Secondary IDE problemen

sat4me2

Active member
Special Friend
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
160
Waarderingsscore
0
Punten
16
Leeftijd
56
Op de eerste IDE als master een harddisk, lsl slave een DVD-brander. Tweede IDE een cd-brander als master werkt goed. Echter omdat bij het branden van DVD's deze bij het afspelen soms haperen en stukjes overslaan dacht ik dat het misschien beter was om de DVD-brander als master op de tweede IDE te zetten, dit lukt dus niet krijg de melding "secondary IDE no 80 conductor cable" Alles weer terug gezet en dan wordt de cd-brander wel herkend, de kabel moet dus goed zijn. Wie weet raad.....

Groeten sat4me2.

 
"secondary IDE no 80 conductor cable" is een normale melding hoor.

het beste is

IDE 1 zo laten, HHD master,

IDE2 > DVDR master + cdrw slave.

zo zou ie prima moeten lopen.

 
En misschien toch een andere kabel eraan .... Voor alles beter denk ik..

 
Volgens mij krijg je die 80conductor melding als je geen 80pens kabel gebruikt waar meer draden (doch dunner) op lijken te zitten dan een "gewone" ide kabel.

Verder doet die melding inderdaad niets, het is alleen een melding.

Het beste kan men inderdaad de dvdbrander master zetten, let er ook op in windows (gebeurt niet altijd) dat hij in DMA mode staat.

 
Wat de kabel aangaat mag ook geen probleem zijn als je geen 80pins gebruikt maar waneer je dit wel doet geeft de HD toch wat meer mogelijkheden. Dat bedoelde ik er mee te zeggen. Niet dat het niet zou werken met de 40 pins

 
Voor de HD wel inderdaad, die kan dan dacht ik in Ultra DMA mode werken, hogere modes. Voor de dvd maakt het niet veel uit die werken toch maar in DMA mode 2, terwijl HD's dacht ik iets van 4, 5, en 6 aan kunnen.

In elk geval kan het leuk in snelheid en mogelijkheden (bijv. s.m.a.r.t. neem ik aan) schelen met HD's, dat klopt.

 
Ik dacht dat de melding op een fout wees. Omdat na de wijziging de computer tijdend het branden een reboot veroorzaakte. Het is inderdaad zo dat een IDE kabel een kabel met meedere draden is (niet geteld maar het zullen er wel 80 zijn) wat ik niet snap is dat de connector een gewone 40 pen is. Hoe werkt dit dan.

Groeten sat4me2.

 
Die kabel bestaat uit de 40 adertjes waaruit de oudere of standaard kabels ook bestaan, maar dan is elke 2e ader een massadraadje (de "min").

Hierdoor is elke ader afgeschermd van de signalen in de ader die er (vroeger) naast ligt(/lag).

Hierdoor is het mogelijk om de data met een grotere snelheid door die kabel te jagen.

Volledigheidshalve, deze aanpak zorgt er wel voor dat er een capaciteit is bij elke ader (de kabel werkt als een condensator), die vroeger anders was.

Maar die capaciteit is te voorspellen, en daarom is hiermee beter te werken dan met die oude kabel.

Ook betekent dit dat er weer een grens is aan de snelheid die hiermee behaald kan worden, maar ondertussen is die maximale snelheid mooi een eind de goede kant op geschoven.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan