ontvangstproblemen met de DREAMBOX 8000 HD

C

chrisjan

Telkens wanneer ik een zender aanklop en beeld ontvang heb ik steeds onderaan enkel een signaal-balkje SNR(bvb 90%) maar GEEN signaal-balkje AGC....Is dit normaal of niet????Indien JA ,dan ok, maar indien NEEN,hoe komt dit dan of hoe krijg ik dat AGC-signaal? ...Ik geloof dat SNR de "signaal-kwaliteit" aangeeft en de AGC, de "ontvangst-kwaliteit"..Is het zo of niet?...Ik ga uit vd veronderstelling dat er eveneens een signaal-balkje moet verschijnen bij AGC

Wie kan mij even helpen?...

1000 x thanks

Heb je wel beeld? Zoja, dan lijkt het me ofwel een gemis in de Dreambox ofwel in de firmware dat er geen AGC wordt aangegeven.

Normaal heb je SNR, AGC en BER. De BER moet op 0 blijven, de SNR en AGC moeten uitslaan. Echter als het goed werkt zal het een euvel van de 8000 zijn.

De DM800 geeft bijv. veel te lage waardes aan voor het signaal dus die is v.w.b. het aangeven van juiste waardes ook niet echt lekker.

Dat de AGC helemaal niets zou doen vind ik wel vreemd. Heb je er dan wel beeld op?

Ja ik heb er inderdaad wel beeld op....thanks...we zien wel

Laatst bewerkt:
Je zou eens aan Eendenteam kunnen vragen of dat klopt met die AGC dan. Die hebben ook een DM8000.

... heb ik steeds onderaan enkel een signaal-balkje ... GEEN signaal-balkje AGC....Is dit normaal of niet ...

Ik geloof dat SNR de "signaal-kwaliteit" aangeeft en de AGC, de "ontvangst-kwaliteit"..Is het zo of niet?...Ik ga uit vd veronderstelling dat er eveneens een signaal-balkje moet verschijnen bij AGC
Als je dit hebt met de weergave wanneer je een ander kanaal kiest, heb je dat dan ook als je in het menu bij informatie naar datzelfde balkje kijkt ?

Kan namelijk zijn dat je een probleem met de door jou gebruikte skin hebt, als je het in het menu wel kunt zien.

SNR geeft een indicatie van de kwaliteit van het signaal, das juist.

Maar de BER is een veel betere indicatie want die geeft aan hoe hard er gewerkt moet worden om dat signaal te kunnen verwerken.

AGC geeft een indicatie van de signaalsterkte en das iets anders dan ontvangst kwaliteit.

SNR staat voor Signal to Noise Ratio (NL: Signaal Ruis Verhouding).

Dat geeft aan hoe groot het verschil is tussen het ruisniveau en het signaal niveau.

Idealerwijze is dat verschil zo groot mogelijk maar in de praktijk zal dat niet lukken.

AGC staat voor Automatic Gain Control (NL: Automatische Versterkings Regeling).

Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat dat balkje aan geeft.

Maar het is in principe mogelijk dat je signaal dusdanig sterk is dat er niets versterkt hoeft te worden.

Zou je balkje dan aangeven hoeveel versterking er gemaakt moet worden (intern door je receiver) voor een bruikbaar signaal, dan kan de weergave van "nul" kloppen.

Ook hier weer: in de praktijk zal dat eigenlijk nooit voorkomen.

Overigens is het ook mogelijk een negatieve versterking te maken; het te sterke signaal word dan juist afgezwakt (gedempt).

Algemeen over signalen en versterking:

Wanneer je een voldoende signaal nog eens extra gaat versterken, dan kan dat signaal tegen het maximaal haalbare niveau komen.

Zou je versterker daar nog meer werk doen, dan gaat het signaal niet hoger worden want maximaal is nou eenmaal het einde.

Maar het ruisniveau word dan wel versterkt.

Daardoor komen ruis- en signaal niveau dichter bij elkaar te liggen en das precies wat je niet wil.

Daarmee maak je dan een signaal ook kapot.

Om die reden adviseer ik ook nooit zomaar een signaalversterkertje, en wil ik altijd eerst weten hoe de rest van de installatie (kabel soort en lengte bijvoorbeeld) in elkaar zit.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan