Welke KDE Linux voor thuis

satshow

Sr. Member
Special Friend
Waarderingsscore
58
Punten
28
Leeftijd
57
Ik gebruik op mijn computer KDE Fedora. Kan er alles mee doen wat ik wil.

Ik wil echter iets nieuws proberen. Wat raden jullie aan?
Vind het jammer dat Linux Mint gestopt is met de KDE versie. Die vond ik fijn werken.

Fedora? Dat mag je zien als een beta van de Redhat, komt heel snel iets nieuws van uit. Maar kan dus ook sneller buggy zijn.
Volgens mij werkt Almalinux en Debian nog met KDE.
Wat ook veel gebruikt is met KDE dat is Kubuntu, die is dan weer wat nieuwer dacht ik c.q. sneller met drivers en nieuwe dingen.

Je kunt trouwens ook KDE op mint installeren als je KDE wilt.

Ik heb gelezen dat Mint met KDE wel wat problemen kan opleveren.
Is AlmaLinux wel voor gebruik op een computer voor normaal gebruik?

Open Suse Tumbleweed kan ook een mooie optie zijn. Dat is een zogenaamde 'rolling release', dus via updates heb je dan steeds de nieuwste versie. Bij de installatie moet je dan wel voor KDE kiezen, maar dat wijst zichzelf uit.

Is AlmaLinux wel voor gebruik op een computer voor normaal gebruik?
Waarom zou die dat niet zijn? Als je Debian kunt gebruiken kun je ook Alma gebruiken. Alma is de vervanger voor Centos die naar Centos-Stream is overgegaan en daarmee nog meer "beta" is dan Fedora.
Maar hij is zeker te gebruiken want hij is rete stabiel.

Voor thuis wil je misschien iets wat sneller nieuwere drivers krijgt. Ik heb zelf een Mint Cinnemon hier maar vind die desktop best wel mooi, geen idee wat daarbij standaard in zit voor desktop.

En dan heb je ook nog Zorin OS wat erg populair is momenteel met ook een goed Nederlandstalig support forum. Alhoewel je op dit moment misschien beter Zorin 17 dan 18 kan nemen. De 18 is net pas uit en heeft nog wat kinderziektes (kleine bugjes).
Als je er mee begint zou ik wel opletten een distro te kiezen waar genoeg support voor te vinden is en deze heeft dat ook.

Ik heb sinds een paar dagen CachyOS geinstalleerd, de KDE versie.
Er is uit veel omgevingen te kiezen. Ziet er wel netjes uit.

Ook even update van deze kant. Werk hier nu ook op mijn computers alleen nog maar met linux en wel met Linux Mint Cinnamon. Moet zeggen went enorm snel en ben er erg tevreden over (net als Tijger ook over de desktop). Enige probleem wat ik had is dat mijn grafische programma's zoals Coreldraw en Photoshop niet in Linux beschikbaar zijn, maar dit heb ik opgelost om deze op een laptop te zetten, gebruik deze programma's toch niet dagelijks meer want Boets is alweer een jaartje met pensioen.

Heb je al eens Gimp geprobeerd onder Linux?

Nee, gaat niet opschieten, kan daar o.a.mijn coreldraw (cdr) bestanden niet mee aanpassen of bewerken.

Misschien Coreldraw in Wine laten draaien? Dat schijnt goed te werken. Op deze site is een versie overzichtje.

Ik vraag me af of dat gaat werken in wine, je hebt zoveel libs nodig...
Ik snap goed dat Gimp als lastig wordt ervaren, die is zo uitgebreid...
Ik maak de OpenPLi bootlogo's met Gimp ;)

Werkt inderdaad niet in Wine, had ik al geprobeerd, ook niet in Virtualbox en Winboat.
Zojuist Gimp geinstalleerd eens kijken wat daarin allemaal mogelijk is, gaat mij hoofdzakelijk
om het maken van logo's en bestaande logo's overtrekken en omzetten naar b.v. 1 of meerdere kleuren bitmaps.

Zie dat je met Gimp + Inkscape ook vectorbestanden kunt maken, deze zijn nodig om logo's te kunnen uitsnijden of transfers te kunnen maken en ze vervolgens b.v. op kleding te drukken. Gaat in Corel toch een stuk eenvoudiger is daar een kwestie van b.v. JPG of PNG bestand omzetten naar 1 of meer kleuren bitmap en vervolgens bitmap overtrekken en klaar is je vectorbestand (even simpel uitgelegd). Het vrijstaand maken van een voorwerp gaat bij Gimp ongeveer op dezelfde manier als in photoshop volgens mij (heb het nog niet echt uitgeprobeerd). Al met al leuk programma dat Gimp maar ik hou het toch maar bij Corel en Photoshop.

Werkt inderdaad niet in Wine,
Welke versie heb jij van Coreldraw? Want als je in het overzicht kijkt zie je dat er ook versies zijn die heel goed zijn of zelfs eentje die perfect werkt onder Wine.
Er zitten een aantal versie in die als "garbage" betiteld worden dus niet zullen werken.

X3, x4, x7 en 2021 maar om nu x3 terug te zetten? Pffff das antiek man, gaat niet opschieten. Weet niet eens of x3 wel werkt in Windows 10

Laatst bewerkt:
Ja het zijn behalve de 2021 allemaal antieke versies.
Anders eens zien of je Coreldraw 10 of 11 van usenet kunt plukken of zo, dat werkt er perfect mee.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan