Versterker cinemaset versleten?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.157
Waarderingsscore
572
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Vraagje: Sinds een korte tijd stopt mijn versterker ermee als deze een uur of 2 aanstaat.

Als deze dat doet en ik wil hem terug aanzetten dan gaat hij weer uit als het volume boven de 25 uit komt, max is 50...

Nou weet ik als iets warm wordt dat het in een beveiliging kan vallen, maar de set staat al een jaar of 3 op dezelfde plaats, daar is niets aan veranderd, en ouder is hij ook niet.

Is dit nu alweer versleten werk? Of kan er iets anders zijn in zo'n ding waardoor deze uitvalt?

Type van dat ding weet ik even niet, moet ik even opzoeken, maar het is een JVC Hybrid Feedback Digital Amplifiler.

 
Nou als we 't toch over zuks hebben, ik heb ook zoiets soortgelijks.

Als ik 's morgens mijn Kenwood tuner-versterker aanzet heb ik meteen "normaal" geluid op de radio, maar na 'n minuut of 10 valt het geluid helemaal weg om daarna langzaam weer terug te komen op het oude niveau (duurt meestal 'n half uur) en de rest van de dag zijn er dan geen problemen meer, tot ik 'm 'n tijdje uitzet, dan begint het ritueel weer opnieuw.

Tijden zijn wat flexibel; ik heb er nog niet echt met 'n stopwatch naast gelegen.

Wellicht heeft 'n techneut voor dit probleem ook 'n verklaring zodat hij(zij) die in één keer kan meenemen.

 
Ik hoor nu via Duck dat er een ventilator in zit?

Ik ga morgen dat ding eens opendraaien, en eens kijken of dat zo is en of de boel vol stof zit?

 
Ventilatoren zijn inderdaad gevoelig voor stof.

Dus dat kan zomaar de oorzaak van je probleem zijn daar in dat freggel-stof-nest. ;)

Nono:

Dat klinkt als een slecht contact en meer nog naar een of meer slechte condensatoren.

Das dus het eerste waar je je in je speurtocht op zou moeten richten.

 
maar de set staat al een jaar of 3 op dezelfde plaats' date=' daar is niets aan veranderd, en ouder is hij ook niet.[/quote']Hahahaha, da's een goeie! Hij staat al een jaar of 3 op dezelfde plaats en ouder is hij ook niet? Nou hij is dus wel degelijk ouder.... 3 jaar ouder namelijk want dat zeg je zelf.:biggrin:

Ik zou hem eens zuiver maken inderdaad. Dit soort problemen wijst vaak op temperatuur problemen waarbij de beveiliging actief wordt en de boel uitschakelt. Vermits beveiliging aanwezig is uiteraard.

Als je hem dan weer kunt aanschakelen kan het zijn dat je hem niet boven een bepaald volume kunt zetten want hoe meer volume hoe meer warmte.

Het feit dat hij al zolang op dezelfde plek staat en nu problemen gaat geven terwijl dat eerst niet het geval was, kan er dan op wijzen dat er toch inmiddels teveel stof in zit.
 
Ik heb in het verleden wel wat kapotte apparatuur voorbij zien komen. In die tijd was het vaak zo dat een los geraakte soldering van een van de transistors de oorzaak was. Het kwam vaak voor bij transistoren die rechtop stonden, zonder een knikje in de pootjes.

 
Ventilatoren zijn inderdaad gevoelig voor stof.Dus dat kan zomaar de oorzaak van je probleem zijn daar in dat freggel-stof-nest. ;)
:biggrin: De boel is even open geweest van dat 3 jaar ouwe ding, en de stof viel toch eigenlijk wel mee vond ik, maar toch maar even alles schoongemaakt, en gekeken of het ventilatortje wat erin zit zijn werk doet, en nu alles weer in elkaar gezet, zonder de schroefjes.

Het gaat er dus idd op lijken dat het een soort van beveiliging is.

Vanavond even flink testen met wat goei geweld over de boxen, met een lekker filmpje, dus hopelijk is het opgelost.

Zonee, dan weet ik wat ik over een paar weken voor mijn verjaardag ga vragen aan het Fregelvrouw(tje) hier. :banaan:

 
Kreng gaat de prullenbak in, stopt na 5 minuten weer, en het volume staat nog niet eens helemaal open. :confused:

Wat is dat toch met dat materiaal tegenwoordig?

We gaan sparen voor een andere leuke set...

 
Het materiaal van tegenwoordig is niet meer van vroeger. Nu moet dat soort elektronica eigenlijk na 5 jaar afgeschreven zijn.

Het jouwe stond al 3 jaar op dezelfde plaats en was misschien ouder. Bij mijn versterker (van vroeger) deed dit euvel zich ook voor. Die is weer in orde gemaakt door de stuurtrappen en eindtrappen te vervangen.

Vermoedelijk had dat bij die van jou ook wel geholpene. Maarja, het is tegenwoordig zo'n fijne elektronica en als je de "vanaf" prijzen ziet waar je die home cinemasystemen al aan kunt krijgen, loont zich zo'n reparatie vermoedelijk ook nog niet eens de moeite. Vermits je al de onderdelen kunt krijgen en vermits het euvel ook daadwerkelijk aan de stuur- en/of eindtrappenligt.:)

Kreng gaat de prullenbak in,
Goed besluit, alhoewel... hier kosten vuilniszakken geld en dan is zo'n zak vlug gevuld, ik zou hem naar het milieupark brengen, kun je hem gratis inleveren.:biggrin:

Maar ik neem aan dat je dat ook bedoelde.

 
Goed besluit, alhoewel... hier kosten vuilniszakken geld en dan is zo'n zak vlug gevuld, ik zou hem naar het milieupark brengen, kun je hem gratis inleveren.:biggrin:Maar ik neem aan dat je dat ook bedoelde.
`
Tja Tiger dat is nou een beetje wat ik bedoel.

Wij hebben dan hier wel een mooi systeem, de vervuiler betaald, dus 1 vuilniszak kost €1,-.

Een mooi systeem, maar voor apperatuur als deze is het wel jammer.

Ik noemde 3 jaar, maar ik weet even niet precies meer hoe oud hij echt is, kan ook 5 jaar zijn, de tijd gaat ook veels te snel!

Het is net of dat de makers het erom doen, hetzelfde als met de pc, na de garantieperiode van 3 jaar gaat het vaak in een rap tempo terug, krengen lopen gewoon vol door de updates.

Afijn, jij kent mij intussen, het zal wel even duren voordat er iets anders aangeschaft wordt, want zoals nu ook weer staat er eigenlijk iets anders op het verlanglijstje wat er altijd is, dus dit moet er toch weer tussen gepast gaan worden, maar dan wel wat leuk spul...

Hopelijk heeft dat een wat langere levensduur, want mijn eerste echte stereoset staat nog steeds te spelen in de garage, ding is intussen al bijna 30 jaar oud, een Inkel, maar doet het nog naar mijn zin...

 
Wij hebben dan hier wel een mooi systeem, de vervuiler betaald, dus 1 vuilniszak kost €1,-.
Goedkoop nog. Hier betalen we 11,75 voor 10 zakken en stijgende.:sad:

Maar gelukkig is bij ons de groenbak nog gratis, een plaatsje verderop wordt daarvoor al per kilo betaald.

De makers doen het er inderdaad om, anders gaan ze ook failliet als nu nog apparatuur gemaakt wordt die 10 of 15 jaar meegaat, wordt er niets meer verkocht. Of je moet steeds met iets vernieuwends komen.

Inkel was een geweldig merk... maarreh... dat is wat ik bedoel. Bestaat het nog? Als ik me niet vergis is dat inmiddels al jaren geleden overgenomen door Bose.

 
Inkel was een geweldig merk... maarreh... dat is wat ik bedoel. Bestaat het nog? Als ik me niet vergis is dat inmiddels al jaren geleden overgenomen door Bose.
Inkel was toen ik de set kocht al eigendom van Bose dacht ik? Iets van 25 jaar geleden.

Was toen idd een erg leuke set, het was bij mijn weten 1 van de eersten met digitale weergave van de zenders en dergelijke, echt een gigabak met mooie synthesizer, dubbel cassetedeck en ga zomaar door, alleen de prijs daar werd je toen niet vrolijk van, was dacht ik een 2500 guldens toen, en dan niet te vergeten de eerste sony betamax videorecorder erbij, toen een mono van 2300 gulden, dus waar hebben we het nu eigenlijk over? :biggrin:

 
Inkel was toen ik de set kocht al eigendom van Bose dacht ik? Iets van 25 jaar geleden.
Ja ik schreef toch ook dat het al jaren geleden was.:) Zal inderdaad rond die tijd of iets eerder zelfs nog zijn geweest. In het begin hebben ze de naam Inkel ook nog naast Bose gebruikt, daarna niet meer.

Achja... waar hebben we het over inderdaad... zo'n 9 jaar na die tijd (dus rond 1991) betaalden we 1500 gulden voor een 100 mb HD en nog altijd 3.500 gulden voor een pc met vga monochroom monitor.:biggrin::biggrin:

 
Achja... waar hebben we het over inderdaad... zo'n 9 jaar na die tijd (dus rond 1991) betaalden we 1500 gulden voor een 100 mb HD en nog altijd 3.500 gulden voor een pc met vga monochroom monitor.:biggrin::biggrin:
Tja wat zijn we toch eigenlijk zot geweest?

Zal maar niet zeggen wat ik hier voor de eerste pc, een tweedehands, betaald heb, en wat we er toen allemaal mee konden... :biggrin:

Maargoed even terug "on topic".

Nu zojuist weer even aan dat ding bezig geweest, zat net even lekker te zappen in wat muziekzenders, een leuk nummertje, Beyonce, en op 25 niks aan de hand, en boven de 40 pats uit...

Nu schoot me te binnen dat de versterker niet verzet is, maar de woofer wel, aan het kabeltje gefrunnikt, en ik hoor mezelf nu niet typen, want de boel staat al een half uur volop te spelen?

Wat er fout zit/zat weet ik even niet,( kabelbreuk? ) , want die aansluiting kan maar op 1 plaats???

Ben benieuwd of er nu leven blijft. :jow:

 
Tja kabelbreuk is een optie, leuk dat je weer kabaal hebt in elk geval, wel raar dat zoiets veroorzaakt dat het na een tijdje opeens uit slaat. Alhoewel sluiting op de speaker uitgang (door een kabelbreuk ofzo) ook wel de temperatuur van de eindtrappen hoger kan laten worden.

Nja... effe houden zo.:)

 
Ja dat is het een miepke, als ik hem maar een milimeter verzet springt hij iedere keer weer uit, wordt het een beetje beu!

Maargoed we gaan het anders proberen, maar ik heb wel even jullie mening nodig. ;)

Die versterker gaat eruit dat is 1 ding wat zeker is, maar ik zit te dubben wat ik ermee moet...

Ik heb hier op dit moment een nieuwe pc staan die ik nog aan het afbouwen/uitbreiden ben, en daar wil ik iets mee gaan doen, zeker vanwege het feit dat ik hier veel met muziek en films doe.

Kun je een pc zo maken dat er een mooie set luidsprekers, bijvoorbeeld deze en een bijbehorende geluidskaart van dezelfde kwaliteit ( 7.1 ) met een scherm/tv ( in de toekomst ) dat er een mooi geluid uitgetoverd wordt?

Of kan er beter achter de geluidskaart een goede versterker, ik noem maar een Denon (WEL EEN TWEEDEHANDSJE VAN MARKTPLAATS!!! :biggrin: ) en daar dan een leuke set boxen aanhagen?

Ikzelf zie even door de bomen het bos niet meer, want er moet hier wel iets aangeschaft gaan worden waar ik later geen spijt van krijg, een mooi geluidje in de gehele woonkamer, en niet zomaar een systeempje wat in een hoekje staat.

Graag even meedenken, en desnoods begin ik er een nieuw topic over ( misschien wel beter? )

 
PC speakers zijn leuke dingen voor als die PC in een andere ruimte staat dan de woonkamer.

Wanneer je in de woonkamer een deftige set hebt staan die je ook nog eens als home theater gebruikt (weliswaar niet alleen maar daarvoor), doe je er echt veel beter aan om dat via die deftige set aan te sluiten.

Het beste zou zijn om dat via een optische aansluiting te doen(omdat er dan geen aardfout en dus brom kan ontstaan), maar daarover beschikt niet elke PC.

Daarom is de een na beste optie de coax digitale uitgang.

Beide signalen worden dan dus als S/Pdif naar de versterker gestuurd en zijn dus ook X kanaals als de bron dat ook is.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan