Speaker tips gevraagd

janblues

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
15 okt 2006
Berichten
2.640
Waarderingsscore
304
Punten
83
Leeftijd
72
Locatie
Baflo
De cd speler en versterker enzo. Komt weer terug in de kamer.
Ik heb een paar mooie vloerstaners maar die vind mijn vrouw te aanwezig.
Dus ben ik op zoek naar boek formaat.
Ik heb een oude versterker een Teac A-X 800.
Ik hou van warm geluid.
Iemand een idee.
Het meeste wat ik vind is draadloos en die kan ik niet gebruiken op die versterker.
 
Oei, dat is een lastige vraag want audio is zo persoonlijk.....
Wat betreft de opmerking over draadloos spul, ik heb een Sonos voor de TV maar vind het voor audio helemaal niets, te bombastisch met die opgepompte bassen.
Een losse speaker vind ik natuurlijker klinken, ik weet dat B&W mooie boekenplank speakers heeft maar aan mijn tips heb je weinig, ik ben een B&W liefhebber en heb zelf de 803 Diamond versie staan, verre van boekenplank ;-)
Tannoy maakt ook leuk spul ....
 
heb zelf de Ultima 20 maar je hebt ook een ander type de Consono 35 MK3 beide 80 w
Ben hier zeer tevreden over .
de ultima € 600 en de cosono € 400

 
Kijk eens naar de Bowers & Wilkins 606 S2 Anniversary Edition deze zijn bedraad en 120Watt prijs varieert van 400 tot 850 euro, ligt er aan waar je ze aanschaft. Ik heb ze zelf niet in huis maar kom met regelmaat bij iemand die ze wel heeft en er komt een heel natuurlijk strak geluid uit. Ik zelf heb nog een oud Denon speakerset die ook verschrikkelijk goed klinkt maar ziet nergens meer wat bedraad van dat kaliber het is allemaal draadloos helaas.
 
Ik heb jaren geleden een paar mooi staande paradigm luidsprekeroxen gekocht. Mooi smal disign en fijn geluid.
 
Ik zie genoeg klein spul wat nog bedraad is. Maar het probleem is het vermogen en het geluid, met name dat laatste. Want als je van een mooie bass houdt, dat krijg je vaak moeilijk voor elkaar in kleine speakers, dan wordt het wat beter zoeken.

De beste oplossing lijkt me om gewoon eens een audio zaak binnen te lopen om eens naar wat speakers te luisteren. Enig nadeel is dat er niet meer zo gek veel fysieke radio en TV winkels die ook nog eens wat luidsprekers hebben staan om naar te laten luisteren.
 
Ik zie genoeg klein spul wat nog bedraad is. Maar het probleem is het vermogen en het geluid, met name dat laatste. Want als je van een mooie bass houdt, dat krijg je vaak moeilijk voor elkaar in kleine speakers, dan wordt het wat beter zoeken.
Als je 2 boekenplank formaat speakers koopt moet je er eigenlijk wel een sub bij zetten achter de bank ofzo voor een kompleet vol geluid vind ik. Ik heb een sub achter de tv staan. Ik heb in het begin surround gehad 5.1 en vond dat helemaal niets. En als ik op bezoek ergens ben en daar staat een film aan erger ik me aan dat midden blik geluid wat niet om aan te horen is. Dus hier is alles ouderwets 2.0 dat klinkt allemaal stukken beter ook met een film, maar dat is echt een persoonlijke smaak omdat ik veel naar 80er jaren muziek luister en dat heel natuurlijk moet klinken zoals in die tijd. Ik had hiervoor zelfs nog oude 2000 Watt speakers van een drive in show die we hadden maar helaas zijn die door ouderdom overleden(de hitte hier zal meegeholpen hebben) ook de versterker die er bij hoorde heeft het niet gered door een bliksem inslag aan de overkant van de straat. Het geluid uit dat set was geweldig.

Luisteren naar speakers hier in winkels is een no go er is werkelijk geen een winkel hier te vinden die nog speakers heeft staan in de showroom om naar te luisteren alles zit in de doos. Als je dat in Nederland nog wel hebt ben ik jalours.
 
we hebben 2 winkels van dat kaliber in de buurt @janblues!
een in emmen en een in zuidlaren

wat bassen betreft moet ik @Black Tiger gelijk geven
klein is geen mooie bas naar mijn mening.
misschien ook eens naar studio boxen kijken?
al dan niet met externe sub

ik durf niet te typen "vrouw er uit!" want dan krijg ik geen koffie meer lol..
 
Iemand een idee.
Geen idee of je in Groningen speakers kan beluisteren, maar mogelijk kan dat bij Hello TV of bij Hifi Klubben.
Met jouw wensen de wensen van jouw vrouw zal je al snel op compacte speakers uit komen waarbij je een subwoofer nodig hebt. Gelukkig kan je zo'n sub redelijk onopvallend plaatsen.
Verder is een mooi geluid erg persoonlijk.
 
Een subwoofer gaat niet.
Het is een versterker uit de jaren 1970 1980 en die heeft geen sub aansluiting.
De versterker geeft al best een beetje een warme klank.
Ik heb voor de tv een teufel Tech maar die bas is ook te erg die heb ik een flink stuk terug gedraaid.
Het voordeel van de sub van teufel dat hij onder of achter de bank past.
In de winkel ja maar thuis klink dat ook weer anders. En ook de versterker laat een luidspeker anders klinken.
Misschien toch maar even sneuvelen op mp.
Idd het laag stopt al gauw bij 45 hz.
 
Cd's ach die tijd lijkt mij voorbij.
Met de toename van de leeftijd neemt het gehoor ook drastisch af.
Hoge tonen en ook lage tonen worden niet meer ervaren als vroeger.

Ik heb een onkyo verstrerker met 2 frontspeakers en 2 subwoofers en een middenspeaker en twee satelliet speakers van jamo.

Klinkt allemaal heel fantastisch.

Maar omdat voor muziek we hoofdzakelijk naar radio 10 luisteren. Staat de hele klimbim gewoon uit.
We luisteren nu naar radio via een google audio nest. Heb er twee de ene staat operationeel en waar de muziek uitkomt daar heb ik de voice control uitgezet. Via de operationele geef ik commando stream radio 10 naar , nest.

Moet zeggen dat het geen stereo is maar eventueel kan dat via nog een audio nest.


Ook wij behoren tot de generatie met slecht gehoor. Maar die audio nest boxen zijn een half melk fles hoog en het geluid is voor ons zeer acceptabel.
 
In de winkel ja maar thuis klink dat ook weer anders.
eigen versterker meenemen incl eigen cd oid
Het is een versterker uit de jaren 1970 1980 en die heeft geen sub aansluiting.
hmzz das jammer
is wel te maken

ik kan me niet heugen dat er in die jaren "melkpak" formaat speakers bestonden buiten het spielerei om
ken alleen die van bose met 2 4 kante speakertjes op elkaar die je kon draaien.
maarja daar zat weer een fikse sub bij.
 
Ik had ook al gezocht naar bose op mp.
Naar de 201 van bose maar ja wat is er dan nog van de conus over na al die jaren.
Bose is niet direct mijn keuze maar de 201 vond ik niet slecht.
 
He sat-ed als maar een winkelier staat niet te springen om een oude versterker op zijn luidsprekers aan te sluiten.
Een slechte condensator in de eindtrap kan een gelijk spanning veroorzaken en dan blaas je de boel op.
 
Ik heb ooit een paar zelfbouw speakers Vifa, die blijven nog steeds perfect klinken.
Maar om voor niet te veel geld een paar speakers te kopen zou ik zeggen kijk regelmatig eens bij de kringloopwinkels, daar staan soms prachtige speakers en als je het niet goed weet wat voor merk/type het is maak er een foto van met Google lens. Er staan echt super leuke speakers bij en je bent voor nog geen 50 euro klaar.

Op Facebook is er ook nog een groep tweedehands hifi. Ook daar komen leuke dingen voorbij en je kan meestal nog even kritisch luisteren bij degene.
 
Laatst bewerkt:
Want als je van een mooie bass houdt, dat krijg je vaak moeilijk voor elkaar in kleine speakers,
Dat klopt, al kan het aanpassen van de afstand tussen de speaker en de muur al een wereld van verschil maken. Speakers staan vaak te dicht tegen de muur. Een beetje experimenteren om de juiste afstand te vinden is zeker bij kleinere boxen erg zinvol.
 
He sat-ed als maar een winkelier staat niet te springen om een oude versterker op zijn luidsprekers aan te sluiten.
Een slechte condensator in de eindtrap kan een gelijk spanning veroorzaken en dan blaas je de boel op.
Die oude versterkers zijn echt wel uitgevoerd met een beveiligingscircuit, als er überhaubt sprake is van een gelijkspanningscomponent op de uitgang schakelt het ding niet eens in, overigens snap ik de opmerking over die condensator niet geheel, ook het merendeel van de oudere versterkers staan in push-pull en staat er niet eens een elko in de speaker-uitgang, wat je ook echt niet wil hebben.......
Ik heb ooit een paar zelfbouw speakers Vifa, die blijven nog steeds perfect klinken.
Maar om voor niet te veel geld een paar speakers te kopen zou ik zeggen kijk regelmatig eens bij de kringloopwinkels, daar staan soms prachtige speakers en als je het niet goed weet wat voor merk/type het is maak er een foto van met Google lens. Er staan echt super leuke speakers bij en je bent voor nog geen 50 euro klaar.

Op Facebook is er ook nog een groep tweedehands hifi. Ook daar komen leuke dingen voorbij en je kan meestal nog even kritisch luisteren bij degene.
Vifa format heb ik ooit gebouwd, die dingen klonken echt lekker :)

Wat betreft de 'randen' van speakers, er is een zaak die de losse randen verkoopt, zo heb ik al heel wat speakers onder handen genomen zodat ze weer jaren mee kunnen, de oudere drivers zijn echt wel mooi hoor, vroeger maakten ze tenminste nog mooi spul.
 
Dat klopt, al kan het aanpassen van de afstand tussen de speaker en de muur al een wereld van verschil maken. Speakers staan vaak te dicht tegen de muur. Een beetje experimenteren om de juiste afstand te vinden is zeker bij kleinere boxen erg zinvol.
Bij mij staan ze een meter van de muur, ik heb nogal 'lummels' in de kamer staan, wegen idioot zwaar maar klinken als een klok, als ik ze dichter tegen de muur zet krijg ik overdreven veel bas, dat is iets wat je echt niet wilt hebben, een bas is leuk maar muziek bestaat uit meer dan bas alleen.....
 
ik heb nogal 'lummels' in de kamer staan
Dan ben ik ook gelijk benieuwd welke lummels het zijn ;)
Zelf heb ik een paar bescheiden oudere Yamaha's, maar die klinken nog mooi genoeg.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan