RTK 1 Sat op Dreambox 800

T

tuningnl

Hallo allemaal ,

Ik heb een dreambox 800 hd met gemini 4.2 erop.

Alles werkt goed rotor draaien etc geen problemen.

Maar er is een probleem : op eutelsat 16.0e ontvang ik alle kanalen goed , maar RTK 1 SAT ontvang ik niet het is een FTA kanaal.

Wat ik heb geprobeerd :

-andere settings lijst erin gezet.

-meerdere malen reboot gedaan

-satteliet opnieuw gescand.

allemaal geen oplossing.

Waar kan het aan liggen dat mijn dreambox 800 alles van 16.0e ontvang behalve RTK 1 SAT

Laatst bewerkt:
Hoi Tuningnl en welkom op Satellite Fun!

Ja is vreemd inderdaad. Ik heb het zelf overigens nog niet geprobeerd, misschien dat die transponder niet of niet goed in de lijst staat?

Al eens geprobeerd met handmatig zoeken?

Frequentie 12633 Verticaal, symbolrate ziet er erg vreemd uit (4883 fec 1/2) dus ik zou niet weten wat je dan zou moeten gebruiken of dat de ontvanger dit wel aan kan.

Video PID: 308, PMT 300 en PCR 308.

Ja inderdaad heel erg raar.

Als ik mijn 7000 aansluit werkt hij heel goed.

Met mijn 800 werkt hij niet ? Ik denk niet dat hij verkeerd staat in de boeket..

Hoe kan ik dat checken ?

Handmatig scan heb ik ook gedaan , hij vind 0 nieuwe zenders.

Heb je het geprobeerd op je eigen 800 ? rtk 1 sat op 16.0 oost

Op de 7000 werkt het goed? Vaag.

Normaliter als het fout in de transponder staat, zou je hem dus met zo'n handmatige scan op de frequentie zelf moeten kunnen vinden.

Nee ik heb nog niet gekeken want ik heb normaliter mijn 7020 aangesloten en niet de DM800 want mjin echtgenote heeft wat moeite met de menustructuur van de 800.

Zal straks eens even kijken want ik wordt nu toch wel nieuwsgierig.:)

Dan laat ik je weten of ik hem wel ontvang. Daar kunnen echter wel een paar uurtjes in gaan zitten.

Nja, ik ben toch maar wat eerder gaan kijken voor je. DM800 aangesloten, gewoon in de zenderlijst gekeken die ik al had, naar 16 oost geschakeld en hups beeld op RTK SAT die hetzelfde blijkt te zijn als RTK 1 SAT.

Ik zie wel modulatie mode QPSK en Inversion staat op Inversion_auto dus misschien zijn het instellingen die je even moet bekijken. Maar hier werkt ie dus gewoon op zowel de DM800 alsook de 7020.

Bij mijn 800 krijg ik ook beeld maar niet gelijk soms meer dan 1 minuut soms minder dan 1 minuut. Maar hoe en wat moet ik veranderen in de instelligen ?

Ik gebruik Lentegraag en breedtegraad.

In mijn SAT.XML staat dit over RTK 1 SAT

Kun je ook jou sat.xml laten zien ?

Hoi hoi,

Misschien dat je een nieuw sat.xlm bestand kunt downloaden er bestaat een xlm generator maar daar mag ik waarschijnlijk de link niet van neerzetten.

Klopt he BT? :)

Ik PM m je wel even, wellicht dat dat helpt, ik heb het ooit eens gehad met een aantal zenders op Sirius toen heb ik het zo opgelost.

Groet,

Wing

dat ga ik zometeen uitproberen.

Maar even wachten op black tiger reactie wat er in zijn SAT.XML staat.

En hoe ik de modulatie op QPSK zet etc.

Maar bedankt !

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 19:55 uur ----------

Ik heb nieuwe settings aangemaakt van wing93 --> ik heb alle kanalen gedaan.

Heb hem in mijn dm800 gezet en herstart.

Blijft hetzelfde , Als ik schakel naar RTK Sat staat er SNR : 0

Na 15 seconde ongeveer staat er SNR : 54 %

Wel raar dat de dm800 hem niet direct pakt het is een FTA.

Wing93 heb je het al getest ? werkt RTK SAT wel goed op jou 800

Nou dan weet ik wel wat het is eerst geen signaal daarna SNR : 54 % dat is veel te weinig voor een goed stabiel beeld.

Of je schotel is gewoon te klein voor die freqentie of hij moet beter uitgericht worden.

Hier krijg ik die zender RTK-Sat binnen met 88% signaal wel een andere ontvanger dus er zit verschil in die meter.

Maar 54% is gewoon te weinig verder staat alles goed in je ontvanger zo te zien zoals de freqentie.

Dus schotel uitrichten zal de oplossing bieden.

Ja daar dacht ik ook aan , dat mijn schotel slecht gericht staat.

Maar het rare is met mijn 7000s geen problemen. zelfde stand

Met mijn 800 pakt die andere zenders wel goed. voorbeeld

Eutelsat 16.0e

- BBF en BangBang = 58% = geen FTA --> Meteen beeld.

- RTK SAT = FTA -->eerst 0% --> 15 seconden laten dan 54% , Beeld

Ik heb een 80 cm schotel , met mijn 7000s heb ik geen problemen daar is

RTK SAT , 75%

Ik ga 1 meter schotel kopen en later uitrichten door monteur.

En dan zien we wel.

Mja, de SAT.XML ik bekijk verschillende settings en niet allemaal zijn ze dezelfde

&

&

Ik weet niet welke ik moet gebruiken.. En of het wel aan de sat.xml ligt?

Maar wat Blacktiger zei

''Ik zie wel modulatie mode QPSK en Inversion staat op Inversion_auto dus misschien zijn het instellingen die je even moet bekijken.''

Hoe kan ik dat checken ?

Dat kun je checken met een setting editor zoals dreamboxedit die in onze download sectie te vinden is.

Zoals de naam al doet vermoeden, kun je met dat programmaatje niet alleen de instellingen zien, maar ook aanpassen.

Let wel op:

De instellingen van de 800 zitten iets anders in elkaar als die van de 7000.

Je moet het programma dus vertellen met welke instellingen je werkt (Enigma of Enigma2).

De 7000 is een heel ander apparaat als de 800.

Die laatste is veel moderner.

Dat geldt dus ook voor het ontvangst gedeelte (tuner en demodulator).

Daarom kan het goed zijn dat de ene ontvanger een bepaald signaal beter aankan als de volgende ontvanger.

Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik eerder zou verwachten dat die 7000 problemen zou hebben, maar ja het blijven wel dreamboxen he ;) ..

Ik gebruik al heel lang dreamboxedit.

Maar hoe kan ik checken welke sat.xml de goede is ?

Tja dat is altijd een beetje een gok. Ik heb nog niet gekeken want zoals gezegd heb ik normaliter de 7020 aangekoppeld staan en niet de 800 vanwege mijn ega.

Echter vind ik 75% toch nog weinig met een 80cm schotel. De 7000 zou dan toch ook zeker naar de 83% moeten gaan. Dat de DM800 een lage waarde aan geeft moet men niet teveel naar kijken. Een zender waar ik met de 7020 een signaal van 88% heb kom ik met de DM800 nog niet eens tot 34% terwijl het toch een dijk van een signaal is, dat ligt gewoon aan de DM800. Die heeft volgens mij een ongevoelige tuner.

Die van de 7xxx serie is veel gevoeliger.

Maarre... valt me net in dat ik de zenderlijst gisteren ook van de DM800 heb gedownload dus kan zo op m'n HD naar de satellites.sml van de 800 kijen, daar staat dit bij mij:

Er staat dus helemaal niets van "inversion" in die regel, dat zal dus wel veroorzaken dat die op AUTO staat. Verder vertraagt het bij mij niet, als ik die zender opzet heb ik binnen 1 seconde beeld.

Blacktigger , waar en welke settings heb je voor de 800 gedownload.

Dan zet ik die ook erin. Wel raar jij hebt gelijk beeld ik soms na 15 seconden en soms helemaal niet..

Weet ik niet meer, ooit eens eentje van Captain Picard gedownload en zelf verder aangepast. Laatste keer gewoon een standaard lijst van een nieuw geprogrammeerde Dreambox 800 genomen en die zelf aangepast.

Ik stuur hem wel per mail naar je toe.

Bedankt black tiger voor de settings :)

Maar blijft hetzelfde de meeste 16.0e kanalen pakt die goed.

RTK SAT , als ik ongeveer 15 seconden op dat kanaal blijf dat krijg ik beeld .

Soms krijg ik helemaal geen beeld.

-Firmware

-Settings

Zal het niet aan liggen

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 23:11 uur ----------

Hehehe eindelijk weet ik het probleem.

Ben vandaag met mijn 800 naar een vriend van me gegaan.

De dm800 aangesloten en hoppa meteen beeld op RTK SAT.

Maar bij 13.0e had hij problemen met HD zenders.

Dus afstellen is zeer belangrijk.

Ik bel een monteur om mijn schotel perfect uit te laten richten !

Bedankt allemaal voor alle hulp !!!

Tja, daar had Aart44 het ook al over, dus zo zie je maar weer.:)

V.w.b. de hulp, graag gedaan! Succes met afstellen.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan