picons dm7020 enigma 1

D

dreamer

Na een lange afwezigheid maar weer wat actiever geworden. Ik heb een aantal vragen en ik kan jullie deskundig advies goed gebruiken.

Om te beginnen:

Na wat te hebben gelezen op de web maar eens besloten om de enigma 2 (pcb. 7.0) uit te proberen op mijn dm7020 enigma1 box.

Het draaide wel maar er moest teveel handmatig worden gewijzigd en niet alles werkte vlot. Met name de mooie glass skin wilde maar niet werken. Veroorzaakte elke keer weer een groen scherm.

Dan maar terug naar de openpli beta voor de dm7020 enigma 1 box. Tot overmaat van ramp bleken er allemaal gekke dingen te gebeuren die ik niet kon verklaren en voorheen ook niet had. Ik heb immers altijd de pli-images gebruikt. En helaas geen back-up gemaakt van de oude image. Dan maar herstel fabrieksinstellingen en flash-erase uitgevoerd.

Uiteindelijk besloten om de gemini 4.7 uit te proberen. Zo gezegd zo gedaan.

Werkt overigens prachtig. Ik moet nog wat zaken uitproberen maar het ziet er niet slecht uit. Ik krijg echter één ding niet aan de praat en ik heb geen idee waar het aan zou kunnen liggen. Dus ik heb wat deskundig advies nodig.

De picons willen maar niet zichtbaar worden. Ik gebruik de darkstar 2 voor gemini enigma1 met picons skin, ik heb een symlink mbv dcc gemaakt naar de media//usb, de usb geformatteerd en gemount en daarin de map picon aangemaakt en de picons erin gezet. De picons moet ik helaas handmatig in de map plaatsen. Ik kan ze niet downloaden vanwege ruimte gebrek. Niet genoeg schijf/flashruimte.

In gemini 4.7 kun je aangeven waar de picons zich bevinden. Ik heb ingegeven usb/picon.

Mijn vraag is waar zou dit aan kunnen liggen?

Ik maak overigens mijn eigen kanalenlijst mbv dreamset. Ik importeer alles vanuit kingofsat en bewerk daarna alles zelf. De xml file van dreamset vervang ik door mijn eigen file die ik ook via de mooie website aanmaak.

Zou het misschien hier aan kunnen liggen?

 
Ik heb op mijn DM7020 ook wat problemen met de laatste openpli. In elk geval start deze erg traag op. De oude Pli Jade 3 is overigens gewoon van onze site te downloaden en ook bij Pli zelf nog voor zover mij bekend.

Op mijn DM7020 draait nu Nabilo Darkstar II (ook uit onze downloadsectie) en die jaagt er echt doorheen.

Normaliter hoef je zelf geen directory aan te maken, gewoon verwijzen naar de usb stick bij de optie waar de picons moeten staan.

Dat moet je eigenlijk als eerste doen en dan ga je het menu in en ga je de picons downloaden. Deze moeten dan automatisch op de juiste plek terecht komen.

Als je een melding krijgt van ruimtegebrek zal dan vrijwel zeker flashruimte zijn.

In dat geval kan de eigengemaakte zenderlijst daar oorzaak van zijn, maar dat hoeft niet. Ik zou eerst eens proberen gewoon een standaard installatie met bijv. een emu als CCcam als je die nodig hebt en een standaard zenderlijst.

Dan zien of je die picons op juiste wijze geinstalleerd krijgt en dan eventueel de eigen zenderlijst met aangepast xml eens gaan proberen.

ik heb een symlink mbv dcc gemaakt naar de media//usb, de usb geformatteerd en gemount
Dit is ook iets wat je echt niet zelf moet gaan doen normaliter. Ik zou dus met ingang van onmiddellijk al eens beginnen die symlink er uit te halen.

Maak evt. de usb stick in de pc leeg, partitie weghalen, nieuwe fat32 partitie erop en dan niet formatteren.

Ontvanger uitgeschakelen. Usb stick er in, dan ontvanger aanzetten. USB stick formatteren via DCC (dat zou moeten kunnen), ontvanger herstarten en dan zou hij vanzelf de usb stick moeten mounten en linkt hij hem ook vanzelf naar /media/usb.

Maar ik moet erbij aangeven dat niet elke usb stick goed werkt.

Ik heb hier zelf bijv. een kleine usb stick die op zich voor normale dingen goed werkt, maar zo gauw ik er een swapfile op laat zetten door eender welke firmware, is de Dreambox niet meer vooruit te branden. Opstarten duurt dan 4,5 - 5 minuten en de usb stick wordt dan ook niet meer gezien.

Dus dat is wel iets om rekening mee te houden.

Hopelijk kom je verder met deze tips en anders horen we het wel, succes alvast!

 
Bedankt Black Tiger,

Ik ga je raad opvolgen maar het zal wel even duren voordat ik hier het resultaat vermeld. Weinig tijd tegenwoordig. Maar ik ga het uitoproberen en post hier het resultaat.

Voor wat betreft openpli beta, dat is de rede waarom ik begonnen ben aan gemini. Ik weet niet wat het is maar iets is er aan die nightly builds gedaan.

Het opstarten bij mij duurt altijd vrij lang. Een minuut of 3. Zowel met openpli als gemini 4.7. Is Nabilo echt sneller? Start de box met Nabilo binnen de 3 minuten?

oh ja, wat ik niet begrijp aan die usb-stick is waarom er part1 ineens bestaat?

Ik heb zelf geen partities aangemaakt. Alleen via menu DM geformatteerd.

 
Dat op de usb stick part1 opeens bestaat is normaal dat heb ik ook. Bij de formattering maakt de Dreambox die zelf aan.

Wat er met de Openpli voor de DM7020 is gewijzigd weet ik niet, maar ik weet wel dat de oude Pli Jade 3, de Ozoon en de Nabilo sneller starten.

Ik had toen geteld vanaf het moment dat het display even leeg is geweest en dan er weer iets in komt te staan (Pli is booting of in geval van Nabilo komt er weer Dream Multimedia 7020 in te staan of zoiets). Vanaf dat moment tot aan beeld duurt met Nabilo 30 seconden.

Ik ben speciaal even voor je gaan timen hoe lang het totaal duurt.

Zonder usb stick maar inclusief harddisk, helemaal vanaf de echte uitgeschakelde stand opstarten inclusief de emu, dus totdat ik beeld heb, duurt in totaal slechts 45 seconden.

Het gaat hier om een DM7020 met oranje display van de 2de of 3de generatie (volgens mij 2de generatie).

Mocht je de Nabilo gaan willen proberen, let dan even op of je een van de eerste generatie hebt (blauw display of ook oranje display), want in dat geval heb je kans dat je ook de network fix moet downloaden en gebruiken.

 
Dag Black Tiger,

Ik heb een oranje display op mijn box. Maar van welke generatie weet ik dus echt niet. Hoe kan ik achterhalen of ik wel die netwerk fix nodig?

Of zegt een oranje display genoeg?

Voorlopig ga ik nog even bekijken hoe gemini werkt en misschien gaan we wat aan Nabilo doen. Maar volgens mij was daarvoor totaal geen ondersteuning meer voor? ook geen server downloads en dergelijke.

Nu we het er toch over hebben.

Biedt Nabilo nog meer voordelen tov de gemini?

 
Oranje display zegt niet genoeg, maar je hebt dan in elk geval wel veel meer kans dat hij van de tweede of latere generatie is. Er zijn er maar weinig van de eerste generatie gemaakt met oranje display.

Of je de netwerkfix nodig hebt merk je vanzelf, als het netwerkverkeer naar en van je Dreambox erg traag is of hakkeltakkel gaat lopen.

Maar volgens mij was daarvoor totaal geen ondersteuning meer voor? ook geen server downloads en dergelijke.
Ondersteuning is er wel, maar er word zowel voor Gemini alsook voor Nabilo geen nieuwe firmware meer gemaakt. Daarnaast denk ik dat je jezelf vergist met Gemini, het is juist met Gemini dat je geen emu's meer kunt downloaden.

Voordelen Nabilo:

Je kunt nog emu's installeren

Je kunt evt. keys installeren

Mooiere interface.

 
Wat heb ik me toch op de hals gehaald en dat vanwege picons.

Ik heb gedaan wat je hebt voorgesteld Black Tiger.

Maar nadien kwam dcc met allerlei foutmeldingen. Geen toegang, foute image en nog wat meer. En ook nog problemen met de interne harde schijf.

Soms werd deze gezien en soms weer niet en hetzelfde met de usb stick.

Eveneens doorgegaan met testen door een paar keer dcc opnieuw te starten.

Ik kan met geen enkele mogelijkheid de picons downloaden naar de usb via gemini server. Het gaat alleen naar de var/etc/picon. Wordt vanzelf aangemaakt tijdens donwloaden. Door ruimte gebrek op de root heb ik een summiere kanalenlijst ingeladen, een paar addons en skins weggehaald en kreeg ik een ruimte van 6 MB. Het enig wat nu op de box staat is dus de gemini image, één nieuwe skin toegevoegd en een useraddon. En dan nog heb ik nog maar amper 6 mb aan schijfruimte. Erg krap naar mijn idee.

Maar ik kreeg nu de picons wel gedownload. Ook al heb ik in het menu van gemini aangegeven dat de picons naar de usb moeten, ze worden op de flash geplaatst.

Maar nu worden ze ook keurig weergegeven. Wat mij wel opviel is dat de picons aangeduid werden met een naam van de zender en de extensie png. Wat ik zoal op diverse sites heb kunnen downloaden, handmatig, zijn picons met de aanduiding in cijfers.

Dezelfde benaming zoals dreamboxedit deze hanteert. Dus 1-1-1-0EB etc....

Door al de foutmeldingen van dcc heb ik nog niet veel kunnen testen. Maar ik heb het vermoeden dat wanneer ik de gedownloade picons op de usb plaats dat deze dan wel worden weergegeven. Wanneer ik echter picons met de benaming 1-1-1 etc... hanteert vrees ik dat deze niet zal werken.

Heeft iemand suggesties?

Niet alleen mbt de picons maar ok mbt de foutmeldingen van dcc. Wat ik heb gedaan is de symlink naar usb verwijderen, vervolgens de box uitgezet, de usb eruit, geformatteerd op pc fat32 en teruggezet op de box. Geformatteerd via dcc. Heeft veel tijd gevergd. Ik kon de usb nl. niet mounten.

Maar de box heeft wel gedraaid zonder de usb. Toen begonnen de vreemde meldingen en de harde schijf was ook niet meer zichtbaar.

Misschien toch maar de nabilo uitproberen, heb ik nu in ieder geval een aanleiding voor.

 
Picons kan ik je echt niet verder mee helpen, misschien iemand anders.

Maar ik denk dat als je toch de Nabilo uit gaat proberen dat je er heel blij van wordt.;)

Ohja, ik zou hem zeker niet met DCC flashen maar op de juiste manier via de browser. Het kan soms zijn dat je hem nog een tweede keer moet flashen als hij raar doet, maar dat gebeurt maar zelden.

Maak in elk geval geen swap aan op die usb stick want dan zijn sowiezo de poppen aan het dansen als het nu al raar doet.:)

Ohja:

Ik kon de usb nl. niet mounten.
Dat klopt, om te formatteren mag ie namelijk ook niet gemount zijn.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben er inmiddels uit.

De picons kreeg ik niet gedownload naar de usb met gemini maar ik heb wat zaken verwijderd en zodoende voldoende ruimte gemaakt en de picons naar de flash gedownload. Daarna de picons naar de usb verplaatst.

En jawel het werkt. De voorwaarde is dat de naam van de picon identiek aan de naam in de kanalenlijst moet zijn. Is de kanaalnaam RTL4 dan moet de picon RTL4.png heten dus. ANDERS WERKT HET NIET!

Heeft mij 2 avonden gekost om dit te achterhalen en de overige rare problemen op te lossen. Maar het resultaat mag er zijn.

Heeft iemand enig idee hoe je zelf skins kunt maken en welke software daarvoor benodigd is?

Ik ga nu een nieuwe topic beginnen mbt het geheugen van de dreambox.

Oh ja, Black Tiger, flashen doe ik nooit met dcc. Dat gaat via de browser.

dcc is alleen voor ftp en telnet gebeuren.

 
Is de kanaalnaam RTL4 dan moet de picon RTL4.png heten dus. ANDERS WERKT HET NIET!
Aha! Dat is een handige tip, goed om te weten en te onthouden!(Y)

Dit was mij niet bekend, maar ik heb dan ook nog nooit handmatig met picons zitten werken in een Dreambox.:)

Voor zelf skins te maken kan ik niet echt een handleiding vinden, bestaat volgen mij ook niet. Maar dit kwam ik elders tegen:

Open the file ---. esml (enigma 1) or skin.xml (Enigma 2) in some text editor such as Adobe Macromedia Dreamweaver or Notepad + + and the edit the skin, save changes, put in box and see what happens .......
Misschien kun je daar ook iets mee.

 
Bedankt Black Tiger maar op ihad heb ik een pdfje kunnen vinden.

Een workshop, wel in het duits maar we komen er wel uit.

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 10:00 uur ----------

aanvulling picons:

Ze worden met 2 benamingen aangeduid. Picon name en Picon reference.

in gemini 4.7 image kun je in het menu een onderscheid hierin maken.

2 x Blue panel en dan "general" verschijnt een scherm waarin je de skin met allerlei opties kunt uitbreiden of juist niet. Onderdeel picon valt ook hier onder.

Kies je voor Name dan moet je picons downloaden die worden weergegeven als RTL4.png. Kies je voor reference dan moet je plicons downloaden die zo worden weergegeven: 1_0_1_957_327B_3277_6400000_0_0_0.png.

Korte uitleg (via google):

1_0_1_957_327B_3277_6400000_0_0_0.png = the Plicon of 1600e_golden_west_network.png

* The file name, what does it mean?

1 = reftype, fixed

0 = flags, fixed

1 = servicetype (1=tv)

957 = SID

327B = transponder id

3277 = network id

6400000 = namespace (orbital position 1600 --> 640 hex)

0 = parent SID

0 = parent transponder id

0 = unused

The icons

* What is the file type? .png

* What is the .png's image size? 70px x 53px

Dit is dan voor Enigam 1 boxen. Enigma kent weer een iets groter formaat.

Mocht er iets veranderen hetzij aan de grootte van de picon hetzij een wijziging die de provider doorvoert dan gaat het niet werken.

Kies je een picon met reference en je wilt deze koppelen aan bv. Ned 1 op Astra 19.2 dan zal de picon niet werken met Ned 1 op Astra 23.5.

Kies je voor Name dan verloopt dfe koppeling via de Naam van het kanaal, wat mijn voorkeur ook geniet.

Zo, dit zou voldoende moeten zijn voor de mensen die picons willen beheren of wat dan ook. Ik kom hier niet meer op terug.

 
Dan kun je inderdaad beter voor de Name optie kiezen.:)

Bedankt voor de mooie toelichting!(Y)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan