Opgelost Vermoedelijke lekspanning opsporen?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.147
Waarderingsscore
568
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Ik zit met een probleem waarvan ik niet weet hoe ik het op moet zoeken?

Vanmiddag stond ik eten te koken, en had daarbij de gebruikelijke apparatuur aanstaan, de eclectische oven en de afzuigkap, koken doen we op gas. De airco staat momenteel op de "koude" momenten ook even aan om bij te verwarmen.

Ineens uit het niets springt de aardlek er uit, dus ik naar de meterkast om deze terug in te schakelen, en alles weer terug aangezet wat uitgevallen was.

Er was 1 groep ook uitgevallen, maar niet die van de oven en afzuigkap en de airco?

Tot 4 keer toe sprong de aardlek er uit....

Eerst het eten verder klaargemaakt en alles naar binnen gestouwd.
Na het eten even contact opgenomen met degene die afgelopen zomer onze groepenkast vervangen heeft met de vraag wat dit kan zijn.

Hij denkt aan een lekspanning en belt mij morgen hierover terug om het uit te leggen wat dit zou kunnen zijn en hoe het mogelijk veroorzaakt wordt.

Na het eten heb ik alles wat er op dat moment aan stond 1 voor 1 aangezet, maar er viel toen niets meer uit.
Ik heb natuurlijk met Google gezocht wat het probleem zou kunnen zijn, maar ga maar zoeken.

Ik weet dat als er zoiets is dat je de apparaten die in een bepaalde groep dat je deze 1 voor aan moet zetten om te testen, maar ik begrijp er nu eerlijk gezegd helemaal niks meer van, het kan natuurlijk altijd een defect zijn in 1 van de apparaten, maar alles is momenteel hier bijna nieuw.

Heeft 1 van de kenners wellicht een tip?
 
Ik heb hem even hier naartoe gemoved omdat lekspanning elektriciteit is dus elektronica/energie eigenlijk.
Nu ben ik geen deskundige op dit gebied, maar heb wel iets soortgelijks meegemaakt bij mijn dochter. Die had 3 aparte groepen. Maar als ze een licht aan deed bij een groep en dan een ander licht van diezelfde groep op de achterkamer, dan flapte opeens groep 1 er uit, terwijl de verlichting waar we mee bezig waren op groep 2 zat.
Ook hier bleek dat als je voorzichtig groep na groep aan zette er niets gebeurde, maar dan moest wel eerst alles uit zijn.

Om een lang verhaal kort te maken, het bleek dat er in de kamer een verkeerde verbinding zat. Een draad teveel voor een of andere reden.
Een verbinding van groep 2 met een stopcontact van groep 1. En dat kon tot rare dingen leiden.

De airco moet echt op een aparte groep als het kan, waar niets anders op zit. Hetzelfde voor de kookgroep, dus elektrische ovens en ook de groep van de wasmachine kan het best een aparte groep zijn. In elk geval nooit wasmachine en elektrische oven op 1 groep zetten (of gecombineerd met airco), daar hebben wij al pret van gehad.

Lekspanning kan inderdaad een oorzaak zijn, maar waar komt ie dan vandaan. Maar het kan dus ook heel goed zijn dat een draad van een groep verbonden is met een groep waar ie niet op thuis hoort. En dat kan dan ook dit soort fratsen veroorzaken, zoals dat bij mijn dochter gebeurd is.

De elektriciën is er achter gekomen, doordat we de groep 2 uit hadden staan en ik had nog een klap gekregen toen ik de dimmer er af haalde om er gewone schakelaar op te zetten. Toen is ie gaan meten en daar had dus geen stroom meer op mogen staan en aldus even draden nakijken en overal meten en jawel.

Maar er zitten hier ook echte kenner dus die zullen ook wel goede tips kunnen geven. Maar eens alles nameten of er geen spanning meer is daar waar ie niet hoort te zijn (als de schakelaar uit is) kan volgens mij nooit kwaad.
 
Goed dat je hem gemoved hebt, ik wist even niet waar ik deze vraag moest stellen. ;)

Maar ik heb intussen ook mijn maatje B. via de telefoon gesproken, en hij heeft hier soms ook last van, en schakelt bij de vochtige en koude dagen zijn buitenverlichting uit, want zelfs een slak kan deze kortsluiting veroorzaken.

Ik vindt het dus gewoon gek, of wellicht toevallig dat wij dit nu hebben sinds dat onze groepenkast vernieuwd is, en dat we nu meer groepen hebben die beter verdeeld zijn?

Hopelijk is het probleem maar voor korte tijd geweest, en anders dan gaan we gewoon over naar het motto: Meten is weten!
 
ik wist even niet waar ik deze vraag moest stellen. ;)
Daarom had je hem initieel ook juist geplaatst. (Y) Beginners/Algemeen is onze vergaarbak voor als men het niet zeker weet. Dan wordt het vanzelf wel door een van ons beiden naar de juiste plek gezet. ;)

Een slak die kortsluiting kan veroorzaken? Met vochtige en koude dagen? Dan bekruipt me toch het gevoel dat er toch sprake is van oude leidingen of geen geweldige isolatie van de bekabeling, want zoiets hoort toch niet voor te komen.

Als het probleem echt is sinds die groepenkast vernieuwd is en met meer groepen lijkt me toch ergens iets ofwel niet helemaal lekker te zitten, ofwel is de piekspanning per groep misschien minder omdat er meer groepen zijn.
Maar dat laatste durf ik met mijn gebrek aan kennis op dat gebied niet met zekerheid te zeggen.
 
Ik ben geen elektricien, dus voor mij blijft het speculeren, maar als er zowel een groep als een aardlek tegelijkertijd uit gaan dan lijkt mij het probleem in die groep te zitten. Een aardlekschakelaar is vrij gevoelig. Een apparaat wat ineens uit gaat kan een inductiespanning veroorzaken, waardoor een groep ook uit kan vallen.
Kortom: dit word een puzzeltocht.
 
Ik hoop dat mijn monteur me verder kan helpen, in deze zoektocht.
 
Soms is een slecht aangedraaide schroefje in een stekker een mogelijke veroorzaker. Vooral draden die eerst gesoldeerd zijn en dan vastgedraaid worden . De reden daarvan is dat soldeertin onder druk gaat "vloeien" en op den duur niet meer vast zit en gaat spetteren vooral aan apparatuur met hoog vermogen.
 
Een slak die kortsluiting kan veroorzaken? Met vochtige en koude dagen? Dan bekruipt me toch het gevoel dat er toch sprake is van oude leidingen of geen geweldige isolatie van de bekabeling, want zoiets hoort toch niet voor te komen.
Was op een of andere manier in een buitenstopcontact terecht gekomen, stopcontact opengedraaid, slak eruit gehaald en probleem was opgelost. Probleem met de buitenverlichting is een ander probleem en heb ik al jaren en jaren, bij aanhoudende harde regen gedurende een aantal dagen klapt de buitenverlichting er soms uit. Probleem zit ergens onder de grond, maar heb geen zin om alles op te gaan graven, laat dan de buitenverlichting maar uit, spaart nog energie ook :lol:
 
Dat had ik ook boets maar bij mij waren het mieren. Ik heb zuiltjes van een meter hoog.
Ik kwam er achter toen ik mijn tuinhuisje aan het bouwen was. De paal stond in de weg.
Toen ik hem wilde afsluiten zag ik dat de hele paal vol zand en modder zat. Ik heb het als volgt opgelost. Het zit nu achter een trafo van 24 volt.
En omdat de trafo de lampen scheidt van het net ziet de aardlek hem niet meer. Het is een veilige spanning dus geen probleem.
 
Ik denk niet dat dat bij Freggel1 het probleem zal zijn..
 
Dit is idd niet mijn probleem, maar ik ben al een stuk dichter bij de oplossing!

Vandaag ben ik weer aan het koken, voor de dames gevulde pasta en voor mezelf een pan bruine bonen soep met brood.

Bewust alleen de afzuigkap aangezet, de oven had ik niet nodig, en het was binnen warm genoeg, dus de airco uit tijdens het koken.

Alles leek goed te gaan, maar na een minuut of 20 weer de storing, de aardlek knalde er weer uit en groep 6 ook???


Weer terug ingeschakeld, afzuigkap aan, maar binnen 1 minuut weer.

Dus ik denk dat het probleem ergens in de afzuigkap zit, want die stond als enige aan.
Ik weet nog niet wat het is maar deze afzuigkap die nog maar 2½ jaar oud is heeft al voor meer problemen gezorgd ondanks dat deze toch €299,- gekost heeft.

Het is een Etna, en voorheen brandde de ledverlichting door, tot 4 keer toe vervangen door Etna, maar een half jaar geleden vielen de knopjes van het bedieningspaneel in de kap, en na wat onderzoek zag ik dat de boel niet goed bevestigd was.
Zelf alles goed bevestigd, en sindsdien blijft de verlichting branden.

Dit zegt @Matrix ook al, wellicht een schroefje niet goed aangedraaid? En dat was dus het geval waarom de ledverlichting iedere keer knipperde en hier door de lampjes stuk gingen.

Ik ga morgen dat ding van de muur halen en zoeken of er nog meer is wat niet goed vast zit.

Tevens toch maar eens contant zoeken met degene die mij deze afzuigkap verkocht heeft met de vraag of ze ook op een [blauwe] maandag werken.
 
Laatst bewerkt:
maar 2½ jaar oud is heeft al voor meer problemen gezorgd ondanks dat deze toch €299,- gekost heeft.
De fabrieksgarantie zal dan vermoedelijk zijn verlopen, maar in Nederland kennen we ook nog de wettelijke garantie. Hopelijk kan je daar aanspraak op maken, mits de kap in Nederland is gekocht.
Bij (web)winkels in België geldt dat weer niet, het is echt een Nederlandse regel.
 
Een afzuigkap het woord zegt het al zuigt hoofdzakelijk baklucht maar het merendeel is vocht damp. . En dat is nou net niet prettig voor electronica en aansluitingen. Of er is ergens wat isolatie versleten of een verbinding is rottig.
Ooit heb ik problemen met aardlek gehad met ern vaatwasser. Bleek ook een afschermkapje over de netaansluiting verpulverd te zijn en bij vochtige omgeving is dan weinig nodig.

Ook berucht zijn waterpompen in onze vijver. Zo om de drie jaar zijn ze lek vandaar dan ook aardlek. 😎

Succes met ontmantelen
 
Wij hadden ooit op het werk een nieuw professioneel tosti apparaat wat uit de doos kwam en de NEN 3140 keuring werd uitgevoerd. De doos werd geopend en het tosti apparaat werd ook gekeurd. En werd afgekeurd, wat bleek de aarding was niet aangesloten. Later bleek dat de hele serie hetzelfde probleem had.
 
Een aardlek schakelaar is een differentiaal meting, dat houdt in dat wat aan stroom toegevoerd wordt, ook weer terug moet komen, komt er minder terug is er sprake van een 'lek' en gaat die uit, het verschil is 30mA, dat is berekend als een waarde die je als mens overleefd.
Loszittende verbindingen hoef je het niet direct in te zoeken maar bij de afzuigkap kan er sprake zijn van vocht op plekken waar geleiders zitten, bijvoorbeeld de motor, als je die dan aanzet en het is vochtig, gaat er een stroompje lopen die langzaam op kan lopen tot 30mA, dan gaat de aardlek eruit en alles wat achter die aardlek hangt.

Als je geen aarde aansluiting hebt op een metalen apparaat hebt kan er best wel een gevaarlijke situatie ontstaan als een geleider tegen een metalen deel aan komt, als die geaard is wordt de stroom direct afgevoerd via de aardaansluiting en is het verschil tussen de aan- en afvoer enorm groot zodat de aardlek eruit gaat en als je een snelle automaat hebt, gaat die mee.
 
Ik hoop dat ik het probleem gevonden heb.

Vanmiddag alles nagekeken in de afzuigkap, en ik zag niks geks wat vocht of aansluitingen betreft.

Maar toen ik de stekker uit stekkerdoos haalde zag ik iets wat niet goed is.
Dit ding ligt al een jaar of 15 boven in de ruimte van de koelkast.
Nieuwe doos gepakt, en daarna de afzuigkap meer dan een uur laten draaien, daarna ook de oven aan, airco stond al aan, en tot nu toe geen uitval meer.

:unsure:
 
Dus condens water uit de koelkast freggel?
 
Nou eens even afwachten maar dit zou wel eens de boosdoener kunnen zijn inderdaad.
 
Ik denk het ook BT.
Als het onder water heeft gestaan verklaard dat daarom ook de automaat uit gevallen was.
Alleen een rare plaats voor een stekker van de afzuigkap. Die zit normaal achter de afzuigkap.
 
Nee ik schreef het verkeerd, de stekkerdoos lag op de koelkast.

Dat bruine is waarschijnlijk van de slang van de oude afzuigkap. die was gescheurd.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan