Oplichtpraktijk "PostNL" via SMS.

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.500
Waarderingsscore
638
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
Vanmorgen EEN SMS ontvangen zogenaamd van PostNL:

Uw pakket heeft ons PostNL sorteercentrum bereikt. Om uw pakket in ontvangst te nemen dient u de verzendkosten te voldoen via: https://inklaar-kostenplaat.club/13.php

Klik je half slapend op de link , verschijnt er een zeer betrouwbaar PostNL bericht ter invullen.
post1.jpg


Na nog niet wakker zijn en de URL niet beken te hebben , gekozen voor thuis afleveren en bank ING.
NOG NIET WAKKER!!!! mede omdat ik enkele pakketten uit china verwachtte. Werd het volgende venster geopend:

post2.jpg

EN TOEN WAS IK KLAAR WAKKER,

Oplichters hebben ontdekt omzogenaamd via PostNL die voor bestellingen buiten EU bezorgkosten ad 6€75 te berekenen je op deze manier je bankgegevens te ontfutselen en daarna lergschrapen.

Heb PostNL ingelicht en deze zullen nooit via een link geld innen maar via de URL PosNL MIDDELS EEN BARCODE eventueel verschuldigde verzendkosten innen.

U bent gewaarschuwd.
 
Dat klopt. Het is al enkele keren via de opgelicht.nl app doorgegeven dat er nieuwe methodes waren waaronder deze.

Ik heb toevallig laatst een brief gehad over te weinig betaalde portokosten, in die brief stond inderdaad een url van postnl zelf waar je een link kreeg via de officiële postnl site om te betalen.

Maar het is goed om te waarschuwen, ze maken diverse sites en apps zeer goed na momenteel.
 
Wat ik mij afvraag is of dit toeval is dat je deze SMS kreeg of dat die oplichters ergens hun info vandaan halen en dat ze weten dat iemand (buitenlandse) pakketten verwacht.
 
Wat ik mij zelfs afvroeg hoe ze aan mijn 06 nummer komen. Want ik heb al meerdere "bankpas beeindigd" SMS-en ontvangen. Dus mijn 06 nummer schijnt openbaar te zijn terwijl ik online meestal mijn huisnummer opgeef om mijn smartmobiel zo schoon mogelijk te houden voor vrienden en familie.
 
Het zou zomaar kunnen dat het een medewerker van PostNL is die zo'n nummer door geeft, of een medewerker elders. Ze hebben ook al een of meer medewerkers bij banken gearresteerd die gegevens doorgaven aan oplichters.
 
terwijl ik online meestal mijn huisnummer opgeef om mijn smartmobiel zo schoon mogelijk te houden voor vrienden en familie.

Ik doe precies hetzelfde en vaak begrijpen de instanties en bedrijven dit ook wel.

Ze hebben ook al een of meer medewerkers bij banken gearresteerd die gegevens doorgaven aan oplichters.

Ik lees ook steeds meer dat dit gebeurd bij de klantenservices van ingehuurde callcenters door commerciële bedrijven.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan