Stekkertjes UTP-kabels? Slijtage?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.147
Waarderingsscore
568
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Ik heb er al een keer een onderwerp voor gemaakt, en dat is de wegvallende internetverbinding.

Nu merkte ik vorige week iets op, want ik ben binnen de boel aan het verplaatsen, en er moet geschilderd en behangen worden dus tijd om alles meteen aan te pakken. :biggrin:

Nu heb ik 1 pc al verplaatst, en bij Ali een paar netwerksticks besteld, gewoon om eens te kijken wat ze doen, en hoe ze het doen.

Nou wist ik dat in het tuinhuis dat daar de verbinding weg was, dus daar ook meteen even gekeken, want ook daar moet een ander systeempje komen, en nog steeds een uitroepteken.

Na wat controles zie ik dat er op de switch die in de meterkast hangt, en op het modem dat er aan aantal lampjes niet branden, terwijl er toch een kabel inzit.

De kabel die naar buiten gaat in een andere poort, maar geen resultaat, toen even op en neer gegaan met het stekkertje, en het lampje van de desbetreffende poort ging branden,

en ja hoor internet in het tuinhuis.

Nou komt dus de vraag: Verslijten of oxideren stekkertjes die in een modem/switch of router zitten?

En zou dit HET probleem zijn waar ik al een tijdje voor naar de oplossing zoek? 

Zoja, dan hoop ik dat de bestelde nieuwe kabels vandaag en de sticks zsm bezorgd worden, dan zit er weer een leuk klusje aan te komen. :biggrin:

 
Netwerk sticks? Even voor de duidelijkheid, bedoel je daar usb wifi sticks mee?

Normaliter verslijten of oxideren RJ10/11/45 stekkers niet, deze zijn immers van kunststof. Wel is het mogelijk dat ze slijten als ze veel gebruikt worden. Daarmee bedoel ik dat ze met regelmaat uitgetrokken en weer ingestoken worden, zoals bijv. met patchkabels wel eens het geval is.

Maar zelfs dan maakt het niet uit indien ze goed "geknepen" zijn. Wel kan het zijn dat als er vocht in de meterkast zit (wat niet zou mogen) dat uiteindelijk er oxidatie zou kunnen ontstaan op de koperen pennetjes in de plug.

Maar zelfs dat zijn uitzonderingen.

In een geval waar jij over spreekt kan het goed zijn dat de kabel niet perfect in het plugje geknepen is, stoot je dan eens tegen de kabel kan het snel zijn dat het contact minder wordt. Bijv. door bezems of een stofzuiger in zo'n kast te plaatsen en tegen de kabel te stoten. Met name vrouwen zijn daar niet zo voorzichtig mee is mijn ervaring.

Om je vraag te beantwoorden.... JA dit kan heel goed de oplossing voor het probleem zijn waar je naar zoekt. Als het probleem is dat je geen of onfatsoenlijk internet in je tuinhuis had. Jazeker, niets is zo funest als een plug die geen contact maakt of een utp kabel die niet goed werkt.

Zeker met een los contact kan dat voor rare problemen en uitval zorgen.

Nieuwe kabels? Je kunt er natuurlijk ook gewoon zelf een nieuwe plug op zetten. Tenzij je de kabel naar het tuinhuis gaat upgraden naar Cat6 of zo?

 
Black Tiger zei:
Netwerk sticks? Even voor de duidelijkheid, bedoel je daar usb wifi sticks mee?
Ja dat bedoel ik inderdaad, sorry voor het verkeerd uitdrukken. ;) 

Ik ga geen nieuwe stekkertjes er aan maken, maar alles verhangen en verzetten en meteen helemaal nieuw!

Is het probleem dan nog niet opgelost, dan wordt het echt een klus voor Ziggo!

 
Nou..... dat ligt er aan want die kijken alleen naar apparatuur rechtstreeks aangesloten op de Ziggo modem. Als dat goed werkt is het voor hun verder voorbij en problemen die bij achterliggende apparatuur voor komen zijn niet hun afdeling.

Maar met zo'n plugje ga ik er wel van uit dat het probleem straks opgelost is, vermits er bij de nieuwe bekabeling wel goed geperste pluggen op zitten of komen. ;)

 
De pennetjes in de connectors in de utp plug en switch zijn verguld die oxideren nauwelijks.

Ik hou het op of een slecht aangeknepen plug of een slecht contact makende switch.

Sommige switchen hebben een plastic nokje zodat de connector daar achter klikt.

Deze willen nog wel eens afbreken vooral bij de goedkopere switchen. Ook is het mogelijk dat de geleiders in de switch scheef gebogen zijn door een vervelende  utp plug

Laatst had ik hetzelfde probleem afgebroken nokjes en heb toen een swich gekocht met metalen nokjes en sindsdien geen probleem meer met slechte verbindingen.

Succes met speuren.

 
@Matrix, niet alles zit op de switch aangesloten, de vaste binnen en in het tuinhuis zitten beiden rechtstreeks op het modem.

Ik kom zojuist thuis van het werk, en start de pc op nadat ik een welverdiend pilske uit de koelkast gehaald had, en zet zoals gewoonlijk 1 of andere livestream aan, en verrek toen zag ik weer dat uitroepteken??? 

Nu deze keer niet de stroom er af gehaald, maar eens naar de stekkertjes en lampjes op het modem gekeken, en ja hoor die van de pc was uit, even de stekker er in en er uit, en ja hoor uitroepteken weg en de livestream speelt weer.  :banaan:

Dus ik zal aan de slag moeten en alle stekkers of kabels moeten gaan vernieuwen, zijn er een hoop, maar dan alles meteen. :biggrin: 

Wordt vervolgd als dit alles klaar is.

 
Misschien nog een tip.

Ik had een gigaswitch 8p en daar zat een mix van 100 Mb en 1 giga appartuur op aangesloten.

Ook toen had ik altijd gedonder met uitvallende apoaraten.

Ik heb toen 2 switchen 5p gekocht een 1Gb en 1 100Mb en die beide op de router aangesloten (1gb)

Alle apparaten met 1Gb utp op de 1Gb switch en apparaten met 100Mb utp op de 100Mb switch.

Sindsdien geen probleem meer.

Vraag me niet waarom dat de oplossing voor mij was. Maar misschien het proberen waard.

 
Bijna alles wat de kabels betreft is intussen vernieuwd maar had toch weer een vreemd probleem, de pc starte ineens niet meer op, en ook de tv deed vreemd??? 

Afgelopen nacht na de zoveelste poging de kast opengemaakt, ik had de dvd-brander vervangen en een hd er bij gezet.

En heb deze weer losgekoppeld, en de pc deed weer gewoon zijn werk, eerst de dvd weer aangesloten en de pc starte gewoon op, na opnieuw de hd aangesloten te hebben deed de pc het weer niet??? 

Ik was al aan het downloaden naar die lege schijf, maar ineens kuren??? 

Schijf er uit, en de pc deed het weer, en de kuren van de tv waren ook weer over??? 

Kan een pc die te zwaar belast wordt, het netwerk platleggen???  Want dat loopt nu ( voorlopig )  ook weer goed.

 
Bij het opstarten van en pc pieken de hdds zo'n 2amp. En dat kan te veel worden voor een te krappe Voeding. Je zegt dat de pc niet meer opstart maar vermoedelijk gooit de pc alles plat daardoor raakt je netwerk van slag en blokkeert alles.

Lijkt erop dat je pc voeding die extra hdd niet aankan.

 
Intussen zijn we al weer een tijdje verder, en alle kabels zijn vernieuwd, de opstelling is veranderd, en tot mijn groot genoegen werkt alles een stuk beter binnen.

Zelfs mijn favoriete stream ( besproken in een ander topic ) werkt weer goed, Caramba !!! 

Alleen nou het buitenverblijf nog  daar loopt het nog niet helemaal feilloos, kabels zijn doorgeknipt, maar dat komt wel als de  "tuinverbouwing" klaar is. :biggrin: 

Daarna? BBQ-TIME!!!

 
Met doorgeknipte kabels gaat het ook niet lekker werken. :biggrin:

Dus gewoon even die tuinverbouwing afwachten dan komt het ook in het buitenverblijf weer goed, daar ben ik zeker van! :)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan