Nieuwe gemini

janblues

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
403
Punten
83
Leeftijd
73
Sommige dingen lees je en begrijp je wel.

Maar ik lees ook heel wat en daar snap ik de ballen niet van.

Heb hier een stukje kopie.

Daemon / Server / Clients:

* Dropbear (SSH) now switchable (DM500 - DM7000: Standard->off)
* added editor to configure the cron-daemon
* Little Apache (HTTP-Server based on HTTPD)
* Upnp Client and Server (for DM500/56x0 must be installed from Gemini-Server as addon)
* Inadyn (Daemon for different DYNDNS-Services)
* Settings for syslogd
* Dreambox can be used as printserver (BP->Extras/Settings->Printer (LPD), FAQ can be found in the database
* Automount, for examples have a look at: /var/etc/automount.conf. Devices, NFS or CIFS will be automatically mounted. Ideally for DVD- or Net- Drives (Editor can be found in the BP)
* NFS-Server (based on the NFS-Kernel-Modules, nor for DM500, DM500+ and DM56xx)

Dit zal nuttig zijn

Om hier mee te beginnen
En dan eerst de regel 1 Dropbear (SSH)

Wat is dat.

Ik denk dat Dropbear de SSH daemon is, zo kun je dus via putty naar je Dreambox inloggen bijv. Maar wat de verdere verklaring is met dat schakelbaar zijn tussen DM500 en 7000 is mij ook een raadsel.
De andere dingen lijken me nogal eenvoudig te verklaren.

* added editor to configure the cron-daemon
Wat een editor is weten we allemaal neem ik aan. Een cronjob is een taak, de cron-daemon is feitelijk de service die zorgt dat de taken uitgevoerd worden.
Je kunt dat een beetje vergelijken met het taakbeheer van windows.
De betekenis hiervan is dat er een editor toegevoegd is waarmee je taakbeheer kunt configureren want in linux werkt dat met configuratiefiles die je dus moet editten dan.:)

* Little Apache (HTTP-Server based on HTTPD)
Dit is gewoon met google op te zoeken. Apache en httpd staat tigduizenden keren uitgelegd. Kleine webserver dus.

* Upnp Client and Server (for DM500/56x0 must be installed from Gemini-Server as addon).
uPnp kennen we ook wel, wat hier de bedoeling van is, is me ook niet helemaal duidelijk of waarvoor hier een client en server voor nodig is.

* Inadyn (Daemon for different DYNDNS-Services)
Bij Dyndns.org kun je een gratis domeinnaam krijgen, de meeste routers supporten het updaten hiervan. Dit is een plugin voor de Dreambox waardoor de dreambox zorgt dan je ip geupdate wordt als je een dyndns.org domein hebt, of no-ip.org ofzo, afhankelijk van wat er ondersteunt wordt. Hoofdzakelijk handig voor mensen met vaak wisselende ip adressen.

* Settings for syslogd
Niet interessant normaliter. Dit zijn instellingen voor de systeem logfile.

* Dreambox can be used as printserver (BP->Extras/Settings->Printer (LPD), FAQ can be found in the database
Welke vraag heb je hierover? Dit is gewoon zelf verklarend. Draembox als printerserver gebruiken.

* Automount, for examples have a look at: /var/etc/automount.conf. Devices, NFS or CIFS will be automatically mounted. Ideally for DVD- or Net- Drives (Editor can be found in the BP)
Automatisch mounten van netwerk drivers, usb sticks, dvd en netwerk drives. In linux moet alles gemount worden om het zichtbaar te krijgen. Automount zorgt dat je dat niet handmatig hoeft te doen.

* NFS-Server (based on the NFS-Kernel-Modules, nor for DM500, DM500+ and DM56xx)
Dat is een fileserver. Via google is hier genoeg info over te vinden eigenlijk.:)

Bedankt BT de rest zal ik via google nog wat uit spitten.
Maar op zich is het niet verkeerd dat je weet waarom en wat de meer waarde is van een nieuwe image.
Want verder op staat nog genoeg waar van ik denk naja wat is dit.
En als je weet wat bepaalde dingen doen en wat je er mee kunt doen wordt de hobby een stuk boeiender.

Maar op zich is het niet verkeerd dat je weet waarom en wat de meer waarde is van een nieuwe image.
Da's zeer zeker niet verkeerd, ben ik helemaal met je eens.
Ik weet het ook niet allemaal hoor, als je het zo gaat bekijken zijn ze de Dreambox langzaam aan het uitbreiden naar een kleine alleskunnende linuxpc, dus server (stream, web, misschien nog ftp) en kijkdoos.
Leuk natuurlijk voor een echte hobbyist, maar de meesten van ons zullen aan de meeste dingen niet beginnen.

Maar er zitten zeker wel wat zaken tussen die het proberen eens waard zijn.
Die little Apache kan bijv. best aardig zijn als je zelf een kleine homepage wilt opzetten gewoon lekker op je eigen systeem, die Dream staat immers toch altijd wel aan, of op standby en da's feitelijk ook aan.:)

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan