Sluiting van Radio 4 op Langegolf (LW)

l.oosterhoff

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
149
Punten
63
Leeftijd
65
Radio 4 Lange Golf (LW)

Radio 4’s Lange Golf (LW) dienst zal later dit jaar stoppen. Voordat de dienst wordt beëindigd, ontvangen luisteraars minimaal twee maanden van tevoren bericht. We zullen ook dagelijks herinneringen op de radio uitzenden om iedereen te helpen overstappen naar andere manieren van luisteren.

Waarom de LW-dienst wordt beëindigd

Het bedrijf dat de LW-uitzendapparatuur bezit en exploiteert, heeft bevestigd dat het systeem het einde van zijn levensduur bereikt. Aangezien LW een oudere uitzendtechnologie is, is het aantal luisteraars de afgelopen jaren gedaald, waarbij de meerderheid nu kiest voor FM en DAB digitale platforms. Gezien deze factoren wordt investeren in het upgraden van de LW-apparatuur niet als een kosteneffectieve oplossing voor door de licentiegelden gefinancierde diensten beschouwd. U kunt de beschikbare diensten op uw locatie controleren door onze zenderchecker te bezoeken.

Toevalligerwijze heb ik tijdens een lange autorit nog naar de 'lange golf' geluisterd. Het is eigenlijk best leuk.

Het bereik van dat spul is eigenlijk best grappig. Maar ja, ik kan me voorstellen (mede met de energieprijzen) dat ze steeds meer dingen gaan sluiten en met zaken gaan stoppen die eigenlijk alleen nog maar verlies leveren en waar bijna geen kip meer gebruik van maakt behalve enkele hobbyisten.

Weer een verdwijnend tijdperk.

Moderne radio's ondersteunen de lange golf volgens mij niet meer. Mijn autoradio heeft alleen FM en AM met daarnaast digitale DAB+ en internet radio. Met dat laatste kan je natuurlijk alle online zenders van de hele wereld ontvangen.

Het is inderdaad even zoeken naar een radio die LW heeft. Maar heb je er eenmaal eentje gevonden, dan is de ontvangst alles behalve geweldig, of je moet een draadje van 400 meter achter de auto aanslepen. :-D
Werkelijk alles stoort op dat ding tot aan de sensoren die boven de weg hangen aan toe.
Zelfs de richtingaanwijzers zijn goed te horen.

• Leuk
Waarderingen: Peer
Toch een gaaf stukje historie he.

Er zijn ook een aantal online SDR ontvangers waarmee je naar analoge radio kan luisteren (mits je de zender kan vinden). Bij veel van die zenders kan je ook de LW frequenties beluisteren, al valt het dan vaak ook onder AM. AM is eigenlijk de verzameling waar zowel LW als MW als SW onder vallen. Bij moderne radio's krijg je alleen nog de MW frequenties bij AM.

Vroeger had mijn zus zo'n wereldontvanger, daar zaten ook al die banden op of eerder frequenties op die banden. Was toen echt wel gaaf om zenders van verweggistan te kunnen ontvangen op dat apparaat.
In de schuur had ik me zo'n oude buizen radio gezet, daar kon je ook zoveel mee, echt leuk. Maar ja dat is na verloop van tijd allemaal gesleten dat gevoel.
Maar wel een mooie tijd!

• Leuk
Waarderingen: Peer

Paashaas Hosting FunPaasei

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan