To zonnepaneel or not to zonnepaneel?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.512
Punten
113
Leeftijd
62
De titel een beetje humoristisch gemaakt maar de vraag is serieus.
Wij hebben vernomen dat ze volgend jaar hier de huizen gaan opknappen. We krijgen kunststof kozijnen, dubbele beglazing, nieuwe spauwmuurisolatie en een nieuw (ik denk geïsoleerd) dak. Verder misschien nog iets van sanitair maar dat weet ik niet zeker.

We kunnen tegen die tijd zelf kiezen of we 4 zonnepanelen willen hebben of niet.

De vraag is nu of dit het waard is. De vrouw van de bouwvereniging zei dat als je 1500 kWh per jaar gebruikte je het er wel uit haalde. Maar is dat tegenwoordig nog wel zo?

Misschien dat de zonnepaneel bezitters daar hier een ervaren blik op kunnen werpen. Ik weet (nog) niet wat die 4 panelen opleveren aan stroom maar vraag me af of het voor mij gunstig is met mijn gemiddeld toch snel 3800 kWh per jaar.

1.) De zonnepanelen kosten een verhoging in de huur van 10 euro per maand (dus 120 euro per jaar).
2.) Als ik me niet vergis hanteren de energiebedrijven een hoger stroomtarief per kWh als je zonnepanelen hebt.
3.) Terugleveren kost geld, maar de vraag is hoeveel ik nog terug lever bij mijn verbruik.
4.) Klopt het dat het vast recht ook omhoog gaat of is dat onzin?
5.) Saldering mag niet meer meegeteld worden, dat stopt per 2027 en dat wordt misschien nog niets van 3 maanden van profiteren dus laten we dat maar niet mee tellen.

Mijn vraag is dan, is het dan toch nog wel interessant voor mij? Of verdien ik er sowieso aan gezien mijn hoge stroomverbruik?
Of is het toch af te raden en zo ja waarom?

4 panelen is weinig voor 10 euro in de maand.
Maar wordt die 10 euro bij een huur verhoging ook mee gerekend?
De opbrengst maak je zelf wel op.
En krijg je dan ook een hybride cv ketel?
Probeer er eens achter te komen wat het kost.
Tegenwoordig kost zoiets bijna niks meer.

Laatst bewerkt:
Maar wordt die 10 euro bij een huur verhoging ook mee gerekend?
Bedoel je dat die 10 euro bij een huurverhoging 11 euro worden? Neen dat blijft 10 euro.

Dat ik die opbrengst zelf wel op maak, daar geloof ik wel in. Waar het mij om gaat is dat ik dank ondanks die andere kosten (dus die 120 euro per jaar aan hogere prijs per kWh en zo) dan toch ruim goedkoper uit kom dan nu want het moet zich wel lonen.

Ik krijg geen hybride CV ketel voor zover mij bekend. Begin volgend jaar komen ze over de "renovatie" praten maar ik wil alvast eens voorbereid zijn of het toch nog interessant genoeg is of niet.

Zelf een ketel zetten mag hier niet van de bouwvereniging overigens.

Is die €10,00 per maand puur alleen voor die 4 panelen? Nu schrik ik zelf niet van zo'n bedrag, zeker niet wetende dat de huidige panelen efficiënter zijn dan de oude panelen en energie in de toekomst alleen maar duurder zal worden.
Maak voor jouzelf eens een berekening hoeveel KWH jij per maand voor €10,00 kan gebruiken en hoeveel KWH die 4 panelen gemiddeld per maand opleveren. Kan jij de (huishoudelijke) apparaten laten draaien als de zon schijnt? Denk aan de wasmachine en wasdroger. De jacuzzi kan je dan natuurlijk ook op zonne-energie op laten warmen.

Daar heb je gelijk in Peer.
Ik heb oude panelen van 250 Wp en is dat
misschien wel 2x zoveel.
En bij BT draaien 24/7 computers dus die stroom wordt wel gebruikt.
Maar een hybride cv ketel levert meer aan besparing op dan denk ik dan 4 panelen.
Gas wordt steeds duurder en de belasting wordt ook meer per cuub.
En als men vraagt om te kiezen en dat ze laten zien waar je het meeste aan overhoudt.
Het moet nog allemaal beginnen.
Mijn dochter woonde eerder ook in een huur woning en dat met die hybride cv veel minder gas werd verstookt.

• Leuk
Waarderingen: Peer
Zonnepanelen in je achter tuin kan natuurlijk ook BT.
Met omvormertje achter iedere paneel.
Die kosten tegenwoordig niet zo veel.

Mijn dochter heeft hier hetzelfde meegemaakt alles kunststof kozijnen dak isolatie en 6 verplichte zonnepanelen. Resultaat en een huurverhoging en bijdrage zonnepanelen.
En als slagroom op de taart huursubsidie omlaag. Zij baalt enorm want die kosten verdient ze niet terug

Wat die mevrouw zegt zal wel kloppen dat je verdient aan de zonnepanelen , alleen ze rekenen nu nog steeds met het huidige systeem. Wat het in 2027 gaat opleveren weet geen mens. Dat wordt voor iedereen een verrassing wat de energiebedrijven mogen uitvreten.

En mag je je eigen energie leverancier kiezen of wordt die ook opgedrongen door verhuurder.

Als ik me niet vergis hanteren de energiebedrijven een hoger stroomtarief per kWh als je zonnepanelen hebt.
net ff vergelijk gemaakt bij een energie website maar prijs verschil is dus niet zo
wel terugleverkosten
netbeheer kosten zijn ook in beide gevallen gelijk
(de mijne vergeleken met panelen en de buren zonder uiteraard met zelfde verbruik)

die €10 valt niet weg in een subsidie? want dan kun je geluk hebben dat je misschien zelfs lager in de maand uit komt.

Met omvormertje achter iedere paneel.
Die kosten tegenwoordig niet zo veel.
idd een id en dan met stekker in stopcontact dan heb je ze "niet" lol

@Tijger, Ik ga er nu even van uit dat je een vast contact hebt. Zo lang de salderingsregeling nog van toepassing is zal je inderdaad gunstiger uit zijn met je zonnepanelen. Stel 4 zonnepanelen van 450 Wp leveren zo'n 1500 kWh op per jaar, deze kan je nu nog geheel wegsalderen. Je hebt b.v. een contract van 0,25 euro per kWh bij je leverancier, opbrengst is dan 1500 x 0,25= 375 euri. Je zal wel bij de meeste leveranciers een hoger vastrecht betalen, hoeveel dat dat is zal je even bij je leverancier moeten nakijken en dit natuurlijk van die 375 euri aftrekken.
Echter jij gaat je zonnepanelen pas krijgen als de salderingsregeling is afgelopen. Dan wordt het een heel ander verhaal. Namelijk van 1500 kWh opbrengst moet je er van uitgaan dat je maar 30-35% zelf verbruikt (opmaakt voor de meter). Zal dat even uitleggen, je zonnepanelen staan een uur lekker in het zonnetje en leveren dat uur 1500 Wp op. Je verbruikt in huis dat uur b.v. maar 500 Watt , dat houdt dus in dat je dat uur 1000 Watt teruglevert aan het net en daar dan terugleverkosten voor moet betalen en dan blijft er na saldo weinig over, ik meen 0,02 eurocent per kWh. Ik zelf heb een dynamisch contract en dat werkt totaal anders. Ik zelf zit bij Tibber. Bij een dynamisch contract betaal je geen terugleverkosten (althans tot nu toe) en ook betaal je geen extra vastrecht. Maar hoe dat allemaal precies werkt kan je hier lezen.

Echter jij gaat je zonnepanelen pas krijgen als de salderingsregeling is afgelopen. Dan wordt het een heel ander verhaal. Namelijk van 1500 kWh opbrengst moet je er van uitgaan dat je maar 30-35% zelf verbruikt (opmaakt voor de meter).
Daadwerkelijke opbrengst zonnepanelen is dan 500 x 0,25= 125 euro per jaar

Laatst bewerkt:
Een wat dingen verzamelen. Ik begin te twijfelen of het geen 20 euro was maar ik dacht echt 10 euro per maand.
Voor zover ik begrepen heb is dat extra kosten dus valt niet binnen de kale huur, daarom valt deze 10 euro ook niet binnen de huursubsidie als het goed is.

Computers draaien geen 24/7, maar wel de TV zowat. En altijd 1 pc 12 uur per dag van 13.30 ongeveer tot 01.30 uur, soms 02.00 uur. Regelmatig gaat een NAS aan voor 12 uur.

Geld en plek voor zonnepanelen zelf in de tuin te zetten heb ik overigens niet, is geen optie dus het gaat puur en alleen om die 4 stuks van de bouwvereniging.

Echter jij gaat je zonnepanelen pas krijgen als de salderingsregeling is afgelopen.
Daarom vroeg ik ook specifiek niet naar de salderingsregeling te kijken. ;)

Energieleverancier en contract mag ik zelf kiezen, dus dat kan misschien wel iets schelen.
Stel 4 zonnepanelen van 450 Wp leveren zo'n 1500 kWh op per jaar,
Is dat maar zo weinig? Hmmz. 125 euro per jaar is niet echt veel. Maar ik kan natuurlijk wel de jacuzzi wat langer aan laten staan en de airco dan heb ik wat meer verbruik.
Overigens mijn dak ligt op het zuiden. Als hier de zon gaat schijnen is dat echt van zonsopgang tot zeker 15 uur dat er vol zon op die dingen staat en tot 16.00 wat schuin. Pas om 16.45 uur gaat hier de zon net over het dak heen.
We hebben was genoeg dus ik kan het vrouwtje zeggen fijn overdag te wassen en kan dan ook fijn die airco aan zetten.
Dus ja die terugleverkosten kunnen dan nog hoog worden. Maar ik heb geen flauw idee hoeveel ik ga terugleveren in kWh.

Dus misschien kan ik dan beter dynamisch gaan, maar dan loop je wel weer het risico als het ergens weer mis gaat in de wereld je opeens aan torenhoge prijzen vast zit.

Ben net bij mijn huidige energieleverancier eens gaan vergelijken met 1x ingevuld met en 1x zonder panelen met het volgende verbruik:
Piek 1700 kWh
Dal 2100 kWh
Gas 1200 m3.

Alle prijzen zijn hetzelfde, voor teruglevering had ik 2000 kWh ingevuld.

En dan blijkt dat die terugleverkosten behoorlijk duur zijn.
1.751 t/m 2.000 kWh
Terugleverkosten (per dag)€ 0,66792
Op deze pagina (klik) zou tot 2000 kWh uitkomen op een 20,32 per maand.

Met 1000 kWh teruglevering is het dit:
751 t/m 1.000 kWh
Terugleverkosten (per dag)€ 0,31148
Of dan volgens die tabel 9,50 per maand.

Dat is ook nogal geld. Hou ik die 125 dan nog wel over?

Weet je wel hoeveel de panelen in Wp zijn?
Wp x 0,85= de jaarlijkse opbrengst.
Maar ik denk niet dat jij met zo weinig panelen terug gaat leveren.
Die opbrengst is zo op.
IK hen 3 omvormers en 27 panelen.
Dag opbrengst ligt tussen 30 en 35 Kw.
Als ik ga terug leveren ga ik 1 of 2 omvormers uitzetten.

Ik heb nog geen idee hoeveel Wp die zijn.
Het ging er mij om alvast eens een redelijk goede indruk te krijgen of het überhaupt interessant was om die dingen te nemen of niet. Of het zich nog loont.

Het lijkt er op dat het zich bijna niet loont. Maar zolang ik er niet op bij hoef te leggen is het goed. Dan kan ik zomers gewoon die airco wat vaker aan doen en hoef ik me daar niet druk over te maken. :)

Eerste kwartaal van volgend jaar krijg ik meer informatie en dan zal ik ook wel te horen krijgen hoeveel WP die dingen zijn.
Zou mooi zijn als we een omvormer zouden krijgen die je kunt schakelen dat ie alleen werkt tijdens eigen gebruik dan hoef je niet eens terug te leveren. Dus wat dat betreft ben ik wel benieuwd.

idd de zonnepanelen toeslag hebben geen invloed op de huursubsidie, de huurverhoging wel

Laatst bewerkt:
Hoi Tijger, ben er toch nog even wat dieper ingedoken. Wat ik hierboven schreef klopt niet.
dat houdt dus in dat je dat uur 1000 Watt teruglevert aan het net en daar dan terugleverkosten voor moet betalen en dan blijft er na saldo weinig over, ik meen 0,02 eurocent per kWh.
Ik heb het nog even opgezocht bij eigenhuis.nl en daar staat precies hoe het nu is en gaat worden in 2027. Er staat ook een rekenvoorbeeld bij daar zou je jouw verbruik in kunnen zetten en de prijzen die jouw leverancier rekent.

daar zou je jouw verbruik in kunnen zetten
Zo'n mogelijkheid zie ik niet, of ik kijk verkeerd.
Maar zoals ik het daar zie, hou ik wel nog iets over van zonnepanelen en is het dus wel interessant, zeker bij een hoog elektriciteitsverbruik en met name als je zelf veel verbruikt van de opgewekte stroom.

Belangrijkste is dat ik er ook dan niet op hoef bij te leggen vermoedelijk. Bij mij komst er dan nog die extra 120 euro bij wat ik moet betalen aan de bouwvereniging. Maar met wat geluk hoef ik niet bij te leggen en ik moet zien zo weinig mogelijk terug te leveren.

Maar als ik het goed begrijp gaat mijn huidige energierekening toch wat omlaag. Correct?

Ik begrijp nu zelf invullen, niet online. :)

Maar ik vind het nog steeds lastig. Als ik op gaslicht.com ga kijken kun je zelf het aantal zonnepanelen aangeven, die gaan maar tot 1200 watt met 4 panelen.
Anyway, klopt het dat die teruglever kosten nogal kunnen verschillen?
Bij Energiedirect zie ik 750 tot 1000 kWh = € 9,47 per maand oftewel € 113,64.
Bij Mega is dat slechts € 75,84 per jaar.

Even op basis daarvan een berekening gemaakt.
Verbruik 3800 kWh per jaar.
Zonnepanelen doen we dan om te lachen toch gewoon eens 1500 kWh per jaar met eigen verbruik 500 kWh en 1000 kWh teruglevering.
Dan neem ik even de duurste kosten v.w.b. piek en dal voor de zekerheid.
Piek en dal ligt op 11,9 cent maar ze geven zelf al aan dat ongeacht wat, de teruglevering € 0,05 per kWh excl. b.t.w. dus ik hoop dat ik me in die belasting niet vergis.

Dat gezegd hebbende, klopt dan deze berekening? Want het ziet er zo raar uit.

Verbruik: 3800-500 (panelen) = 3300 kWh van energiebedrjif.
3300 kWh x 0,27148 /kWh = € 895,884 (incl. alle belastingen etc.)
Terugleverkosten: 1000 kWh per jaar = 75,84.
895,88 + 75,84 = 971,72
Terugleververgoeding: 1000 x 0,05 = 50 euro.
Totaal te betalen: 971,72 - 50 = 921,72.
Klopt dat of moet ik over die 50 euro nog b.t.w. of zo betalen later aan de belasting als inkomen of zo?

Dan moet ik nog voor mijn zonnepanelen betalen 120 euro per jaar dus feitelijk 921,72+120=€ 1041,72.

Zonder zonnepanelen is het gewoon 3800x€ 0,27148=€ 1031,62.

Dit is dus gerekend zonder saldering. Maar als deze berekening klopt ben ik met zonder zonnepanelen zelfs 10 euro per jaar goedkoper uit en dan moet ik nog heel goed opletten met die vaste terugleverkosten zie ik. Zou ik bijv. bij Energiedirect halen zijn de terugleverkosten € 113,64 en zou ik dus veel meer betalen dan zonder zonnepanelen en dus er op bijleggen zelfs.

Zie ik dat goed??? Loopt men straks zoveel risico om zelf bij te leggen of mis ik hier iets?

Reden: Even gecorrigeerd
Laatst bewerkt:
Volgens mij klopt je berekening maar ben je met zonnepanelen geen 10 euro goedkoper maar 10 euro duurder uit.😁

Laatst bewerkt:
Volgens mij is het simpeler om te kijken of je die 10€ gemiddeld per maand zelf aan kwh uit de panelen gaat gebruiken.
Dus €10 gedeeld door gemiddelde kwh prijs.
Ga je dat direct gebruiken kan het uit, blijf je daar ver beneden niet doen
Terug lever kosten en eventueel vergoeding streep je tegen elkaar weg.

geen 10 euro goedkoper maar 10 euro duurder uit.😁
Ja klopt, ik wilde het eerst andersom schrijven daarom de vergissing. Dus met goed uitkijken ben ik al duurder uit zelfs. Ik heb de tekst even aangepast zodat het weer klopt.
Dan kan men zich afvragen wat het nut is. Halen jullie er nog wel genoeg uit dan?

Volgens mij is het simpeler om te kijken of je die 10€ gemiddeld per maand zelf aan kwh uit de panelen gaat gebruiken.
Dat wordt het nog erger ben ik bang. Want ik heb nu al 500 kWh verbruik voor mezelf gerekend. Dat is per jaar.
Ga ik dat delen door 12 zit ik aan 41,7 kWh per maand (afgerond).
Dat is zeg maar de helft van wat ik nu verbruik per maand. Ik denk niet dat je nog meer uit die panelen kunt trekken of wel?

Ik begrijp jouw rekenmethode niet helemaal.
Dus €10 gedeeld door gemiddelde kwh prijs.
Dat zou dan 10 : 0,27148 = 36,85 zijn.
Als ik 500 kWh per jaar eigen verbruik reken (wat ik dus boven gedaan heb) zit ik daar dus nog boven en nog steeds leg ik dan geld bij.

Vergoeding en kosten tegen elkaar wegstrepen is niet goed. Zoals je kunt zien uit de berekening is 1000 kWh terug leveren dik 20 euro meer dan dat je er aan verdiend dus is gewoon al dik 20 euro verlies.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan