Print server

sat4me2

Active member
Special Friend
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
160
Waarderingsscore
0
Punten
16
Leeftijd
56
Op een computer met windows XP prof. welke in het netwerk zit wil ik via een printserver (micronet SP753) printen naar een HP office jet G55 via USB.

Gekozen voor de micronet omdat dit plug and play moet zijn.... Alles wat dit is, maar geen plug and play. :sad:

Weet iemand hoe ik dit @$%+$^^ ding aan de praat kan krijgen?

Hij wordt wel herkend in het netwerk en de ingebouwde webserver doet het ook. Echter vanuit de webserver een printer test resulteerd in een melding "USB port print test requires Native DOS mode support on your printer". Wat is dit, en als de printer dit niet ondersteund kan het dan niet.

Groeten

Sat4me2

 
Je printer is een zogenaamde windows printer.

Dat betekent dat belangrijke delen voor het aansturen van die printer standaard in windhoos zit ingebouwd.

Het betekent ook dat wanneer je 'm met iets anders dan met windhoos wil aansturen, je er een harde dobber aan zult hebben.

Dit principe is vooral bekend van het merk Lexmark, maar HP doet daar ook graag aan mee want het betekent gewoon goedkope ondersteuning dor windhoos zonder dat men daar heel veel tijd in moet steken voor drivers.

Maar wat jij wil kan zo ook.

Alleen moet je dan wel altijd de XP pc waar je printer aan hangt aanstaan (en daar zal 'm dan ook de kneep zitten).

Als je aangeeft dat je die printer wil delen, zal windhoos het een en ander in gang zetten zodat ie ook gezien kan worden over het netwerk.

Mogelijk moet je wel overal je printer driver installeren, en soms heeft zo'n driver er een probleem mee een printer poort over het netwerk te zien.

Als dit voor jou dus niet in aanmerking komt, blijft alleen over voor een duurder type printer of direct een netwerkprinter (das dus ook een duurder type) aan te schaffen.

 
Ik vond hier een specificatie van het apparaat, maar het lijkt me niet dat een pc aan moet blijven staan want een printserver is er net voor gemaakt dat de printer bediend kan worden zonder dat hij aan een pc gekoppeld is maar aan de printserver.

Het is mijn vermoeden dan ook dat het zuiver een kwestie is van op de juiste manier aansturen van het apparaat.

Het plug en play zal er inderdaad wel mee te maken hebben dat dit plug and play werkt als je de printer op de ethernet aansluit.

Maar over usb moet het ook werken want ik lees het volgende:

Micronet SP753 print server is equipped with one USB 2.0 port for USB printer connection. It gives workgroups the freedom to easily and reliably share a wide range of printer via USB 2.0 connection.
Workgroups... dus dat werkt echt via netwerk.

Je zult wel die hp driver op je pc moeten installeren. Bij de installatie vraagt deze of het een lokale of netwerkprinter is, vermoedelijk moet je dan opgeven dat het een netwerkprinter is, maar afhankelijk van de methode die je printserver gebruikt kan het ook zijn dat je hem als lokale printer moet installeren en dan apart een poort moet gaan aangeven waar hij op bereikbaar is, klaarblijkelijk "kijkt" je pc nu naar je lokale LPT poort omdat de pc met die melding over die Dos ondersteuning komt.

Ik ga even voor je in de handleiding van het apparaat kijken en kom er dadelijk op terug.

 
Zoals beloofd even gaan kijken.

Heb je zowel de ps-wizard alsook de ps-installation utility gebruikt om deze te installeren?

 
Ja, beide utilities gebruikt bij de installatie. PS-Utility wordt gebruikt om het juiste IP-adres in te stellen. De PC-wizzard zet de printer op een TCP/IP poort. Maar werken ho-maar. Vanuit de PS-uitility is een optie beschikbaar print-test, hier werkt het al niet. (Ik ga ervan uit dat dit eerst moet werken alvorens verder te gaan)

Verder heb ik geprobeerd een local poort aan te maken zoals bescheven in de handleiding. Bij het invoeren van de lokale poort "//PS-047E41/PS-047E41-U1" krijg ik de melding "lokale poort apparaat niet klaar"

Groeten Sat4me2

 
Je kunt allicht eens proberen de printtest over te slaan en vanuit een document zelf wat tekst te typen en te proberen te printen.

Of heb je dat ook al geprobeerd?

Uit de handleiding heb ik begrepen namelijk dat je bij win98 opnieuw moet starten, bij XP is dat niet nodig, maar het zou best eens kunnen zijn dat die na de installatie alleen nog via de poort werkt en via de print-wizard geen testpagina laat afdrukken, het is in elk geval het proberen waard.

Wat ik uit de handleiding begreep is dat je hem eigenlijk gewoon moet kunnen "zien" in het netwerk bij de installatie middels die ps-wizzard, althans als ik de afbeeldingen uit de handleiding geloven mag.

Dus als je hem ziet via die wizard, zou ik hem op die manier installeren.

Wat ik ook al eens gehad heb is dat ik in zo'n situatie eerst de printerdrivers lokaal moest installeren, alsof de printer dus gewoon aan de pc hing. Eventueel kun je hem aan de pc hangen en op die manier even lokaal werkend maken.

Daarna aan die printserver hangen en dan als netwerkprinter installeren middels die ps-wizzard utility. Als dat gebeurd is dan via een gewoon document zelf een test doen met printen en die printtest vanuit de utility maar eens achterwege laten.

Kijken wat er dan gebeurd.

 
Print drivers waren geinstalleerd, en de printer werkte goed. Ook de andere genoemde opties geprobeerd zonder resultaat.

Soms moet je accepteren dat iets niet lukt (kan). Printerserver gaat terug en ik koop wel een netwerkprinter. In het verleden wel goede resultaten geboekt met een printer met parallele poort en via een printerserver van HP (redirect).

Als dit veel voordeliger is zal ik het laaste overwegen.

Bedankt voor de aangedragen oplossingen.

Groeten Sat4me2

 
Graag gedaan, jammer dat het niet werkt, het stond inderdaad als zijnde "eenvoudig te doen" omschreven in de reklame's en de handleiding.

Een andere oplossing is eventueel een router met ingebouwde printserver.

In elk geval alvast succes met de nieuwe aanschaf, wat dat ook zijn moge!

 
Ik denk dat het probleem zit in het IP-adres van de printserver.

Ik heb ook een printserver voor de parallele poort en had ook steeds het probleem dat hij niet in het netwerk werd opgenomen. Ik kwam er achter dat het IP-adres buiten het bereik van mijn router stond.

Het IP-adres moet ergens in het bereik van je lokale netwerk liggen, dus heeft je router bijvoorbeeld 192.168.1.x, dan zal je PC ook 192.168.1.x hebben en zal de printserver ook zo'n adres moeten hebben, alleen het laatste cijfer is anders. Wel goed uitkijken met handmatig instellen van netwerkkaarten en IP-adressen want alle adressen moeten uniek zijn, anders krijg je een IP-conflict en werkt het één en ander niet meer.

 
Hij wordt wel herkend in het netwerk en de ingebouwde webserver doet het ook.
Dit betekent dus dat er geen IP conflict is, en dat het IP ook binnen de range valt.

(ook een door DHCP ingesteld apparaat kan gevonden worden in een netwerk wanneer dit apparaat een unieke naam heeft)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan