Ook carbid schieten wordt aan banden gelegd?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.162
Waarderingsscore
574
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Volgens mij is dit weer een Hollandse traditie die weer verboden gaat worden?

Veilig is het niet dat begrijp ik, maar laat ze bezig! Ik hoor ze hier ieder jaar in het buitengebied knallen. :biggrin:

 
De betutteling begint zo langzamerhand belachelijke vormen aan te nemen, ik word zo langzamerhand niet goed van onze overheid die op deze manier steeds meer leuke tradities de grond in boort.
Hier bij mij in de achterhoek is het traditie met carbid te schieten, geheel gereguleerd en op een veilige manier, er wordt al jaren een 'Knalbal' georganiseerd, een feesttent erbij en het feest is compleet.
De zeurdozen in hun veilige huisjes generaliseren teveel en besluiten dan maar in plaats van optreden, de boel maar te verbieden, dat is veel makkelijker en spaart een hoop geld, het is immers een kleine groep die het verziekt voor de rest?
De luie flikkers zouden eens moeten opstaan en aan het werk gaan en kijken waar de echte problemen zitten en die oplossen in plaats van weer alles verbieden.
 
Vuurwerk heb ik eigenlijk nooit gehad.
Wij hadden carbid van de smid bij ons in het dorp.

Die gebruikte dat toen nog voor het lassen.

Dat ging in een verf blikje en dan spuugde je op het carbid deksel erop en dan aansteken.
 
weer een Hollandse traditie
Nederlandse traditie! Wij leven niet in Holland. ;)

Hollanders hadden van oorsprong niet veel met carbid, dat komt van de zuidelijke provincies en Vlaanderen.
Daar zie je het nu nog steeds het meest, inclusief de oostelijke provincies en volgens mij Friesland en Groningen ook.

Zou jammer zijn als dat verboden wordt.
We naderen nu al steeds meer een vuurwerk verbod. Op zich heb ik niets tegen een knalverbod. Vroeger mocht er alles. Maar vergeet niet dat men zich vroeger ook veel beter aan de afgesproken tijden hield (van 22.00 tot 02.00 veelal) en astronauten de hardste knallen waren.
Of je moest illegaal strijkers gaan halen in Belgie.

Maar tegenwoordig met die Cobra's en lawinepijlen en soortgelijken, dat is niet meer leuk. Nu valt het dit jaar nog mee maar voor de corona trok ook bijna geen hond zich iets aan van de regels en werden we al half november vaak opgeschrikt door bijzonder harde knallen.
Ook leuk voor de huisdieren. NOT.
Dus tja, dat niet volgen van regels en het steeds meer gebruiken van illegaal materiaal (waardoor overigens ook meer ongelukken) heeft er voor gezorgd dat men meer betutteling nodig acht.

Wederom een kleine groep die het verpest voor de meerderheid.

Gelukkig is carbid schieten nog niet verboden, maar de eerste Gemeente heeft een verbod opgelegd. Als de eerste begint dan is het hek dam ben ik bang.
 
Ik vrees dat ook carbid schieten ter discussie gaat komen vanwege het feit dat er vanavond 1 dode en een zwaargewonde zijn gevallen.

Die zware cobra's hoeven van mij ook niet, maar ik heb vanavond een paar van die mooie shels hier de lucht in zien gaan.
 
Als ik lees dat er voor 8 maanden aan autoverkeer aan fijnstof is uitgestoten door vuurwerk en hulpdiensten met vuurwerk worden bekogeld dan vind ik het wel stilaan tijd worden voor zo'n verbod. Vervang het door een grote droneshow.
 
Als het positief bijdraagt aan een verbetering van het milieu ben ik absoluut een voorstander maar laten ze dan dat ook als echte reden gebruiken en zich niet verschuilen achter de burgers die zich volgens hen misdragen hebben.
 
en zich niet verschuilen achter de burgers die zich volgens hen misdragen hebben.
Dat lijkt mij niet echt verschuilen achter, want het is al echt jaren een stijgende overlast met dat illegale vuurwerk, dus het ligt wel degelijk het meest aan diegenen die zich misdragen hebben in eerste instantie.
Zoals het altijd gaat. Door de jagers met opgevoerde snorfietsen op het fietspad moeten die ook al op diverse plekken over de weg en is er een helmplicht gekomen. De goede moeten lijden onder de kwaden.

Milieu, tja... is wel leuk zo'n verbetering, maar ik zie daar geen brood in gezien andere landen daar ook niet aan doen met nieuwjaar. En v.w.b. de gewone uitstoot de grootste uitstoters al helemaal niet. Je moet dan als kleinste land ook niet voorop willen lopen met alle nadelen van dien. Dat is water naar de zee dragen.
 
ik zie daar geen brood in gezien andere landen daar ook niet aan doen met nieuwjaar.
Iemand moet daar het goede voorbeeld mee geven.
Shanghai (dat pitoreske dorpje met zo'n 26 miljoen inwoners) heeft in 2020 al het voorbeeld gegeven door met een droneshow het nieuwe jaar in te luiden. Dichter bij huis heeft Gent toen ook een poging gewaagd.

Ten opzicht van het bovenstaande artikel zijn we al weer 3 jaar verder. Met drones en lasers is zoveel mogelijk dat het een veilige en schonere manier is om een evenement en het nieuwe jaar te vieren.
 
Ik moet gelijk denken aan zwarte pieten met carbid bussen, achtervolgd door een horde me
 
Iemand moet daar het goede voorbeeld mee geven.
Niet een van de kleinste landen ter wereld, want Nederland kennende gaat dat weer met een verbod. Wij lopen altijd al voorop met dingen die voor ons inwoners niet zo leuk zijn.
Laat nu eens anderen zoals Duitsland of Frankrijk en zo daar eens mee beginnen, dan begint het tenminste richting 1/10 druppel op een gloeiende plaat te lijken.

V.w.b. die drone show, dat is mooi natuurlijk, had ik wel eens gezien en is weer iets anders dan anders. Maar of het echt als vervanger van vuurwerk gebruikt kan worden..... ik vraag het me af.
Misschien wel gemeentelijk vuurwerk. Maar vooralsnog ben ik geen voorstander van een verbod op siervuurwerk.

Ja @..::Jacob::.. zover gaat het nog komen.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan