Volume van Dreambox 500

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.454
Punten
113
Leeftijd
61
Het begint me nu toch wel langzaam te irriteren dus gaan we maar eens vragen tellen.:)

Het valt me op dat het verschil in volume tussen de DM500 en de televisie aanzienlijk is. Daarme wil ik het volgende aangeven.

Stel je hebt je televisie op volume 4 staan. Je hebt tevens je Dream 500 aan staan met de volumeregeling vol open. Op beiden heb je bijv. Ned 2 op staan (maar je kunt elke willekeurige zender nemen om te proberen).

Schakel je dan naar de TV zelf (via het kabelsignaal dus) dan gaat het geluid aanzienlijk harder dan dat je naar diezelfde zender via de DM500 zit te kijken.

Wil ik hetzelfde volume hebben moet ik het TV geluid op 6 of 7 gaan zetten, maar zet je dan de Dreambox uit dan knalt het geluid er weer uit omdat je dan weer het geluid van de TV hebt. Dit verschil is dus echt aanzienlijk te noemen.

Dit ligt niet aan het kabelsignaal maar echt aan de Dreambox. Beneden heb ik namelijk een DM7020 en daar speelt dit vrijwel niet. Het volume komt vrijwel overeen.

Bij de 7000 is dat verschil er ook niet zo.

Het lijkt er dus op dat de DM500 te zacht staat ingeregeld. Dit roept bij mij de volgende twee vragen op:

1.) Hebben meer mensen met een Dreambox 500 hier last van?

2.) Is hier iets aan te doen, bijv. Dreambox open schroeven en wellicht een of andere potmeter of iets anders wat opschroeven zodat het uitgangsvolume wat harder wordt?

Hi Tijger,

Het probleem wat jij hier boven beschrijft heb ik ook en n.m. wel met een 7000, alleen ik ervaar dit niet als een echt probleem, heb mijn televisie op 4-5 streepjes staan en mijn dreambox op vol bijna volume, als ik dan de dream uitschakel springt hij over op kabelsignaal en dat is dan even hard.

Boets.

en mijn dreambox op vol bijna volume, als ik dan de dream uitschakel springt hij over op kabelsignaal en dat is dan even hard.
Ja maar dat is normaal, zo is het bij de 7020 ook. Maar als ik het zo doe en ik schakel de Dream uit, dan knalt het geluid opeens de kamer in omdat het geluid van het kabelsignaal aanzienlijk harder is.

Omgedraait dus als ik het geluid van de tv goed hoor (maar niet te hard) en ik zet dan de Dreambox aan, moet ik het volume van de tv een aantal streepjes hoger zetten om wat fatsoenlijk geluid er uit te krijgen.

Dus er is geen methode om het even hard te krijgen, de Dream gaat veel te zacht.

Dat klopt, dat is bekend en is door jezelf niet oplosbaar. Dat zelfde probleem heeft ook de Dm600.

Het is misschien op te lossen door de techneuten , een bakje maken met twee scart aansluitingen waar tussen de draden voor het geluid een voorversterker wordt geplaatst , van een oude PU bvb

dit is maar een idee hoe het zou kunnen

Ja maar dan moet je weer externe toestanden gaan doen. Volgens Ptje heeft de 600 dit ook. Wat ik me dan afvraag is waarom ze bij deze beide Dreamboxen niet hetzelfde hebben aangehouden als bij de 7x serie.

Ik had een beetje hoop gehad dat het middels het opschroeven van een potmetertje ofzo nog wel aan te passen was.

Ook de Dm 5620 heeft het niet, enkel de Dm500 en 600. Is erg jammer.

Vergeet de potmetertjes maar.

In modernere apparatuur zit zoiets niet meer, daar gaat dat allemaal in menuutjes.

Sowieso is het ook nog dat je kabelmaatschappij het volume apart en sommige zaken voor het beeld kan instellen voor het signaal de kabel in gaat.

Het zou dus ook kunnen zijn dat het verschil helemaal niet in je box zit maar juist elders.

En hiervan maakt dus iedereen dankbaar gebruik, das inclusief kabelmaatschappij en box producent.

Gewoon maken wat je wil en niet al te lastig doen over het ultieme gelijktrekken van je apparatuur.

In dit geval is het echter niet de kabelmaatschappij of het kabelsignaal. Beneden heb ik er immers met de 7020 geen last van, en sluit ik de 500 aan doet het probleem zich wel voor, is dus zuiver de afstelling in de DM500 (en de 600).

Er is daarmee dus een wezenlijk verschil tussen het volume van de 7x serie en de 5620 t.o.v. 500/600. En dan vraag ik me toch af waarom ze dat gedaan hebben bij Dream Multimedia.

Heb net ook ff gekeken of mijn dm600 dit ook doet maar ik heb hierbij geen verschil gehoord.

zou dit probleem niet aan de software kunnen liggen ik heb er pli opstaan.

Het probleem zit em in de hardware. Ik gebruik zelf ook altijd Pli, maar daar zit het verschil niet. Ik heb een Dm7020 en een DM600 aan mijn tv hangen. Deze heb ik beide voluit staan en ik regel met het volume van de tv, het volume. Daarbij staat bij normaal gebruik de tv op 9% bij de Dm7020 en bij de Dm600 op 15% om maar een indicatie te geven.

Kijk... een behoorlijk verschil dus. Ik blijf het toch vreemd vinden dat ze niet dezelfde standaard hebben aangehouden wat dit betreft.

Tiger, ik heb een DM600 en hetzelfde. Alleen doe ik de dreambox vol open zetten en ik regel het geluid via de versterker. Geluid regelen via de dreambox gaat inderdaad langzaam en zit te veel verschil in zacht, midden en hard. Je hebt geen geluid of vol open. Dus ik zet het vol open en regel het wel met de versterker. Werkt goed. Ik doe het geluid niet via de TV, dus dat weet ik niet.

Ik heb het ook vol open, maar als ik dan de Dream uitzet, gaat de TV dus opeens hard want daar moet het geluid mee bijgeregeld worden.

Dat is dus lastig op de slaapkamer, want daarom is net voor een kleine DM500 gekozen, goedkoop en ideaal voor de slaapkamer.

Nu moeten we er dus aan denken om eerst de TV uit te doen of het volume zachter te zetten alvorens de Dream uit te schakelen. Een versterker hebben we niet op de slaapkamer.;)

Maar toch bedankt voor de tip.

Geen makers van pli, gemini of weet ik het op dit forum aanwezig? Ben hier terecht gekomen door JAWEL irritatie dat mijn geluid zo zacht staat op de DM500. Ik moet me tv op 100 zetten en dan gaat ie brommen dus super k-l-o-t-e dit. Dit probleem is softwarematig op te lossen want neem mijn mp3 speler die stond ook veel te zacht op de standaard fabrieksinstelling en na een firmware update kon ie opeens aanzienlijk harder dus ik mag aannemen dat dit ook zou kunnen werken op een dreambox. Dus anyone vrienden met een img schrijvert? ;)

Hoi Didaaf en welkom op Satellite Fun.

Helaas is het zo dat wat bij het ene werkt niet perse ook bij het andere hoeft te werken.

Daarnaast is het ook nog eens dat je dan als firmware maker, met de firmware update (dus dat stukje programmering wat daarover gaat) ook de betreffende chip moet kunnen aanspreken en er dingen uit halen wat er standaard niet uitgehaald kunnen worden.

De Dreambox heeft een aantal zaken die beschermd zijn. Iedereen is wel bekend met het zachte geluid van de Dreambox 500, dus ik denk dat als de makers een mogelijkheid hadden dit via de firmware te fixen, dat dit ook al lang gebeurd zou zijn.

En er zitten zeker mensen hier online die o.a. de maker(s) van de PLI kennen en wellicht nog wel andere makers. Maar dat zal niet veel helpen als het niet firmware matig op te lossen is.

Ben er zelf ook nog op aan het wachten, dus als iemand zich geroepen voelt om het toch maar eens nader te gaan bestuderen, dan graag.:)

Ik had deze problemen ook op mijn 600pvr met gemini 4.3.0., nu 4.4.0 eropgezet, geluid is wel beter, komt iets harder en scherper door, maar nog niet optimaal

ik heb hier al 3 dm500 en een dm600 zien passeren met steeds dezelfde geluidsproblemen. Ook het vervelende brommen bij vol open zetten hadden ze allemaal. Zal dus wel fabrieksmatig probleempje zijn.

Het geluid bij de 500 is niet geweldig. Een 600 heb ik nog niet onder handen gehad.

Volgens mij is het inderdaad een fabrieksfout die er nog steeds niet uitgehaald is. Vermoedelijk zal dat ook niet gebeuren vanwege de lage prijs van de 500. Dan is dat voor de fabrikant marketingtechnisch niet meer zo interessant om daar nog kosten aan te spenderen.

Ik heb mijn zuster ook aan de dreambox gekregen, mede vanwege zijn afmeting.

Dit is een 500+. Misschien is het daarin toch aangepast.

Het probleem lijkt zich niet voor te doen.

Ze gebruikt een apparte geluidsinstallatie.

Na het vervangen van haar vorige ontvanger door de 500+ heeft ze niets aan het geluid hoeven te doen.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan