Oozoon

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.477
Waarderingsscore
616
Punten
113
Leeftijd
73
Locatie
Een stoplicht op rood.
wat zijn de voordelen van OOZOON t.o.v andere images.

Heb OOZOON oe2.0 op mijn 800se gezet en heb me rot gezocht hoe cccam te configureren.
Had eerst het probleem dat ik cccam steeds moest activeren na een herstart , totdat ik de optie vond automatisch activeren enablen. pffffffff

Goed dat is nu opgelost maar wat maakt deze image zo interressant ???


:welkom:
 
Het heeft vele voordelen. Enkele zijn: OoZooN staat in direct contact met de delevoppers van Dream Multimedia en dus zijn direct de nieuwste dingen voorhanden. Het is daarom ook een van de weinige images die in een vroeg stadium nieuwe dingen heeft ingebouwd. Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot PLi images die nu nog steeds een hele oude kernels gebruiken en ook hele oude drivers. Dit omdat DMM nl. meer dingen "closed source" heeft gemaakt en dus diverse dingen anders zijn en niet meer door anderen zo maar kunnen worden aangepast en/of ze niet direct op elke ontvanger functioneren. Ander groot voordeel is dat Gutemine nu al weer een tijdje met OoZooN werkt waardoor hele interessante dingen/plugins nu mogelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan het hebben van meer flashruimte waardoor je op bijna alle (HD-)dreamboxen (dm500hd, dm800hdse, dm7020hd, dm7025, dm8000) nu probleemloos dingen kunt doen die je voorheen niet kon omdat je flash vol liep; denk aan HBBTV en zo. Voor flodder heb je wel een device nodig: (hdd, usb, cf). Wij hebben hier momenteel nog geen 15% van de flashruimte in gebruik en dus meer als 85% (!!!) vrij. Nog een voordeel is, en is in tegenstelling tot de originele images van DMM, dat de images van OoZooN alleen de strikt noodzakelijke dingen bevat, waardoor je dus zelf dingen kunt installeren die je wilt hebben. Hierdoor is een image van OoZooN ongeveer 30 MB kleiner dan een soortgelijke van DMM.

Bedenk dat er, net zoals bij DMM, er 2 soorten images zijn: de release-images en de experimentele-images. De eerste worden veel en veel minder vaak geupdate. De experimentele images bevatten de nieuwste dingen. Ofschoon de experimentele marges de nieuwste dingen bevatten, draaien ze bijna altijd prima. Mocht er onverhoopt iets niet goed zijn dan komen DMM en OoZooN bijna direct met een oplossing.

Je hebt een 800se, heb je er ook een USB aanhangen? Zo ja, neem dan de laatste exp. OE 2.0 image van OoZooN (22-04-2013) en na een nieuwe flash zet er dan meteen "Flodder" op en je hebt een zee van flashruimte vrij. Flodder is nog niet op de feed van OoZooN maar wij kunnen het je wel doen toekomen. Voor flodder he je dus een USB of HDD nodig, daar komt dan de flodder directory op. Vanwege de optarttijd, omdat een grotere USB/HDD nu eenmaal meer tijd vraagt om te mounten en ook meer geheugen voor filesystemcache vraagt, is het TEN ZEERSTE aan te raden je USB/HDD van partities te voorzien. Voor flodder is een partitie van 512MB-1GB optimaal EN de USB/HDD moet wel ext3 of ext4 geformatteerd zijn.

Ow vergeten te vermelden: er zijn images met de oude OE 1.6 en met OE 2.0, wij hebben het in dit bericht over de laatste.

Overigens is het bij OoZooN net zoals bij bijv. DMM dat emu's e.d. geen deel uitmaken van de standaard images en ook niet op hun feed (mogen) staan. Maar ook daar is een oplossing voor. Probeer OScam eens...maar voor CCcam heeft OooZooN ooit een prachtig script gemaakt. Voor OScam hebben wij dat gedaan ;)

Er is zoveel meer te vertellen over OoZooN images maar we laten het hier bij en bovendien is een image een persoonlijke zaak. Feit is en blijft wel dat je met OoZooN een State-of-the Art image hebt.
 
Ik heb de experimental 2013-04-22 oe2.0 image erop staan.
De dm800 HDse heeft usb poorten en daar zit nu een 4 Gb stickie in met de picons.

Flodder lijkt me wel wat , heb een flodder ipk gevonden en deze geinstalleerd.
Maar waar nestelt die flodder zich en hoe deze verder naar de hand te zetten.
Zoek me rot in de image die sterk afwijkt tov ander images .


mss via email?
 
****************************************
* *
* OoZooN-Image *
* *
* Enigma2 experimental *
* *
* 20130422 *
* *
* OpenDreambox 2.0.0 dm800se *
* *
* http://www.OoZooN.tv *
* *
****************************************



dm800se login: root
root@dm800se:~# df -h
Filesystem Size Used Available Use% Mounted on
/dev/mtdblock3 3.7G 366.5M 3.4G 10% /
/dev/sdb1 3.7G 366.5M 3.4G 10% /media/realroot
devtmpfs 155.1M 0 155.1M 0% /dev
/dev/loop0 2.3M 2.3M 0 100% /media/squashfs-images/d
reambox-dvb-modules-sqsh-img
none 66.0M 1020.0K 65.0M 2% /var/volatile
/dev/loop1 5.3M 5.3M 0 100% /media/squashfs-images/q
t4-embedded-core-sqsh-img
/dev/mtdblock2 3.8M 3.3M 476.0K 88% /boot
/dev/disk/by-uuid/e61167ae-00c8-46c6-bfde-825111db7463
111.8G 8.6G 103.1G 8% /media/hdd
/dev/disk/by-uuid/e83b96b1-fbf7-42a7-897a-ea8e5085787e
3.7G 366.5M 3.4G 10% /media/Transcend4GBPart1
/dev/disk/by-uuid/e83b96b1-fbf7-42a7-897a-ea8e5085787e
3.7G 366.5M 3.4G 10% /media/usb
root@dm800se:~#


Dit zegt me (nog) niks
 
the matrix;227566 zei:
Ik heb de experimental 2013-04-22 oe2.0 image erop staan.
De dm800 heeft usb poorten en daar zit nu een 4 Gb stickie in met de picons.
Verander je bericht even want je hebt geen dm800 maar een 800 HDse; die "se" is belangrijk want er is zeker een grooooooooot verschil tussen de hele oude dm800 hd en de dm800 hdse. De oude dm800 hd gebruikt nog steeds een oude kernel, terwijl de 800 hdse een nieuwere kernel heeft en dus veel meer mogelijkheden. Andere gebruikers kunnen nu door jouw bericht op het verkeerde been gezet worden.

the matrix;227567 zei:
root@dm800se:~# df -h
Filesystem Size Used Available Use% Mounted on
/dev/mtdblock3 3.7G 366.5M 3.4G 10% /
/dev/sdb1 3.7G 366.5M 3.4G 10% /media/realroot

GEWELDIG !!!! je hebt nu 10% van je flash verbruikt en dus 90% vrij !!!! En dat op een dm800 HDse, welke image heeft dat....
Flodder is geen plugin zoals je gewend bent, maar is een tool. De filenaam begint ook niet met "enigma2-plugin-extensions..." dus is het geen extension en zie je het ook niet via Menu - Applicaties. Flodder is te vinden op je usb stick, daar heeft het een map genaamd "flodder" aangemaakt en gevuld met bijna alles wat normaal in je flash staat.
Flodder werkt dus bij jou !!!

Overigens wil je ooit flodder verwijderen dan in terminal ingeven: opkg remove flodder

Zeker een aanrader is om de plugin webadmin te installeren. Dat doe je door te gaan naar: Menu - Instellingen - Softwarebeheer - Beheer extensies
daarna wachten totdat alle plugins (onderverdeeld in groepen) te voorschijn komen (actualiseren software catalog). Zo installeer je ook plugins. Gewoon plugins selecteren door op een plugin op OK te drukken, dan zie je in de globe wel wat er veranderd. Ben je in een groep klaar dan met de rode knop terug en de volgende groep met plugins selecteren. Ook deselecteren doe je zo. Als je helemaal klaar bent dan net zo lang op de rode knop drukken totdat onderin bij de GELE knop staat "Proces" en dan druk je dus op de gele knop. Vervolgens druk je op OK en voila de plugins worden in een keer ge?nstalleerd.

Webadmin vind je in de groep: Netwerk maar ook in Systeem (volgende bladzijde in het groepsoverzicht).Via webadmin kun je van alles doen in de webif, zoals flashen, backup terug zetten, en nog meer. Flashen en Backup gebeurt via de standaard ge?nstalleerde plugin dFlash. Dit kun je ook via het Menu op de box doen: Menu - Instellingen - Flashen en Backup. Aangeraden wordt de eerste keer Flashen & Backup via het menu te selecteren, niet om te backuppen maar om de instellingen goed te zetten, dat kan nl. bewust niet via webadmin. Staan die goed en bewaart dan neemt webadmin die over. In de webif vind je webadmin via: Extra (ook dFlash vind je daar). Fashen & Backup is dus dFlash. Voordeel om dit via webadmin te doen is dat het op de achtergrond gebeurt. Via het menu blijft je een soort menu zien tijdens het flashen & backuppen en kun je ook niet zappen.

Tip voor gebruik van dFlash: maak op je usb een map: backup aan en wijs die aan in dFlash als backup pad (Menu - Instellingen - Flashen en Backup -> blauwe knop (Instellingen)

Nog meer tips:
Installeer de plugins: NameZap, Startservice, Auto Volume Adjustemnt, Auto Resolution, Hide Plugins, Cool TV Guide, EPG Refresh, Video Enhancement, PermanentClock (als je dat wilt), DVD Player, Sherlock.

Als je Teamviewer hebt, willen wij wel een keer een mooie skin, en een leuke movie center (voor je opgenomen films en zo) installeren bij je.
 
sorry maar hoe kan ik dat nog veranderen in de start topic had ik het wel over de SE.

wie kan dit even aanpassen ?


Dflash maakt backups op de interne HDD in de map media/backup.

Veel stof om de komende dagen door te brengen.......
 
Aangepast. Er is een nieuwe image uit. Updaten van images kun je via de ontvanger doen, je krijgt een melding, MAAR we raden dit af, dus op de vraag altijd nee antwoorden. Reden: je ziet dan niet wat er gebeurd.

Beter is om dan via een terminal in te loggen op je ontvanger (ssh of telnet) en in te geven:

Code:
opkg update && opkg upgrade --force-maintainer

Dat laatste (--force-maintainer) niet vergeten en je scherm/window wel breed genoeg zetten ;)
 
Te laat er kwam automatisch een melding en dus ik dacht waarom niet.

Volgende keer herkansing
 
Volgens ons is er weer een nieuw image, dus... Overigens kan het natuurlijk wel via de box, maar zoals vermeld via telnet/ssh is het beter omdat je dan kunt "meekijken"
 
Heb gisteren WEBADMIN geintalleerd en idd kun je nu op background Dflash een backup laten maken.

Alleen jammer dat je geen melding krijgt wanneer hij ermee klaar is , je moet dan maar aannemen dat er een backup aangemaakt is.

Overigens had je het over een backup op USB , is er een voordeel tov een backup naar HDD ?
 
Klopt, wij gaan meestal met Total Commander via FTP naar de ontvanger en naar de backup dir en door af en toe op CTRL+R te drukken zien we dan of de backup gereed is. Er is geen verschil tussen backup op HDD en USB.
 
als ik oozoon volpomp met applicaties omdat ik bulk van geheugen door Flodder en de USBstick ruimte
Hoe gaat dat dan met een gemaate backup hiervan , wordt die netjes terug gezet .

En wat zijn de risicoos als de USB stick sneuvelt, kun je dan alsnog met een nieuwe stick de backup terugzetten?
of ben je dan de klos?
 
nog een vraag als ik op de AB van zender wil veraderen en ik druk op arrow up of down dan kom ik in het boeket waar ik me in bevind maar tevens verspringt de cursor een positie naar boven of beneden dus niet op de zender waar ik op dat moment aan het kijken ben .En dat is erg lastig en ben dat ook niet gewend in andere images.

Is hier iets aan te doen?
 
Die functies van de cursor up/down toetsen horen nu eenmaal zo. Hetgeen jij wilt, hebben wij gedaan onder de bouquet up toets (openServiceList) en onder de bouquet down toets de favorieten lijsten (showFavourites). Kun je veranderen door een andere keymap.xml te gebruiken en daarna E2 herstarten

Wil je dat ook: verander dan (in /usr/share/enigma/kemap.xml) regel 129 en 130 in:

<key id="KEY_CHANNELUP" mapto="openServiceList" flags="mr" />
<key id="KEY_CHANNELDOWN" mapto="showFavourites" flags="mr" />

Let wel die keymap.xml moet je dus na elke update vd image aanpassen. Kopieer daarom de originele naar je pc onder de naam keymap_ORG.xml. Na een update vd image vergelijk dan keymap.xml op de box (die dus bij een update is vervangen) met het bestand keymap_ORG.xml zodat je vast kunt stellen of de originele misschien is veranderd. Zo niet dan de jouwe ftp'en en daarna E2 herstarten. Is de originele aangepast dan kijken wat er is veranderd en jouw keymap.xml ook even aanpassen.
 
Ah gaan we doen.

wacht nog op antwoord op vraag die ervoor stond betreffende de backup icm FLODDER
 
Geweldig,
Ik heb de keymap volgens recept aangepast en terug gezet.
Daarna opnieuw opgestart en einde oozoon.

Programma blijft zch halverwege herstarten waar geen einde aankomt.
Dus de enorme backup 73Mb proberen terug te zetten wat niet gaat er komt een melding te veel data.

Tering (klere haperende edittor)

Daar gaat mijn 3 dagen van instellingen in mist op Leve de Koning der OOZOONS
 
Arghhhh
<key id="KEY CHANNELUP" mapto="openServiceList" flags="mr" />
<key id="KEY CHANNELDOWN" mapto="showFavourites" flags="mr" />

Moest dit niet zijn:
<key id="KEY_CHANNELUP" mapto="openServiceList" flags="mr" />
<key id="KEY_CHANNELDOWN" mapto="showFavourites" flags="mr" />

of

<key id="KEY_CHANNELUP" mapto="openServiceList" flags="m" />
<key id="KEY_CHANNELDOWN" mapto="showFavourites" flags="m" />


Hoe nu die grote image terug te zetten??
 
Moest zijn:
<key id="KEY_CHANNELUP" mapto="openServiceList" flags="mr" />
<key id="KEY_CHANNELDOWN" mapto="showFavourites" flags="mr" />

Heb het hersteld maar is een heel gedoe.

Eerst een simpele image terug gezet, vervolgens met ftp op de USB /usr/share/enigma2 bestand keymap.xml de regels gecorrigeerd.
Deze op usb gesaved en via de eenvoudige image het grote bestand van oozoon gerestored.

pfffffffffffffffffffff moet me niet nog eens gebeuren dan gaat oozoon de ijskast in.
 
Tjonge jonge, sorry hoor. We hebben de key id commando's handmatig ingetikt en daarbij de underscore tekens vergeten. Sorry voor de overlast want dan loopt je image idd vast. Eerste post inmiddels aangepast.
 
Je andere vraag inzake backup, flodder hebben we over het hoofd gezien.
Het is momenteel zo dat je gerust met dFlash een image kunt backuppen, ook een geflodderde image. Je hebt wel de juiste versie nodig, ook niet alleen van dFlash maar ook van Flodder en nfidump. Meer over de juiste versies, vind je in bericht #29. Die backup wordt bewaard op je stick of op je HDD. Wij kopieren die bestanden altijd voor de zekerheid naar onze pc, omdat we daar vandaan eventueel een image terugzetten (restoren). Dan heb je gelijk geen probleem als je USB vastloopt.

Update doe je dus vanuit telnet/ssh en zo ben je altijd bij.

Wil je een backup terugzetten dan kun je dat dus doen via de webif: Extra - dFlash en dan een van onderen bij "Kies nfi image om te flashen @Dreambox".
Je kunt ook restoren op de oude manier: spanning er af, knop aan de voorkant indrukken, spanning er op en flashen in je browser via het getoonde ip.

Op dit moment kan dFlash nog niet flodderen, in een nieuwere versie kan dat wel maar die is nog uit. We nemen aan dat je momenteel versie 9.4 of zo gebruikt van dFlash. Dus: via dFlash een image flashen, als die klaar is dan hoef je alleen nog maar het flodder ipk bestand te ftp'en naar je ontvanger en flodder te installeren met opkg en daarna de ontvanger te rebooten/herstarten.

Indien je een backup hebt kun je die dus zo terugzetten en of je ie andere images eerst te flashen. Ja je moet wel een USB er aan hebben hangen.

Nog een tip met flodder: ivm de optarttijd, omdat een grotere USB/HDD nu eenmaal meer tijd vraagt om te mounten en ook meer geheugen voor filesystemcache vraagt, is het TEN ZEERSTE aan te raden je USB/HDD van partities te voorzien. Voor flodder is een partitie van 512MB-1GB optimaal. We zullen overigens het eerste bericht even aanpassen met deze tekst en bovendien vermelden dat de USB/HDD wel ext3 of ext4 geformatteerd moet zijn.

Partities aanmaken doe je met een ge-unmounte USB/HDD in telnet/ssh met: fdisk en dan alleen maar primaire partities. In fdisk gebruik je de volgende commando's: p (tonen), d (verwijderen), n (nieuwe) en w (bewaren en eindig programma).

Formatteren doe je met een ge-unmounte USB/HDD in telnet/ssh met: mkfs.ext4
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan