streepjes in beeld???

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
799
Punten
113
Leeftijd
60
Sinds een tijdje heb ik iets vreemds met mijn Dream...

Kijk ik naar film 1 of 2, en zijn er dan 'zwarte balken" boven en onder te zien dan zie ik in de bovenste balk tot iets over de helft van die balk witte streepjes?

Ben ik de enige, of heeft iemand anders dit ook?

Want zap ik naar andere kanalen/paketten dan komt dit probleem nergens voor.

Ja zal wel iets met een meting van breedbeeld zijn of zoiets.
Momenteel heb ik dat op Film 1.1 niet maar wel op Film 1.2, een stukje halverwege de bovenste zwarte balk een stippellijntje tot net over de helft van het beeld.

Dat heb ik altijd al gehad volgens mij,, dacht dat dat zo hoorde bij die gasten.

Als ik een film in breedbeeld kijk dan zet ik mijn TV meestal effe op superzoom of op 16:9 en ben ik dat stippellijntje weer kwijt.

Nou weet ik dus dat ik niet de enige ben met dit streepjesprobleem.

Dat licht aan de dreambox heb ik mij laten vertellen.

Een andere ontvanger zou daar geen problemen mee hebben maar de dream wel.

Groetjes sat4ever.

Zag bij Huts dan onze vriend Schelen daar een antwoord gaf op deze vraag.

Zal dat vanavond wel zelf even nakijken maar misschien kunnen julie dat nu wel proberen :)

Dan heb je de aspectratio van je dreambox niet goed staan
daar heb je 3 keuze's 4:3 letterbox, 4:3 panscan, 16:9

Hij zal bij jouw nu wel op 4:3 letterbox staan zet deze maar eens op 4:3 panscan
en als je een breedbeeld tv hebt dan natuurlijk op 16;9

Ik heb hier het probleem altijd heeft niets met mijn instellingen van mijn dreambox te maken want ik heb het ook als ik kijk zonder dream.

Het schijnt in het omzetten van breedbeeld te zitten zoals ze worden aangeboden door de cai of providers zoals c+.

;)
Nr.10

Exact, da's wat ik ook al schreef, heeft met breedbeeld te maken.

Als je pan&scan neemt i.p.v. letterbox, dan ben je inderdaad het lijntje kwijt, maar heb je ook weer zo'n uitgetrokken beeld en dat ziet er niet uit.

Mijn vorige (Sony) TV had overigens hetzelfde maar dan iets anders, als ik gewoon naar de kabel keek en er was een breedbeeld uitzending op, dan zag ik ook een klein gekleurd lijntje.
Na wat overleg met de dealer en fabrikant bleek dat normaal te zijn en ook een soort metingssignaal te zijn voor breedbeeld op een 4:3 enigszins fatsoenlijk weer te kunnen geven op Letterbox formaat.

Misschien dat Mas3 daar nog een exacter technisch verhaal over vertellen kan want op dat gebied is ondergetekende ook maar een leek en kan ook alleen maar herhalen wat dealer en fabrikant hierover vertelde bij de TV en dat zal dus ook wel bij de Dreambox zo gelden.

jack zei:
Hij zal bij jouw nu wel op 4:3 letterbox staan zet deze maar eens op 4:3 panscan
en als je een breedbeeld tv hebt dan natuurlijk op 16;9

Ja dan zijn idd de streepjes weg, maar ik mis ook een heel stuk film. :confused:

Dan maar streepjes, zoveel is er toch niet op te doen.

Nee hooer Freggel, als je dat doet mis je ect niet veel film, alleen de zijkanten en daar gebeurd toch niet veel.
Bij jou kanalen is alles in het centrum van het beeld bezig.

De zijkanten bestaan meestal uit microfoons die toch niet in beeld moesten.

Hihihi

Of die streepjes hebben nog een andere bedoeling, bv streepjes is data die in het beeld zit. Het zou kunnen zijn dat die kontroleren of je wel legaal of illigaal kijkt, je weet nooit wat ze tegenwoordig kunnen.

Groetjes Bert, hij die er ook geen verstand van heeft.

bert50 zit een heel end in de buurt.

Er gaat inderdaad iets fout bij freggel1 en de gasten die zoiets voorbij zien komen.
Het tv beeld bestaat uit een x aantal beeldlijnen.
De eersten daarvan zijn bij een correcte instelling niet zichtbaar en bevatten signalen om het beeld op z'n plaats te houden.
Verder kan het signalen bevatten die bedoeld zijn voor testen (de tijdindex van een professionele band bijvoorbeeld), en soms staat dat op de datadragers die tv zenders gebruiken en word dat er niet uitgevist door de apparatuur voor het uitgezonden word.
Maar wat jullie zien (de streepjes verspringen ook), is de data voor teletext.
Want die zit daar namelijk ook in verstopt.
Bij een correcte instelling hoor je die streepjes dus niet te zien omdat die buiten het beeld vallen.
Maar met modernere tv's zijn er meer beeldpuntjes en kan het zijn dat dit soort zaken ineens tevoorschijn komen.

Wanneer je tv geen PALplus ondersteunt, wel modern en van goede kwaliteit is, ?n je een uitzending in PALplus hebt, dan zie je in de zwarte balken nog meer info voorbij komen, in de vorm van een bewegende blauwe waas.
Dat is dus de info die de plus in PALplus maakt, en is helderheids info voor de rest van het scherm.
Idee hier is dat je dit op een PALplus tv niet ziet omdat die bij het herkennen van dat signaal automatisch omschakelt naar de stand met betere kwaliteit en dus de zwater balken ook naar buiten het zichtbare gebied verdwijnen.
En bij een niet PALplus tv (dacht men destijds) zie je dat toch niet want die tv's zijn van slechtere kwaliteit.

Twintig jaar terug al had je een duits tv programma (op het derde duitse net) voor hobby computeraars.
Tijdens dat programma zag je boven in het beeld ook een hoop rariteiten voorbij komen als je tv het beeld een beetje laag had staan.
Dat kon je dan weer opnemen en op die manier werden er dus basic programmaatjes verzonden.
Maar goed das inmiddels lang vervlogen tijd.

Er gaat inderdaad iets fout bij freggel1 en de gasten die zoiets voorbij zien komen.
Als ik je uitleg zo lees, dan gaat er mijns inziens niets fout bij freggel1 en cs die dit zien gebeuren. Maar ligt het gewoon aan onze tv's.
Ik weet overigens niet exact het verschil tusse Pal en Palplus. Wel weet ik dat mijn huidige TV (2 jaar oud) geen NTSC aan kan.
Overigens vind ik dat van die teletekst vreemd. 2 Zenders van C+, beiden met die balken, en de stippellijn zag ik slechts bij eentje, en later op de dag bij de andere zenders en bij de eerste weer niet.
Lijkt me toch dat het bij teletekst dan ook continue op beide zenders te zien is of maak ik hier een denkfout?
Bij een correcte instelling hoor je die streepjes dus niet te zien omdat die buiten het beeld vallen.
Ik vraag me dan ook werkelijk af wat de correcte instelling is, want 4:3 pan&scan is ook niet correct, want dan krijg je weliswaar fullscreen, dus balken weg en ook stippels weg, maar ook zijn alle beelden langer (gestalten, hoofden, noem maar op) en dat ziet er gewoonweg niet uit.
Welke instelling moet men dan goed zetten?

Wat ik dan weer zo vreemd vind, is dat mijn vorige TV waar ik hierboven al over sprak, een oudere Sony, die overigens wel Pal, Palpus en NTSC aan kon, ook ongeveer zoiets uitspookte als ik hem in 16:9 mode zette of als hij daar automatisch op sprong als er breedbeeld werd uitgezonden.
Deze Sony was geen breedbeeld overigens.

De eersten daarvan zijn bij een correcte instelling niet zichtbaar en bevatten signalen om het beeld op z'n plaats te houden.
Dat is dus wat mijn leverancier en de fabrikant zeiden over die dingens bij mijn Sony TV als ik hem op 16:9 zette bij een 4:3 uitzending, of als hij daar automatisch op sprong als er 16:9 uitzending was, want ook die TV stond ingesteld op Letterbox vanwege het "lange hoofden" probleem bij een 16:9 uitzending.
Vandaar dat ik denk dat die stippellijntjes ook geen teletekst is, maar deze meetlijnen om het beeld op zijn plaats te houden, mede omdat ze niet over de hele breedte van het scherm lopen.

Daarnaast had ik graag geweten wat de correcte instelling zou moeten zijn want pan&scan is ook niet goed.

Sorry voor de lange tekst, maar zoals je weet, wil ik bij dingen die me interesseren dan toch graag het naadje van de kous weten, althans voor zover dat voor mij te bevatten is zonder een al te diepgaande technische uitleg.:)

MAS3 zei:
Twintig jaar terug al had je een duits tv programma (op het derde duitse net) voor hobby computeraars.
Tijdens dat programma zag je boven in het beeld ook een hoop rariteiten voorbij komen als je tv het beeld een beetje laag had staan.
Dat kon je dan weer opnemen en op die manier werden er dus basic programmaatjes verzonden.
Maar goed das inmiddels lang vervlogen tijd.

En dat programma "ComputerClub" op WDR mis ik toch nog wel een beetje. Z'n kasje heb ik ook in elkaar gesoldeerd en het werkte ook nog.
Die twee gasten wisten er enorm veel van en niet aleen van computers, maar alles wat toen modern was kwam wel eens voorbij in hun programma.

Ja, Mas3, dat was ook een van de programma's die ik graag bekeek ik heb er veel van geleerd.

Groetjes Bert, hij die nog niet aan de duizend zit.

Een paar jaar terug heb ik nog wel es een "sonderdendung" naar aandleiding van de IFA (de duitse firato voor ons ouwetjes die het fenomeen firato nog kennen) gezien.

Zojuist heb ik ff geregeld dat ik ook kon kijken naar film1 en sport1.
Nu zag ik precies wat freggel bedoelt, en das dus niet de teletekst lijnen die je daar ziet.
Wat je ziet staat op de eerste beeldlijn,dus waar het beeld zelf op staat, en die streepjes staan dus niet in de zwarte balk boven aan.
Wat dat betreft lijkt het dus opvallend veel op de data die tijdens dat duitse programma werd verzonden.
Dat is herkenbaar bij bijvoorbeeld sport1 omdat daar na ongeveer 3/5e van die eerste beeldlijn, het beeld ineens weer doorgaat (gras daar dus).
Op film1(2) is datzelfde effect ook waarneembaar.
Op film1(1) nu niet, want daar zenden ze nu een film uit waar de eerste 3 of 4 beeldlijnen sowieso zwart zijn.
Verder is het zo dat (voor zover ik kan zien) dat er een vast patroon word afgebeeld, en dat die bij de drie zenders gelijk is.
Wanneer dit wel een teletext achtige dienst zou zijn, dan moet er veel te veel informatie verzonden worden om zo een vast patroon te zien.
Dus daarbij friemelen die puntjes / streepjes er dus op los.

Het is dus iets dat film1/sport1 zelf in het beeld stopt.
Misschien is dat inderdaad bedoeld voor aansturing.
Het zou eventueel een signaaltje kunnen zijn dat bedoeld is om de tv naar de juiste breedbeeld stand te sturen.
In dat geval zit het ding wel op de verkeerde plaats, want zoals eerder al gezegd moet dat zo hoog zitten dat het buiten het afgebeelde beeld valt.
Ik vermoed toch dat het zo'n signaaltje is.
Maar dat het door CDS opnieuw word ingepakt in een letterbox beeld, maar dan verkeerd (vertrouw ik ze wel toe).
Hierdoor komen de eerste lijnen met echte informatie dus veel lager te liggen, en zal een tv die naar die informatie zoekt, de moed al opgegeven hebben tegen de tijd dat die informatie (na meer dan 10 lijnen) voorbij komt.

Maar dan zit ik wel te gokken he.

Waarschijnlijk gok je wel goed mijns inziens.

V.w.b. die beeldlijnen, dat klopt, eenzelfde patroon, niet bewegend, vandaar ook al mijn zware twijfels over het teletext idee, dat zie je toch beter.

Wat me gisteravond opviel was dat normaliter die lijntjes inderdaad op de beeldlijn vallen, maar wel nog aan de zwarte kant, tegen het beeld op dus eigenlijk.

Doch op een van de zenders zat ie 1 beeldlijn hoger (tenminste ik neem aan dat het 1 lijn was), want toen zat ie niet meer op de beeldlijn, maar zag ik onder die stippellijn nog een regel zwart. Misschien is dat hetzelfde wat jij op de sportzender gezien hebt? En dat er bij jou dan een regel gras te zien was?

Maar je uitleg lijkt me nu heel plausibel. Iets wat door CDS meegestuurd word voor de beeldopbouw of controlesignaal of weet ik wat, maar dat ze verkeerd in de deco duwen en het daarom zichtbaar word. Want inderdaad, dat soort fouten maken vertrouw ook ik ze toe.

We zien al hoe ze continue aan het baggeren zijn met de EPG... al jaren overigens. Om nog maar niet te spreken over het op het juiste tijdstip omzetten van zomer en wintertijd.:)

Niks teletekst lijn. Die zitten op lijn 20, 21, 333 and 334 en optioneel op 11 to 15 en 323 to 328 van het video frame. Dit is het anamorphic signaal dat aangeeft dat de uitzending in het beeldformaat 2.35 : 1 is, breedbeeld.

Groetjes.

Klopte mijn initiele uitleg dus toch.

En sommige TV's en of boxen reageren op de informatie in deze lijnen, door het scherm inclusief beeldlijnen cq resolutie aan te passen. Een soort auto switch commando

Het vergelijk gaan niet helemaal op maar het is zoiets als de pilottoon waarop het lampje van de stereo uitzending reargeert en de automatische zenderzoeker op lockt.

die streepjes heb ik ook en heb wel pal+ en heb hem daar ook opgezet niks streepjes weg alleen anders en korter maar ze blijven wel
gr frans

Ja dat het dat anamorph signaaltje is dat geloof ik graag.
Maar die horen ook niet op de plaats waar ze wel terecht komen.
Je hoort ze gewoon niet in zicht te hebben.
De diverse ontvangers (en tv's) kun je in een stand zetten waar ie dat herkent.
Ik geef je op een briefje dat canaal digitaal hier blundert en dat signaal er twee keer inzet.
Waarom ?
Omdat ze het beeld opnieuw opbouwen wanneer ie door de encoder heengaat voor de satelliet.
Dan word het beeld wel als "breedbeeld" geschakeld, maar de inhoud is niet conform breedbeeld, maar gewoon een beeld met balken.
Dat resulteert op een breedbeeld tv dus in een breedbeeld met balken.
Op een "smalbeeld" tv betekent dat een beeld met balken, waar ook nog balken omheen zitten.
Ik kan me niet herinneren dat ooit correct gezien te hebben can canaal digitaal (of whateven er voor die naam zat).
Das dus inclusief het Canal geel kanaal;het zogenaamde "breedbeeld" kanaal.
Waar ze dus gewoon "smalbeeld" films voorzagen van een breedbeeld signaal.
En zo net deden alsof ze ineens superieure beeldkwaliteit boden (die gewoon niet in het bronmateiaal zat).

Ze hebben niet eens het benul dat het uitzenden van een zwarte balk (null info dus), ook gewoon je bandbreedte opvreet.
Bandbreedte die ze bij elke uitzendnorm al tekort komen, dus zeker ook op de satelliet.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan