To zonnepaneel or not to zonnepaneel?

leg ik dan geld bij.
Altijd met 4 panelen naar mijn id.
Je kunt tot op de cent gaan uitrekenen maar als die dingen bij jou draaien is de saldering er af en heb je misschien alleen terug leverkosten als je teveel opwekt op piek momenten dat je dat niet nodig bent.
4x400wp zou op top 1.6 kw zijn
1600 watt
Minus direct verbruik wat hou je dan al over...
Ene... Verkiezingen... Denhaag niet te vertrouwen... Enz und so weiter.
€10 euro in de maand komt er denk ik wel aan energie uit.

Teruglevering kosten heb je maar ook vergoeding voor elke kw die je teveel hebt
Laat dat al met al op 0€ komen misschien er net boven zeg €10 kosten
Dan is het nog €20 euro wat ze per maand moeten maken en je gelijk verbruikt.
Of tewel denk je dat je je maand bedrag met €20 naar beneden kunt krijgen door zelf op te wekken?

Ik heb mijn panelen vrij van kosten en investeringen
Elke kw die ze produceren en ik gelijk gebruik is winst.
De rest heb ik kosten en vergoedingen voor dus die zet ik op €0 en geef ik dus min of meer weg... Jammer dan

Dan is het nog €20 euro wat ze per maand moeten maken en je gelijk verbruikt.
Ja om quite te spelen. En zoals je zag speel ik niet eens quite als 41 kWh per maand door mij zelf gebruikt wordt en dat gebruik ik niet eens per maand momenteel. Dus aan die 20 euro kom ik niet eens.

En zoals je zegt. Den Haag is niet te vertrouwen, dus ik moet het nog allemaal zien gebeuren. Als ik nou zo'n omvormer krijg die ik kan instellen op eigen gebruik is het misschien nog een ander verhaal.

dus zoals het nu lijkt kost het alleen maar lol
zat net ff in mijn meter te kijken en heb vandaag net geen 4kwh terug geleverd
de rest is gelijk verbruikt

denk wel dat er wat gaat veranderen in die kosten na jan 27
want als zou blijken dat iedereen met panelen gigi kosten heeft en alleen maar moet dokken dan gaan er heel wat systemen plat denk ik.
hebben ze weer een ander probleem in de wijken met iedereen alles op elektrike

we gaan het meemaken!

Dat is dus precies wat we hier besproken hebben, dat we er vanaf 2027 op gaan bijleggen in plaats van dat we er iets aan verdienen of quite spelen.

Mensen die dat niet op hun omvormer kunnen instellen kunnen er altijd nog een slimme meter tussen hangen, is dan binnen een jaar terug verdiend.
Ik neem aan dat je dan een extra slimme meter tussen hangt die jouw eigendom is? Wat kost zo'n meter dan en moet de netbeheerder dat doen? Kun je die dan op een of andere manier zo instellen dat ie niet teruglevert? Of hoe werkt dat?

Bij de meeste omvormers kan je het actieve vermogen zelf instellen, dat doe je in de app. Gaat dat niet kan je tussen je omvormer en je elektriciteitsmeter een "slimme" tussenmeter plaatsen. Deze kan je dan zo instellen dat hij alleen maar het eigen verbruik teruglevert en niks naar het net.

Screenshot-20251018-204854-Duck-Duck-Go.jpg

Waar gaat dan dat overtollige energie maar toe
. De grond in? Mijn zonnepanelen stampen gewoon door. Aan mijn inverter valt niets te regelen.

Wat ik me wel kan voorstellen een slimme apparaat tussen zonnepanelen en inverter die de zonnepanelen ontkoppelt naar inverter.
Of de inverter in beide situaties dat grappig vindt betwijfel ik.

Laatst bewerkt:
Haal je zonnepanelen maar van het dat als Jette het voor het zeggen krijgt. Die gaat mijn zijn vriendjes bij de energeboeren de zaak bij de zonnepaneel bezitters geheel uitmelken.

Ja dat zit er dik in, ben heeeel benieuwd daarom met wie die gaat regeren en wat de plannen zijn op dat gebied.
Overigens wel raar want Jette is toch ook zo'n klimaatgekkie, dan zou hij zonnepanelen juist moeten ondersteunen.

Gelukkig kan D66 niet alleen regeren en hebben ze een coalitie nodig die ook wat te zeggen heeft maar dat er iets op klimaat gaat gebeuren zal helaas een feit zijn, men heeft nog steeds niet in de gaten dat NL een miniatuur druppel op de gloeiende plaat is, ik snap wel dat men ergens moet beginnen maar waarom moet dat dan net NL zijn in plaats van een vervuilend land zoals bijvoorbeeld India..... die gaan echt geen stappen ondernemen hoor, en wat wij hier dan 'verschonen' gaan ze daar dubbel en dwars compenseren door nog meer te gaan vervuilen.

Omdat Nederland altijd roomser wil zijn dan de paus. Om zich als kleinste land maar op de kaart te zetten zijn ze bijna altijd wel haantje de voorstel met dat soort dingen die voor ons nadelig zijn.
De tijd dat Nederland ruggegraat had is een ver verleden. Nu is het elke keer haantje de voorste om het "goede voorbeeld" te geven, net nadenkende over de nadelen voor de eigen bevolking.
En dan gaat men het gek vinden dat er niet alleen "populisten" op staan maar dat zulke partijen ook de grootste kunnen worden. Dat is daar gewoon evident aan.
Maar goed, dat is weer een andere discussie.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan