Jump to content
Sign in to follow this  
freggel1

Bloemencorso 2014

Recommended Posts

freggel1

Ons jaarlijkse bloemencorso zit er weer aan te komen, en alles is al volop in aanbouw.

 

een filmpje van de ontwerpen...

 

Dit jaar geen figuranten, maar wel veel beweging...

 

Een voorbeeld van onze buurtschap De Berk:

 

 


Happy Funboardin'

Share this post


Link to post
freggel1

2014-07-08 - Voor het eerst staat er een corsowagen in een museum

 

Bron: Persbericht St. Bloemencorso Zundert

 

 

 

Zundert/’s-Hertogenbosch – De rest van de wereld haalt er waarschijnlijk zijn schouders over op, maar in corsokringen wil het nog wel eens  aanleiding geven tot verhitte discussies: de vraag of corso kunst is. Sceptici lachen schamper bij het idee alleen al. Maar het pleit is beslecht. Op zaterdag 13 september 2014 staat er in het Stedelijk Museum in ’s-Hertogenbosch een corsowagen, als kunstobject.

 

Toegegeven, het ligt iets genuanceerder. De corsowagen staat natuurlijk niet in het museum, want dat past niet. Hij staat op een binnenplein. En het is geen corsowagen meer. Het is een geamputeerde corsowagen waarvan het vervalsproces al een eind gevorderd is. De bloemen, voorzover ze er nog op zitten, zijn op zijn best verlept, maar waarschijnlijk rot. En wat betreft de vorm is de binnenkant zeker zo belangrijk als de buitenkant. De oorspronkelijke vorm is nauwelijks nog herkenbaar. De prachtige praalwagen is verworden tot een kadaver - maar dan wel een ‘cadavre exquis’, een voortreffelijk lijk.

 

Het project ‘Cadavre Exquis’ is het resultaat van een unieke samenwerking tussen het kunstenaarsduo Heringa/Van Kalsbeek en een groep Zundertse corso-ontwerpers. Heringa/Van Kalsbeek laten zich al jarenlang inspireren door het corso, en dan niet door de stoet, maar juist door het verval dat optreedt als de wagens op corsodinsdag worden gesloopt. Maar ook het bouwproces, waarbij de wagens haast organisch lijken te groeien – en waarin geregeld sprake is van ‘controlled accidents’ – is een bron van inspiratie.

 

Toen het Van Gogh Huis Zundert in 2013 het duo Heringa/Van Kalsbeek uitnodigde om als ‘artist in residence’ een tijdlang samen te werken met een groep corsobouwers, grepen zij die kans met beide handen aan. In een intensieve en collegiale samenwerking, gebruikmakend van de schaal en techniek waarmee het corso werkt, ontstonden nieuwe beelden. Het werk van de corsobouwers werd door de kunstenaars verzaagd, vervormd en gecombineerd tot grillige sculpturen.

 

Twee werelden kwamen hier samen, voor het eerst. Twee gerenommeerde kunstenaars, met exposities in echte musea en erkend door de ‘officiële’ kunstwereld, werkten samen met een groep ontwerpers van een bloemencorso, een exponent van volkse creativiteit met een hoog hobbyclubgehalte, iets waar de kunstwereld zich verre van houdt.

 

Maar de tijden zijn veranderd. De beide werelden bleken elkaar uitstekend te liggen, en de samenwerking werd door beide partijen als buitengewoon inspirerend ervaren.

 

Door de creatieve kruisbestuiving in Zundert heeft de werkwijze van Heringa/Van Kalsbeek een nieuwe impuls gekregen. Het grote formaat, de dynamiek en expressiviteit van de beelden is overdonderend. De monumentale ‘Zundertse’ beelden die in 2013 zijn gemaakt, vormen de kern van de tentoonstelling Nachtvangst die straks de volledige eerste verdieping van het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch beslaat.

 

De samenwerking gaf echter dit jaar aanleiding tot een spectaculair vervolg in het project ‘Cadavre Exquis’. Het idee rees om een van de corsowagens die straks in september meerijdt met het corso, niet te slopen maar te demonteren, te amputeren en te transformeren tot een enorm buitenbeeld – een Cadavre Exquis, verwijzend naar de surrealistische techniek waarmee kunst wordt gemaakt waarbij de uitkomst van tevoren niet vaststaat. Het buitenbeeld wordt onderdeel van de expositie Nachtvangst die zaterdag na het corso wordt geopend.

 

Daartoe zal de corsowagen niet, zoals de andere negentien wagens, worden gesloopt. Hij gaat na bewerking op een dieplader op transport naar Den Bosch. In de nauwe straatjes in het centrum van de stad takelt een torenkraan het ‘cadavre’ vervolgens over de oude bebouwing van het Stedelijk Museum heen, om hem op een binnenplein te zetten. Daar blijft hij staan gedurende de looptijd van de tentoonstelling.

 

Kunstenaars Liet Heringa (’s-Hertogenbosch, 1966) en Maarten van Kalsbeek (Oegstgeest, 1962) werken sinds 1998 aan een gezamenlijk sculpturaal oeuvre onder de naam Heringa/Van Kalsbeek. Zij werken met assemblages van gevonden voorwerpen, natuurlijke materialen en afgietsels. Organische processen en verval zijn belangrijke elementen in hun werk.

 

Zij werken in dit project samen met Ton van Beek (Breda 1976), Erwin Braspenning (Breda 1978), Huub van Caam (Zundert 1973), Eefje Wagtmans-Goos (Zundert 1990), Sander van Hooydonk (Zundert 1993), Gijs Martens (Breda 1990), Dré Jacobs (Zundert 1949) en Johan van Trijp (Zundert 1959).

 

Corso Zundert bestaat sinds 1936 en is het grootste corso ter wereld in een land met de grootste corsodichtheid ter wereld. Het is een jaarlijkse creatie van een gemeenschap van vrijwilligers. Het is de eerste Nederlandse traditie op de Nationale Inventaris van Immaterieel Cultureel Erfgoed.

 

Meer info:

www.heringavankalsbeek.nl

www.sm-s.nl

www.corsozundert.nl

 

 

 

 


Happy Funboardin'

Share this post


Link to post
freggel1

Een ander stuk info: Het oranjecomite 

 

Ik wist dat het bestond, maar dat wij hier zo'n grote bijdrage geleverd hebben aan Koninginnedag?  Dat wist ik dus niet.


Happy Funboardin'

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  




  • Hosting Fun

×
×
  • Create New...

Important Information

By clicking the accept button you specifically agree to our Terms of Use and Privacy Policy. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. If you don't agree, please leave this site.