moeten.

Ik compenseer eerst die 4,9 gr door de Long- en Latitude op te geven in de ontvanger. Op de gradenverdeling van de motor staat dus geen nul maar 4.9. 
Dan richt ik de antenne exact op het nulpunt en draai ik met de motor naar Sirius.
Zoek het signaal op en leg de positie vast.

Dan de posities resetten en de motor berekend opnieuw de posities.

Met USALS zou ik het eigenlijk ook anders kunnen doen. Gewoon vanuit de box naar Astra 23.5 draaien en dan de motor aan de paal verdraaien totdat er beeld is, mits de elevatie van de motor goed is ingesteld zou dit ook moeten werken. 

Mijn schotel is 1.20 mtr en daarom zou ik op alle posities een redelijk signaal moeten hebben en met die stab motor was dat ook het geval. 
 
Zet hem.Op 53.5E en kijk of je met de step motor functie er meer kunt uithalen , zoniet dan is de boog die de wok maskt niet perfect of de stabmotor heeft een minieme afwijking
 
Ik compenseer eerst die 4,9 gr door de Long- en Latitude op te geven in de ontvanger. Op de gradenverdeling van de motor staat dus geen nul maar 4.9.
Dat is anders dan ik het doe met Usals. Ik zet dus echt de gradenverdeling op de motor op 0 en dan de ontvanger op Sirius.
Dan wordt de Sirius dus op 0 van de motor uitgericht en op die manier die 4,9 afwijking afgevangen.

Van dat verhaal met 23,5 ben ik niet overtuigt, dan heb je namelijk al een bepaalde elevatie nodig, hoe weet je dan dat je goed zit?
 
the matrix zei:
Zet hem.Op 53.5E en kijk of je met de step motor functie er meer kunt uithalen , zoniet dan is de boog die de wok maskt niet perfect of de stabmotor heeft een minieme afwijking

Dat heb ik dus gedaan the matrix door met kleine stappen te draaien naar oost en west maar dat gaf geen signaal verbetering, vandaar dat ik ervan uit ga dat de elevatie en de declination angle niet perfect is. Maar ik moet er dan eerst wel zeker van zijn dat ik ook de azimut correct heb ingesteld.  :pfff: 

Black Tiger zei:
Ik compenseer eerst die 4,9 gr door de Long- en Latitude op te geven in de ontvanger. Op de gradenverdeling van de motor staat dus geen nul maar 4.9.
Dat is anders dan ik het doe met Usals. Ik zet dus echt de gradenverdeling op de motor op 0 en dan de ontvanger op Sirius.
Dan wordt de Sirius dus op 0 van de motor uitgericht en op die manier die 4,9 afwijking afgevangen.

Inderdaad BT, zo kan het ook maar daarna reset jij wel de posities denk ik?

Black Tiger zei:
Van dat verhaal met 23,5 ben ik niet overtuigt, dan heb je namelijk al een bepaalde elevatie nodig, hoe weet je dan dat je goed zit?

Dit was bij de allereerste montage en instellingen. In dit geval stelde ik eerst de juiste elevatie waarde van de motor en de schotel in. Dan liet ik de motor draaien naar 23.5E en daar stelde ik de schotel iets bij totdat ik een goed signaal had. De voornaamste satellieten ontving ik meteen goed dus de azimut was correct maar later ga je toch nog wat fine tunen en waar ik op de zwakkere satellieten signaal winst had verloor ik signaal op de andere posities. Daardoor ging ik steeds meer twijfelen of ik misschien iets fout had gedaan. Ook heb ik de LNB vervangen met die er eerder op zat want toen ik met de oude motor signaal verloor gaf ik eerst de LNB de schuld.

Op de Astra's en Hotbird wil ik minstens 90% signaal pakken want als er een flinke bui voorbij komt is het signaal zo weg. Ook heb ik nog een 1 meter schotel liggen en die kan ik ook eens plaatsen want de huidige schotel heeft flinke klappen gehad van die zomerstormen de laatste jaren wie weet is de arm voor de LNB verbogen?

En het weer is momenteel ook niet zo lekker om te testen omdat je een uur op het balkon moet doorbrengen met de balkondeur open. :) 
 
Inderdaad BT, zo kan het ook maar daarna reset jij wel de posities denk ik?
Welke posities? Ik doe helemaal niets meer daarna. Evt. vastgestelde posities wis ik van tevoren, zie punt 3 van mijn methode.
Dus na afstellen niets meer wissen. Ontvanger aansluiten en gaan met die banaan.

En het weer is momenteel ook niet zo lekker om te testen omdat je een uur op het balkon moet doorbrengen met de balkondeur open. :)
Nee bepaald niet. :santa:
 
Kan je met een banaan ook TV ontvangen? :)))

Momenteel zitten de motor en schotel even in de ijskast maar zo gauw als het zonnetje weer doorbreekt ga ik er weer mee aan de slag.

 
Nee met een banaan kun je wel je smart TV definitief uitzetten. Ook bij slecht weer??
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan