Opgelost Te weinig ramgeheugen?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
853
Punten
113
Leeftijd
61
Mijn computer begint tegenwoordig steeds meer te haperen als ik met meerdere programma's tegelijk bezig ben.
Momenteel bijvoorbeeld tijdens het downloaden van videoclips via youtubemusic, downloaden doe ik met 4kvideodownloader, en vaak luister ik dan ook die muziek ik gedownload heb, maar dat is bijna geen doen meer,
continue stotteren.

Ik denk zelf dat er te weinig ram geheugen in zit, ik wil proberen wat er veranderd als ik er geheugen bij plaats.
Maar ik zie door de bomen het bos niet meer welk ik precies moet nemen?

Op dit moment zit er 1 8gig bankje in pc3200 ddr4.

Zeker het prijsverschil, daar sla ik een beetje van achterover.

Mijn pc:

AMD Ryzen 5 5600G with Radeon Graphics (3.90 GHz)
8gig ram, en een NVidea Geforce GTX 1650 Super.

Wie heeft er de tip?

Je kan eens op marktplaats kijken voor een goedkope 2e hands computer waar je de ram modules uit kan halen (soms goedkoper dan de losse ram modules die aan worden geboden. Alternatief is om op Linux over te stappen, liefst op een lichte distro zoals Xubuntu of Lubuntu (beide afgeleid van Ubuntu maar dan een stuk lichter om te werken). Waarschijnlijk zal een Ubuntu, Mint of Zorin OS ook wel aardig werken met 8GB.

Zou eerst de mogelijkheden van het mobo proberen te achterhalen.
Misschien kan er zelfs sneller in een setje op.
Soms is nieuwere geheugen zelfs goedkoper als de slag oudere.

Bedankt, ik zal wel eens op marktplaats gaan snuffelen.
Nieuwe kan altijd nog, ik heb hier een paar computers staan die ik misschien als
de muziekcomputer kan gaan gebruiken.

Ik heb 1 geheugen van 8gig gekocht.
Hopelijk is het daarna beter.

• Leuk
Waarderingen: Peer
@freggel1
3200?
Dan zou het in theorie moeten werken

ja 3200

• Leuk
Installeer de moederbord drivers maar, dan zul je zien wat voor verschil dat maakt.
'instellingen-windows updates- geavanceerde updates...enz

Ram bijgeplaatst, en updates gedaan, nou kijken of ik verschil merk.

• Leuk
Er is gelukkig duidelijk verschil na het plaatsen van het geheugen en de updates.
Ik heb ook nog de externe harde schijf die aan de computer hangt aan de kant gelegd, want ik download rechtstreeks naar die schijf en luister dan ook de muziek, ik denk zelf dat dit ook 1 van de boosdoenders is.

Voorlopig opgelost.

Bedankt allen. ;)

Ik zit nou weer even wat muziek te luisteren en ben aan het downloaden, en het stotteren begint weer.

Ik luister nog steeds muziek met de "verouderde" eerdere windows mediaplayer, en ik denk dat dat het probleem is, de muziek stond aan, en bij het starten van Firefox was er meteen een update, dus dat gedaan, wmp liep meteen vast. :stupid:

Nou aan het luisteren via de andere standaard mediaplayer van windows, en het loopt als een trein.

bij het starten van Firefox was er meteen een update, dus dat gedaan, wmp liep meteen vast. :stupid:
Zo'n update van Firefox kan behoorlijk wat resources in beslag nemen (waaronder ook met name cpu tijd), dus dat kan logisch zijn dat wmp dan vast loopt. Zonder die update zou hij net als de huidige mediaplayer gewoon door moeten blijven lopen.

Dat kan @Black Tiger , maar ik ben verder gaan lezen gisterenavond na dat dit gebeurde.

De oude versie wmp legacy wordt niet meer geupdate en er is ook iets met de codecs.
Veel mensen hebben last van stotterend geluid en beeld bij deze oude versie.

In Windows 10 toch geen last van. Ook dat iets niet meer geupdate wordt hoeft geen probleem te zijn want aan geluid is toch niets veranderd dus daar hoef je ook geen speciale updates voor.
V.w.b. codecs dat zou misschien kunnen, afhankelijk van waar je naar luistert, maar ook dat zou geen probleem meer moeten zijn als je het K-Lite Codec pack geinstalleerd hebt.

Als je echter zonder extra toeters of bellen met de gewone Mediaplayer of VLC wel zonder stotterend geluid kunt luisteren dan zou ik die gebruiken.
Echter je reactie leek er nu op alsof het stotteren toch eerder door de update van Firefox veroorzaakt werd, vandaar dat ik er op reageerde.

............... dus dat kan logisch zijn dat wmp dan vast loopt. ................
Sorry?

In 1972 had ik je direct gelijk gegeven maar dat is echt niet meer van deze tijd.

Helemaal niet logisch, het getuigd van slecht programmeerwerk of een slecht OS, een applicatie mag hooguit even haperen of in de 'wacht' gezet worden maar crashen door een update geeft wel iets over het brakke OS aan.
Als een applicatie geheugen claimt en er wordt een andere applicatie gestart, zal het OS iets met het beschikbare geheugen moeten gaan doen, dan kan er tijdelijk geheugen gecashed worden op een hdd of ssd of wat er ook maar is (vandaar het trage reageren) maar een programma laten crashen omdat er niets meer voorhanden is........

In 1972 had ik je direct gelijk gegeven maar dat is echt niet meer van deze tijd.
In 1972 hadden we nog geen pc's thuis hier en niet meer van deze tijd? Nou.... dan doe maar eens een langzame cpu zoals de Celeron en te weinig ram geheugen en dan kun je nog wel gekke dingen tegen komen.
Ik heb hier een i5-13600KF met 32 GB Ram geheugen, bepaald niet langzaam maar een tijdje geleden hing ook even alles vast toen Firefox iets deed.
Firefox liet de zaak hangen. Slecht programmeerwerk? Ja zal best maar het geeft wel aan dat ook het ook in deze tijd nog altijd voor komt.

Logisch? Nee, maar sinds wanneer is Windows logisch?

Je hebt helemaal gelijk, tegenwoordig mag je al blij zijn dat je nog iets anders buiten het windows OS mag laden.

Ik ga volledig buiten mijn boekje met mijn laptop van werk, ik heb er 3 SSD's in gezet, eentje met (kuch) Windows, een SSD met Kali en een SSD als storage die voor beide systemen beschikbaar is.
Het ding is uitgerust met 64gig intern geheugen omdat win11 er anders niet lekker op loopt.
Ik word er nogal ziek van als ik apparaten welke via een webif geconfigureerd moeten worden en beschikken over een selfsigned certificate, niet kan configureren omdat (de door het werk afgedwongen) edge er weer 'iets van vindt' en de verbinding niet veilig vindt en dus kan je niet verder.
Al dat gezeur heb ik in Kali niet, ik heb nog nooit gemerkt dat er enge bitjes binnen zijn gekomen en met 64gig intern geheugen en een echt OS weet je niet wat je overkomt, de snelheid is zo lekker :)

Laatst bewerkt:
De laatste keer dat ik met Windows werkte liep de boel vast omdat ik mijn muis bewoog
Ik gebruik een laptop met een legitieme gekochte windows voor zeer intensief mentaal werk.
....freecell.
Voor de rest staat hij hoofdzakelijk stil.
Over het algemeen heb ik een mac, of voor de experimenten en "spannende zaken" (nee, geen pron) de linux pc.

Het gekke is dat de Mac en de linux pc relatief weinig geheugen gebruikt ten opzichte van windows.

Het gekke is dat de Mac en de linux pc relatief weinig geheugen gebruikt ten opzichte van windows.
Ik vind dat niet gek, dat is altijd al zo geweest. Het gekke is dat dit ook het geval is als Winflut bijna niets doet.

• Leuk
Waarderingen: Dr.Z

Paashaas Hosting FunPaasei

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan