Stemmen…

Je hebt gelijk, ik gooi dingen door elkaar wat Bontenbal betreft…

en wordt er op persoonlijke mening gehandeld in plaats van het grote belang te dienen.
Daar ben ik het ook mee eens. Maar het zal er ook mee te maken hebben dat heel veel, misschien wel de meeste stemmers op het poppetje stemmen en niet op de inhoud.
Ik herinner me dan nog goed die studente die ze vroegen wat ze ging stemmen. Ja waarom? Nja.. ach... ja ik vind die Rutte wel zo'n aardige man, een beetje een vaderfiguur".
Dan vallen je toch de schoenen uit. Maar zo gebeurt het heel veel, het poppetje is belangrijk, de meeste mensen lezen geen partij programma's.

En zelfs dan.... je weet nooit wat er binnengehaald wordt van de gestelde doelen. Door de versplintering zijn er teveel partijen dus teveel mensen die "eer" willen behalen aan hun regeringsperiode.
Zo begrijp ik van mijn kant dus niet hoe het mogelijk is na het "zuur" (waar het zoet nooit van kwam) het ook nog eens mogelijk is geweest om 12 jaar kabinetten Rutte te hebben.
En nog zit de VVD zo ongeveer bijna aan het roer. Niet meer normaal.

Maar dat zal wel komen omdat ik in een andere laag van de bevolking (lees: verdieners) zit dan de VVD stemmers. En ieder stemt natuurlijk op de partij die voor hem/haar het gunstigst klinkt.

ik heb juist wel op PVV gestemd.....gewoon om alles dwars te liggen...Wilders wordt altijd tegen gewerkt....wat d66 wilt is ook allemaal niet goed...alleen de mensen zien het allemaal niet.
zal me daar niet meer overgelaten.

• Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Ik snap dat mensen op Wilders stemmen om een statement te maken maar zulk stemgedrag zorgt juist weer voor het gedrag van de afgelopen periode, er is zoveel 'gekissebis' dat men niet aan het belang voor het land toekomt.
Ik ben zelf absoluut geen D66 stemmer en het partijprogramma van geen enkele partij kan me volledig bekoren dus zal je iets moeten kiezen welke het dichtst bij jouw ideologie in de buurt komt.
In elk geval moet het land weer eens een richting op, de afgelopen 13 jaren is er niets gebeurd, ja een hoop onzin op het persoonlijke vlak maar het land holt achteruit, als ik alleen al kijk naar onderwijs, Nederland stond een jaar of 30 geleden hoog aangeschreven wat onderwijs betreft, ik denk dat we nu niet eens in de top 50 staan.
Je kunt overal op bezuinigen en weglopen voor verantwoordelijkheden en alles maar lekker bij de gemeente neerleggen, die heeft daar totaal geen ervaring en/of budget voor, we hebben het allemaal maar laten gebeuren en kijk waar we nu staan.
En het is niet alleen onderwijs, er mankeert teveel aan ons land, en kijk naar de salderings regeling, ik heb een contract met een energiemaatschappij, niet met de overheid, hoe kan die dan in godsnaam iets bedenken waar ze niets over te zeggen hebben....

Het grote probleem is dat mensen zogenaamd "strategisch" hebben gestemd.
Waar zijn die lui in jezusnaam mee bezig?
Stemmen doe je vanuit je eigen idealistische standpunt en niet om een bepaalde club aan het roer te krijgen, want dat maakt toch niet veel uit.

Zelf zou ik gewoon PVV hebben gestemd vanwege de enorme scheefgroei qua inwoners en het beschikbare aantal woningen.
Aan de andere kant zou ik SP hebben gestemd vanwege een klein beetje sociale ideologie naar de mensen die het wat minder hebben.
Qua milieu zou ik BBB hebben gestemd omdat dit de enige partij is die serieus aan de slag is geweest met duurzame energie en de oplossingen daarvan. (en ja, ik zit enorm dicht bij de Nederlandse politiek, dus ik weet er iets van)
En aangezien ik werkzaam ben in milieuoplossingen, zou dit denk ik de keuze zijn geweest.

De VVD doet niets. Dat was vroeger een partij voor ondernemers maar aangezien de VVD zichzelf heeft uitgehold doordat er zowel een linker vleugel als een rechtervleugel binnen de partij actief is hoeven we daar niet veel van te verwachten, behalve dat de partij met alles en iedereen meewaait.
Als Nederland iets niet nodig heeft, dan is het wel besluiteloosheid.

D66 ondermijnt de democratie en denk maar als voorbeeld aan het afschaffen van het referendum. De mensen die dit zijn vergeten en D66 hebben gestemd horen niet thuis in dit land, maar ergens in Rusland of China.
Wij zij willen, D66 dus, word door de mensen in hun keel gedrukt en hun politiek is te vergelijken met de Italiaanse politiek uit de jaren 20 van de vorige eeuw. ...ga maar studeren.

PVDA/Groen links? Voormalige communisten en een arbeiderspartij samen is bij voorbaat al gedoemd te mislukken.
Daar komt nog bij dat TimmerFrans geen enkele politieke functie in zijn carrière met succes heeft bekleed, wat gewoon is te vinden op internet, was dus sowieso totaal geen succes voor de toekomst beschoren.
...en nu gaat hij weer met de staart tussen de benen er vandoor, ondertussen voor tonnen wachtgeld binnenhalend.

En de rest? Doet niets ter zake.
....ehm.. Kerk en staat gescheiden houden dus alle religieus ingestelde partijen horen volgens de grondwet ook niet thuis in de politiek.

Wat ik heb ik wel gestemd? Blanco. Er valt namelijk niets te stemmen en wat ik al vaker zeg is dat Ursula bepaald en wij alleen maar kiezen op welke manier wij financieel uitgekleed willen worden.
Politiek in NL is stuk, democratie is stuk...

@ Dr.Z, je slaat de spijker op zijn kop met je stukje hierboven. Vooral het laatste stukje.
Er valt namelijk niets te stemmen en wat ik al vaker zeg is dat Ursula bepaald en wij alleen maar kiezen op welke manier wij financieel uitgekleed willen worden.
Politiek in NL is stuk, democratie is stuk...
Hoop in ieder geval niet dat we een kabinet krijgen met D66, CDA, VVD en Groen Links. Dan ben je als huizenbezitter met wat spaarcentjes dus echt gepaald en dan vergeet ik voor het gemak maar even de klimaatmaatregelen die dan uitgerold gaan worden als je weet waar klimaatdrammers als D66 en Groen Links voor staan. Dan toch echt liever een kabinet met D66, CDA, VVD en JA21. Dan kan Groen Links weer
zijn eigen bezig houden met waar ze goed in zijn namelijk weer wat dagjes lekker op de snelweg lummelen.

....ehm.. Kerk en staat gescheiden houden dus alle religieus ingestelde partijen horen volgens de grondwet ook niet thuis in de politiek.
Vandaar dat er geen vrouwen verkiesbaar zijn bij een bepaalde partij!

• Leuk
Men kan natuurlijk blanco of ongeldig stemmen of niet gaan stemmen maar dan heeft zo iemand in mijn optiek ook geen recht van klagen, gezien hij niet meegedaan heeft iets te veranderen, voor zover dat al mogelijk is.

Even buiten het feit dat ik het met het verhaal van Dr. Z wel eens ben en me daar ook wel in kan vinden.
Maar door geen stem te geven, geef je het sowieso 100% uit handen.

Ik heb vorige keer op Wilders gestemd uit protest en strategisch omdat het gewoon anders moest. En Wilders heeft gewoon verzaakt.
Dus dat mensen op Wilders blijven stemmen begrijp ik wel, maar ben het dan ook met Tech eens dat dit geen zoden aan de dijk zet, want zelfs in een lastige coalitie zoals die er nu was, had hij de komende jaren toch nog meer kunnen doen. Er was geen noodzaak om er uit te stappen. Met alle gevolgen vandien, want hij kon op zijn 10 vingers uittellen dat zou gebeuren wat er nu gebeurt is.
Ik zei het al meteen toen hij opstapte en zo is het ook gebeurt. Kans verkeken. Want hij had vorige keer heel veel stemmen erbij van mensen die het ook even zat waren. Maar als je verzaakt gaan die verder zoeken. Zo heeft JA21 daar goed garen bij gesponnen en de 20 zetels die wegvielen van het NSC daar heeft ook D'66 weer goed mede van geprofiteerd.
De PVV is goed dat die er is om regelmatig eens met de zweep te slaan en de grotere partijen wakker te houden v.w.b. wat het volk wenst, maar is niet geschikt om te regeren, dat is nu voor de tweede keer gebleken. Ondanks dat blijft die partij zeker nodig. Iets wat ik niet kan zeggen van bijv. een partij als Volt. Maar oke, ieder zijn ding.

Kerk en staat gescheiden houden zou prima zijn, maar dat zou dan ook betekenen dat eigenlijk alle scholen openbaar zouden moeten worden. Ben ik zelf niet tegen maar dan kom je weer aan de grondwet.

Wat mij betreft hoorde ik vroeger toen ik nog was een stelregel en daar ben ik het hartgrondig mee eens.
Geloof belijden doe je thuis of in de kerk, niet op straat of op het werk.

Daar kun je tegenwoordig om politiek correct te blijven dan van maken:
Geloof belijden doe je thuis of in de kerk/moskee/tempel/synagoge, niet op straat of op het werk.

Maar zoiets gaat het nooit meer worden want op dat gebied zijn we al te ver doorgeslagen net als op het gebied van het alfabet.
Ik respecteer iedereen met zijn keuzes en zal er ook normaal mee om gaan, maar ga me niet dwingen om bepaalde zaken normaal te vinden en verwacht ook niet dat ik andere benamingen ga gebruiken zoals "het" of "zij" in enkelvoud.
Respect werkt twee kanten uit en als iemand kiest voor een onnatuurlijke wijziging moet hij ook weten dat hij niet kan verwachten dat anderen dat natuurlijk vinden en dat dit ook gevolgen kan hebben voor andere zaken in het leven van betreffende persoon zoals sport (ik noem maar iets).

Even buiten het feit dat ik het met het verhaal van Dr. Z wel eens ben en me daar ook wel in kan vinden.
Maar door geen stem te geven, geef je het sowieso 100% uit handen.
Dat is absoluut waar en een bewuste keuze geweest.
Maar het feit dat er meer mensen als ik zijn die gewoon niet weten wat te stemmen, is op zich al een kwalijke zaak.
Dus dan maar beter niet stemmen dan verkeerd stemmen, of tegen principes stemmen.

Tevens bedacht ik mij het volgende: (geheel hypothetisch en speculatief)

Bij het tellen van stemmen zijn er in de regel één of twee mensen die meekijken bij diegene die bepaald of een stem geldig is of niet.
Aangezien er een controlerend persoon bij staat, zou het in principe niet mogelijk zijn om bepaalde stemmen "ongeldig" te verklaren.

Dan nu de (jarenlange) praktijk.
Veelal knijpen de controlerende mensen een oogje toe wanneer een "bepaalde" politieke partij "iets te vaak" wordt gekozen naar de smaak van de teller en het controlerend orgaan, en gaan er veel stemmen "verloren" doordat het stembiljet (al dan niet zelf) ongeldig wordt verklaard.
...immers een klein potloodstreepje of wat dan ook is snel gemaakt en daarmee een stem ongeldig verklaard.

Nogmaals, dit is een hypothetisch voorbeeld en puur op speculatie gebaseerd!

Dit zal natuurlijk niet overal het geval kunnen zijn, maar laat ik het zo zeggen dat een mogelijkheid tot fraude niet eens zou mogen bestaan binnen een democratie, laat staan dat iemand dit zou kunnen bedenken.
Want, als een simpele ziel als mijn persoontje dit bedenkt, dan is dit al eerder bedacht en wellicht al in de praktijk gebracht.
Ja, verkiezingsfraude is dus op deze manier mogelijk.

Maar goed, ik heb het vertrouwen in de politiek verloren, al jaren terug en wil eigenlijk niet eens meer gaan stemmen omdat er sowieso al geen bestaande politieke partij is die mijn belangen vertegenwoordigd.

Dat is absoluut waar en een bewuste keuze geweest.
Daar is ook niets mis mee, het had heel weinig gescheeld of ik had dezelfde keuze genomen.
Maar ik wil nog wel eens graag tegen het systeem schoppen of over domme beslissingen klagen en dan mag ik dat officieel tenminste. :biggrin:

Daar ga ik niet in mee omdat daar geen bewijs voor is. Maar als je dat als speculatief hypothetisch voorbeeld geeft zoals je zegt, is het natuurlijk iets anders.
De strekking van het verhaal klopt inderdaad wel. In een goed democratisch systeem zou een mogelijkheid tot fraude niet mogen bestaan. Maar met die potloden blijft het mensenwerk.
Echter met computers is ook gebleken dat het fraudegevoelig is, dus het is best lastig zoiets fraudevrij te maken.

Vertrouwen in de politiek heb ik de afgelopen 14 jaar ook verloren en ik zit met hetzelfde probleem als jij. Ik neig naar de SP, dat stemde ik vroeger nog wel eens, maar ik heb een aantal rechts ideeën en dat zijn dan zaken waar zij bij voorstellen weer tegen stemmen dus dat is het dan ook niet.
En zo moet ik ook zoeken welke partij het meeste bij me past, maar dat is er niet meer.

• Leuk
Tevens bedacht ik mij het volgende: (geheel hypothetisch en speculatief)

Bij het tellen van stemmen zijn er in de regel één of twee mensen die meekijken bij diegene die bepaald of een stem geldig is of niet.
Aangezien er een controlerend persoon bij staat, zou het in principe niet mogelijk zijn om bepaalde stemmen "ongeldig" te verklaren.

Veelal knijpen de controlerende mensen een oogje toe wanneer een "bepaalde" politieke partij "iets te vaak" wordt gekozen naar de smaak van de teller en het controlerend orgaan, en gaan er veel stemmen "verloren" doordat het stembiljet (al dan niet zelf) ongeldig wordt verklaard.
...immers een klein potloodstreepje of wat dan ook is snel gemaakt en daarmee een stem ongeldig verklaard.

Nogmaals, dit is een hypothetisch voorbeeld en puur op speculatie gebaseerd!
Ik ben de afgelopen 20 jaar een aantal keren voorzitter geweest van een stembureau. (merk dat ik nu oud wordt) Er kan naar mijn inziens zeker gefraudeerd worden allerlei wijze.
Echter zien alle leden van het stembureau het dan en moeten ze dit met zijn alle bewust doen.
Alles gaat echt volgens protocol, de voortelling worden per partij gefotografeerd in een app op het stembureau na afloop van stemmingen, tevens worden de afgekeurde stemmen en de blanco stemmen gefotografeerd in die app.
Dit doet de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter in het bijzijn van de tellers. Daarna werden de voorkeurstemmen geteld en gefotografeerd en zo werden ze gebundeld. Dat was in mijn tijd als voorzitter zo.
Nu doen ze de laatste handeling niet meer, nu worden alle stemmen verzameld in Ahoy en wordt alles hertelt en dan worden voorkeurstemmen geteld per partij. Bij het inleveren van de stembussen moet in formulier worden opgemaakt met legitimatie (ook in de app) van alle medewerkers van het bureau en de bijgekomen tellers.

Ok, fraude is dus mogelijk maar dan moet het georganiseerd worden, wat niet makkelijk is maar zeker wel mogelijk.

Dat gebeurt wel vaker volgens mij. Het is ook een behoorlijk bak werk en dat dan opeens eens een doos verkeerd gelabeld wordt kan gebeuren, zal ook niet bewust gedaan zijn.

En hoe accuraat is dat bericht als ik dit lees:
Er stond een aantal lokale partijen op deze stembiljetten die in de Brabantse regio verkiesbaar waren, maar niet in onze provincie.
Dan gaat het dus niet om de landelijke verkiezingen maar Provinciale verkiezingen, dat was 2 jaar geleden. Erg oud nieuws dus en niet relevant. Maar wel een nieuwe datum.
RTV Noord heeft zich hier ergens behoorlijk mee vergist.
Landelijke stembiljetten zijn niet regio gebonden en landelijk hetzelfde.

alles fake nieuws?
Nee, maar zowel RTV Noord als ik zelf zaten er beiden naast.

Mijn fout was te denken dat stembiljetten voor elke regio hetzelfde waren omdat het om landelijke verkiezingen ging. Schijnbaar is dat niet zo, hetgeen ik echt verbazingwekkend vind omdat je de personen op je lijst moet indienen bij de Kiesraad voor de verkiezingen.
Maar zoals ik hier kan lezen schijnt dat gewoon te kunnen/mogen om verschillende lijsten per regio in te dienen. Ik blijf het een vaagheid vinden want er staat ook het volgende:
Een partij die in meerdere kieskringen meedoet, kan in elke kieskring afwijkende kandidaten op de lijst zetten.
Euh... als het om 2de Kamer verkiezingen gaat, waarom zou je dat slechts in enkele kieskringen en niet allemaal mee doen??? Men kan daar wel voor kiezen om in minder kringen mee te doen, maar dan ben je toch van de gekke, want minder kieskringen, minder mogelijke stemmen, of mis ik nu iets?

RTV Noord zat er ook naast vanwege dit deel wat ik al aanhaalde:
Er stond een aantal lokale partijen op deze stembiljetten
Op landelijke stembiljetten staan -geen- lokale partijen. Wat er bedoeld was werd dat er personen uit lokale partijen of lokale personen op stonden maar dat staat er niet. Dus dat is waar zij zich mee vergist hebben.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan