Router Wi-Fi 5G vannacht uitgevallen.

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.539
Waarderingsscore
652
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
Vannacht is mijn WIFI 5G van de aiMesh routers rond 3u uitgevallen.
Vandaag de speurtocht waarom.
Info ; ik gebruik vanwege drukte kanaal 100 (20/40/80/160 Mhz)

Hoofdrouter herstart , hielp niet. 5G kwam niet op. Alleen 2G
Alle drie routers herstart hielp niet.

Hoofdrouter fw geflashed , hielp niet

Vervolgens het kanaal op 60 gezet , en dit hielp. 5G kwam keurig op met de verwachte snelheid. .


De beschikbare banden zijn

5150 MHz – 5250 MHz: 36, 40, 44, 48

5250 MHz – 5350 MHz: 52, 56, 60, 64

5470 MHz – 5725 MHz: 100, 104, 108, 112, 116, 120, 124, 128, 132, 136, 140

Waarom de kanalen van 5470- 5725Mhz niet meer actief te krijgen zijn is nu even een raadsel.

Mede doordat er drie apparaten aan elkaar geknoopt zijn.

Mag nu van moeders niet meer klussen.

Overweeg als ze vanavond gaat sporten , de beide node uit te zetten. Kan zijn dat een van die bijt.

Wel vreemd ,
 
Inderdaad wel vreemd dat die andere frequenties opeens niet meer werken.
Router de geest aan het geven of iets speciaals?

Mede doordat er drie apparaten aan elkaar geknoopt zijn.
Hopelijk niet allemaal met wifi actief als het routers zijn, want dat gaat dan geheid erg sterk botsen. Dan kun je beter wifi op een of twee uitschakelen.

Ik ben eens benieuwd naar de knutselresultaten later. Maar ik kan er op dit moment ook niet meteen een vinger achter krijgen.
 
Hopelijk niet allemaal met wifi actief als het routers zijn, want dat gaat dan geheid erg sterk botsen. Dan kun je beter wifi op een of twee uitschakelen.
Ik meen begrepen te hebben dat hij het over een mesh netwerk had, dan maakt het niet uit dat alles tegen elkaar staat te 'knallen' dat moet de management van het meshnetwerk netjes afhandelen.
 
Ik heb op een van de node routers een factory reset uitgevoerd.

Daarna heb ik deze router direct op glasvezel aangesloten en aan mijn laptop.

Router geheel opnieuw gedefinieerd. Wifi ingesteld zoals altijd .

Het CFG bestand bewust nog niet geinstalleerd .

Wi-Fi 5g op kanaal 100 en totaal niet zichtbaar alleen 2G . Op meerdere apparaten. Ook de 2.GOOGLE nest apparaten die ingeregeld zijn op 5G niet aan de praat.
Ook 104 108 112 nada. 5G

Pffffffffffffff wat is dit???

Vervolgens het kanaal op 136 gezet en floep, gelijk 5G beschikbaar.

Na een herstart kwam 5G OP 136 netjes beschikbaar.

Nadat ik 5G als band had gekozen kon ik daarna ieder kanaal kiezen en bleef in de lucht.

Maar kanaal 100 104 108 112 verdwenen na herstart.

Heb niet alle kanalen bij opstart getest.

Hier begrijp ik dus niks van.

Nadat ik de hoofdrouter terug gezet had hetzelfde verhaal.
 
Hmmz... nu lees ik toevallig over exact diezelfde kanalen.
Dat blijken zogenaamde DFS kanalen te zijn (wist ik ook niet, lees ik ook maar).
Die worden gebruikt door lucht-, militaire- en weerradars. Dat betekent dat als je in de buurt woont van iets dergelijks, je een omschakeling van deze kanalen naar elders kunt verwachten.
Daarnaast lees ik dat een groot aantal consumenten apparatuur deze DFS kanalen niet ondersteund (dus niet ziet).

Blijft het natuurlijk vaag dat het voor een herstart wel allemaal werkt.

Ik lees dit dan echter weer op Tweakers, dat zou wat licht in de zaak brengen, met name die laatste alinea:
Client devices doen hier weinig mee (ivm beperkte power budgets), maar high-end AP's wel, dus in de downstream kun je er baat van hebben. Met een Asus AC66U heb ik 20% hogere downstream throughput gemeten in kanaal 100-112 tov kanaal 52-64. De 5GHz chips van de AC3200 zijn identiek aan de AC66U dus ik zou vergelijkbaar gedrag verwachten.

Enige kanttekening bij DFS: je AP moet eerst luisteren of er radarsignalen aanwezig zijn voordat het mag zenden erin. Dat betekent dat je (52-116 en 132-140) één of (120-128) zelfs tien minuten moet wachten tussen zo'n kanaal instellen en gebruik kunnen maken ervan.

Dus schijnbaar wordt er gekeken of het wel mag en kan dat even duren, dat zou dan wel weer kunnen verklaren dat het na een herstart een tijdje niet zichtbaar is.
 
Wel vreemd dat ik al zeker jaren zonder problemen de router op kanaal 100 heb staan.

Misschien dat er iemand in de buurt Professioneel actief is.
Het kanaal waar wij vlakbij wonen is vaak in de route van laagvliegers tijdens militaire oefeningen.
Alhoewel ik in die band totaal geen andere routers zie zitten.

Ik heb de router maar op kanaal 60 gezet , nog ver genoeg van andere meuk. En dat kanaal werkt ook vlot.


Morgen eens op kanaal 100 zetten en.Kijken hoelang het duurt voordat 5g actief wordt.

2 routers met identiek gedrag is geen toeval
 
Laatst bewerkt:
2 routers met identiek gedrag is geen toeval
Nee, vandaar dat ik ook naar een andere oorzaak ging kijken en dat tegen kwam.
Misschien zijn (mede door het Oekraine gebeuren) nu wat meer militaire oefeningen in de buurt.
Dat zou inderdaad zomaar dan oorzaak kunnen zijn dat het jaren goed ging en nu opeens op meerdere apparaten identieke problemen oplevert.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan