schotel wil enkel draaien na heropstarten?

M

mudeo

hoi iedereen,

Ik heb een probleem om mijn schotel te laten draaien. Als ik naar een zender wil kijken die op een andere sat. zit krijg ik steeds de melding "afstemmen mislukt" maar als ik dan mijn dreambox opnieuw opstart draait de schotel wel naar deze zender en heb ik beeld. Ook daarna wil hij enkel draaien na opnieuw op te starten. Ik heb al een nieuwe image erop gezet (gemini2) en diverse settinglijsten geprobeerd (pet123 draaibaar, joske draaibaar,...) maar niets helpt. Wie heeft nog een tip?

alvast bedankt,

Lisa

Hoi mudeo (Lisa), welkom op het Satellite FUN Board !

Je vergeet te vertellen om welk type dreambox het gaat, maar zoveel maakt dat even niet uit.

Ik weet niet hoe dat in Gemini zit dus ik kan je niet helemaal precies de weg wijzen.

Maar ga eens naar het menu waar je de satellieten instelt.

Daar kun je namelijk zeer waarschijnlijk instellen hoeveel stroom er door je motor verbruikt mag worden (in mA, milli Ampères).

Stel deze nooit hoger in dan 400 mA.

Meestal staat dat standaard op 40 mA, en das wel erg weinig voor een motortje.

Ik zou zeggen probeer het eens met de volgende stappen:

70, 100, 150 en 200 mA.

Dus stel je eerst die waarde in, sla je het in je menu op, ga je uit het menu en zapt dan wat.

Ga naar een andere satelliet, en kijk of dat wil, zap nog wat en ga dan weer terug of weer naar een volgende satelliet.

Wanneer dit niet gaat, pak dan de volgende stap.

Gaat het wel, moet je niet verder proberen, en is de test geslaagd.

Het kan zijn dat je motor een mechanisch defect heeft waardoor deze zwaarder is gaan draaien en daarom meet stroom nodig heeft dan voorheen.

Dan mag je dus wel de stroom een beetje hoger zetten, maar niet boven die 400 mA.

400 mA is meestal het maximaal haalbare voor een ontvanger, (staat altijd in de specificaties vermeld) vandaar dat je de begrenzing niet hoger moet instellen.

Inderdaad het probleem ligt aan de motor! Ik heb een DM7025 met een image Gemini2 3.30 erop. Via menu, instellingen, zenders zoeken, tuner configuratie kan je het stroomverbruik instellen (standaard 50mA). Ik kan wel maar max. 100mA invoeren en als ik dan de snelheid op langzaam zet blijkt dat net voldoende te zijn om de schotel te laten draaien.

bedankt voor de gouden tip!!!!

Hey Mudeo,

Ik had het zelfde probleem, echter bij mij draait de schotel nog steeds niet zelf en moet ik zelf handmatig terugdraaien, of zoals jij hebt aangeven na heropstarten. Ik heb net als jij ook een DM7025.(nog maar net en ben dus een rookie) Ik vrees dat ik nog ergens mijn instellingen niet goed heb staan. Ik zou jou dan ook willen vragen om jouw instellingen met die van mij te vergelijken. Hieronder zie je hoe bij mij alles ingesteld staat:

Menu>>>Instellingen>>Tuner Configuratie>>> TunerA

Ontvangstinstellingen:

Configuratie modus: geavanceerd

Satelliet: in dit geval E19.2 Astra 1E 1F enz.

Spanningsmodus: Polarisatie

Tone Modus: Band

Usals aanschakelen: Nee

Opgeslagen positie: 007 (in dit geval)

LNB: LNB1

DiSEqC-modus: 1.2

Toneburst: geen

Comm. DiSEqC commando: geen

Snelle DiSEqC: nee

Herhaal sequence: nee

Commando volgorde: committed, toneburst

Uncommitted DiSEqC commando: geen

DiSEqC herhaling: geen

Lengtegraad: 006.187

Oost.

Breedtegraad: 051.764

Noord.

Gebruik stroommeting: ja

Limieteer stroomverbruik in mA: 100

Rotor draaisnelheid: Langzaam

LOF: Universeel LNB

Verhoogd voltage: nee

Dit zijn dus mijn instellingen, echter de rotor draait niet vanzelf. Wil jij jouw settings met deze vergelijken en mij doorgeven wat jij anders hebt staan, Alvast bedankt voor de moeite

M. vr. Gr,

ShoTime

Hoi Sho Time.

Wat je nog niet vermeld hebt, is welke motor je gebruikt (en met wat voor 'n schotel).

Want je kunt niet zomaar alle instellingen met elkaar vergelijken als je de rest van de installatie niet kent.

Ook is het mogelijk dat je kabel niet helemaal lekker is.

Dus controleer ook dat even.

Als ik het goed begrepen heb, loopt je schotel bij de eerste keer wel, maar daarna niet meer.

Wanneer je ontvanger besluit de motor niet meer aan te sturen, komt dit waarschijnlijk omdat deze vind dat er een kortsluiting is (dus dat er teveel stroom word verbruikt).

Wanneer je er zeker van bent dat je motor en kabel in orde zijn (en je schotel niet ergens achter blijft haken bijvoorbeeld), kun je de stroommeting uitzetten.

Daar zie ik namelijk een menu item voor staan.

Dan kan je ontvanger vermoedelijk wel meer stroom voor de motor leveren, maar mogelijk kan deze dan overbelast raken en dus defect gaan.

Probeer dat eens (nadat je je installatie dus hebt nagekeken op de genoemde zaken).

Hey Mas3.

Dank je wel voor je reaktie. Daar ik nu op mijn werk zit kan ik je niet vertellen welke schotel en welke rotor ik heb, dat krijg je vanavond te horen.

Ik denk overigens dat het niet aan de kabel ligt, maar puur aan de instellingen.

Hiervoor had ik nl een relook400 aangesloten, en die draaide feilloos naar welke satelliet dan ook. Maar om echt alles uit te sluiten zal ik toch even een nieuwe kabel aansluiten en proberen wat jij hebt gezegd.

Later vandaag hoor je welke schotelopstelling ik heb

Met vriendelijke groeten

ShoTime

Laatst bewerkt:
Ik heb even de quote weggehaald want quoten heb je in dit geval niet nodig.:)

In de Dreambox heb je ook de Motor Setup of Motor Menu. Daarin kun je aangeven wat boven al besproken is, hoeveel mA de motor mag krijgen, wat je kon verhogen van de standaard 40 naar 70 bijv.

Maar daar staat ook een GotoXX funktie. Gebruik je die ook? Zoja, vink deze eens uit (schrijf wel van tevoren de cijfers bij longittude en lattitude op).

Als deze uitgevinkt is, zie je dan in het kolommetje wat nu verschijnt satelliet posities staan? Zoja, dan zijn er op een of andere wijze satposities opgeslagen.

Verwijder deze, zet dan de GotoXX optie weer eens aan en kijk of de schotel dan wel naar wens draait. Dit wil nog wel eens helpen bij diseqc motoren.

Goedenmorgen,

Even reageren op de 2 berichten van MAS3 en Black Tiger.

Allereerst mijn opstelling:

Ik heb dus een DM7025

Mijn schotel hangt aan de garage, die ik met beugels en een stang van 2 en halve meter is bevestigd, zodat ik boven de dakgoot van het huis kom. Hierdoor kan ik met mijn rotor ook naar west satellieten draaien.

Omdat ik de coax kabel niet wil zien gaat die van de woonkamer door de muur naar buiten en verdwijnt onder de oprit waaronder ik een pvc buis heb gelegd van 50mm. Hierdoor kan ik in de toekomst heel gemakkelijk nog meer coax-kabels aanleggen en zie je ze buiten niet. Verder is de pvc buis natuurlijk afgekit om inwatering te voorkomen.

Ik gebruik een ASTRO schotel van 1.00 meter

De rotor is van Clarc-Tech Sat Control en heeft 2 lnb ingangen en 1 uitgang naar de ontvanger.

Ik gebruik een Megasat Single LNB Diavolo.

Omdat de schotel best zwaar is dacht ik eerst dat de rotor misschien te licht was om de schotel te laten draaien, echter gisteren heb ik nogmaals mijn Relook 400 aangesloten en deze draait feilloos naar alle satellieten. Dus kapotte coax of te zware schotel lijkt mij uitgesloten.

Nu even de reactie van Black-Tiger.

Er zit inderdaad een motor setup in het menu instellingen.

Echter geen gotoXX optie. Wel komt hier de optie voor: Goto 0.

Ik heb NERGENS de optie GotoXX kunnen vinden.

Kies ik voor de optie Goto 0 dan draait de rotor eerst helemaal naar het oosten, en draait daarna feilloos naar 0 (Sirius 4.8 graden) Ik heb dan een SRN van 98% en een AGN van 94% geen bit-errors

Zoals je hierboven kunt lezen staat de mA van de rotor momenteel ingesteld op 100 mA.

en heb ik hem insteld op langzaam draaien.

Nogmaals, naar mijn mening heb ik ergens mijn instellingen niet goed staan. Er is mij wel eens verteld dat een DM7025 gevoeliger is dan een Relook 400. Dus ik zou nog kunnen proberen om even een nieuwe coax kabel te maken. Dat kan ik later komende week nog eens proberen.

Verder is mijn schotel perfect uitgericht. Als ik bijv naar Astra 19.2 Graden ga dan heb ik nog steeds een SRN van 96% en een AGC van 93% Datzelfde geldt ook ongeveer zo voor Astra 23.5 graden. Wat is hier niet goed??

Hoop het snel van jullie te horen

M. vr. Gr,

ShoTime

Met vriendelijke groeten.

Als ik het goed begrepen heb, loopt je schotel bij de eerste keer wel, maar daarna niet meer.

Wanneer je ontvanger besluit de motor niet meer aan te sturen, komt dit waarschijnlijk omdat deze vind dat er een kortsluiting is (dus dat er teveel stroom word verbruikt).

Wanneer je er zeker van bent dat je motor en kabel in orde zijn (en je schotel niet ergens achter blijft haken bijvoorbeeld), kun je de stroommeting uitzetten.

Daar zie ik namelijk een menu item voor staan.

Dan kan je ontvanger vermoedelijk wel meer stroom voor de motor leveren, maar mogelijk kan deze dan overbelast raken en dus defect gaan.
Ik zie hier geen reactie op van je.

Heb je dit al geprobeerd ?

Het gaat om het 18e item in je lijstje met settings zoals je die hierboven hebt gezet: "Gebruik stroommeting: ja "

Je hebt al geprobeerd met de relook, dus dan is het onwaarschijnlijk dat er echt iets kapot kan gaan.

Ik heb NERGENS de optie GotoXX kunnen vinden.
Dat zou betekenen dat de 7025 behoorlijk afwijkende instellingen zou hebben t.o.v. de 700, 7020 en de 500. Dat kan ik me bijna niet voorstellen.

Doch men wete maar nooit. Als hij echt niet aanwezig is, dan kan alleen iemand met een 7025 je verder helpen v.w.b. dit stukje, want ergens moet je toch de longittude en lattitude kunnen instellen, ook bij een 7025.

Hey BT,

Heb dit weekend niet veel tijd aan kunnen besteden. Wat mij wel opviel is dat ik bij de rotorinstellingen kan ingeven Draai naar XX (dat is dan de positie die ik handmatig heb ingesteld) bijv 7 staat in dit geval voor Astra 19,2 graden en positie 4 is dan bijv Hotbird)

Echter probleem bestaat nog steeds.

Heb mijn rotor nu stilstaan op Astra 19,2.

Zeg ik in het menu van rotor instellingen draai naar positie 4 (Hotbird) dan draait hij netjes naar 13.0 graden. Geef ik echter nadien iin dat rotor weer terug moet draaien naar pos 7 dan (astra 1.2) gebeurd er niets.

In eerste instantie had ik ook aan Mudeo (heeft ook een 7025 met rotor) gevraagd om samen met mij de instellingen te vergelijken. Tot op heden heb ik echter van hem niets gehoord.

Greetz

ShoTime

Wat mij wel opviel is dat ik bij de rotorinstellingen kan ingeven Draai naar XX (dat is dan de positie die ik handmatig heb ingesteld) bijv 7 staat in dit geval voor Astra 19,2 graden en positie 4 is dan bijv Hotbird)
Ah kijk, hebben ze dat vertaald naar "Draai naar XX"? Geweldig die gasten.... af en toe vindt ik dat vertalen toch maar erg onhandig, maar oke.:)

Anyway, dat is dus de "goto xx" funktie waar ik over sprak volgens mij. Daar kun je posities ingeven als je daar het vinkje weghaalt.

Maar als je dat doet, dan draait de schotel niet of niet meer naar behoren.

Alle posities moeten daar weg, dan de "draai naar xx" funktie weer aanzetten en de longittude en lattitude gegevens ingeven. Als je dat op de juiste manier gedaan hebt moet de schotel nadien weer automatisch gaan draaien naar de juiste satelliet, en ook weer terug, vermits er nog een goede satellites.xml en zenderlijst enzo aanwezig is.

Hey SatmanErik en Black Tiger.

Ik heb mijn schotel nog steeds niet draaiend. Het lijkt erop dat ik precies dezelfde opstelling heb als Satmanerik en ik ben dan ook heel erg benieuwd naar zijn instellingen.

Ik zou Satmanerik willen vragen om eens goed naar MIJN instellingen te vergelijken met die van hem:

zie:

http://www.satellitefun.org/forum/index.php?topic=10978&highlight=rotor

Wil jij dit eens nakijken Satman, en Black Tiger hiervan ook van op de hoogte stellen. Ik heb al meerdere vragen hierover op dit forum gevonden

Greetz....

ShoTime

Beste Shotime. Ik heb je post toch even hier naartoe verplaatst. Het is namelijk niet de bedoeling om in een post van januari dit jaar een antwoord te gaan schrijven om de aandacht op dit topic te vestigen.

SatmanErik leest hier ook wel, maar zal ook niet elke dag het forum bezoeken.

Daarnaast had je dit draadje al lopen en het is dan ook beter de informatie die tot nu toe gegeven en ontvangen is bij elkaar te houden, om dingen ook overzichtelijk te houden, ook voor mensen die helpen willen.

In je laatste reply in deze thread schreef je dit:

Wat mij wel opviel is dat ik bij de rotorinstellingen kan ingeven Draai naar XX (dat is dan de positie die ik handmatig heb ingesteld) bijv 7 staat in dit geval voor Astra 19,2 graden en positie 4 is dan bijv Hotbird)
Waarop ik geantwoord heb dat dit de gotoxx funktie IS en dat je normaliter voor het draaien in dat stukje de vaste posities moet wissen en dan de goto xx weer aanzetten en de juiste longittude en lattitude ingeven.

Had je daar nog iets mee gedaan met de tips in mijn laatste antwoord?

Dit vond ik nog elders, misschien kun je daar ook iets mee:

Als je de DiSEqC USALS instelling gebruikt (zie punt 11.1.5 in de manual) dient de motor óók usals te ondersteunen.

Heb je 2 kabels of 1 ?

Als je er maar een hebt steek je hem in tuner 1.

Daarna menu>instelling>kanaal zoeken>tuner konfiguratie>socket A

Dan >simpel> rotor> lengtegraad+breedtegraad instellen.

en voor Socket B Gelijk aan tuner A

Beste BT,

Ik heb inderdaad de vaste posities verwijderd uit de rotorinstellingen. Het lukt me dan echter niet om de Goto XX optie weer aan te zetten. Zoals je al hierboven kunt zien (zie bericht aan Mudeo van 4-9-2008 om 12:12 uur) heb ik de lengte en breedte graad goed ingesteld, en gecontrolleerd met gps ontvanger. Zoals ook jij wel hebt begrepen ben ik nog een rookie op dit gebied. Bovendien woon ik in Duitsland en het is in een satelietshop moeilijk uit te leggen welk probleem ik nu eigenlijk heb. Daarom heb ik me ook hier aangemeld.

Maar goed, lengte en breedtegraad zijn dus wel degelijk goed ingesteld.

Ik gebruik een Carke Tech Sateliet motor, type SaTracer 3 SW.

In de specificaties lees ik dat hij DiSEqC 1.2 met GotoX ondersteund. Over USALS lees ik nix.

Ik gebruik maar

----- Added 6/10/2008 at 07:17:17 -----

Ik gebruik maar 1 kabel en die is aangesloten op tuner 1. Tuner 1 heb ik doorgelust naar tuner 2.

Uiteraard heb ik al gegoogled om uit te vinden of deze motor ook USALS ondersteund, maar nergens iets daarover kunnen vinden. Misschien weet jij dat? Op dit moment staat deze optie in mijn rotorinstellingen dan ook uitgeschakeld.

De aanwijzingen die je me vandaag weer gaf ga ik uiteraard morgen even uitproberen. Dat laat ik je nog weten.

Greetz

ShoTime

Laatst bewerkt:
Ik heb geen idee of deze USALS ondersteunt, maar als hij dat niet doet, dan kun je alleen met de Dreambox draaien indien je alle satelliet posities vast gaat leggen.

Dat zou dus wel eens goed het probleem kunnen zijn.

RaRa,

dreambox 7025+

ingang 1 vaste schotel met duo lnb , instellingen "eenvoudig"

ingang 2 draaibaar 80cm op satracer usals ondersteund.

Gemini 2

Gisteren eens even alle zenders verwijderd, nieuwe zenderlijst erin ( Joske123 )en full satelliet scan.

Maar liefst 7000 zendertjes gevonden maaarrrrr....................krijg geen beeld??

Kan een mooie lock krijgen op astra ( met de draaibaar ) maar ga ik naar een andere zender cq satelliet, lijkt het of de rotor er gewoon langsheen draait.

Wie helpt ??

Gr satman

Draai je longitude en lattitude settings eens om, zou kunnen dat het daaraan ligt.

Als ik die andersom zet dan draait hij ook gewoon door. Misschien is dat een oorzaak?

Ok, maar hoe zou het dan kunnen dat ik bij de huidige instellingen wel een volledige satscan kan doen, en alle zenders vindt??

Misschien ook eens tuner 1 en 2 omdraaien.

Ik ga iig wel even proberen om long en lat te draaien.

Satman,

Ok, maar hoe zou het dan kunnen dat ik bij de huidige instellingen wel een volledige satscan kan doen, en alle zenders vindt??
Een satscan kun je voor zover mij bekend altijd doen, alleen slaat hij dan gewoon de satellieten over die hij niet kan vinden.

Of het helpt om tuner 1 en 2 om te draaien weet ik niet, zou kunnen. Dat kan ik helaas niet voor je testen, zelf heb ik geen 7025 maar een 7020 met een motor er aan.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan