Er zijn nog veel vragen voor wat betreft het aanleggen van zonnepanelen en inderdaad, een jaar of 15 geleden was dit fenomeen nog erg duister maar tegenwoordig al lang niet meer.
Enkele weetjes voor de beginnende hobbyist:
- Tot 1000 watt, (was vroeger 600 watt) kun je de omvormer zonder extra groep gewoon in het stopcontact steken. het liefste op een groep die nooit hoog belast word. Het stopcontact kan 3600 watt aan, dus reken even uit.
- In huis mag je met je meterkast doen wat je wilt en is in feite alles geoorloofd, behalve de meter omzeilen. (bij brand gaat de verzekeraar alleen wel zeuren)
- De zogenoemde MC-4 connectoren zijn in elke hobbywinkel gewoon te koop en een stukje 4mm2 kabel voor de stroomdistributie vanaf de panelen ook. Sommige gebruiken hele dure dikke luidsprekerkabels, maar dat is onzin. Gebruik ook geen 2.5mm2 draad voor het stopcontact, dat is echt te dun.
- Aan de zonnepanelen zelf zit een stuk kabel MET connector. Dat is normaal en geen enkele verkoper heeft er belang bij deze af te knippen.
De kabeltjes zijn lang genoeg om alle panelen met elkaar te verbinden.
- Zonnepanelen hoeven niet perse op een dak gemonteerd worden, een schuurdak wat de hele dag zon vangt is ruim voldoende. Zorg er wel voor dat er eventuele bomen in de omgeving gesnoeid zijn.
Staat er een boom bij de buren in de tuin, maak dan een afspraak met de buurman, neem een krat bier mee of iets anders waarmee je deze kunt drogeren en praat al lallend op hem in om de boom weg te laten halen.
Werkt deze buurman niet mee, dan kan ik vertellen dat bomen erg gevoelig zijn voor "externe" factoren en dat eventueel "bijvoeden" met "bepaalde voedingsstoffen" wellicht kan helpen. Want tenslotte zijn we allen zuinig op de natuur.
Bij gewetensbezwaren is het handig om te denken dat je met je nieuwe zonnepanelen de natuur ook helpt en kun je wellicht ergens anders een boom planten om het geweten te sussen. (het klinkt raar, maar dat is wat ik daadwerkelijk heb gedaan)
Er stonden twee bomen in het gezichtsveld en die gingen plotseling dood.. Tja raar, maar die dingen kunnen gebeuren.
Achter mijn huis groeien diverse eikenbomen en heb drie jaar terug wat eikels verzameld en elders in het bos geplant.. Deze boompjes zijn inmiddels ruim twee tot drie meter hoog.
Voor de rest is de installatie van een eenvoudige set zonnepanelen echt een fluitje van een cent.
De opbrengst is ruim voldoende voor een 1 persoons huishouden maar bovenal is het hobbymatig echt heel leuk!
Nog een leuk weetje: De meeste zonnepanelen laten licht door en ik heb tijdens experimenten een paar zonnepanelen met de rug naar de zon gedraaid en bleek dat de panelen evengoed nog wat opbrachten aan stroom.
Dus heb ik er een plaat aluminium achter gezet en warempel ging de opbrengst met enkele procenten omhoog.
Het nadeel was de de panelen erg warm werden en het rendement daardoor weer zakte.
Zijn er nog vragen, dan beantwoord ik deze graag voor jullie.