Informatie Het grote Topic voor audiofielen!

..........als die boxen die @Tech hier op de foto plaatste met die liggende wijnflessen er boven op. Of zijn het kegels? Waar dienen die voor eigenlijk? Ik zie daar geen draden aan.
Dat zijn "ogen" die de luisteraar in de gaten houden of deze wel voldoende geniet.
Tevens zit er een sproeimechanisme in die er voor zorgt dat je niet in slaap valt tijdens het luisteren! 😜🤪

....het zijn de tweeters. ;)
 
Je gaat een goede whiskey toch ook niet aanlengen met water?
Ik had vroeger een directeur die begon ‘‘s morgens tussen 7 en half 8 met werken.
Dan liep hij naar de schoonmaker van het sportcafé en vroeg om een Schots landwijntje zonder ijs in een cola glas. Deze dronk hij dan bibberend in een paar slokken op en vroeg om het volgende Schotse landwijntje zonder ijs, deze dronk hij al minder bibberend op. Dan pakte hij de krant las de voorpagina en ging aan de slag.

Hij is niet oud geworden maar het was 1 van de betere directeuren waarmee ik gewerkt hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Rotel was vroeger helemaal 'je van het' supermooi spul en klonk als een klok, helaas destijds ook onbereikbaar voor mij.
Een Rotel kreeg je niet over de zeik, die dingen waren toen al ruim bemeten en 'clipten' niet waardoor de speakers ook niet werden 'opgeblazen', sommigen denken nog steeds dat als je teveel herrie richting een speaker stuurt, die daardoor defect raakt, het is de clipping die een speaker defect maakt, de 'clip' is een gelijkspanning en de spoel is voor een gelijkspanning nagenoeg 0 ohm, dan gaat er een lekkere stroom lopen welke de spoel laat verbranden. (simpel uitgelegd)

Zoals alle grote merken is Rotel niet meer wat het is geweest, ook dat is een chinees 'stickermerk' geworden net als andere grote namen zoals Denon, Yamaha en noem ze maar op.
Dat zijn "ogen" die de luisteraar in de gaten houden of deze wel voldoende geniet.
Tevens zit er een sproeimechanisme in die er voor zorgt dat je niet in slaap valt tijdens het luisteren! 😜🤪

....het zijn de tweeters. ;)
Dat zijn inderdaad de tweeters, in dit geval is het deel wat het geluis overbrengt (de conus) van diamant, vandaar de D in 803D, die is er namelijk ook in de Nautilus versie, dan is het de 803N en stukken goedkoper ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
ook dat is een chinees 'stickermerk' geworden net als andere grote namen zoals Denon, Yamaha en noem ze maar op.
Ho ho, Denon is nog steeds japans!!
"De naam Denon schijnt af te stammen van een fusie tussen Denki Onkyo en andere bedrijven in 1939. De naam Denon is een afkorting van de oorspronkelijke bedrijfsnaam 'Nippon DENki ONkyo Kabushikigaisha'. Denon maakte in de beginperiode van het bedrijf uitsluitend geluidsdragers en in een later stadium pas geluidsspelers."
(bron: Wikipedia)


Yamaha is ook nog steeds japans trouwens.

Veel fabrieken zullen waarschijnlijk (nog) in china staan, maar deze fabrieken worden zo zoetjes aan richting het oostblok verplaatst en naar Noord Amerika.
De Philips tv's bijvoorbeeld, zijn ondergebracht in de noord amerikaanse TP-Vision afdeling.
Op het moment worden er heel veel merken uit China vandaan gehaald en in een moordend tempo en worden de fabrieken daar gesloten en verplaatst.
Met de aanstaande (wereld)oorlog, welke aan het einde van dit jaar wordt verwacht, kunnen er geen producten meer uit china vandaan komen. .....maar dat is weer een andere discussie.
 
....het zijn de tweeters. ;)
Oh ik zag geen kabels er achter dus begreep niet goed wat die kegels deden. weten we dat ook weer. :)

Een Rotel kreeg je niet over de zeik, die dingen waren toen al ruim bemeten en 'clipten' niet waardoor de speakers ook niet werden 'opgeblazen',
Oei LoL, deze hebben een behoorlijk aantal speakers opgeblazen. :biggrin:
Maar dat kwam vermoedelijk omdat er iets met een stuurtrap of iets in die geest stuk was, nog even los van dat die exploitant veel te lichte Jamo boxen er op gebruikte. Een toenmalige vriend heeft deze aan een leuke prijs van een kermisexploitant kunnen overnemen, vanwege die reden.
Toen zat er een stickertje overheen, weet niet meer met welke naam, maar toen hij dat stickertje er af trok bleken het dus deze Rotel's te zijn. Dat moet zo rond 1983 zijn geweest en toen waren deze dus al de nodige jaren in gebruik bij die exploitant. Volgens mij had hij ze ook 2de hands op de kop getikt.

Na reparatie van wat er stuk was werden deze op boxen gehangen (4 stuks) waarvan elke box een 18" bas conus had en twee tweeters. Deze boxen waren 500 watt. Deze had ik weer gekocht uit een overblijfsel van een bekende discotheek die gestopt was.
Klonk geweldig, maar door deze opzet mistte er een klein beetje middentonen, maar voor een rijdende disco was dat geen probleem. Dju daar kwam een kabaal uit.

Op een gegeven moment wilde ik de versterkers verkopen maar raakte ze aan de straatstenen niet eens meer kwijt voor 300 gulden volgens mij toen nog. Een andere vriend van me had ze toen inmiddels al overgenomen en voor hem probeerde ik ze te verkopen.

Als ik nu tijdens het terugzoeken zie wat die dingen feitelijk nieuw gekocht hebben schrik ik daar wel behoorlijk van. :)
Het is me niet bekend of die vriend ze nog ergens in de kelder heeft staan of inmiddels verkocht heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Dus, om het audioverhaal hier af te maken, heb ik dus een leuke set staan, ben wat aan het switchen tussen luidsprekers en vermaak mij uitstekend met mooie muziek.
Maar, cd kwaliteit waarvan ik dacht dat er geen hogere resolutie was dus uren bezig ben geweest met cd's rippen in WAV, blijkt dus verouderd te zijn.
Dus, een Tidal abbo genomen. :)
Wat zij beloven klopt, hi-res audio en het klinkt fantastisch. Helaas Had ik al ruzie met de lay-out van spotify en Tidal blijkt dus net zo'n draak van een app te hebben waar ik enorm veel moeite mee heb.
De onlogica ook en ik denk dat zij programmeurs in dienst hebben die het de gebruiker zo lastig mogelijk moeten maken....of het zijn volslagen idioten.
Maar, aangezien de hele wereld er mee om kan gaan zal het ongetwijfeld aan mij liggen.
Nu is het de sport om de gehele zooi van Tidel te downloaden en ergens op een harde schijf op te slaan, zodat ik mijn eigen systeem kan gebruiken, welke een stuk gebruiksvriendelijker is. :)

...maar de kwaliteit van Tidal is fantastisch!!!
 
Ik heb Tidal gehad en gebruik alleen nog Spotify (in hoge resolutie) maar kan me niet vinden in de problemen die jij kennelijk ondervindt met de interface, ik vind het erg makkelijk dat ik vanaf welk apparaat dan ook, alles de muziek die dan draait kan bedienen, ik stream met alles met een NAIM ATOM maar bedien via de iPhone/iPad/MacBook/iMac of wat dan ook en dat wordt keurig via de NAIM afgespeeld.
Misschien is het een kwestie van even wennen maar ik kan me wel vinden in de onoverzichtelijkheid en 'looks and feels' van de apps welke tegenwoordig worden gemaakt, ik vind ze vaak ook enorm zodanig in elkaar steken dat je je soms rot zoekt naar simpele dingen die vervolgens op een plek staan waar je ze echt niet verwacht.....

Overigens die content downloaden en zonder Tidal/Spotify afspelen zal een leuke uitdaging gaan worden en WAV is zooooooo jaren 80 ..... ;)
 
Haha, ja ik weet het. WAV is iets van "vroeger". Maar ik ben 20 jaar audiokennis aan het inhalen. :biggrin:
Problemen met de interface ligt echt aan mij en ik steek de hand in eigen boezem.
Vooral instellingen van de app is een probleem, ik zoek mij een ongeluk en internet bied soms ook geen oplossing.
Enfin, het werkt en ik raak er vanzelf wel aan gewend.
Tidal is met de zoekfunctie enorm gevoelig. Elke tikfout resulteert in "niets gevonden", terwijl je na die melding iets omlaag scrolt en alles gewoon wel is gevonden, alleen van artiesten zonder spelfouten. ;)

Spotify in Hi-res heb ik met een kameraad afgelopen vrijdag uitgetest en vergeleken met Tidal..
Geloof mij, wanneer je het verschil hebt gehoord dan zul je spotify nooit meer gebruiken, behalve voor muziek wat op Tidal niet is te vinden, want het aanbod blijft iets achter.

Waarom Tidal? Nou, zij hebben tegenwoordig een familie abbo welke betaalbaar is. Dus de "familie" kan iets groter worden en de kosten gedeeld. ;) (niet doorvertellen)
Uiteraard zal dit á la netflix met de tijd ook aan banden worden gelegd wanneer iedereen verslaafd is geworden.
 
O? Dat Tidal ook een familie account heeft is nieuw voor me, ik kan het verschil tussen Spotify en Tidal echt wel horen.
Zoveel meer diepte en plaatsing, dan denk je dat het haast niet mooier/beter kan totdat je Tidal hebt gehoord, de prijs hield me eerlijk gezegd tegen maar als die deelbaar is weet ik nu al wat er gaat gebeuren ;)
 
Het is deelbaar en een normaal abbo iets van 11 euro..
Familie abbo is 17 euro en tot 6 gebruikers :)
 
Ik heb een abo afgesloten en de eerste 60 dagen betaal ik €2, nadien ga ik de normale prijs betalen.

Wat me wel opvalt is dat als je via de website een abo afsluit het bijna 3 euro goedkoper is dan als je via de app een abo gaat afsluiten, dan betaal je ineens €13 per maand.
Eerst dus een abo afgesloten en toen de app opgehaald en ingelogd :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Ik ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn. :)
 
Ik heb geen idee welke bitrate ik heb op Youtube Music, maar ik kan de kwaliteit instellen op laag, normaal en hoog. En ik vind de lay-out fijner dan bij Spotify.
 
Youtube music is één van de slechtste geluids aanbieders die ik gehoord heb, nu heb ik ook niet echt iets met youtube, ik vind het (persoonlijk) een k*tmedium maar dat heeft meer met de achterliggende redenen te maken dan met wat men op youtube denkt te krijgen......
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Nou, zij hebben tegenwoordig een familie abbo welke betaalbaar is. Dus de "familie" kan iets groter worden en de kosten gedeeld. ;) (niet doorvertellen)
Wat wordt je vader? 🤣
 
  • Haha
Waarderingen: Dr.Z
Als jullie naar een HIFI kwaliteit streamingdienst willen luisten, dan kan ik
Qobuz aanbevelen.

 
Altijd lastig in plaats van te leren zit ik nu weer te luisteren….
Maar goed…… zelf op een iPad klinkt het toch bizar lekker ééntje voor de kippenvel
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Youtube music is één van de slechtste geluids aanbieders die ik gehoord heb
Ik zie nu net dat de bitrate maximaal 256 kbps is bij Youtube Music. De muziek herrie die ik meestal luister is daarbij gelukkig prima om aan te horen :biggrin2:
 
  • Haha
Waarderingen: Dr.Z
Als jullie naar een HIFI kwaliteit streamingdienst willen luisten, dan kan ik
Qobuz aanbevelen
Dat is de tegenhanger van Tidal. Deze heb ik ook overwogen maar het aanbod is toch iets minder.
kwaliteit van de streams zijn vergelijkbaar..
Ik wist niet dat jij ook muziekliefhebber was!
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan