Zenders zoeken op SAB Explorer CISC

J

JanTa

Ik heb van iemand een SAB Explorer CISC met een Visiosat-schotel overgenomen. Ik wilde in ieder geval Engelse zenders ontvangen en ook Omroep Friesland. Omdat ik geen regionale zenders ontving heb ik de twee lnb's uitgebreid tot vier. Ik ontving toen meer zenders, maar geen Nederlandse regionale zender. Ik doe dus blijkbaar iets niet goed, maar (als leek) weet ik niet wat.

Ik vroeg me af of het aan de ontvangst kan liggen (Astra 1 heeft een signaal van 64% en kwaliteit 80%, Astra 3 55% signaal en 63% kwaliteit).

Ik vroeg me af of het aan de instelling van de ontvanger kan liggen. Een heleboel zenders hebben geen signaal, zodat ik vermoed dat ze niet meer op die frequentie of satelliet uitzenden. Bij Omroep Friesland vermeldt de infoknop van de ontvanger nog een frequentie op 'Astra 1'. Ik zou graag weten hoe ik hem op Astra 3B kan vinden, maar met hulp van de uiterst summiere gebruiksaanwijzing van de ontvanger lukte me dat niet.

Ik vond daarin iets over het toevoegen van transponders en heb dat geprobeerd, want op een zenderlijst op internet vond ik dat Omroep Friesland op transponder 75 zat en de SAB geeft van Astra 3 slechts 34 transponders weer. Ik heb de gegevens van die transponder ingevoerd en daarna op Scan gedrukt, maar er kwam geen zender bij.

Op de website van SAB kun je van alles downloaden, maar omdat ik een beginner ben, snap ik daar niet veel van. Van SAB zelf kreeg ik geen hulp. Kan iemand mij op weg helpen?

 
Eerst welkom op het board.

In feite komt het er op neer dat je niet begrijpt hoe je ontvanger werkt ja dat zul je toch zelf uit moeten proberen uiteraard met de handleiding.

Op zich is de SAB geen moeilijke ontvanger heb hem zelf nooit gehad maar wat ik er over lees dus daar moet uit te komen zijn.

Eerst maar eens vragen, je hebt nu dus vier lnb's hoe zijn die geschakeld en heb je ook op de vier satellieten nu een goed ontvangst signaal?

Nu neem ik aan dat de 4 lnb's zijn voor Hotbird op 13 oost, Astra1 op 19.2 oost, Astra3 op 23.5 oost en voor de Engelse zenders Astra2 op 28.2 oost.

Je moet dan een 4 in 1 disq switch hebben om tussen de 4 satellieten te kunnen schakelen dat moet je ook in het menu van de ontvanger instellen.

Je gaat dan in het menu naar schotel instellingen en stel het dan zo in of vertel hoe ghet staat,

Astra1 op disq 1.0 op A of 1

Astra2 op disq 1.0 op B of 2

Astra3 op disq 1.0 op C of 3

Hotbird op disq 1.0 op D of 4

De volgorde mag afwijken als het maar op disq 1.0 is ingesteld en je overal voldoende signaal hebt anders beter uitrichten.

Nou omdat het om Omroep Friesland gaat ga dan naar handmatig zenders zoeken Astra3 op 23.5 oost zoek de juiste transponder 11914 H 27500 staat die er niet bij dan eerst toevoegen en laat hem dan scannen bij voldoende signaal moet hij nu binnen komen als het goed is staat hij dan helemaal achterin je zenderlijst.

Hier een site waar alle freqenties te vinden zijn bovenaan staan alle satelieten, transponders die in geel aangegeven worden kun je niet ontvangen daar moet je een HD ontvanger voor hebben.

Nou probeer eerst maar dit dan horen we het wel.

http://nl.kingofsat.net/

 
Beste Aart,

Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp inderdaad nog niet alles. Ik dacht dat ik signaal van Astra 3 ontving, omdat verschillende zenders afkomstig leken te zijn van die satelliet. De informatie onder de knop info van de SAB gaf dat tenminste aan en ik dacht dat die informatie door de satelliet werd meegestuurd. In mijn onschuld had ik Astra 3 ingesteld op de eerste lnb. Ik kreeg bij de scan wel onverwachte zenders, maar had nog niet in de gaten waar dat door kwam. Daar kwam ik pas achter toen ik op het idee om lnb's af te dekken en te kijken wat er gebeurde. Toen viel me op dat de tweede lnb van rechts geen functie leek te hebben.

Ik heb 4 lnb's op vier disq-switches gezet:

Astra 2 op 1

Astra 3 nu op 2, heeft als enige geen signaal

Astra 1 op 3

Hotbird op 4.

Ik weet niet welke kwaliteit ik kan verwachten als alles perfect is geïnstalleerd. Astra 1 heeft een signaal van 64% en kwaliteit 80%; de beeldkwaliteit is een stuk minder dan bij de kabel.

Ik weet nog niet waarom ik Astra 3 niet ontvang. Ik heb de hoogte van de betreffende lnb versteld, de kabels nagekeken en een andere lnb uitgeprobeerd, maar dat hielp (nog) niet. Ik ga in het weekend verder kijken. Ik ben in ieder geval een stap dichter bij de oplossing.

Bedankt, Jan

 
Ik weet nog niet waarom ik Astra 3 niet ontvang.
We zorgen dat er een werkende transponder voor staat, de laatste twee jaren is er op die satelliet veel gewijzigd veel transponders zijn dus niet meer werkend.

En ja dan krijg je dus nooit signaal.

Maar deze moet het doen 11914 H 27500 en dan zoeken naar signaal.

 
Dat is inderdaad zo. Een aantal transponders heeft wel signaal. Die op 11914 H 27.500 had ik al toegevoegd. Die heeft een signaal van 64%, maar scannen van deze transponder leverde geen zenders op. Dat geldt ook voor de andere transponders op Astra 3. Blijkbaar moet ik nog iets anders doen?

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 21:19 uur ----------

Uiteindelijk is het toch gelukt. Ik heb een paar transponders die geen signaal gaven uit de lijst gewist, totdat er een bovenaan stond die wel signaal had. Toen heb ik gescand en na de derde poging kwam Omroep Friesland binnen. Het werkt nu dus wel. Bedankt voor de hulp!

 
En daar gaat het dus om het werkt, voor de Engelse kanalen doe je hetzelfde wel raad ik je aan als je laat zoeken alleen FTA nemen als je alles laat zoeken krijg je een 900 kanalen met af en toe wat ongecodeerde.

Als je alleen FTA laat zoeken krijg je nog honderden zenders op de Astra2 op 28.2 oost.

Het belangrijkste is dat het perfect afgesteld staat op de satellieten dat is echt millimeter werk maar daar ben je al achter denk ik.

 
Hoi Jan,

Ik lees net je berichtje, volgens mij moet ook je schotel ook wat beter uitgericht worden.

Als je hulp nodig hebt kan ik je wel helpen, we zijn tenslotte stadsgenoten.

Laat maar weten via PM

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan