SSD stuk, repareerbaar?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.810
Waarderingsscore
1.018
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Ik heb een SSD gekregen om na te kijken.
Tot nu toe heb ik het nodige geprobeerd, maar het probleem is dat het apparaat wel nog (met wat geluk) in de bios te zien is en bijv. ook in Windows setup, maar je kunt er niets mee.

Windows 10 herkent de schijf niet. Met een usb kabel er aan geeft ie aan dat de usb een fout heeft veroorzaakt of laat de schijf wel zien maar is op geen enkele manier benaderbaar.
Rechtstreeks aangesloten is hij ook niet zichtbaar of benaderbaar in Windows.

Probeer ik via Windows setup aldaar in de partitie manager de partitie te verwijderen komt er de melding dat de geselecteerde partitie niet verwijderbaar is met foutnummer 0x800701b1.
Probeer ik hem te formatteren dan stopt dat ook met nummer 0x80070057.

Het schijnt dat het kreng eerst gepartitioneerd is of is geweest op een Mac apparaat.
Ik heb een Linux machine en daarmee geprobeerd, maar die vond ook dat /dev/sdb niet bereikbaar was.

Kunnen we er nu van spreken dat die SDD kaduuk is en rijp voor het groene archief? Of is er nog op een of andere wijze hoop?
 
Je kunt de Virtual Disk Manager van Windows proberen… Alle partities wissen..
 
Ehmz.. Daarvoor moet Windows hem dus eerst herkennen of moet ie benaderbaar zijn.
Zoals ik al schreef ie is totaal niet benaderbaar.
Ik heb hem 1x zover gehad dat ie een driveletter liet zien, maar de Disk Manager bleef gewoon hangen.

Heb hem nu in een andere PC hangen, maar ik dacht dat ie altijd in de bios te zien was, dat blijkt echter niet het geval. Dan is ie wel zichtbaar en dan weer niet. Dus ik ben bang dat ie echt hemelen is.
Navraag zojuist leerde dat het een SSD was die in China gekocht is dus dat geeft ook al te denken.
 
Heb zeker 7 ssd -drives bij ali gekocht voor diverse kleinkinderen en in onze laptops , werken allen al ruim 2 jaar perfect. Volgens mij komen veel ssd-schijven die hier in de nl winkels liggen allemaal uit verwegistan

Wat je zou kunnen proberen de schijf controleren met "HD tune,"
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zo het vermoeden dat er wat snel overheen gelezen wordt en niet echt gekeken wat er staat:
Niet benaderbaar in Windows en Windows herkent de schijf niet
dus daar zal eerst een oplossing voor gezocht moeten worden voordat je aan tooltjes gaat denken. Ik ken zelf ook wel een aantal tooltjes, dat is niet zozeer het probleem.

Het grootste probleem is dat ik die schijf niet benaderd krijg, ook niet in Linux. Terwijl hij wel (regelmatig maar niet altijd) in de bios zichtbaar is.
Met name vanwege het feit dat dit niet altijd het geval is, ben ik bang dat ie echt overleden is.
Maar buiten een bootdisk/usb van Windows (setup) (ook al mee geprobeerd) of een Linux PC, zou er nog een mogelijkheid zijn om de schijf te kunnen benaderen?
Of is het echt einde oefening?

V.w.b. het feit dat je schijven hebt van Ali zonder problemen, dan heb je geluk of bij de goede winkel gekocht. Er is dacht ik nog recent een artikeltje geweest van freggel1 of ik heb 't elders gezien, waarbij een 2 TB schijf gewoon bleek te bestaan uit 4 stuks 512 GB sticks, waardoor dus die schijf niet te partitioneren was naar 2 TB of 2x 1 TB.
Verder komt het aldaar regelmatig voor, ook met USB sticks, dat de aangegeven waarde veel hoger is dan daadwerkelijk.
Het blijft dus altijd goed oppassen en geluk hebben, misschien ook merk kopen, dit is een merkloos SSD.
Maar oke dat is een andere discussie.
 
Vaak zijn er tooltjes op de site van de betreffende fabrikant te vinden waarmee een dergelijke schijf weer toegankelijk wordt gemaakt.
 
dit is een merkloos SSD
Gaat moeilijk worden de fabrikant te vinden. Ik zie ook nog een datum staan van 04-2022 dus dat is erg jong.

SSD 1 TB
Model: T650-1000
PIN: 189250TA1223

Made in China, is geen Goldenfir denkelijk want er staat niet eens een logo op. Alleen zwart met linkxboven 2.5"SATA en in het midden "Solid State Drive".

Lijkt me het beste dat gezien het ding zo goed als nieuw is, diegene waar ik hem voor check contact op neemt met de Ali verkoper en hem aan te geven dat ie overleden is. Wie weet heeft ie geluk en krijgt ie een andere.
 
niet in de bios zien is er niets mee kunnen
 
Ik heb diverse onherkenbare schijven toch met HD tune kunnen vinden. En getest , resultaat was echt defect das dan weer ,
Zo snel ben ik niet met het over lezen 😉
 
@sat-ed Dat is dus ook mijn idee. Idem als hij soms wel en soms niet zichtbaar is.

@the matrix Moet ie toch wel in de bios zichtbaar zijn. En dat is ie ie niet altijd. En volgens mij ook in schijfbeheer van Windows gedetecteerd kunnen worden. Maar ik zal nog een poging wagen, echter wel via de bios, ik ga niet nog een keer op mijn knieën om het ding nog een keer in te bouwen. :)

@Guardian Die links waren me al bekend. Optie 3 lijkt me wel een deskundige tool hiervoor. :biggrin:
 
HDTune getest, die wil er ook niet aan, dus gaat definitief Optie 3 van Guardian worden lijkt me.
 
@the matrix je had toch gelijk over HDTune.
Toch op de knieën gaan zitten en weer inbouwen, want met USB kun je het echt vergeten en nu wilde ik het weten ook.

Na enkele keren proberen dat ie weer zichtbaar was in de bios, kon HDTune hem ook vinden. Nadat het extra lang duurde dat Windows gestart was en HDTune ook even zijn tijd nodig had.

Het is een schijf van 1 TB maar bij een Quickscan komt hij niet verder dan 500 GB, overigens geheel rood. Het tweede deel van de schijf wordt niet eens aangesproken.
Hetgeen mijn vermoeden versterkt dat het hier om een nep SSD gaat, die bestaat uit 2 stuks 500 GB soort usb sticks zal ik maar zeggen.
Erase is niet mogelijk, daarvoor moet writing enabled zijn en daarvoor moet je alle partities verwijderen.

Maar dat gaat dus niet. Diskpart ziet na laaaaang wachten de disk wel.
Ik kan disk en partitie selecteren, maar zo gauw ik die wil verwijderen komt er de melding die ik voorheen ook al elders gezien heb, dat diskpart een fout is tegen gekomen omdat er een niet-bestaand apparaat is opgegeven.

Ook afsluiten reageert niet meteen en duurt weer lang dus die schijf is echt gewoon en nep en stuk.
 
En daarna werd ik beloond met o.a. dit filmpje:
Ja die had ik ook al gevonden, daarom schreef ik al:
is geen Goldenfir denkelijk
maar eerder ook al dat ik 't vermoeden had dat het een neppe was.

Dat filmpje laat wel goed zien wat ik bedoel. Ik ben in elk geval blij dat ik 'm niet gekocht heb.
Misschien kan de eigenaar klagen bij de verkoper, we zullen zien.
 
Dat filmpje laat wel goed zien wat ik bedoel. Ik ben in elk geval blij dat ik 'm niet gekocht heb.
USB-sticks, externe SSD schijven en zelfs interne 2,5" SSD's van (de afhaal) zijn vaak of meestal fake. Ik heb hier ooit een stukkie over geschreven op mijn blog met een voorbeeld. Die lui op ALI en soms zelfs op BOL kunnen dit soort crap gewoon verkopen.....

 
  • Leuk
Waarderingen: Peer
Ja dat idee heb ik ook wel, dat het binnenwerk hetzelfde is maar er gewoon een ander naampje (of niets) op gezet wordt.
In post #5 beschreef ik dat type al. Was er toen al wat bang voor dat het zoiets zou zijn, want dat ie zo snel op zo'n rare manier stuk zou gaan, dat zie je bijna niet.

Aan de buitenkant is het sowieso niet te herkennen of het nep is of niet, ziet er allemaal zelfde uit, vierkant doosje met sata aansluiting. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Peer
Voortaan gewoon een Crucial/Kingston/eenanderbekendmerk aanschaffen! Ik betaal liever een paar tientjes meer voor minder ellende..
 
  • Leuk
Waarderingen: Peer
Is niet van mij. Maar ik heb wel al geadviseerd om in het vervolg dat soort dingen beter hier in Nederland aan te schaffen.
Je kunt er geluk mee hebben zoals The Matrix, maar ik heb dus ook al een "Samsung" van iemand anders onder handen gehad die uit 4 partities bestond... niet te wijzigen... van Ali. Kreeg ik onder handen omdat ie graag 1 grote partitie wilde en het lukte hem niet.
Nee mij dus ook niet, logischerwijze.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan