Actuator

D

dreamer

Ik ben van plan binnenkort een actuator (polarmount) aan mijn schotel te hangen. Wie kan me helpen aan een goed handleiding?

zuidelijke punt is voor mij de sirius. Maar de vraag, en ik heb al heel lang zitten zoeken op de web, waar ik maar geen antwoord op kan krijgen is de volgende:

Wat is de stand van de arm van de actuator als ik op Sirius afstel?

Moet deze helemaal ingeschoven zijn of juist helemaal uitgeschoven..........

mvg

 
Het zuidelijke punt is Sirius, zo weet je te vertellen.

Maar is dat ook je meest westelijke punt dat je kunt of wil ontvangen ?

Normalerwijze is dat het midden van je draaibereik, en dus ook het midden van je actuator.

Helemaal in of helemaal uit, dat is dus meest oostelijk of meest westelijk (of andersom).

Ik weet ook niet wat wat is, maar kan me voorstellen dat dat niets uit maakt.

Voor mij geldt dan dat ik toen ik nog draaide met een systeem wat vergelijkbaar is met een actuator, ik gewoon in de ontvanger het ding naar oost liet draaien, en toen naar het dak keek of ie ook naar het oosten gedraaid was.

Zo niet, dan is het gewoon een kwestie van de draadjes aan de ontvanger omdraaien.

Ik kon zien wanneer de schotel op het nulpunt stond, want daar stond gewoon een schaalverdeling op.

Dat nulpunt, was ook het zuidelijke punt voor mij.

Jij kunt ook bepalen wat het midden van de stang is, maar dan moet je een tijdje rommelen.

Wat je dan moet doen, is de motor laten draaien tot ie aan een van de eindpunten is.

Nu kun je dat tijdelijk als nul instellen in je ontvanger.

Vervolgens laat je 'm via de ontvanger draaien tot het andere eindpunt.

Als het goed is, kun je nu zien hoeveel pulsen er geteld zijn.

Het middelpunt is dan dus dat aantal pulsen gedeeld door 2.

Je kunt dan met de ontvanger weer dat aantal pulsen terug draaien, en je hebt het midden van je actuator gevonden.

Dat stel je dan dus in als nulpunt in je ontvanger, en van daaruit kun je verder.

Hierbij moet je nog wel rekening houden met een aantal specifieke zaken.

Zo kan het zijn dat je schotel ergens tegenaan draait als je 'm zo ver laat gaan als de actuator kan.

Maar daarom kun je ook limieten in je actuator instellen.

Dat is meestal echter handiger in te stellen in de ontvanger zelf.

Houd dan wel bij waar je je limieten op hebt ingesteld zodat je dat later wanneer dat ooit nodig mocht blijken, dat zo weer terug kunt zetten zonder dat je de hele procedure weer moet doorlopen.

Het nulpunt (zuiden) is belangrijk om je schotel de juiste baan te laten draaien en zo de clarke belt mooi te laten volgen.

Het maakt verder niets uit voor het bereik dat je hebt met draaien, daar zijn zaken als obstakels (zichtverbinding richting satellieten) en wanden waar je eventueel tegenaan zou kunnen draaien de grenzen.

En uiteraard de lengte van je actuator.

Een ander belangrijk punt is wanneer je verder wil draaien dan je kunt met sirius als nulpunt.

Hangt er natuurlijk van af wat er verder met je installatie mogelijk is, maar stel dat je met die actuator kunt draaien tot 39 oost.

Dan mis je dus 42 oost (das Türksat).

Zou je dat wel willen ontvangen, dan moet je dus kijken of je een ander nulpunt voor je actuator kunt nemen.

Maar het nulpunt moet dan wel Sirius zijn om de andere assen van je schotel in te kunnen stellen (elevatie, declinatie enzovoorts).

Ik zou zeggen: eerst bovenstaande doen.

Actuator in het midden is Sirius.

Dan alle instellingen doen.

En kijken waar je uitkomt.

Mocht je dan niet het bereik hebben wat je wilde, nog eens laten horen wat je gedaan en bereikt hebt.

 
Bedankt voor je antwoord.

Ik weet nu genoeg.

Mocht er wat zijn dan laat ik wel wat horen.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan